Palle Skov Jensen, manden bag Jensens Bøfhus, har opgivet at sælge ud af forretningen.
Det fortæller han til Børsen efter et års forgæves arbejde med at finde nye investorer blandt de pengestærke kapitalfonde.
- Dem, vi har talt med, har sagt, at de tror på konceptet. Men det tilbagevendende har været, at de ikke har haft lyst til at være med i den revitalisering og rekonstruktion, som vi er i gang med, siger Palle Skov Jensen til Børsen.
Udmeldingen kommer få dage efter, at Jensens Bøfhus offentliggjorde et forfærdeligt regnskab for 2016. Koncernens underskud landede sidste år på 31 millioner kroner, hvilket kombineret med en meget tynd egenkapital og sløje fremtidsudsigter fik revisoren til så tvivl om bøfhusets evne til at overleve.
Jensens Bøfhus-koncernen består ved udgangen af 2016 af 44 restauranter, der sidste år bespiste omkring fem millioner gæster.
Kæden har lagt en genopretningsplan, hvor det er forventningen, at der igen i år vil være et stort underskud i omegnen af 30 millioner, men overskud igen i 2018.
Nyt menukort og nyt logo skal være med til at vende udviklingen.
Den dårlige udvikling har samtidig fået stifter og ejer Palle Skov Jensen til at trække sig som direktør til fordel for Dorte Gleie, der tidligere har været direktør for Den Blå Planet.
Nedturen for forretningen startede, da Højesteret i 2014 gav Jensens Bøfhus medhold i, at den nordjyske Jensens Fiskerestaurant ikke måtte bruge ordnet Jensen i kædenavnet.
Jensens Bøfhus blev som konsekvens af afgørelsen udsat for en stor shitstorm.