På 45 minutter er populær p-plads fyldt op - nu overvejer universitet betalt parkering
Artiklen er mere end 30 dage gammel
kopieret!
Syddansk Universitet har et klimacenter, forsker i at fremme cyklisme og vil mindske sin CO2-udledning. Men samtidig har universitetet en af Odenses største gratis parkeringspladser til studerende og ansatte. Der er kun p-plads til hver tiende, svarer universitetsdirektør.
Selvom det er en af byens største, gratis parkeringspladser, så er det alligevel svært at finde en ledig plads blandt Syddansk Universitets 2.300 p-pladser efter klokken 8.30.
Det kunne Fyens Stiftstidende og TV 2 Fyn konstatere en tilfældig hverdagsmorgen, hvor en stor del af de tilsvarende 5.132 cykelparkeringspladser fortsat stod tomme.
Men burde det ikke være omvendt på et universitet med førende klimaforskere, en supercykelsti direkte til campus og et mål om at mindske sine CO2-udledninger med minimum 57 procent inden 2030?
Den praktiske løsning
Blandt de studerende er holdningerne til de mange gratis p-pladser delte.
De to henholdsvis civilingeniør- og medicinstuderende Tasneem Samara og Asmaa Rawashdeh er blandt universitetets 19.000 studerende.
De bor begge i Odense og kører i bil sammen til universitetet om morgenen. Tasneem Samara har to børn, der skal afleveres, og derfor er bilen førstevalget.
- Ellers er det svært at få til at hænge sammen, for jeg bor ikke tæt på et letbanestop, og med bus vil det kræve fire skift, forklarer hun og fortæller, at tanken om at nedlægge distancen til SDU på cykel ikke rigtig er noget for hende.
Asmaa Rawashdeh medgiver, at hvis der kommer betalingsparkering for de studerende, vil hun nok genoverveje, om det i længden bliver for dyrt.
Anders Larsen, der læser spiludvikling og læringsteknologi, tager for det meste cyklen, for han bor i Odense C, men når vejret er skidt, eller han har planer efter undervisningen, tager han bilen.
- Jeg ville nok tænke over det en ekstra gang, hvis der kom betalingsparkering, medgiver han.
Biler koster samfundet dyrt
Der er grund til, at store beløb investeres i at forske i cykelfremme, som det kaldes at tage cyklen i højere grad frem for bilen.
Samfundet sparer 8,39 kroner per kilometer kørt på cykel frem for i bil blandt andet, fordi fysisk aktivitet mindsker risikoen for livsstilssygdomme som type to-diabetes med 45 procent.
For elcykler er beløbet 5,36 kroner per kilometer, viser beregninger fra Det Nationale Videnscenter for Cykelfremme.
Klimaet bliver også forskånet. En tur på jernhesten op til 7,5 kilometer udleder 92 procent mindre CO2 per tur sammenlignet med at tage bilen.
Kilde: Trafikministeriet, Det Nationale Videnscenter for Cykelfremme og Cyklistforbundet
Børnelogistik spiller ind
For Leon Bodenhagen, der er en af i cirka 5.400 ansatte, er det anderledes. Hans morgenlogistik omfatter også to børn, der skal afleveres på vejen fra Skt. Klemens og til jobbet som professor hos SDU Robotics.
Derfor er cyklen ikke et reelt alternativ for ham, siger han.
- Jeg ville rigtig gerne cykle, men det er ikke kun mig selv, der skal transporteres om morgenen.
Javier Rubia er tilknyttet SDU som innovationsforsker og kommer fra Kirkeby på Sydfyn. Herfra vil en tur med cykel, tog og efterfølgende letbane tage dobbelt så lang tid som med bil, men som studerende boede han ved Rosengårdcentret og startede alligevel bilen.
- Nogle gange var pladsen fyldt, og så vendte jeg om, kørte hjem og kom tilbage uden bil. Så dengang vil jeg sige, at det ikke var så nødvendigt som nu, siger han.
Bilen koster samfundet dyrt
SDU har lavet omfattende forskning, der peger på "enorme sundheds- og klimagevinster" ved cykelfremme. Forskere fra universitetet har også indsamlet og bearbejdet data, der danner grundlag for et digitalt Danmarkskort over, hvor der er størst potentiale for at få danskerne til at cykle mere.
Her er universitetet selv et af de steder, hvor der er muligheder.
