Anders i arbejde efter ti år: Det er en fed fornemmelse
Artiklen er mere end 30 dage gammel
kopieret!
Fynsk vognmand fik vild idé. Nu kan ti fynske ledige snart skrive lastbilchauffør med fast arbejde på CV-et.
Uddan dig som lastbilchauffør, så garanterer vi dig fast arbejde hos os.
Sådan lød tilbuddet til fynske ledige i september fra en af Fyns største vognmænd, Alex Andersen Ølund. En lidt alternativ rekrutteringsmetode, men den virker tilsyneladende.
For nu står ti fynske ledige - efter at have hevet i rattet, blinket og bakket med lastbilerne hos Amu Fyn de seneste måneder - på tærsklen til fast arbejde.
En af dem, der huggede til på tilbuddet, fik ja-tak og en kontrakt retur fra vognmanden, er 29-årige Anders Jessen.
- Det var en fed fornemmelse. Jeg havde slet ikke troet det. Man hører jo tit om store firmaer, som lover noget, og så ikke holder det alligevel.
Han står nu - efter næsten ti år på kanten af arbejdsmarkedet - på tærsklen til fast arbejde.
- Jeg har ikke haft et stabilt arbejde siden 2007. Det har været meget rodet og forvirrende, siger Anders Jessen.
Branche mangler chauffører
Men Anders Jessen er ikke den eneste, der er godt tilfreds.
Det var Alex Andersen Ølunds HR-chef, Jens Hansen, som fandt på at omskole ledige til chauffører.
- Hvis ikke man kan få de chauffører, der er på markedet, så må man ligesom lave nogen selv, siger Jens Hansen om projektet.
Mangler chauffører: Fynsk vognmand vil omskole ledige
Danske vognmænd mangler chauffører som aldrig før. Nu tager fynsk vognmand alternativ metode i brug.
Danske vognmænd hungrer efter chauffører.
Det gør de også hos fynske Alex Andersen Ølund, Danmarks største eksportør af blomster.
- Det er simpelthen ikke til at få fat i chauffører. Vi har kolleger, der må lade biler stå, fordi de ikke kan skaffe folk til at køre dem. Det sker også nogle gange for os. Men for hver af vores lastbiler, der holder stille, koster det os 3.500 kroner om dagen, siger Jens Hansen, HR-chef hos Alex Andersen Ølund.
Det har nu fået Alex Andersen Ølund til at tage alternative midler i brug.
Her er tilbuddet, at hvis de består en række praktikker og kursusforløb, så vil Alex Andersen Ølund garantere 16 af dem et job fra 1. februar.
- Vi har et stort problem. I februar, hvor vores højsæson begynder, plejer vi at ansætte mellem 15 og 30 nye chauffører. Men som rekrutteringssituationen ser ud lige nu, så kan det godt blive meget svært at ansætte så mange i år, siger Jens Hansen.
Ideen til den fynske vognmands omskolingsprojekt opstod oprindeligt hos Boligsocialt Hus, en organisation, der repræsenterer fire udsatte boligområder i Odense Kommune.
Artiklen fortsætter under playeren:
- Det er fire områder, hvor mange af beboerne har et forholdsvist lavt uddannelsesniveau, og relativt mange er på offentlig forsørgelse. Men det er også nogle områder, hvor der faktisk gemmer sig nogle uudnyttede ressourcer, fortæller Carsten Degnebolig, beboerkonsulent for beskæftigelse, uddannelse og erhverv hos Boligsocialt Hus, og fortsætter:
- Vi tænkte, at med det her projekt kunne vi måske på en hurtig måde flytte nogle fra passiv forsørgelse til at blive selvforsørgende.
Siden er også Beskæftigelses- og Socialforvaltningen i Odense Kommune, Amu-Fyn og et af Fyns andre store vognmandsfirmaer, Schou-Danielsen Logistik, kommet med i projektet.
