Testflyvninger begynder: Drone skal fragte medicin og blodprøver
Artiklen er mere end 30 dage gammel
kopieret!
Sundhedsdrone skal på sigt fragte medicin og blodprøver mellem Odense og afdelinger i Svendborg og på Ærø. Testflyvning begynder onsdag.
En drone skal fremover fragte medicin og blodprøver mellem Odense Universitetshospital i Odense og afdelingerne i Svendborg og Ærø.
Det er perspektivet bag testflyvninger med en drone, der indledes onsdag.
- Som det er nu, kan der gå op til 14 timer, fra blodprøven er taget hos en patient på Ærø, og til den når frem til Odense Universitetshospital.
- Med dronen forkorter vi transporttiden væsentligt, og det er en fordel for både patienten og for sygehuset, siger projektleder Mathias Vinter.
Han arbejder for firmaet Holo, der er en af partnerne i droneprojektet.
Når der skal sendes prøver og medicin mellem Odense og Ærø, er man - som det er nu - afhængig af færgeovergange.
Det slipper man for med dronen.
Det vil ifølge projektlederen i nogle tilfælde kunne spare patienter for indlæggelse og dermed mindske presset på hospitalssenge.
Men projektet er endnu i det indledende stadie.
Når dronen onsdag sendes i luften over Odense Universitetshospital, er lasten hovedpinepiller.
De fragtes mellem forskellige punkter på sygehusets matrikel.
- Vi er stadig i gå-fasen af det her projekt. Vi er ikke begyndt at løbe endnu.
- Men vi håber, at vi i løbet af 2021 kan lave lange flyvninger og transportere blodprøver mellem Ærø og Odense, siger Mathias Vinter.
Fyn går forrest i nyt droneprojekt
Et nyt samarbejde skal sikre Danmark en plads i det globale kapløb om at udvikle dronetransport.
I fremtiden skal droner levere pakker til vores dør eller transportere blod mellem hospitaler. Men som det ser ud nu, er det besværliggjort af, at de kun må flyve indenfor dronepilotens synsfelt.
Det skal et nyt dansk samarbejde, der holder til på Fyn, gøre op med.
I H. C. Andersen Lufthavn i Beldringe udvikles lige nu et såkaldt U-Space, som i fremtiden skal få droner og anden flytrafik til at flyve sikkert sammen uden direkte opsyn, fortæller Teit Siberling, kommerciel direktør hos UAS Denmark.
- Vi kigger ind i en verden og fremtid, hvor droner kommer til at løse en masse opgaver. Og for at kunne udnytte det potentiale, der ligger i den form for service, er vi nødt til at have en intelligent trafikovervågning, siger han.
Fyn er med forrest i bussen
Udviklingen af U-Space er et samarbejde mellem Naviair, som leverer trafikstyring i Danmark, Trafikstyrelsen, Den Nationale Robotklynge UAS og SDU.
- Med det hold, vi har samlet omkring bordet, har vi en rigtig god chance for at være med helt foran i bussen, når det her skal rulles ud i resten af Danmark og Europa, siger Teit Siberling.
I H. C. Andersen Lufthavn ligger der et dronetestcenter, og placeringen er da heller ikke tilfældig. Droner er i forvejen en del af robotmiljøet på Fyn, fortæller Kjeld Jensen, lektor og projektleder for projektet Sundhedsdroner.
- Droner er en naturlig videreudvikling af den robotteknologi, vi allerede er godt i gang med at lave, og hvis vi skal være helt fremme i bussen her i Odense og på Fyn, har vi brug for, at der findes trafikstyringsregler for, at de kan flyve frit i luftrummet sammen med de andre luftrumsbrugere, siger han.
Sundhedsdrone skal teste system
Sideløbende med, at U-Space er under udvikling, er virksomheden Holo på vej med en såkaldt sundhedsdrone til de fynske sygehuse. Den skal gøre det nemmere at fragte både blodprøver og medicin og dermed undgå den ekstra transport tid, der lige nu er, fortæller Mathias Vinter, projektleder hos Holo.
- Hvis der skal en blodprøve fra Ærø og op til Odense Universitetshospital, er der en fra OUH, der kører hele vejen ned, tager færgen over, henter blodprøven og tager færgen tilbage igen. Det vil vi gerne gøre i en direkte linje med droner, siger han.
Og her bliver et system som U-Space nødvendigt. Derfor har partnerne indgå et samarbejde, hvor U-Space bliver testet af sundhedsdronen. De første tests starter i efteråret.
Hvis det viser sig at blive en succes, vil konceptet ifølge projektlederen kunne udbredes til hele landet.
- Der vil være flere fordele, specielt for ø-samfundene. Man vil flyve medicin og udstyr ud, og dermed kan man decentralisere behandlingen, siger Mathias Vinter.
Syddansk Universitet har i en pressemeddelelse anslået, at der kan spares op mod 200 millioner kroner om året, hvis droneprojektet rulles ud over hele landet.