OUH: Telefonnedbrud var ’voldsomt usikkerhedsskabende’ – men ingen patienter var i livsfare
Artiklen er mere end 30 dage gammel
kopieret!
Nedbruddet på TDC’s telefonnet fik ingen alvorlige konsekvenser for patienter på OUH. Men personalet er frustrerede over de gentagne problemer.
Telefonnedbruddet på OUH i august havde ingen alvorlig betydning for patienters behandling på sygehuset. Dog fik flere patienter udsat deres behandlinger, fordi der ikke kunne ringes efter hjælp fra sygehusets øvrige afdelinger. Samtidig kalder OUH situationen for ’voldsomt usikkerhedsskabende’.
Det viser en aktindsigt i de kliniske konsekvenser af telefoniproblemerne på OUH og Svendborg Sygehus i weekenden 23.-25. august.
Efter telenedbrud: TDC siger undskyld
TDC og Region Syddanmark mødtes fredag for at drøfte de gentagne telenedbrud. TDC undskylder og regionen har fortsat tillid til TDC.
Den seneste tids gentagne telefonproblemer i Region Syddanmark blev fredag drøftet på et møde mellem TDC og regionen.
Der har været fem nedbrud på telefonnettet siden maj, hvoraf de tre har været i den forgangne uge, skriver Region Syddanmark i en pressemeddelelse.
Udfaldene har påvirket kommunikationen mellem borgerne og sygehusene samt alarmopkald til telefon 112.
Derudover har udfaldene også påvirket den interne telefonkommunikation på sygehusene.
Kan ikke leve med flere udfald
Region Syddanmark har på mødet gjort det klar over for TDC, at de ikke kan leve med de mange telenedbrud.
- Vi har på mødet i dag understreget overfor TDC, at vi ikke kan leve med den slags udfald, og de har lyttet og forstår vores og borgernes frustrationer, siger koncerndirektør Kurt Espersen i pressemeddelelsen.
TDC beklager udfaldene på telefonnettet:
- Vi er meget, meget kede af de nedbrud, der især har ramt Region Syddanmark. Vi vil gerne undskylde overfor de borgere og medarbejdere, der kan have været påvirket af situationen. Jeg kan forsikre om, at vi i TDC har kastet alle ressourcer ind i arbejdet for at sikre, at lignende hændelser ikke sker igen, siger koncerndirektør i TDC Michael Moyell Juul.
Kræver en analyse
Årsagen til de mange udfald skyldes ifølge TDC, at virksomheden er i gang med at modernisere og forbedre telefonnettet.
Region Syddanmark har nu bedt TDC om en detaljeret analyse for fejlene samt en plan for, hvordan de kan undgås fremover.
- Region Syddanmark og TDC vil også gennemgå samt forstærke de nuværende alternative kommunikationsveje til den interne kommunikation, så sygehusene kan kommunikere internt og opretholde patientsikkerheden, hvis en lignende situation skulle opstå i fremtiden, skriver regionen videre.
Region har tillid til TDC
Kurt Espersen tror efter mødet, at TDC kan løse problemerne.
- TDC er Danmarks største televirksomhed og dermed på papiret den stærkeste leverandør. Derfor forventer vi også, at de kan løse de problemer, som de nu oplever, siger Kurt Espersen.
Et større nedbrud ramte TDC's telefonnet og gav i perioden store problemer i Region Syddanmark, hvor patienter som følge af nedbruddet ikke kunne komme i kontakt med hverken sygehuse eller lægevagten. Samtidig kunne personalet på OUH heller ikke kommunikere internt på grund af nedbruddet.
I redegørelsen fra OUH fremgår det, at sygehusets administration ikke er vidende om, at nedbruddet skulle have haft betydelige konsekvenser for patienternes behandling på sygehuset, heller ikke selv om disse måtte udskydes.
”Der er ikke på nuværende tidspunkt meldinger om, at disse udsættelser i sidste ende i den konkrete situation har haft alvorlige konsekvenser for behandlinger,” skriver OUH i redegørelsen.
Skabte usikkerhed
OUH beskriver i redegørelsen også, at nedbruddet skabte stor usikkerhed for personalet – især fordi det er sket flere gange inden for relativt kort tid, at det ikke har været muligt at benytte telefonnettet.
”Det er voldsomt usikkerhedsskabende på et stort sygehus, hvor mange højtspecialiserede medarbejdere løbende konsulterer på tværs af afsnit og afdelinger, at det primære kommunikationsmiddel kan være ustabilt/brudt ned, og at dette nu er sket flere gange med kort mellemrum. OUH oplever stor frustration blandt personalet over disse gentagende nedbrud, fordi de selvsagt i sidste ende forringer behandlings- og patientsikkerheden på sygehuset,” står der i redegørelsen.
Telenedbrud ramte sygehuse i Region Syddanmark
TDC-nedbrud i Syddanmark lørdag betød, at det ikke var muligt at ringe til lægevagten
Opdateret
Et nedbrud på TDC's telefonnet gav lørdag store problemer i Region Syddanmark.
Patienter kunne ikke komme i kontakt med hverken sygehuse eller lægevagten som følge af nedbruddet.
Det oplyste koncerndirektør i Region Syddanmark Kurt Espersen.
- Det begyndte i går eftermiddags, men nu her i dag er det blevet mere omfattende og udbredt end tidligere, sagde han til Ritzau.
Ifølge Kurt Espersen har TDC oplyst, at der er to fejl, som forårsager problemerne.
Personale kunne ikke kommunikere
Nedbruddet på telefonnettet har også givet problemer på Odense Universitetshospital, hvor personale har ikke har kunnet kommunikere internt.
