23-årige Astrid Storm Thorsen går gennem et åbent rum, hvor runde guldplader med kendte logoer, billeder af både danske og internationale stjerner, en gammeldags radiomikrofon og højtalere med den nyeste musik danner rammerne. Hun sætter sig med sin Macbook i en grå sofa.
Hun sidder midt i Universal Music Danmarks lokale i indre København, og her har Astrid brugt mange timer de seneste to år.
Boogielisten, Nørrebro, festudvalg, nørderi, hiphop og facebookopslag. Alt sammen noget, der har været med til at bringe Astrid til Universal Music, hvor hun i dag er ansat som A&R og Product Manager, som oversat betyder, at hun er talentspejder og projektleder. Det har hun været siden februar 2018.
Hun er den yngste fastansatte nogensinde på Universal Music. Som blot 21-årig har hun scoutet sangtalenter som Tessa og er netop blevet udvalgt til en af Nordic Music Industry's Top 20 under 30 for 2020. Det vender vi tilbage til.
Astrid turde at jagte drømmen, også selvom det betød, at hun måtte droppe ud af sit studie på Københavns Universitet og gå væk fra den slagne vej.
Her er hendes historie om, hvordan en ung, fynsk pige ender i Hovedstaden som en fremadstormende talentspejder.
Fra den grå sofa midt i Universal Musics lokaler kan det være svært at huske tiden før titlerne A&R og Product Manager, Tessa og guldplader blev en fast del af Astrids hverdag.
Tiden skal skrues tilbage til syvende klasse.
På værelset i Strib lå en ung Astrid og blev optaget af Gucci Mane og Rick Ross på Boogielisten, alt imens hun bloggede om musiktrends, Nørrebro og undergrund.
- Her har jeg i 2011 skrevet, at "jeg lytter til en masse Nørrebro. Sleng, Kesi, Stanley, Gili osv." Og så har jeg skrevet: "Ved ikke, om det er noget at være stolt af, eller hvor accepteret man bliver i undergrunden, når man er en lille, 15-årig, lyshåret pige", læser Astrid op fra bloggen, som havde samme navn som hende selv.
Bloggen fulgte med Astrid op gennem folkeskoleårene og ind i gymnasietiden på Middelfart Gymnasium. Selvom hun havde valgt en linje med mediefag, var interessen for musik stadig stor. Det fik hun lov til at dyrke til den helt store guldmedalje, da hun blev en del af gymnasiets festudvalg og Akademiet for Talentfulde Unge.
Begge dele kombineret med bloggen fik en afgørende betydning for Astrids videre karriere.
Sammen med en anden elev fra årgangen kom Astrid til at stå i spidsen for festudvalget i 3. g som formand. Her fik hun øjnene op for muligheden for at booke artister til de kommende fester.
- Man kunne lige pludselig forme de her fester efter noget, man selv drømte om. Min store drøm var at booke Ukendt Kunstner, så jeg rakte ud til hans management, og så endte han faktisk med at spille til vores julefest. Og det var bare en vildt tilfredsstillende følelse, husker Astrid.
Udover Ukendt Kunstner lykkedes det også Astrid at booke Kidd, som hun år forinden havde opdaget gennem musikbloggen. Dengang var hun forgabt i hans musik, som tog en helt ny lyd ind i den danske musikverden, og sange som "kysset med jamel" og "ikk lavet penge" bragede gerne ud af højtalerne, alt imens fingrene dansede hen over tastaturet og delte oplevelserne.
Til julefesten i 3. g kunne Astrid ikke vide, at hun ofte ville komme til at støde ind i teenageidolet på sit kommende arbejde.
At se de bookede artister spille til gymnasiefesterne gav Astrid mere blod på tanden. Samtidig var hun kommet i kontakt med flere musikinteresserede unge gennem bloggen, og hun kunne dele passionen for hiphop med andre på nettet.
