Artiklen er mere end 30 dage gammel
kopieret!
Siden firmaet P-Nord overtog parkeringskontrollen i Odense for to år siden, er antallet af udstedte bøder steget med 166 procent.
Fyns Politi nedlagde i 2015 parkeringsvagterne på Fyn, og i Odense gav kommunen i stedet opgaven til firmaet P-Nord fra Aalborg.
Det har betydet, at antallet af parkeringsbøder til bilisterne er steget fra 4.500 i 2015 til omkring 12.000 p-bøder i 2017 - altså næsten en tredobling i antallet af bøder på bare to år.
Det viser en evaluering, som By- og Kulturforvaltningen i Odense Kommune har fået udarbejdet.
Stigningen hænger blandt andet sammen med, at P-Nord har fem parkeringsvagter i Odense, mens Fyns Politi indtil 2015 blot havde tre parkeringsvagter, der kontrollerede på hele Fyn bortset fra i Svendborg.
I alt har Odense Kommune tjent 190.000 kroner på parkeringskontrollen i 2017. Resten af pengene fra bøderne går til staten og P-Nord.
Voldsom stigning: Så mange millioner tjener Svendborg på parkering og p-bøder
Kommunerne henter markant flere penge ind i betaling og bøder for parkering end for ti år siden. Svendborg tjener 50 gange flere penge på området end Esbjerg.
Betalinger for parkeringspladser og bøder for ulovlige parkeringer løber i en stadig større strøm ind i kommunernes og statens kasse. Det viser en gennemgang, som bilejernes interesseorganisation FDM har lavet, skriver Jyllands-Posten.
I alt er de to parkeringsindtægter samlet set steget med 41 procent de seneste ti år. I 2016 havde 43 kommuner parkeringskontrol, og 22 kommuner havde betalingsparkering.
De eneste tilgængelige tal fra fynske kommuner er fra Svendborg, oplyser FDM til TV 2/Fyn.
Her viser tallene, at Svendborg Kommune har tjent 4.820.125 kroner. Beløbet er mere end ti gange højere end eksempelvis byer som Viborg, Roskilde og landets femtestørste by, Esbjerg, der kun indtjente 96.400 kroner i samme periode - altså 50 gange højere.
Sådan ser det ud i resten af landet
Det er kommunerne, der står for at indkræve p-betalingen og p-afgifter, men de skal aflevere halvdelen af afgifterne til staten.
Kommunerne må dog trække en del af de indtægter, de får på p-betaling, fra beløbet, de skal aflevere til staten. Det kræver, at de i stedet bruger pengene på investeringer i parkeringspladser og parkeringsanlæg.
I 2008 gav parkeringsindtægterne 649,7 millioner kroner. I år forventes det beløb at stige til 916,3 millioner kroner. Udviklingen vækker bekymring hos FDM, der frygter, at særligt afgifterne er en bekvem måde at hente penge til slunkne kommunekasser.
- Kommunerne må jo gerne. Men det er nærliggende at tro, at det bliver en meget bekvem indtægt for kommunerne, siger juridisk konsulent Dennis Lange til Ritzau.
FDM: Bilister betaler to gange for parkering
Han mener, at bilisterne betaler to gange for deres parkering.
- En stor del af de her penge, som kommunerne får ind, kommer fra betalingsparkering. Altså man skal betale for at parkere på de kommunale pladser, siger han.
- Det er pladser, som man teknisk set har betalt for over kommuneskatten allerede.
Kommunernes Landsforening (KL) afviser, at der er tale om en pengemaskine.
- De fleste kommuner bruger p-afgifter og p-betaling til at regulere trafikken - ikke til at få flere penge i kommunekassen, siger formanden for KL's teknik- og miljøudvalg, Koldings borgmester Jørn Pedersen (V) til Jyllands-Posten.
Artiklen er opdateret med tal fra de fynske kommuner.
Respekt for p-reglerne
I følge By- og Kulturforvaltningen har den nye p-kontrol i Odense været en succes. Antallet af ulovlige parkeringer i gadebilledet er faldet betragteligt, og det har direkte positiv indvirkning på både trafikafviklingen og trafiksikkerheden, står der i evalueringen af P-Nords arbejde.
