Kritik: Tredje spor skaber flere ulykker og mere støj i Odense
Artiklen er mere end 30 dage gammel
kopieret!
Ikke alle fynboer jubler over det tredje spor. Trafikken og ulykkerne rykker til Odense, frygter Støjgruppen Odense.
Der var stor glæde tidligere på ugen, da det kom frem, at motorvejen på Vestfyn langt om længe skal udvides med et tredje spor.
Støjgruppen Odense, der repræsenterer cirka 10.000 odenseanere tæt på motorvejen, deler dog ikke samme glæde som mange andre fynboer, erhvervsfolk og politikere.
Tredje spor på motorvejen er en realitet
Dansk Folkeparti og regeringen er netop blevet enige om at afsætte penge til et tredje spor på den fynske motorvej
En aftale mellem DF og regeringen er netop indgået. Aftalen sikrer et tredje spor på Fynske Motorvej.
Nødsporsløsningen er der derfor droppet. Ydermere er de også blevet einge om at sænke brotaksterne på Storebæltsbroen med 25 procent.
Det bekræfter den konservative Børne- og Socialminister, Mai Mercado over for TV 2/Fyn.
- Jeg har bare jublet og danset hjemme i stuen, fordi at vi får lavet det tredje spor og får nedsat taksterne på Storebælt. Det er kæmpestort, siger Mai Mercado, til TV 2/Fyn.
- Det har været en prioritet for Dansk Folkeparti, og det er vigtigt at anerkende. Men det er også min bedste dag som fynsk politiker, uddyber Mai Mercado.
Der er tale om, at udvidelsen med det tredje kommer til, at gå fra Nørre Aaby til afkørsel 53 Odense Vest.
I aftaleteksten står følgende: "Parterne er derfor enige om at udbygge Vestfynske motorvej til 3 spor på strækningen mellem Nr. Aaby og Odense V hurtigst muligt samt en takstnedsættelse på persontransporten over Storebælt på 25 pct. Takstnedsættelserne vil begynde i 2018 og være fuldt indfaset, når Vestfynske motorvej er fuldt udbygget til 3 spor. Konkrete modeller for både anlægget af den Vestfynske motorvej til 3 spor og for takstnedsættelsen
vil blive fastlagt senere på baggrund af et oplæg fra regeringen".
- Alle har travlt med at sige, at nu kommer det tredje spor. Løsningen, der er kommet nu, er også bedre end nødløsningen, men det er kun en halv løsning, for det betyder, at alle os 10.000 borgere, der bor ved motorvejen syd om Odense, får ingenting, siger Elin Andersen, der repræsenterer Støjgruppen Odense.
- Vi får slet ikke noget støjdæmping, og det er støjen, der påvirker os i vores dagligdag 24/7, og vi vil bare gerne have gjort noget ved det, forklarer hun.
Ulykker og trængsel rykker til Odense
Hun er i sig selv ikke modstander af, at den vestlige del af Fynske Motorvej udvides til tre spor, men hun frygter, at problemer med trængsel og ulykker, der eksempelvis har været omkring Nørre Aaby, flyttes til den tosporede motorvej syd om Odense.
Det risikerer at blive værre, mener hun, når også taksten for Storebæltsbroen sættes ned, og trafikken over Fyn intensiveres.
- Ulykkerne rykker bare til Odense V med det, der bliver lavet nu. Vi får endnu mere trafik. Vi får flere ulykker. At broafgiften bliver sat ned, betyder endnu flere biler på vejene. Vi får også et nyt erhvervsområde i Højme, og det giver også flere biler, forklarer Elin Andersen.
Venstre: Millionbeløb sat af til støjdæmpning
Det er regeringen og Dansk Folkeparti, der er blevet enige om at afsætte penge til et tredje spor på Fynske Motorvej. Folketingsmedlem Jane Heitmann (V) erkender, at der er problemer med støj på motorvejen syd for Odense.
- Jeg deler sådan set den bekymring med Støjgruppen. Den er helt reel. Derfor er det vigtigt at understrege, at med finanslovforslaget, som regeringen har fremlagt, er afsat et tocifret millionbeløb netop til støjdæmpende foranstaltninger. En del af de midler kunne fint bruges på Fyn, siger Jane Heitmann.
Selv om Støjgruppen Odense glæder sig over at kunne se frem til nogle millioner til støjdæmpende foranstaltninger, ærgrer Elin Andersen sig over, at det tredje spor kun bygges på Vestfyn og ikke også syd om Odense.
Venstre mener dog stadig, at odenseanerne bør glæde sig over det tredje spor.
- Lige nu har vi et klart fokus på strækningen ind til Odense V. Lad os nu få de milliarder sat af. Vi har lavet en rigtig god aftale, og nu skal vi simpelthen bare ud over stepperne, så vi kan få gang i den fynske vækst, siger Jane Heitmann.
Tidligst om fire år vil bilisterne kunne brede sig på tre spor, når de kører på motorvejsstrækningen mellem Nørre Aaby og Odense V, meddeler Transport-, Bygnings- og Boligministeriet.