Har man så ikke et særligt ansvar for at handle på den slags viden? Det vil universitetsdirektør hos SDU, Thomas Buchvald Vind, gerne svare på.
Mange kommer udefra
SDU har reserveret særlige p-pladser til bilister i el- og, hybridbiler og samkørsel. Der bliver dog ikke ført kontrol med, hvem der parkerer på pladserne.
40 procent af SDU’s 19.000 studerende og 5.400 ansatte bor uden for Odense Kommune. Eksempelvis Sjælland, andre steder på Fyn eller i Jylland.
Artiklen er opdateret er med faktabox den 2. oktober klokken 10:48.
Kilde: Universitetsdirektør Thomas Buchvald Vind
I viser selv, at der både er potentiale i jeres område og mange gevinster både for den enkelte og samfundet ved at tage cyklen i stedet for bilen. Har I ikke et særligt ansvar for at handle på de ting, I selv finder ud af i jeres forskning?
- Jeg synes bestemt også, vi har handlet på det. Vi har sørget for, at det er nemt at komme til universitetet på cykel, har tre letbanestop og gode muligheder for cykelparkering, siger han.
Universitetsdirektøren vurderer ikke, at der er for gode muligheder for parkering, når man sætter antallet af studerende og ansatte op mod antallet af p-pladser.
Lægger man de to tal sammen, vil der cirka være parkeringsplads til hver tiende, der har sin gang der, påpeger han.
Man kunne argumentere for, at I lokker folk i bilen med gratis parkeringspladser. Kommer I til at ændre på det?
- Det har altid været gratis at parkere på SDU, og betalingsparkering er noget, vi kigger ind i de kommende år. Vi har ikke nogen aktuelle planer, men om nogle år kommer Nyt OUH (i 2027, red.), og de har betalingsparkeringspladser.
- I den forbindelse kommer vi også til at have diskussionen om, om vi skal have noget tilsvarende, siger han.
Mens SDU har 2.300 gratis p-pladser, har byens største p-kælder under Thomas B. Thriges Gade omkring 1.000 betalingspladser til biler.
Vintervejret fortsætter i weekenden
kopieret!
Igen i dag er der vintervejr på programmet. Morgenen starter med frostgrader på hele øen, og i løbet af dagen kan vi få spredte snebyger.
Det betyder samtidig risiko for glatte veje hele døgnet, med temperaturer der kun kommer op på en enkelt plusgrad de fleste steder.
Vejret bliver skiftende med skydække og kig til solen. Det skulle altså være til at finde tidsrum med dejligt vejr til en gåtur.
Lægekoncern ramt af cyberangreb
kopieret!
Lægekoncernen Alles Lægehus vil fredag give besked til patienter, der er blevet ofre for det cyberangreb, som ramte lægekoncernen 9. december.
Det oplyser Alles Lægehus til DR Nyheder.
Lægekoncernen oplyste i en pressemeddelelse 30. december, at det kriminelle angreb har omfattet persondata fra patienter og medarbejdere, og at man fortsat undersøger omfanget.
Alles Lægehus har 130.000 patienter landet over, men det er endnu ukendt, hvor mange af disse der er ramt.
På Fyn har Alles Lægehus afdelinger i Faaborg og Gelsted.
Vinterberedskabet kører på højtryk
kopieret!
Fredagen blev starten på en række af dage med temperaturer under frysepunktet og sne.
I Faaborg-Midtfyn Kommune gør de deres for at holde vejene sikre og farbare, men Carsten Nøhr, som er leder af Park, Vej og Natur i Kommunen, opfordrer alligevel til at køre forsigtigt og i god tid.
- Der er jo mange kilometer veje vi skal holde, så tag dig god tid når du skal ud og køre. Hellere komme ti minutter for sent, siger han.
Så meget dyrere bliver det at eje en diesel- eller benzinbil
kopieret!
Da vi hoppede ind i 2025, tog udgifterne til benzin- og dieselbiler ligeså et hop op.
Det er med andre ord blevet markant dyrere at tanke sin bil, især hvis du til daglig pendler i en dieselbil.
På grund af nye afgifter tager prisen på en liter diesel et ordentligt ryk op med 65 øre per liter. Den årlige såkaldte udligningsafgift på dieselbiler er dog samtidig sat ned.
Derfor rammer de nye højere afgifter på diesel især dem, der kører langt og tanker meget.
Værst for pendlere
Ifølge FDM vil man faktisk spare lidt penge i det samlede regnskab som dieselbilist, hvis man kun kører 10.000 kilometer om året.
