Faaborg-Midtfyn, Nyborg og Middelfart Kommune får del i en årlig pulje på 25 millioner kroner på finansloven, som skal styrke indsatsen for øget inklusion i folkeskolerne. Det skriver Folkeskolen.dk.
I Faaborg-Midtfyn Kommune skal støtten helt konkret bruges på et pilotprojekt, hvor en uddannet lærer og skoleterapeut fra Opholdsstedet Asgaard-Sødinge bliver frikøbt til at sparre med lærere og inklusionsvejledere på Nordagerskolen i Ringe.
- Vi vil prøve at udvikle på inklusionsbegrebet, for vi synes, at vi har børn med psykiske vanskeligheder, som ikke får den hjælp, de bør have. Opholdsstedet har en mere terapeutisk tilgang til børn, som vi måske kan finde noget brugbart i, siger skoleleder Per Midtgaard til Folkeskolen.dk.
Han håber, at samarbejdet giver en gensidig gevinst.
- Undersøgelser viser, at opholdssteder med interne skoler har tendens til at være for langt fra folkeskolens virkelighed, og de bliver kritiseret for at have for lave ambitioner på børnenes vegne, så børnene aldrig når på niveau med vores elever. Det er den ene side. Den anden side er, at de kan have tilgange, som vi kan lære af. Vi vil se, hvilke erfaringer vi kan hente ind fra opholdsstedet, så vi kan løfte vores lærere og inklusionsvejledere, siger Per Midtgaard til Folkeskolen.dk.
De tre fynske kommuner er blandt i alt 17 kommuner i landet, der får del i de ekstra ressourcer i år. Kommunerne er primært er udvalgt, fordi de vurderes til at have særligt mange elever i specialskoler og specialklasser, en høj andel af forældre med en svag uddannelsesmæssig baggrund og en høj andel af elever med dårlige faglige resultater.
Udover ekstra økonomiske ressourcer bliver de 17 kommuner understøttet og suppleret af et inklusionsteam, der støtter kommunerne i at opbygge og sprede den store viden, som inddragelsen af medarbejdere fra specialskoler eller specialklasser i den almidelige undervisning bringer med sig.