Chaufførmangel er væksthæmmer
Ifølge DI Transport bliver chaufførmanglen kun større de kommende år.
Opgørelser viser, at 4000 chauffører de kommende år vil forlade arbejdsmarkedet på grund af alder. Og langtfra lige så mange står klar til at overtage deres pladser bag rattene. Og det er ifølge Lars William Wesch, branchedirektør i DI, en væksthæmmer, der kan få konsekvenser for hele Danmark.
- Vi kommer til at mangle 2500 chauffører, hvis ikke vi gør noget nu, siger Lars William Wesch og fortsætter:
- Får vi ikke flere chauffører ind, så risikerer virksomhederne at miste ordrer. Det vil gå stik imod den stigende vækst i hele samfundet, og det vil i sidste ende skade dansk erhvervsliv, siger han.
Den konklusion kan Jens Hansen kun erklære sig enig i.
- Vi kan ikke bare geare op, hvis vi vil, for vi kan simpelthen ikke finde folk til at køre lastbilerne, siger han.
Chaufførjob er lavstatus
Når transportbranchen mangler chauffører til at erstatte dem, der går på pension, skyldes det, at mange unge går uden om branchen. Chaufførjobbet er blevet lavstatus.
Ifølge en undersøgelse fra branchen selv er det ord som "usundt," "ensomt" og "lavstatus," de unge forbinder med jobbet som chauffør.
Hos Alex Andersen Ølund gør de allerede, hvad de kan for at uddanne nye chauffører.
- Vi har fyldt op med elever ude hos os. Vi har 16 elever i øjeblikket. Det er så mange, vi kan klare. Det gør vi for at få lavet så mange chauffører som muligt. Men det er jo ikke noget, man bare lige gør. Uddannelsen tager 3,5 år. Og når de nye chauffører er færdige, så er det jo ikke kun os, der står klar med et job til dem, siger Jens Hansen.
Alex Andersen Ølund
- Alex Andersen Ølund er Danmarks største eksportør af blomster.
- Vognmandsforretningen beskæftiger 340 timelønnede medarbejdere og 80 funktionærer.
- I hele Europa beskæftiger virksomheden 575 medarbejdere.
- Alex Andersen Ølund A/S omsatte i 2015 for 489 millioner kroner og havde et resultat før skat på 10,4 millioner kroner.
For ligesom resten af transportbranchen i Danmark, så er lastbilchauffører efterhånden en mangelvare. Ifølge Dansk Industri kommer branchen i løbet af få år til at mangle op imod 2.500 chauffører.
- Vi stod og forudså, at vi ville komme til at mangle chauffører til den kommende sæson. Derfor valgte vi at prøve at omskole nogle ledige til chauffør-jobbet, siger Jens Hansen og fortsætter:
- Planen er, at når de ledige er færdige med deres omskoling her på Amu Fyn, så kommer de i praktik ude hos os og efterfølgende i ansættelse.
Ledige fra hele Fyn
Alex Andersen Ølunds omskolingsprojekt har dog ikke været uden udfordringer.
I første omgang havde vognmandsforretningen inviteret 500 ledige til åbent hus, men kun lige omkring ti ledige dukkede op. Jens Hansen var klar til at smide hele projektet.
- Desværre i første runde levede fremmødet ikke helt op til vores forventninger, men i samarbejde med Amu Fyn gik vi lidt bredere ud til de andre fynske kommuner, og så lykkedes det for alvor at rekruttere ledige til projektet.
Alex Andersen Ølund transporterer blomster. Derfor skulle firmaet bruge cirka 15 nye chauffører fra omkring 1. marts, hvor højsæsonen begynder.
Så mange ledige kunne firmaet ikke finde, men det gør ikke noget. Efter TV 2/Fyn bragte historien om Alex Andersen Ølunds rekrutteringsproblemer, druknede virksomheden nærmest i uopfordrede ansøgninger.