- Nogle af mine bedste venner, som er nogle af dem, jeg arbejder med i dag i musikbranchen, lærte jeg at kende, da jeg havde min blog. Så den har nok betydet mere, end man skulle tro, forklarer hun, mens hun scroller ned over de gamle blogindlæg.
Også gennem Akedemiet for Talentfulde Unge fandt hun plads til at dyrke interessen.
- Jeg var på et gymnasium, hvor det var tilladt at nørde igennem, og jeg var så heldig at blive en del af Akedemiet for Talentfulde Unge. Her mødte jeg en masse andre, som også bare syntes, at alt muligt virkelig specifikt var det mest fascinerende i verden, og den kultur er bare så vigtig at lære. Det der med at det er okay at gå rigtig meget op i noget, siger Astrid.
Tilbage i den grå sofa smiler Astrid over tiden foran computeren på barndomsværelset i Strib og gymnasietiden i Middelfart. Et stykke hen ad vejen var det med til at placere hende i sofaen foran billeder af Oh Land, Hjalmer, Tessa og mange flere.
- Det er sjovt at kigge tilbage og se, hvordan jeg underbevidst hele tiden har taget nogle beslutninger, der har indeholdt musik og handlet om, hvordan jeg kunne få det integreret i hvad end, jeg nu gik og lavede. Om det var en blog eller være med i festudvalget, smiler hun.
Efter tre år på Middelfart Gymnasium og en studentereksamen i 2015 var det tid til at få en uddannelse. Sabbatår havde hun ikke behov for.
Hun havde været glad for at bo i Strib, men storbyens muligheder trak i hende. Hun flyttede til hovedstaden og startede på Film- og Medievidenskab på Københavns Universitet.
Men SU'en trykkede, og hun begyndte at se sig om efter et studiejob. På Facebook poppede et opslag op.
"Vi søger spinnup scouts" stod der. Afsenderen var Universal Music Danmark.
- Jeg bliver fuldstændig grebet af de spørgsmål, de stiller, som handler om, hvem der er min yndlingsproducer, og hvem der bliver stor om lidt. Jeg svarer på spørgsmålene og tænker egentlig ikke videre over det. Så tikker der en mail ind lige inden Roskilde Festival i 2017.
I mailen stod der:
Hej, vi har læst din ansøgning, og vi vil rigtig gerne have dig forbi.
- Mit hjerte begyndte bare at banke, og jeg blev simpelthen nødt til at kigge forbi og finde ud af, hvad det gik ud på, husker Astrid.
Astrid tog til jobsamtalen, og inden hun havde set sig om, var hun ansat som spinnup scout for Universal Music Danmark.
I september, et par måneder efter ansættelsen, blev Astrid spurgt, om hun kunne tænke sig at blive konsulent hos Universal Music. Et tilbud, som Astrid ikke kunne sige nej til.
Astrid har rejst sig fra sofaen og er gået ind på sit kontor. Her sidder hun overfor kollegaen Julia Aabjerg Bratland, der har samme jobstilling som hende.
- Vil du høre de nye vokaler på "Hit and Run", spørger Julia og rejser sig op.
Astrid nikker og følger hende ind i deres lytterum. Et kvadratisk rum med sorte, støjdæmpende vægge, store højtalere, en marineblå veloursofa og en væg fyldt med vinduer.
- Det er virkelig bare en rå topline, siger Julia, mens hun sætter musikken på med et klik på computeren.
Musikken brager ud af højtalerne, mens de to A&R's rokker med hovedet.
- Hvor er det extra, udbryder Astrid og smiler stort til Julia.
I et par måneder jonglerede Astrid både med konsulentjob hos Universal Music og et studie i Film- og Medievidenskab på KU. Helt frem til den 27. december 2017, da Astrid tog en stor beslutning, hun længe havde haft i tankerne.
- Jeg tog et af mit livs vanskeligste beslutninger, da jeg trykkede på den knap, forklarer Astrid.
