Bilister i Odense vil fra 1. december opleve en mere intensiv parkeringskontrol, når firmaet Parkeringskontrol Nord overtager parkeringskontrollen i Odense Kommune.
Parkeringskontrollen, der også er Aalborg Kommunes selskab, er blevet kritiseret i medierne efter flere uheldige episoder. Det kan Maria Frandsen fra Vejgaard ved Aalborg snakke med om. Hun fik en bøde for at spærre for sig selv.
- Jeg tænkte, det er løgn. Det kan ikke passe, at jeg har fået en parkeringsbøde for at holde foran mit eget hus, siger Maria Frandsen til TV 2 Nord.
Jeg tænkte, det er løgn. Det kan ikke passe.
Fuldstændig absurd
Parkeringsafgiften er begrundet med, at hun spærrer for husets beboere, altså hende selv.
- Det er fuldstændig absurd.
Færdselsloven siger, at man ikke må holde foran en indkørsel. Parkeringsvagten har derfor en forpligtelse til at udstede en afgift, siger politiet.
Det er ikke kun i Aalborg, at man har oplevet problemer med selskabet. Flere andre kommuner har opsagt samarbejdet med parkeringsfirmaet, og Brønderslev Kommune afbrød eksempelvis samarbejdet i 2011 efter flere episoder, hvor reglerne blev tolket lidt for stift.
Håndværker fik bøde på byggeplads
TV 2 Nord har desuden beskrevet, hvordan en håndværker fik en bøde på 510 kroner for at parkere på byggepladsen. Parkeringsfirmaet gav ham en bøde for at parkere et sted, hvor der er standsningsforbud, selv om vejen ifølge håndværkeren er en lukket byggeplads.
- Jeg synes, det er uretfærdigt, siger elektriker Lars Skau Jensen til TV 2 Nord.
- Vi holder inde bag afspærringen. Folk har ikke noget at gøre herinde. Som regel er hegnet her lukket, fortsætter han.
Parkeringskontrol Nord fastholdt, at der er tale om ulovlig parkering. Når afskærmningen breder sig ud over vejbanen, er der tale om offentlig vej, og så gælder standsningsforbuddet.
Parkering Nord er den hurtigste løsning
Odense Kommune har valgt Parkering Nord til at varetage parkeringskontrollen, fordi det skal være på plads, inden politiet stopper deres kontrolopgave, forklarer afdelingschef Thomas Østergaard Jørgensen fra Park og Vej i Odense Kommune.
- Enten skulle vi selv opbygge en ny organisation eller gå sammen med de andre fynske kommuner. For at kunne være klar til 1. december, hvor Politiet har meddelt at de stopper kontrollen, valgte vi Parkering Nord til at forestå kontrolopgaven, siger han til TV 2/FYN.
Han understreger, at kontrollen vil fokusere på steder, hvor der kan opstå farlige situationer, hvor tilgængelighed er vigtig, og hvor der er problematiske oversigtsforhold.
Syv millioner kroner i kassen
Parkeringskontrol Nord skal stå for både den fysiske kontrol samt den administrative del. Det vil sige, at de også skal stå for opkrævning af parkeringsafgifterne.
Parkeringsafgiften er fastsat af Folketinget og er på 510 kroner for bilister. By- og Kulturforvaltningen forventer, at der udskrives mellem 12.000 og 15.000 parkeringsafgifter om året, og det vil give en årlig indtægt på mellem seks og syv millioner kroner.
Men det er ikke sådan, at kommunen og Parkeringskontrol Nord bare kan beholde pengene.
- Parkering Nord afleverer halvdelen af de opkrævede afgifter til staten, siger afdelingschef Thomas Østergaard Jørgensen fra Park og Vej i Odense Kommune og tilføjer:
- Både for Parkering Nord og Odense Kommune er det meningen at det hviler i sig selv - altså at der ikke er nogen der tjener på parkeringskontrollen – bort set fra staten.
Odense Kommunes aftale med Parkeringskontrol Nord løber frem til 30. juni 2019.