Men kører man mindst 15.000 kilometer om året, hvilket de fleste dieselbilister gør, så bliver det dyrere.
Og kører man 20.000 kilometer om året i en dieselbil, vil det betyde en stigning i udgifter på 975 kroner.
Når man op på 30.000 kilometer, så fordobles beløbet til en ekstra udgift på næsten 2.000 kroner.
For benzinbiler ser regnestykket lidt anderledes ud. Der er ikke modregning i en fast afgift, så der rammer stigningen rent med 23 øre ekstra per liter.
Det vil sige, at hvis du kører 20.000 kilometer i en benzinbil, giver det en ekstraregning på 293 kroner.
Det frustrerer Kennet Herskind, der kører i en benzinbil.
- Det er vanvittigt, som benzinpriserne allerede er steget, fortæller han frustreret til TV 2 Fyn.
Mulig marginal gevinst til elbilister
Kører du i elbil, skal du ikke frygte stigende afgifter. Tværtimod.
I Danmark vil man nemlig opleve et marginalt fald i afgiften på elektricitet.
Dog er det kun elbilister, der lader op uden abonnement, som kan se frem til en besparelse.
Men selv for disse elbilister er besparelsen minimal.
For kører man 10.000 kilometer, lyder besparelsen på 79 kroner. Det skriver FDM.
Danskerne får billigere boliglån
kopieret!
Renterne på bankernes boliglån er faldet støt i løbet af 2024. Det viser Mybankers rentestatistik, som opgør de renter, som bankkunder får tilbudt gennem Mybankers platform.
Den gennemsnitlige tilbudte rente på et boliglån i banken var på lige under 4,5 procent i december 2024. Det var 2,1 procentpoint lavere end et år tidligere.
Også den gennemsnitlige tilbudte rente på et andelsboliglån var lavere ved udgangen af 2024 end et år tidligere.
Ifølge Mybanker faldt gennemsnittet af de tilbudte renter på et andelsboliglån hver eneste måned i løbet af 2024. I december lå gennemsnittet på 4,3 procent, hvilket var ét procentpoint lavere end et år tidligere.
Hav af blomster lagt foran ulykkessted
kopieret!
Et par dage efter ulykken, der kostede 24-årige Tobias Lund fra Odense livet, vælter kondolencerne ind i form af blomster og lys lagt ved ulykkesstedet.
Blandt andet kan man tyde, at familiemedlemmer og venner har været forbi. Der står blandt andet skrevet.
Passer på dig og vores familie.
Vent på mig!
Din kone vil jeg altid være.
Du vil altid have den største plads i mit hjerte.
Vi deler jeres sorg.
Og det er ikke kun på Nyborgvej, at man finder kondolencer. Tobias Lunds fodboldklub mindes også den unge odenseaner i et opslag på Facebook.
Lastbil skal tømmes på motorvejen efter brand
kopieret!
En lastbiltrailer brød tidligere fredag i brand på Fynske Motorvej, hvilket fik beredskabet til at spærre motorvejen helt ved Motorvejskryds Odense.
Branden er slukket og motorvejen er genåbnet, men et stort arbejde udestår endnu med den brandskadede lastbilstrailer, oplyser politiets vagtchef.
- Vi afventer en lastbil med en grab og nogle tomme lastbiltrailere, så vi kan få flyttet godset væk fra motorvejen i nye trailere. Derefter skal den brandskadede trailer løftes op på en blokvogn, for bremserne er blokeret helt, siger Steen Nyland.
Vagtchefen oplyser at godset i traileren er tungt men ufarligt. I forbindelse med bjærgningen skal dele af motorvejen spærres igen.
Unge sniffede lightergas på ubemandet bibliotek - nu har borger fået nok
kopieret!
Han kunne lugte det, med det samme han satte sig på biblioteket i Otterup.
Stanken sivede rundt i lokalet, og Per Hermansen var ikke i tvivl om, hvad det var, og hvor det kom fra.
Han kiggede over på fire unge mænd, der her mellem bøger og blade sad og sniffede lightergas tidligt torsdag aften.
Biblioteket i Otterup var som sædvanlig åben og ubemandet i tidsrummet. Så der var intet personale til at bevidne, hvad de unge fordrev tiden med.
Derfor skrev Per Hermansen et opslag i Facebookgruppen ’Det sker i Otterup’.