Knappen var nemlig en udmeldelse af Film- og Medievidenskab. Hun var for alvor blevet grebet af musikken og gav sig selv et år til at undersøge, hvad musikverdenen kunne.
På det tidspunkt, midt i julemad og familietid, vidste Astrid ikke, at hun knap en måned senere ville stå med en fuldtidskontrakt i hænderne.
I januar 2018 blev Astrid hevet til side af sin chef. Han ville høre, om hun havde lyst til at starte på fuld tid som A&R og Product Manager, og i starten af februar sad hun pludselig som en 21-årig fynbo med en fastansættelseskontrakt hos verdens største pladeselskab.
- Jeg kan huske følelsen af at være så tæt på det, man er så passioneret om, og følelsen af at være så meget i live. Som ung kan man blive så forvirret over, hvad man skal bruge sit liv på, og hvor der er en plads til en. Og lige pludselig, efter at have prøvet så mange ting, stod jeg et sted, hvor jeg bare vidste, at det var lige præcis, hvad jeg skulle, fortæller Astrid.
Astrids mobil brummer.
- Nå, nu tror jeg, at Tessa er her, siger Astrid og kigger op af sin mobiltelefon.
I april 2019 faldt Astrid over en af Tessas første freestylevideoer på Instagram. Og Astrid var ikke den eneste, der så den. Den improviserede rap fik over 100.000 visninger og blev spillet af radiovært Pelle Peter Jensen i Pelles Peters Panel på P3, der sætter fokus på ny musik.
Astrid går ned ad trappen, hvor teksten "startet from the bottom, now we're here" står skrevet med guldbogstaver på væggen.
- Oh my god. Hej skat, udbryder Tessa, da hun får øje på Astrid. De omslutter hinanden i et stort kram.
Kort efter videoen blev lagt ud, skrev Astrid til Tessa. De havde en længere korrespondence på Instagram, hvorefter et møde blev sat op mellem Astrid, Tessa, Tessas manager Jesper Livid og Kristian Møller, en anden A&R på Universal Music.
I juni 2019 udgav hun sin debutsingle "Snakker for meget" og har siden spillet på flere store scener og festivaller og har over 100.000 følgere på Instagram.
I receptionen på Universal Music rækker Astrid en sort pakke fra ZULU til Tessa, mens hun trykker start på videooptagelsen på mobilen. Ingen af dem ved, hvad den indeholder.
- Tillykke Tessa, du gjorde det. Vi er glade for at kunne nominere dig til en Zulu Award for årets nye navn, læser Tessa op af det brev, der ligger i kassen.
Bag kameraet kan Astrid ikke lade være med at smile over Tessas reaktion.
- Når jeg ser Tessa åbne den boks og ser, at hun er nomineret, så føles det jo også som om, at jeg lidt selv vinder, fordi man så gerne vil se hende vinde, forklarer Astrid.
Astrid har to stillinger på Universal Music. A&R-delen handler om at scoute nye talenter, præcis som da hun faldt over Tessa på Instagram. Den anden stilling som product manager er en form for projektleder. Her sørger hun for, at artisten får spillejobs, lægger de rigtige ting på sociale medier og hjælper dem med for alvor at få karrieren i gang. Og her er det en del af jobbet at filme Tessa.
- Men vi ses jo også i morgen til Steppeulven, siger Astrid til Tessa, inden hun forlader pladeselskabet.
Lørdag den 25. januar er Bremen Teater i København fyldt med folk, der vil hylde den danske musik. Steppeulven 2020 skal skydes i gang, og med til showet er Astrid, Tessa og resten af holdet.
Steppeulven er en kritikerpris, hvor musikskribenter fra forskellige dagblade udvælger artister, producere, sange og andet fra musikbranchen, der fortjener ekstra opmærksomhed.
Tessa er nomineret i kategorien "årets håb" og skal desuden optræde til showet.
- Mine damer og herrer. Rigtig hjerteligt velkommen til Steppeulven 2020, råber aftenens værter Tilde Bang-Hansen og Rune Hedeman ud over salen.
