Tredje spor på motorvejen er en realitet
Artiklen er mere end 30 dage gammel
kopieret!
Dansk Folkeparti og regeringen er netop blevet enige om at afsætte penge til et tredje spor på den fynske motorvej
En aftale mellem DF og regeringen er netop indgået. Aftalen sikrer et tredje spor på Fynske Motorvej.
Nødsporsløsningen er der derfor droppet. Ydermere er de også blevet einge om at sænke brotaksterne på Storebæltsbroen med 25 procent.
Det bekræfter den konservative Børne- og Socialminister, Mai Mercado over for TV 2/Fyn.
- Jeg har bare jublet og danset hjemme i stuen, fordi at vi får lavet det tredje spor og får nedsat taksterne på Storebælt. Det er kæmpestort, siger Mai Mercado, til TV 2/Fyn.
- Det har været en prioritet for Dansk Folkeparti, og det er vigtigt at anerkende. Men det er også min bedste dag som fynsk politiker, uddyber Mai Mercado.
Der er tale om, at udvidelsen med det tredje kommer til, at gå fra Nørre Aaby til afkørsel 53 Odense Vest.
I aftaleteksten står følgende: "Parterne er derfor enige om at udbygge Vestfynske motorvej til 3 spor på strækningen mellem Nr. Aaby og Odense V hurtigst muligt samt en takstnedsættelse på persontransporten over Storebælt på 25 pct. Takstnedsættelserne vil begynde i 2018 og være fuldt indfaset, når Vestfynske motorvej er fuldt udbygget til 3 spor. Konkrete modeller for både anlægget af den Vestfynske motorvej til 3 spor og for takstnedsættelsen
vil blive fastlagt senere på baggrund af et oplæg fra regeringen".
Borgmestre jubler over tredje spor og lavere brotakst
Flere steder på Fyn har borgmestrene svært ved at få armene ned over det tredje spor og de lavere brotakster på Storebæltsbroen.
I Nyborg er der lutter smil over hele femøren.
- Det er en helt fantastisk nyhed for Fyn, ja for Danmark. For vækst og udvikling både på Fyn og i hele landet, siger Nyborgs borgmester, Kenneth Muhs (V).
I netop Nyborg har man længe råbt højt for at få sænket brotaksterne på Storebælt, så det er ekstra glædeligt, at der nu er penge til både et tredje spor og lavere brotakster.
- At vi nu både får brotaksterne og et tredje spor, er fremragende. Det er ekstremt vigtigt for en kommune som Nyborg, som har været præget af både udfordringerne med den megen trafik på motorvejen og de høje brotakster. Vi har kæmpet hårdt for det her længe, og det styrker vores muligheder for at skabe vækst og udvikling, siger Kenneth Muhs.
Også i Assens Kommune er der glæde.
- Jeg er selvfølgelig glad. Den rigtige løsning er det rigtige tredje spor - ikke en nødsporsløsning. Det kan jeg kun bifalde, og det her en voldsom positiv nyhed for Assens Kommune, siger borgmester Søren Steen Andersen (V).
Samme glæde er der i Middelfart.
- Det er en rigtig god dag. Det er noget, der er efterspurgt af rigtig mange borgere og virksomheder her i området, siger Johannes Lundsfryd Jensen (S) og tilføjer:
- Det er også den rigtige løsning omkring nedsættelsen af brotakster. Det vil jeg gerne rose forligsparterne for. Men jeg glæder mig også til at læse hele aftalen, så jeg også får læst det med småt.
Men Lundsfryd har også en opfordring med på vejen
- Der er lavet beregninger på, at det vil give besparelser på 300 til 400 millioner kroner, hvis man foretager udvidelsen af E20, samtidig med at man etablerer jernbanen over Vestfyn. Så det er en klar opfordring til, at de to forligskredse sætter sig sammen. Du må ikke hænge mig op på det eksakte tal i forhold til besparelse. Men det handler både om økonomi, men også om, at man ikke har hele Vestfyn som en stor byggeplads i mange mange år, siger Johannes Lundsfryd Jensen.
Regeringen og DF sænker bropris over Storebælt
Regeringen og Dansk Folkeparti har aftalt, at prisen for at krydse Storebæltsbroen sænkes med 25 procent.
Bilister skal fremover betale en fjerdedel mindre for at køre over Storebæltsbroen. Det har regeringen aftalt med Dansk Folkeparti, viser aftaleteksten.
- Vi sænker prisen for at køre over Storebælt med 25 procent, siger økonomi- og indenrigsminister Simon Emil Ammitzbøll (LA).
Regeringen kom med samme forslag i august. Dengang var Dansk Folkeparti afvisende, fordi partiet hellere vil udbygge motorvejen over Fyn først.
Aftalen bliver et både og. Fra 2018 vil prisen falde. Imens skal der bygges et tredje spor mellem Nørre Aaby og Odense V.
Takstnedsættelsen bliver først "fuldt indfaset", når motorvejen mellem Nørre Aaby og Odense V er fuldt udbygget.
Regeringen skriver i aftalen, at den vil fremlægge en konkret model senere.
Da regeringen kom med sit forslag, lød argumentet fra erhvervsminister Brian Mikkelsen (K), at det vil binde Danmark bedre sammen.
- Det gavner borgerne, og det gavner i høj også erhvervslivet, sagde Brian Mikkelsen dengang.
- Takstnedsættelsen betyder øget mobilitet, da arbejdstagere lettere kan pendle mellem forskellige landsdele, og det betyder nye markedsrelationer og billigere fragt af varer på tværs af landet.
I aftaleteksten er det skrevet ind, at de projekter, der er nævnt i regeringsgrundlaget, ikke blevet udskudt eller forsinket som følge af aftalen.
Der er tale om en ny midtjysk motorvej, en havnetunnel i København, en forlængelse af Hillerødmotorvejen og en motorvej til Kalundborg.
Sænkningen af priserne blev præsenteret som del af en den større aftale om registreringsafgifter.
Aftalen blev præsenteret og fremlagt torsdag aften i Finansministeriet. Her var flere ministre og ordførere til stede. Blandt dem var en begejstret Simon Emil Ammitzbøll.
- For mig er enhver skattelettelse en god skattelettelse, svarede han på et af spørgsmålene.
Hos Dansk Industri er der ros til aftalen, siger branchedirektør i DI for transport og infrastruktur, Michael Svane.
- Det er godt for mobiliteten, at vi både får en permanent udvidelse af den vestfynske motorvej og lavere takster på Storebælt.
- Det er godt for pendlerne og for virksomhederne, som bedre vil kunne tiltrække arbejdskraft på begge sider af bæltet, siger han i en skriftlig kommentar.