Eksperter anbefaler færre i klassen: Så mange elever er der i de fynske folkeskoler
Artiklen er mere end 30 dage gammel
kopieret!
Færre elever skal proppes ind i folkeskolens klasselokaler. Det er godt for elevernes trivsel, mener flere eksperter.
I 258 folkeskoleklasser på Fyn sidder mere end 24 elever i lokalet.
Det er selvom flere eksperter mener, at børn trives langt bedre i mindre klasser.
- Klassestørrelser og trivsel hænger unægteligt sammen. Når klassen bliver større, gør det virkelig noget ved trivslen blandt eleverne, siger Bo Birk Nielsen, der er psykolog og lektor ved læreruddannelsen i Hjørring.
Derfor mener han og Andreas Rasch-Christensen, der er forskningschef og folkeskoleekspert hos VIA University Collage, at der skal være et loft over, hvor mange elever, der må være i skoleklasserne.
- Det er nemmere at håndtere et mindre antal elever, så et loft, der er lavere, end det er nu, vil jeg anbefale, siger Andreas Rasch-Christensen.
I Nordfyns Kommune er 15 procent af folkeskoleklasserne på mere end 24 elever. I Svendborg Kommune er tallet på 26 procent, mens der i Odense Kommune er 125 klasser med mere end 24 elever i lokalet, hvilket svarer til 18 procent.
Det kan være problematisk, mener Bo Birk Nielsen.
- Allerede ved 25 elever i klassen begynder vi at se nogle af de negative konsekvenser i forhold til samspil og relationer, siger han.
Kæmper for forsøgsordning
Den odenseanske venstremand Araz Khan vil derfor have færre elever i folkeskolens mindste klasser.
Han ønsker at højst 22 elever skal løbe ind i det samme lokale, når klokken ringer ind efter frikvarteret. Derfor forslår han, at man på fem skoler i Odense laver en forsøgsordning med 22 elever i 0.-3. klasserne.
- Vi skal have en bedre overgang fra børnehaven til skolen. Der skal være et tryggere miljø, bedre læring og mere tid til den enkelte relation. I sidste ende skal vi have flere børn til at trives og flere til at gennemføre afgangseksamen, siger Araz Khan (V).
Bliver ikke klogere
Folkeskolens elever trives bedre i mindre klasser, men de bliver ikke nødvendigvis klogere.
Det viser en forskningsoversigt fra Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd, VIVE, som konkluderer, at der ikke er en sammenhæng mellem faglige resultater og antallet af elever i klassen.
Alligevel anbefaler flere eksperter, at man prioriterer små klasser.
- Børn spejler sig i hinanden for at udvikle deres selvopfattelse og identitet. Der giver større klasser udfordringer i forhold til samspil og relationer, fordi man bringer flere sammen i fællesskaber, siger Bo Birk Nielsen.
Tilbage i november stemte rådmand Susanne Crawley nej til at undersøge, hvad det ville koste, at indføre et loft på 22 elever i folkeskolens mindste klasser.