- Vi modtog langt over 100 ansøgninger. Og ud af dem har vi lavet aftaler med syv, som starter hos os til foråret, siger Jens Hansen.
Grimme julesweatre og børnefremstillet julepynt giver flere smil i busser
kopieret!
Fredag var det “ugly christmas sweater day” i Fynbusserne, hvor buschauffører havde taget deres grimmeste julesweatre på.
Og ikke nok med det, var busserne pyntet op med julepynt, der var lavet af børn.
Alt sammen for at julehygge lidt ekstra for kunderne, forklarer Anja Hauge Larsen, der er driftsleder for Keolis, som står for driften.
- Der kommer flere smil i busserne, når de kommer ind i en julepyntet bus, fortæller hun om baggrunden for at gøre lidt ekstra ud af julen i busserne.
Hjalte brillerer i "verdens bedste liga": - Jeg er pissestolt
kopieret!
Den 28-årige fynbo Hjalte Froholdt har noget så sjældent for en dansker succes i Amerikansk fodbold. Endda i verdens bedste liga inden for sportsgrenen, NFL.
Hjalte Froholdt tørner ud for Arizona Cardinals, for hvem han er en del af den offensive linje. Og det gør han godt. Så godt, at han får masser af roser for sit arbejde, og tilbage i august satte sin signatur på en kontrakt, der garanterer ham 53 millioner kroner frem til udgangen af 2026.
Med egne ord er han nu klar til at sige, at det han har opnået er “kæmpestort for dansk sport”.
- Nu starter jeg på banen, jeg gør det rigtig godt, og jeg er pissestolt af, hvad jeg har gjort, og hvor jeg kommer fra, siger Hjalte Froholdt til DR.
City-direktør reagerer på ønske om øget sikkerhed i gågade
kopieret!
Direktør Peter Bøgholm fra Odense Cityforening er positivt indstillet over for rådmand Søren Windells (K) forslag om, at der skal opstilles såkaldte pullerter rundt om gågadenetværket i Odense.
Rådmanden for By- og kulturforvaltningen tager emnet op igen, efter at en mand fredag aften kørte en bil ind gennem et julemarked i den tyske by Magdeburg.
Peter Bøgholm mener, at pullerterne kan øge sikkerheden, men han har også en betænkelighed:
- Jo mere tryghed, vi kan skabe, jo bedre er det, men det skal kunne fungere i praksis i forhold til redningskøretøjer og mobilitet, siger han til TV 2 Fyn.
Søren Windell fortæller, at han ønsker en løsning, hvor butikker stadig kan få leveret varer.
Efter terrorangreb i Tyskland - vil gøre gågaden i Odense mere sikker
Efter angrebet på et julemarked i Magdeburg i Tyskland fredag, hvor en bil kørte ind i en gruppe mennesker på et julemarked i et formodet terrorangreb, vil Søren Windell (K) se på, om Odenses gågader er sikre nok.
Det er ikke et nyt forslag, understreger rådmanden for By- og Kulturforvaltningen, der fortæller, at Konservative længe har ønsket at få pullerter op hele vejen rundt om gågadenettet.
- Der er mange mennesker i vores gågader, og vi vil gerne have sat pullerter op, fordi der kører biler, som ikke har noget at gøre der, siger Søren Windell til TV 2 Fyn.
Rådmanden understreger, at han ikke frygter en lignende situation i Odense, som den der fredag skete i Magdeburg. Men han noterer sig, at det ikke er første gang, at nogen drøner en bil mod en menneskemængde i et tætbefolket område.
- Det er ikke så meget et spørgsmål om aktuelt sikkerhed, som det er en følelse af tryghed. Jeg tror ikke det vil ske, men det vil give noget sikkerhed om, at det ikke kan ske, siger han.
Aktuelt er der planer om pullerter ved Jernbanegade, som har været undervejs længe, fortæller Søren Windell, der ikke ser de helt store gener ved at besværliggøre bilers adgang til gågaden.
