Udbyttet af at studere miljøet og kulturen i en række svendborgensiske børnehaver er så stort for japanske pædagogstuderende, at de for tiende år i træk har været på besøg.
Årsagen til at Svendborg og Danmark trækker i dem er alt det vi i de danske institutioner gør anderledes end i Japan.
- Og det er især de helt basale og praktiske manøvrer, vi iværksætter for at gøre børnene selvstændige. Som at vi sender dem ud i al slags vejr, forklarer Martin Fischer. Han er er tovholder på det japanske besøg.
Samtidig er de besøgende interesseret i måden hvorpå de danske institutioner designes. Her går man ud fra en idé om, at børn har godt af miljøer, hvor de kan være i fred for voksne.
- Det er nogle af de ting de nævner, som værende specielt for Danmark, når jeg spørger dem, siger Martin Fischer.
Martin Fischer har arbejdet i Japan, og fortæller at god orden er et vigtigt fokusområde for japanske pædagoger. De gør en stor indsats for blandt andet at opdrage børnene til at sidde stille, og på den måde, der gør at børnene bedst kan modtage instrukser.
- Her i Danmark, har de studerende ved første øjekast syntes det hele virkede meget kaotisk. Efter noget tid, kan de dog godt se at der ER et system, for eksempel at børn selv får hængt deres tøj op og afleveret deres madkasse det rette sted, fortæller Saki Kimura, en af de studerendes lærere.
Mange aktiviteter er desuden op til børnene at tage initiativ til - igen et eksempel på grundtanken om at selvhjulpenhed fordrer selvstændighed.
Men hvad vil de her?
- Det er ikke nødvendigvis sådan at japanerne skal adoptere vores "model", og hjem og lave om på det hele, men det er i høj grad med til at åbne deres øjne, og give deres uddannelse og deres faglighed et større perspektiv, mener Martin Fischer.
Det betyder således nok ikke at de japanske studerende vil tage hjem, og tvinge børnene udenfor i al slags vejr. Ikke desto mindre er ti-års jubilæet en indikation om at studieturene er en stor gevinst for de kommende japanske pædagoger.