Politikere om letbanen: Hele projektet har været uskønt og alarmklokkerne ringer

Odense-politikere håber, at folk vil bruge letbanen mere, så økonomien bliver bedre. Men indtil nu har det det været op ad bakke, erkender de.

Odense Letbane holder stille - i hvert fald delvist - på grund af tekniske problemer. 

Pengekassen er snart tom på grund af uforudsete udgifter. Letbanetogene støjer mere, end naboerne til banen kan holde ud. 

Der er opstået en så dyb konflikt mellem letbaneselskab og hovedentreprenør, at parterne nu går i retten. Borgerne i Odense Kommune risikerer at skulle betale en ekstraregning på flere hundrede millioner kroner.

Problemerne er til at få øje på i Odense Kommune, når det gælder kommunens ambitiøse sporvognsprojekt. 

Det erkender både den radikale rådmand Susanne Crawley, Venstres fungerende rådmand Claus Houden, og den konservative rådmand Tommy Hummelmose. 

- Det har været et uskønt forløb. Vi har brugt frygteligt mange penge, omkring fire milliarder kroner, og til den pris mener jeg, at man bør kunne have en forventning om et mere problemfrit forløb, siger Claus Houden.

Tommy Hummelmose er især utilfreds med letbanens støjproblemer.

-  Der havde jeg en forventning om et andet forløb. Støjproblemerne er alvorlige, fordi det går direkte ud over borgere, siger Tommy Hummelmose.

Susanne Crawley er lidt mere positivt stemt:

- Jeg er naturligvis opmærksom på, at der har været udfordringer med støj, med Nyt OUH´s forsinkelse, og her på det seneste med selve konstruktionen. Men jeg synes, at letbanen har givet værdi til vores by, siger hun.

Venter på voldgiftssag

Lige nu venter alle på en voldgiftssag, der skal afgøre, om Odense egentlig har fået den letbane, man har betalt for.

- De to parter (kommunens letbaneselskab Odense Letbane og den spanske entreprenør Comsa Corporación, red.) er jo simpelthen ikke enige om, hvilket produkt, der er blevet leveret. Den ene part mener at have opfyldt sin forpligtelse, den anden part mener, at sådan er det ikke. Det er så grundlæggende en uenighed, at det er nødt til at medføre en tur i retten. Jeg ser frem til at få det afgjort, siger Tommy Hummelmose.

Claus Houden mener, at en forretningsmæssig kulturforskel kan være noget, der spiller ind i konflikten:

- Der er muligvis kulturforskelle mellem Sydeuropa og Nordeuropa, men det burde man i givet fald så have forberedt sig bedre på. Det er afgørende med et godt samarbejde, men det har tydeligvis ikke været godt og ligeværdigt, siger Claus Houden.

Susanne Crawley er tilbageholdende med at kommentere konflikten nu, hvor der er en voldgiftssag undervejs. Hun nøjes med at konstatere, at "vi har et juridisk system til at afklare skyldsspørgsmål."

Men har Odense Kommune ikke også et ansvar for, at tingene er gået skævt?

- Politikerne i Odense har ansvaret for at beslutte, at Odense skal have en letbane. Det er fordi, at vi ved, at skinnebåren trafik skaber vækst i en by og i større grad end busser er fremragende til at flytte mennesker fra biler til kollektiv trafik. Begge dele har vi brug for, hvis Odense skal være en rig og grøn by, siger Susanne Crawley. 

Svære beslutninger forude

Politikerne i Odense Kommune kan snart risikere at stå med svære beslutninger, hvis letbanen fortsætter med at koste flere penge end forventet. På det økonomiske spørgsmål er der delte meninger hos de tre rådmænd:

- Vi har måttet bruge penge fra letbanens etape 2 til at dække driften, og hos mig får det alle alarmklokker til at ringe. Vi skal forsøge at finde penge fra øget billetsalg. Der er brug for at se på en bedre koordinering med busruter, på billet- og kortsystemerne, og på snyd. Mit indtryk er, at mange kører gratis og uden billet, siger Claus Houden.

Tommy Hummelmose afviser at forholde sig til risikoen for flere ekstraudgifter:

- Jeg har fuld tillid til, at Odense Letbane vinder voldgiftssagen, så jeg forventer ikke flere uforudsete udgifter, siger han.

Susanne Crawley opfordrer til at stå fast:

- Vi må ikke ryste på hånden, fordi der bogstavelig talt er bump og ballade på vejen. De erfaringer, vi har gjort og stadig skal gøre os, kommer os forhåbentlig til gode, når vi skal bygge næste etape af letbanen, siger Crawley.

TV 2 Fyn har også forsøgt også at indhente kommentarer fra Odense Kommunes socialdemokratiske borgmester Peter Rahbæk Juel, socialdemokratiets klimarådmand Tim Vermund, den konservative by- og kulturrådmand Søren Windell, og SF´s ældre- og handicaprådmand Brian Dybro. Men det har ikke været muligt på grund af ferie. 

Oversigt

    Oversigt