- Det giver selvfølgelig gener for dem, der kører i gågaden, men det må de jo ikke i forvejen.
Og når det gælder vareindlevering er pullerterne indrettet således, at de kan køres ned i det tidsrum, der bliver leveret varer, hvilket typisk er om formiddagen, hvor der er knap så mange mennesker i gågaden.
Søren Windell erkender, at det ikke er en gratis omgang at opsætte pullerter, og henviser til at det er en politisk prioritering.
- Men det er noget, vi skal til at være mere opmærksom på, siger han.
Hvad er årets største julegavehit? Se listen her
kopieret!
Når julefreden inden længe sænker sig over landet, og det er tid til at åbne pakkerne under træet, er der nogle, som vil være mere populære end andre.
Særligt ét produkt går igen på tværs af alder og køn.
Det viser data fra den digitale ønskeliste Ønskeskyen, som mere end tre millioner danskere bruger til at lave ønskesedler.
- Apples AirPods Pro er uhyre populære i år, og hvis man skal gætte på én gave, der vil ligge under træet i mange danske hjem, så er dette et godt bud, siger administrerende direktør for Ønskeskyen, Casper Ravn-Sørensen.
Ønskeskyen oplyser til TV 2, at de støjreducerende høretelefoner findes på flere end 87.000 ønskesedler denne jul.
Dyrere pakker under træet
Årets mest populære julegaveønske ligger dermed i den dyre ende af julegavespektret.
På Apples egen hjemmeside koster høretelefonerne kort før jul 2.199 kroner.
Det beløb svarer til det totale julegavebudget for 25 procent af danskerne, viser en undersøgelse fra Dansk Erhverv.
Hos Ønskeskyen fortæller man også, at ønskesedlerne generelt er blevet dyrere over tid. Det samme oplever økonomerne.
Ida Marie Moesby er forbrugsøkonom hos Nordea, og hun har i mange år undersøgt danskernes forbrug i julen. Hun ser også, at gaverne er blevet dyrere over tid.
- Vi forventer år for år, at danskerne bruger flere penge på julegaver. Det er andre gaver, der ligger under træet nu end før. Vi er blevet mere velstillede, og derfor er julegaverne blevet dyrere, siger Ida Marie Moesby til TV 2.
I en undersøgelse, som YouGov har foretaget for Nordea, svarer danskerne, at de i gennemsnit vil bruge 3864 kroner på julegaver.
Det er en stigning på næsten 600 kroner inden for de seneste fem år.
Hypen er aftaget
Går vi blot 12 måneder tilbage i tiden, vil mange sikkert huske, at særligt ét bestemt køkkenredskab lå under mange juletræer.
Airfryeren blev 2023’s absolut største julegavehit.
Siden sidste år er der dog sket en ændring i vores forbrugsvaner.
For som tiden er gået, og pommesfritterne er blevet stegt i hobetal, er der samtidig blevet længere mellem køkkenapparaterne på ønskesedlerne.
Men Manou Messmann, der er ekspert i branding og forbrugeradfærd, mener, at airfryeren stadig har sin plads i de danske køkkener.
- Den har stadig sin berettigelse, men den er slet ikke lige så hot som sidste år, siger hun til TV 2.
Tid til selvforkælelse
Vender vi blikket mod årets største julegavehit herhjemme, er de støjreducerende høretelefoner et signal om, at vi er begyndt at kigge mere på vores egne behov end på hele husholdningen som i tilfældet med airfryeren.
- Der sker så meget ude i verden, og derfor søger vi indad og kigger på det hjemlige og os selv. Det bliver en slags forsvarsmekanisme, siger Manou Messmann.
Samtidig fortæller hun også, at vores julegaveønsker bruges i forskellige sammenhænge og til forskellige behov.
- Vi vil gerne holde os opdateret, men samtidig vil vi gerne have fokus på os selv og lukke os inde. Det er en balance, lyder det.
