Ulovligt og generende: Stort antal fik bøde for at cykle i gågade
Artiklen er mere end 30 dage gammel
kopieret!
Mange fynboer, der torsdag tog gågaden i Odense på cykel, fik en bøde med hjem. Det er et problem, fordi det er generende og utrygt, siger vicepolitiinspektør.
Det er ikke tilladt at cykle eller køre på løbehjul på gågaden i Odense, men mange gør det alligevel.
Så da politiskolen torsdag rykkede ud til en cykelrazzia, kom bødeblokken op ad lommen 79 gange på fire og en halv time. Det fortæller vicepolitiinspektør Sten Sørensen til TV 2 Fyn.
- Det er et rimelig stort antal. Men det er også mange timer, siger han.
- Problemet er, at det er forbudt, og det generer. Det er et sted, man lader sine børn rende rundt med en is i hånden uden at tænke over trafikken.
Otte gange er det nær gået galt: Nu advarer SDU de studerende
Flere cyklister har været tæt på at kollidere med letbanetoget, mens Letbanen tester ved SDU. Derfor beder universitetet nu de studerende om at være ekstra opmærksomme.
Selvom området omkring Syddansk Universitet længe har været en stor byggeplads med anlæggelsen af letbanen, så er det først for nylig, at letbanetogene er begyndt at køre på strækningen.
Det har ved flere lejligheder betydet, at flere studerende på cykel har været meget tæt på at blive ramt af letbanetogene, fordi de ikke har været vant til den nye trafikant.
- Lige derovre ved Netto har jeg selv set det være tæt på at gå galt, siger Ibrahim Haijaj, der studerer på SDU.
I en mail til alle studerende advarer SDU om letbanen, fordi der allerede på første uge af det nye semester har været otte nærved-ulykker.
- Vi skal vænne os til, at letbanen bliver en del af dagligdagen, og det betyder, vi skal være ekstra opmærksomme i trafikken på og omkring Campusvej, skriver universitetsdirektør Thomas Buchvald Vind i mailen til de studerende.
Havde ikke opdaget lyssignal
Omkring 26.000 studerende har deres daglige gang på Campus i Odense, hvoraf mange vælger cyklen som transportmiddel på vej til forelæsning.
Det gælder blandt andet Sofie, der hver dag tager cyklen.
- Jeg har ikke lagt mærke til, at der er blevet sat lyskryds op, jeg har kun læst det i mailen, fortæller hun.
Det er lyssignalet, der giver letbanen og de bløde trafikanter grønt lys på skift, men mange har ikke langt mærke til det, fordi der så længe har været forskelligt byggeri i gang ved hovedindgangen.
- Vi har intensiveret vores testkørsler, så togene kommer hyppigt i dagtimerne. Derfor skal man altså være meget opmærksom, når man nu er tilbage efter en lang periode derhjemme, siger Dan Ravn, der er afdelingschef for drift og vedligehold hos Odense Letbane og tilføjer:
- Omkring otte cyklister har været meget tæt på at blive ramt. Nogen af dem inden for en halv meter. Og nogen af dem er kørt over for rødt.
Af med høretelefoner
Når letbanetogene kommer kørende på strækningen, der ligger klods op ad cykelstien, er det med cirka 40 kilometer i timen.
Sharon Nickpur læser medicin på SDU, men kommer fra Aarhus, der også i flere år havde masser af letbanebyggeri.
- Jeg cykler den her rute hver dag, og det kræver lidt tilvænning. Måske kunne man få noget cykelsti på den ene siden, så man ikke skal krydse skinnerne, foreslår hun.
Til maj kommer letbanetog efter planen til fast at køre i normal drift på strækningen, og derfor appellerer både Odense Letbane og SDU til, at man orienterer sig ekstra godt, særligt i perioden, hvor man er ved at vænne sig til den nye trafikant.
- Derfor en bøn til alle om, at man følger skilte og signaler, når man krydser letbanen. Der er kun rødt for krydsende trafik, når der kommer letbanetog, så hold tilbage, hvis der er rødt! Jeg håber, at vi i fællesskab kan hjælpe med at undgå ulykker omkring letbanen. Lad os passe godt på hinanden, står der i mailen til de studerende.
