Som følge af nye, skærpede regler kan politiet beslaglægge og efterfølgende konfiskere et køretøj, hvis det bliver benyttet til vanvidskørsel. Også når det er lånt eller leaset.
Men loven rammer også helt almindelige danskere. Sådan lyder det nu fra en transportvirksomheden Pagh Logistics, der for nyligt mistede en varevogn, efter en af hans chauffører kørte vanvidskørsel over Lillebæltsbroen og på Fyn.
- Jeg synes, det er urimeligt, når vi jo ikke har haft mulighed for at afværge det. Vi har med mennesker at gøre, og vi kan ikke overvåge dem 24 timer i døgnet, fortæller medejer Flemming Jørgensen.
Siden den nye lov om vanvidsbilisme trådte i kraft 31. marts, er 42 køretøjer blevet beslaglagt over hele landet. Det viser de nyeste tal fra rigspolitiet.
Flere end halvdelen af de beslaglagte biler, i alt 25 køretøjer, tilhører ikke vanvidsbilisterne selv.
Egentlig var hensigten, da man lavede lovstramningen, at tvinge blandt andet leasingselskaber til at tage et større ansvar for, hvem de leaser biler ud til.
Lånte varebil og kørte over Lillebæltsbroen mod færdselsretningen
Det var en af Flemming Jørgensens faste og betroede ansatte, der kørte vanvidskørsel i en firmabil, selvom alle deres sikkerhedsprocedurer og instrukser var i orden.
En sen aften lånte den rumænske lastbilchauffør virksomhedens bil, uden Flemming Jørgensen kendte til det.
I beruset tilstand kørte chaufføren 33 kilometer i den forkerte retning på motorvejen hen over Lillebæltsbroen og på den Fynske Motorvej. Her blev han til sidst stoppet af politiet, og varevognen blev beslaglagt.
Hvad er vanvidskørsel?
Det kom fuldstændigt bag på Flemming Jørgensen.
- Det havde jeg aldrig i min vildeste fantasi forestillet mig. Han har været utroligt pligtopfyldende og har aldrig haft nogle sager, hvor vi har kunnet forudse, at han kunne gøre noget lignende, fortæller han.
Hænger selv på regningen
Ifølge Flemming Jørgensen er det dog ikke realistisk at lægge sag an mod chaufføren for at få varebilens værdi på cirka 50.000 kroner erstattet.
- Han har ikke noget arbejde længere, og det kan godt være, han har nogle penge hjemme i Rumænien, men jeg tvivler på det, siger han.
Derfor står Pagh Logistics nu til selv at skulle dække tabet – og det kan Flemming Jensen sådan set godt betale.
Alligevel frygter han, hvad loven kan komme til at betyde for ham selv eller andre, hvis en af hans chauffører havde kørt vanvidskørsel i en af hans lastbiler.
- Nu er det en bil til 50.000 kroner, men hvis det næste gang er en bil til 750.000, så fjerner man jo grundlaget for at udføre sin virksomhed, siger Flemming Jørgensen.
- Den her lov rammer på ingen måde skævt
Alle køretøjer, der beslaglægges for vanvidskørsel, er i politiets varetægt, indtil en dommer kan tage stilling til, om de endeligt må konfiskeres helt fra ejeren.
Og på trods af historier som Flemming Jørgensens virker loven ifølge transportminister Benny Engelbrecht (S) helt efter hensigten.
- Den her lov rammer på ingen måde skævt. Vi kan se, at dem, der bliver stoppet, har kørt meget vanvittigt og har udsat andre for fare, siger han til TV 2.
Ministeren understreger, at ejeren af en bil altid har et medansvar, hvis den lånes ud til én, der eksempelvis kører med for høj promille eller hastighed.
Og derfor er det også virksomhedsejere som Flemming Jørgensens opgave at sikre, at den slags ikke kan ske.
- Man må spørge sig selv, har jeg nu tillid til den person, som er ansat i min virksomhed, og som skal bruge køretøjet, siger Benny Engelbrecht.