De mange artister og musikkritikere skiftes til at gribe mikrofonen på scenen, hvad end det er takketaler, historiefortællinger eller optrædener. På række ni sidder Astrid, Tessa, manager Jesper Livid og Tessas kæreste. De følger showet nøje indtil pausen. De skal backstage, for Tessa skal spille i anden del.
At være med på sidelinjen konstant er en del af Astrids job.
- Jeg plejer at beskrive det, jeg gør, som at blive betalt for at leve en livsstil, mere end at blive betalt for et arbejde. For man er på, hvis ikke 24 timer i døgnet, så i hvert fald noget tæt på. Kriser kan jo opstå på alle tider af døgnet, og så er det vigtigt at være der. Men jeg kommer af og til ud for at skulle forklare og retfærdiggøre over for andre, hvorfor jeg må tage et opkald en lørdag aften, forklarer Astrid.
Og lørdag den 25. januar er altså endnu en aften, som Astrid må tage ud af kalenderen for at følge Tessa.
- Artisters karrierer er jo hele deres liv på en måde, så hvis ikke man tager det alvorligt, så har jeg svært ved at se mig selv i øjnene. Og det er skønt at mærke, at der er en connection, og at man betyder noget for nogle af artisterne mere end bare at være en samarbejdspartner.
Tilde Bang-Hansen kommer ind på scenen.
- I april 2019 fik vi direkte ud af Hundige en ny dansk hiphop-dronning. Det skete, da Tessa lagde de første freestylevideoer op, og siden har hun gjort en voldsom, velfortjent kometkarriere, begynder aftenens vært. Kort efter overtager Tessa showet, mens hun rapper sangen "Ben".
Det bliver bandet Ganger, der løber med titlen som "årets håb", og Tessa er kun på scenen for at optræde.
- Tusind tak. Det er en kæmpe ære at få lov til at optræde her og være nomineret til noget. Og ikke vinde, men at være nomineret, siger Tessa med et glimt i øjet til publikum.
- Det er jo som om, at et lille stykke af en selv står på scenen, fordi man er så investeret i det, og jeg synes, at hun er hundrede tusind procent sej. Selvom jeg gerne ville se Tessa vinde, og det føler jeg alligevel, på trods af at hun ikke vandt prisen, at jeg gjorde i aften, siger Astrid efter showet.
Og så er der både nomineringen til en ZULU Award, optrædener på Roskilde Festival, Musik i Lejet og Smukfest i sigtekornet.
Astrid lå på teenageværelset i Strib og skrev om Nørrebro og hiphop-musik. Hun bookede Ukendt Kunstner og Kidd til gymnasiefesterne og nørdede ny rap på Akademiet for Talentfulde Unge. Fra spinnup scout til konsulent og nu A&R og Product Manager på Universal Music på under et år, hvor stortalenter som Tessa kan skrives på CV'et.
- Hvis der er en ting, jeg tager med mig fra, hvad jeg har oplevet de sidste tre år, så er det evnen til hele tiden at ændre holdning. Altså jeg troede aldrig, jeg skulle være en del af musikbranchen, og lige pludselig opdager jeg, at det er det mest fantastiske i hele verden.
Hele tiden har musikken ligget der i Astrids bevidsthed.
- Man skal mærke efter, hvad man brænder for og turde at gå efter det. Jeg ved ikke, hvor jeg skal være om 40 år, men jeg ved, hvad jeg vil det her år, siger hun.
Sidst i februar drager Astrid mod Oslo, hvor hun skal modtage et diplom. Hu er nemlig blevet udvalgt til en af Nordic music industry's Top 20 under 30 for 2020. Det betyder, at hun er en af de største unge talenter i musikbrancen i norden. Hun er udvalgt sammen med 19 andre fra Norden af en jury med medlemmer fra Danmark, Finland, Island, Norge og Sverige.