Trafikforsker om ny letbanerute:
- Jeg synes ikke, at man skal bruge alle de penge nu
Artiklen er mere end 30 dage gammel
Mens politikerne vil have gang i endnu en etape til Odense Letbane, mener trafikforsker derimod, at man bør sætte foden på bremsen. Han mener, at løsningen skal findes i form af busser.
Lørdag kunne odenseanerne endelig køre med letbanen i Odense, og allerede på åbningsdagen blev spørgsmålet om endnu en etape diskuteret fra flere politiske sider.
Trafikforsker Niels Melchior Jensen fra Aalborg Universitet mener ikke, at letbanens Etape 2 endnu er pengene værd.
- Jeg synes ikke, at man skal bruge alle de penge lige nu.
- Min generelle holdning er, at vi ikke bør investere i mere letbane lige nu i hvert fald. Det er baseret på forudsætningen om, at flere ting har ændret sig, siden man besluttede første etape i Odense og ikke mindst Aarhus, siger Niels Melchior Jensen til TV 2 Fyn.
Opfordringen fra Christiansborg var ellers en helt anden på åbningsdagen. Odenses politikere skulle se at komme i arbejdstøjet, så byen kan "komme i gang hurtigst muligt med Etape 2", lød det fra Radikales transportordfører Rasmus Helveg under lørdagens letbanefejring.
Staten har nemlig allerede afsat mere end 500 millioner kroner til en Etape 2 til Odense Letbane. Det er som led i den politiske aftale om en 'infrastrukturplan 2035'.
Halverede passagertal
Trafikforskerens udmelding kommer på baggrund af erfaringerne fra Aarhus Letbane. Her blev det forventede passagerantal halveret, da letbanen begyndte at køre, fortæller han.
Det samme scenarie kommer formentlig til at udspille sig for Odense Letbane med sine forventede 35.500 passagerer på en hverdag. Det vil derfor være en kostelig affære at etablere endnu en strækning.
- Jeg tvivler på, at man kommer op på halvdelen af det forventede passagerantal. Halvdelen af det forventede bliver nok det maksimale, siger han.
Begejstring at spore
Odense Kommune har endnu ikke taget den endelige beslutning om letbanens Etape 2.
På nuværende tidspunkt er hovedforslaget blevet til, at letbanens anden etape skal gå fra centrum til Seden øst for Odense.
Ifølge en udredningsrapport fra maj 2021 har denne mulige Etape 2 et budget på 1.445 millioner kroner. Foruden statens medfinansiering på flere millioner til etapen skal Odense Kommune punge ud for resten.
Tanken om, at letbanen skulle komme hele vejen til Seden, mødte begejstring blandt lokale.
Henriette Stjernegaard og familien bor i bydelen, og da hun tog en tur i letbanen lørdag, var det ingen hemmelighed, at hun håber på en letbanestrækning til Seden.
- Det vil være så kanon. Det vil gøre, at vi kan tage ind til byen på en helt anden måde. Så kan vi drikke et glas vin og tage letbanen hjem – og det vil være dejligt, sagde Henriette Stjernegaard lørdag.
Den samme positive indstilling har man hos Fyns afdeling i Passagerrådet i Region Syddanmark over den mulige Etape 2:
- Det vil give mening med endnu en etape, hvis den kan give større sammenhæng for at komme fra A til B. Men nu skal vi først lige have Etape 1 i gang, siger talsperson Gitte Reckendorff til TV 2 Fyn og fortsætter:
- Det handler jo om at komme hurtigere frem. Jo hurtigere vi kommer frem, jo flere kommer til at vælge den.
En ny strækning gennem centrum og til Seden øst for byen kan dog have andre gavnlige effekter for byen end flere passagerer i kollektiv trafik, lyder det fra trafikforskeren.
- Når jeg alligevel tøver, så er det, fordi det for Odense giver meget mening på andre måder at lave en etape ud til eksempelvis Vollsmose, for det kan have effekter på, hvordan byen fungerer, siger trafikforsker Niels Melchior Jensen.
Busser er det rette køretøj
Der var politisk uenighed blandt byrådets politikere om letbanespørgsmålet lørdag. For mens eksempelvis borgmester Peter Rahbæk Juel (S) var positivt stemt, mente rådmand Christoffer Lilleholt (V) derimod, at endnu en etape er "alt for dyr".
Trafikforsker Niels Melchior Jensen vurderer, at Odense hellere skulle overveje busser i stedet, da det er en "langt billigere løsning" frem for at etablere endnu et sæt togskinner.
- Jeg hælder nok til at med de mindre passagertal og seneste udvikling inden for busområdet, bør man i stedet se på en busløsning, siger han.
Da man besluttede første etape i Odense, havde man ikke muligheden med elektriske busser, uddyber han.
Men i Aalborg har man eksempelvis besluttet at omlægge alle bybusser i Aalborg til at være el-drevne. 110 fabriksnye elbusser kommer derfor løbende på gaden fra august i år, skriver TV 2 Nord.
En anden løsning er også at se i retningen af BRT (Bus Rapid Transport, red.), der er et busbaseret kollektivtransportsystem. Nogle folk kalder det en "sporvogn med gummihjul", forklarer Niels Melchior Jensen.
- Her laver man samme infrastruktur bare uden skinner, tilføjer han.
Politikerne i Odense skal træffe den endelig beslutning om Etape 2 senest et år efter driftsstart, som altså var lørdag 28. maj.
Odenses mangeårige borgmester, socialdemokraten Anker Boye, arbejdede op gennem 2010'erne hårdt for at få letbaneprojektet til at blive virkelighed. Han håber, at byrådsmedlemmerne i sidste ende vil prioritere en Etape 2 med letbanen.