- Det er vigtigt at orientere sig i trafikken, og det kan være svært, hvis man f.eks. kører med høretelefoner i ørene, siger Dan Ravn.
Politiet var til stede fra klokken ni til halv to, og lovoverskridelserne lød primært på kørsel på cykel i gågaden. Derudover var der nogle få på elløbehjul. Begge dele giver en bøde på 700 kroner.
Én blev også sigtet for at tale i håndholdt mobil, hvilket koster 1.000 kroner. Politiet endte dermed med at uddele bøder for mere end 55.000 kroner.
Butiksejere ringer til politiet
Gågaden er et sted, politiet jævnligt lægger vejen forbi for løbende at skabe opmærksomhed omkring kørselsforbuddet.
Det sker både på eget initiativ, men også, hvis borgere eller erhvervsdrivende i området ringer til politiet.
- Nogle gange ringer butikker og folk derinde fra, fordi de føler, de er ved at blive cyklet ned. Det er utrygt, siger vicepolitiinspektøren.
Flere havde glemt selen
Politiet brugte også lidt tid i Odenses trafikerede gader, hvor politieleverne var med til rutinekontroller. Her blev ni personer sigtet for lovovertrædelser.
Lastbil med fugletårn sad fast: - Ikke alt går efter planen
Friluftsrådet har doneret 150.000 kroner til et fugletårn, der skal stå i Mindelunden i Seden. Tårnet ankom onsdag over middag, men det står der ikke endnu.
Mindelunden i Seden får en ny bygning, et fugleudkigstårn, som det lokale menighedsråd længe har ønsket sig. Tårne, der ankom onsdag over middag, er endnu ikke helt på plads, men det vender vi tilbage til.
Tårnet i Mindelunden skal medvirke til at gøre området til et attraktivt, rekreativt område, hvor naturen kan opleves på en skånsom måde.
Sidste år bevilligede Odense Kommune gennem initiativet Borgerne Bestemmer 50.000 kroner til medfinansiering af fugleudkigstårnet.
Siden har de frivillige arbejdet på at skaffe den resterende finansiering. Den er nu kommet fra Friluftsrådet, der har doneret yderligere 150.000 kroner.
- Der er to sponsorer, Odense Kommune og Friluftsrådet, og det er vi dybt taknemmelige for, siger Niels Erik Mertz Rasmussen, der er kasserer i Seden Menighedsråd.
Unikt udsyn
Udsigtstårnet er tegnet af Skov- og Naturstyrelsen. Tårnet er velegnet til fugleobservationer over fjorden.
Nærheden til shelterklyngen, skoven og strandengen giver masser af muligheder for naturoplevelser og socialt samvær, mener de i menighedsrådet.
- Det bliver unikt, for du har udsigt over hele den sydlige del af Odense Fjord, spændende fra Munkebo, Vigelsø til Stige Ø. Og så har du jo et shelter i nærheden, så du kan kombinere det med at kigge på fugle med socialt samvær med dem, du kan lide at være sammen med, siger Niels Erik Mertz Rasmussen.
Må vente lidt endnu
Det var ellers meningen, at fugleudkigstårnet skulle op at stå på sin plads onsdag eftermiddag, men det må vente lidt.
Lastbilen, der kom med det færdigbyggede tårn, sad nemlig fast i det bløde underlag og måtte efterfølgende trækkes fri af en gummiged.
Derfor er fugletårnet endnu helt nået til sit endelige bestemmelsessted og klar til at blive taget i brug.
- Vi havde troet, at tårnet kom op nu her i eftermiddag (onsdag eftermiddag, red.), men det kan godt være, at det varer et par dage endnu. Der skal muligvis lægges køreplader ud. Det er ikke alt, der går efter planen, men det skal nok lykkes, siger Niels Erik Mertz Rasmussen.
Tre blev sigtet for at køre uden sele, en for at køre i frakendelsestiden, tre var kommet afsted uden kørekort og to for at tale i håndholdt mobil. Sidstnævnte giver udover en bøde et klip i kørekortet.
Der var ikke tale om en razzia i traditionel forstand, da det er samtidig også var en øvelse for politieleverne. De skal blandt andet lære, hvordan man henvender sig til borgere, samtidig med at de husker at oplyse dem om deres rettigheder.