- Det bliver godt at få et alternativ til proppede og forsinkede busser fra centrum til SDU. Men jeg kommer nok ikke selv til, at bruge letbanen med mindre min cykel er flad, eller vejret er dårligt.
Sådan lyder det fra Niclas Vellier Nyegaard, der læser Idræt- og Sundhed på Syddansk Universitet i Odense og er formand for Syddanske Studerende.
Han bor ellers under 50 meter fra letbane-stationen Odeon.
- Cyklen er jo gratis. Og for mange studerende, der bor i selve Odense, vil brug af letbanen være et spørgsmål om økonomi, mener Niclas Vellier Nyegaard.
Tre letbanestationer i campus
8.000 påstigninger dagligt, til og fra de i alt tre letbanestationer i campus. Det er hvad Odense Kommunes såkaldte udredningsrapport fra 2013 forventer, når letbanen ruller afsted.
Universitetsområdet er sammen med forsknings- og innovationsmiljøet ved Cortex Park, det kommende nye universitetshospital og et fremtidigt nyt sundhedsvidenskabeligt fakultet, en af de væsentligste årsager til at Odense har fået en letbane.
I 2013 regnede man med, at området i alt ville have 60.000 daglige brugere. Og at der derfor ville være brug for et effektivt kollektivt transportsystem.
Om det tal holder, vides ikke i dag. Nyt OUH er forsinket og dermed er det i første omgang Campus-området, der skal levere passagerne til letbanens sydligøstlige del.
Pendlerne får det nemmere
Og forventningerne på SDU er store.
- Letbanen vil bringe universitetet tættere på byen – og byen tættere på universitetet, mener Thomas Buchvald Vind, universitetsdirektør på SDU.
- Den største gevinst ved letbanen er, at de tusinder af studerende, ansatte og gæster, som har deres hverdag her på stedet, vil få lettere adgang til universitetet med en grøn og bæredygtig transportform, siger Thomas Buchvald Vind.
For Niclas Vellier Nyegaard, der hele sin studietid har levet med gravearbejdet og etableringen af letbanen, er der også glæde over, at den nu endelig står klar. Selvom den ikke kommer til at gøre en forskel for ham selv:
- Den gavner først og fremmest de mange studerende, der pendler med tog til Odense fra for eksempel København. De kan nu se frem til hurtigere og mere smidig transport det sidste stykke vej til SDU, siger formanden for de syddanske studerende.