- Ved du, hvad dine børn laver, skrev han, mens han kunne høre den ene lightergas-dåse efter den anden blive åbnet.
Han skrev og forklarede videre, hvad han så på biblioteket. Her opholdt han sig i en times tid, inden han tog hjem med en tung hovedpine efter at have lugtet lightergas.
Men billedligt talt kom hovedpinen også af tanken om den situation, Otterup efterhånden er i, fortæller Per Hermansen.
- Der er et generelt problem med stoffer i byen, siger han.
- Det er noget, der skal gøres noget ved nu. Det er en samlet opgave, som både forældre og SSP skal løfte.
Lightergas er grænsen
SSP i Nordfyns Kommune er blevet gjort opmærksom på lightergas-episoden på biblioteket i Otterup torsdag aften. Det oplyser SSP-konsulent Per Jensen i en besked til TV 2 Fyn.
- Vi er bekendt med hændelsen og er i gang med forebyggende indsatser, skriver han.
Også på biblioteket i Otterup er man på sagen. Hans Trygve Birkeland er bibliotekar og driftskoordinator, og han har set overvågningsbillederne fra torsdag aften igennem. Her kan han ikke se, at de unge sniffer lightergas, men han fortæller, at man har fundet de tomme dåser i en skraldespand uden for biblioteket.
Tidligere har de unge af og til opholdt sig på biblioteket, men hen over julen har de været der nærmest dagligt, fortæller Hans Trygve Birkeland.
- En del borgere har henvendt sig om unge, der hænger ud på biblioteket om aftenen. Det har vi været klar over. De har dog aldrig opført sig uordentligt. Men lightergas er vores grænse, og derfor har vi taget fat i SSP, siger Hans Trygve Birkeland.
- Hvis vi smider dem ud af biblioteket, går de bare et andet sted hen og sniffer lightergas. Så det er vigtigt, at nogle voksne tager hånd om dem.
Flere problemer
At der endelig er et fokus på de unge, og hvad de laver om aftenen i Otterup, var, hvad Per Hermansen ville med sit opslag på Facebook. Alt for længe har ingen gjort noget ved et åbenlyst problem, mener han.
- Skal en af de unge dø, før der bliver gjort noget, spørger han.
I Facebookgruppen ’Det sker i Otterup’ er det ikke første gang, der bliver gjort opmærksom på problemet.
I december beskrev en ekspedient, hvordan teenagere er begyndt at købe to-tre dåser lightergas ad gangen, og i november lagde en kvinde billeder op af en tom dåse lightergas kastet ved skolens legeplads.
Selv har Per Hermansen også set, hvordan handel med stoffer foregår på åben gade i Otterup.
Han mener, at en af årsagerne til problemet er, at de unge ikke længere har nogen steder at tage hen i Otterup. Så ender de steder som biblioteket, når personalet er taget hjem, og hvor selvbetjeningsåbningstiderne gør, at man stadig kan komme ind. Derfor er han glad for, at kommunens SSP-arbejde nu går ind i sagen.
- Det var også på tide, siger han.
Medisterpølse tilbagekaldt efter salmonella-fund
kopieret!
Coops luksusmedister tilbagekaldes efter fund af salmonella, skriver fødevarevirksomheden Hilton Foods Danmark i en pressemeddelelse.
Produktet er solgt i Kvickly, Brugsen, SuperBrugsen, Fakta Tyskland og FK Tvøroyi (Færøerne).
- Symptomerne på infektion med salmonella er diarre, mavesmerter, feber, hovedpine og eventuelt kvalme og opkast. Sygdommen kan vare fra få dage til flere uger, lyder det i pressemeddelelsen.
Hilton Foods Danmark oplyser, at produktet bør kasseres eller leveres tilbage til butikken, hvor det er købt.
Helt præcist er der tale om produktet "luksusmedister, 600 gram" med pakkedatoen: 26.12.2024 og sidste anvendelsesdato: 02.01.2025.
Motorvej spærret - brændende lastbil blokerer
kopieret!
Beredskabet har valgt at spærre Fynske Motorvej i vestgående retning ved motorvejskryds Odense, da en brændende lastbil holder i nødsporet. Det oplyser Vejdirektoratets trafikinfo.
Motorvejen vil formentlig være spærret til branden er slukket.
Biler som skal mod Odense og Middelfart kan køre via rampen til Svendborgmotorvejen og flette ind på Fynske Motorvej igen.
Opdatering 16.05: Motorvejen er igen åben for trafik.