Samtidig mener kommunen, at der er skabt mere respekt omkring parkeringsreglerne, efter P-Nord er kommet til. Bilisterne er blevet bedre til at respektere betalingsparkering, parkeringslicenser og den tidsbegrænsede parkering, vurderer By- og Kulturforvaltningen.
Nye p-vagter gav pludselig bøder: Her har vi parkeret fint i 25 år
I mange år har beboere i Odense uden problemer parkeret på et vænge. Men nu udskriver nye parkeringsvagter pludselig bøder i stakkevis i kvarteret.
I over 25 år har pensionist Jens Hvolbæk og de andre beboere på Sct. Jørgens Gade og det lille vænge Blæsenborg parkeret på Blæsenborg uden problemer.
Men 1. december sidste år overtog det kommunale selskab Parkering Nord fra Aalborg opgaven med at holde øje med, om der blev parkeret lovligt, fra Fyns Politi.
Siden har det regnet med bøder til beboerne fra de nye parkeringsvagter, og Jens Hvolbæk frygter at bøderegnen skræmmer blandt andet børnefamilierne væk fra kvarteret.
- Jeg er pensionist, men det her går blandt andet ud over dem med børn, siger Jens Hvolbæk til TV 2. Han er ikke den eneste utilfredse beboer.
Lukket vænge
- Jeg synes, det er frækt. Det er et lukket vænge, og vi holder ikke i vejen for nogen. Hvis vi holder i vejen for nogen, så er det for hinanden, siger en anden af beboerne, Hanne Akstrup, til Fyens.dk.
Jens Hvolbæk mener også, at Parkering Nord fortolker loven rigoristisk ved at opfatte Blæsenborg som et t-kryds i forhold til Sct. Jørgensgade - og ikke som et lukket vænge.
- For så ville det, vi har gjort i adskillige år uden at få bøder, stadig være lovligt, siger han til TV 2.
Overfor Fyens.dk afviser Frode Nielsen, der er chef for Færdelskontrol Nord, at beboerne holder lovligt, og han fastholder bødekrav til beboer, der holder ulovligt.
- Uanset om det er et lukket vænge eller ej, så skal man stadig holde 10 meter fra et vejkryds. 10 meter-reglen er indført for at forbedre oversigtsforholdene, siger han.
Jens Hvolbæk siger, at beboerne nu vil prøve at kontakte politikerne i Odense Kommune for at få hjælp - og Pernille Bendixen, Dansk Folkepartis medlem af By- og Kulturudvalg, siger til TV 2, at hun vil tage sagen op i udvalget.
DF tager sagen op
- Jeg har bedt om, at vi får set på, at borgerne får de rigtige rammer at forholde sig til, når de skal parkere, siger Pernille Bendixen til TV 2.
Da det blev besluttet at Parkering Nord 1. december sidste år skulle overtage opgaven med parkeringsvagten fra Fyns Politi, blev politikerne ikke involveret.
- Parkeringskontrol Nord fik opgaven i Odense 1.12 2016. Aftalen blev indgået af forvaltningen, det var kun en orienteringssag for udvalget, oplyser Anders W. Berthelsen, som er socialdemokratisk medlem af By- og Kulturudvalget, til TV 2. Han oplyser også, at ordningen skal evalueres efter to år - altså 1. december 2018.
Aftalen mellem Odense Kommune og Parkeringskontrol Nord indebærer, at Odense Kommune får syv kroner pr. bøde, der udskrives - Parkeringskontrol Nord, der er et kommunalt selskab i Aalborg, får resten.
Ikke alle er dog tilfredse med P-Nord. I alt har selskabet modtaget 650 klager, hvilket svarer til en klageprocent på fem. Det svarer til normalen i andre kommuner.
Selvom antallet af parkeringsvagter er steget i Odense, så er der stadig få vagter i Odense sammenlignet med andre byer i landet. I Aalborg er der 22 vagter, Aarhus 30 og Frederiksberg og København har tilsammen cirka 130.