Der blev dog fundet en alternativ løsning, hvorfor patientsikkerheden ikke er i fare, oplyser Kurt Espersen.
- Den største udfordring er, at de, der ringer til lægevagten, ikke kan komme igennem. Derfor melder vi ud, at de bare skal tage til den akutmodtagelse, som er nærmest, hvor de bor, siger Kurt Espersen.
Der skulle ikke være nogen problemer med at komme igennem til 112.
Søndag morgen oplyste TDC til Ritzau, at selskabet har løst problemerne på telefonnettet i Region Syddanmark.
Ikke første gang
Det er ikke første gang, at et telefonnedbrud hos TDC rammer sygehusene i Region Syddanmark. Den 4 juni i år var det også galt.
Her blev Fyns Politis telefoner også ramt, så det ikke var muligt at komme igennem på telefon 114.
Region Syddanmark oplyste søndag morgen, at TDC og regionen i løbet af de kommende dage vil lave en grundig gennemgang af, hvad der gik galt, så lignende telefonnedbrud kan undgås en anden gang.
- Regionen er ikke bekendt med, at de ustabile telefoner skulle have haft alvorlige konsekvenser for patienter, skriver regionen i pressemeddelelsen.
Notatet nævner en enkelt hændelse, hvor kun resolut handling fra personalet gjorde, at situationen ikke endte kritisk for en patient, der skulle overflyttes fra psykiatrisk akutmodtagelse til den fælles akutmodtagelse.
Ifølge redegørelsen måtte personalet som konsekvens af telenedbruddet løbe frem og tilbage mellem afdelingerne for at skabe kontakt, så patienten kunne få hurtig behandling.
”Resultatet kunne have endt patientkritisk, hvis personalet ikke havde handlet, som de gjorde”, skriver OUH.
Ingen visitation
Udover udsatte behandlinger og problematisk intern kommunikation var en af de større konsekvenser af nedbruddet ifølge notatet fra OUH, at patienter ikke som normalt kunne visiteres, altså indkaldes, informeres og behandles rettidigt og i prioriteret rækkefølge, som normalt via telefonen.
I stedet måtte patienterne møde uvisiterede op i den Fælles Akutmodtagelse på OUH. Det gav en belastning og længere ventetider for de fremmødte patienter.
Nyt TDC-nedbrud forhindrede fynboer i at ringe 112
Skal du ringe til lægevagten eller alarmcentralen og er kunde hos TDC, kunne du opleve problemer torsdag formiddag. Ved middagstid blev problemer fikset, oplyser TDC.
Der er torsdag formiddag problemer for en stor del af TDC's kunder med at ringe 112. Det oplyser Fyns Politi, Rigspolitiet og Region Syddanmark.
- TDC arbejder på problemet. Politiet kan ikke hjælpe dig med din telefon. Lån eventuelt en anden telefon, hvis du har brug for akut hjælp eller forsøg i sidste ende med 114, skriver Fyns Politi på Twitter.
Nedbruddet hos TDC gælder 2G- og 3G-netværket på Fyn, Sjælland og Bornholm.
Opdatering
Sygehuse og skadestuer ramt
Pressekontakt i Region Syddanmark Carsten Bruun oplyser til TV 2/Fyn, at der også er problemer med at ringe til lægevagten på Fyn.
- Bestemte typer telefoner kan ikke komme igennem til sygehusene. Nogle vil godt kunne ringe os op. Vi er i gang med at undersøge, hvad det betyder for os, siger Carsten Bruun.
Nedbruddet hos TDC betyder også, at der kan være problemer med at ringe til skadesvisitationen og psykiatrien.
TDC: Pil simkortet ud
TDC bekræfter nedbruddet på sin hjemmeside. Selskabet anbefaler, at man slukker telefonen, piller simkortet ud og genstarter telefonen, hvis borgere skal ringe 112. Det giver mulighed for nødopkald.
- Vi oplever desværre periodisk driftsproblemer på mobilnettet på Sjælland, Fyn og på Bornholm – primært relateret til 2G og 3G. Desværre kan vi konstatere, at man heller ikke kan ringe 112 for nærværende. I fald du har behov for 112, opfordrer vi i lighed med Region Hovedstadens akutberedskab til, at du låner en telefon på et andet netværk. Alternativt kan du pille simkortet ud af din telefon og ringe 112, oplyser TDC.
- Vi arbejder på højtryk på at løse problemet og beklager for de gener, det medfører for vores kunder, fastslår teleselskabet.
Rigspolitiet: Ring fra fastnettelefonen
Rigspolitiet råder ramte borgere til at bruge fastnettelefoner, hvis de skal ringe til alarmcentralen.
- TDC har nedbrud på flere netværk, hvilket påvirker mange kunder. 4G-nettet virker. Er du TDC-kunde, og har du ikke 4G-dækning, så find en fastnettelefon og brug denne, hvis du skulle have brug for at ringe 112 eller 114, oplyser Rigspolitiet på Twitter.
Det er blot fire dage siden, at et lignende nedbrud ramte sygehusene på Fyn. 4. juni var det også galt. Her blev Fyns Politis telefoner ramt, så det ikke var muligt at komme igennem på telefon 114. Der har også været nedbrud 12. maj - også på TDC's netværk.
Ifølge vagtchefen hos lægevagten var de helt eller delvist påvirket at nedbruddet i fire en halv time, hvorefter der i de følgende timer var ustabilitet på telefonnettet.
I redegørelsen skriver lægevagtchefen, at de normalt har 170-250 samtaler i timen med patienter. Heller ikke han har fået information om, at patienter skulle have lidt helbredsmæssig skade under nedbruddet.