På listen over årets populære julegaver findes også ting, som kan give danskerne selvforkælelse – eksempelvis hjemmesko, hårprodukter og plejende cremer.
Herunder kan du i prioriteret rækkefølge se, hvilke julegaveønsker der ifølge Ønskeskyen i år er de fem mest populære for henholdsvis mænd og kvinder.
Til ham (brug pilene i siderne til at bladre)
DBU landsholdstrøje, HALO.
Til Hende (brug pilene i siderne til at bladre)
Efter terrorangreb i Tyskland - vil gøre gågaden i Odense mere sikker
kopieret!
Efter angrebet på et julemarked i Magdeburg i Tyskland fredag, hvor en bil kørte ind i en gruppe mennesker på et julemarked i et formodet terrorangreb, vil Søren Windell (K) se på, om Odenses gågader er sikre nok.
Det er ikke et nyt forslag, understreger rådmanden for By- og Kulturforvaltningen, der fortæller, at Konservative længe har ønsket at få pullerter op hele vejen rundt om gågadenettet.
- Der er mange mennesker i vores gågader, og vi vil gerne have sat pullerter op, fordi der kører biler, som ikke har noget at gøre der, siger Søren Windell til TV 2 Fyn.
Rådmanden understreger, at han ikke frygter en lignende situation i Odense, som den der fredag skete i Magdeburg. Men han noterer sig, at det ikke er første gang, at nogen drøner en bil mod en menneskemængde i et tætbefolket område.
- Det er ikke så meget et spørgsmål om aktuelt sikkerhed, som det er en følelse af tryghed. Jeg tror ikke det vil ske, men det vil give noget sikkerhed om, at det ikke kan ske, siger han.
Aktuelt er der planer om pullerter ved Jernbanegade, som har været undervejs længe, fortæller Søren Windell, der ikke ser de helt store gener ved at besværliggøre bilers adgang til gågaden.
- Det giver selvfølgelig gener for dem, der kører i gågaden, men det må de jo ikke i forvejen.
Og når det gælder vareindlevering er pullerterne indrettet således, at de kan køres ned i det tidsrum, der bliver leveret varer, hvilket typisk er om formiddagen, hvor der er knap så mange mennesker i gågaden.
Søren Windell erkender, at det ikke er en gratis omgang at opsætte pullerter, og henviser til at det er en politisk prioritering.
- Men det er noget, vi skal til at være mere opmærksom på, siger han.
Ældre mand alvorligt til skade i solouheld
kopieret!
Det var en ældre mand i 80’erne, der førte bilen, som fredag aften bragede ind i autoværnet på Siøbroen mellem Siø og Tåsinge.
Umiddelbart efter blev vedkommende kørt til hospitalet i en ambulance. Lørdag morgen oplyser vagtchef ved Fyns Politi Christoffer Jacobsen, at manden er kommet alvorligt til skade, men at han er uden for livsfare.
Politiet kan endnu ikke sige, hvordan ulykken skete, da de ikke har haft mulighed for at tale med den pågældende mand.
Bente skulle holde jul alene - men så kom et uventet tilbud
kopieret!
Bente Vera Hansen har fundet årets julekjole frem, og hun tæller dagene til 24. december.
I år skulle hun have holdt jul alene. Hendes mand gennem 36 år gik bort i foråret. Han tabte kampen til kræft. Og derfor er det også første jul som enke.
Heldigvis åbner Odense Værkstederne ”juleaften med det hele” til udviklingshæmmede, der ikke har noget sted at være.
- Jeg håber, at der er mange flere i min situation, der vil komme ind og holde jul, siger Bente Hansen.
Maria Therese Kronberg er hjemmevejleder i Odense Kommune, og hun har i år sat sin juleaften af til at være sammen med Bente Hansen og de omkring 25 andre deltagere. Deres juleaften kommer til at foregå på Rytterkasernen.
18-årige Oliver droppede ud af 2.g for at kæmpe i et bur - nu drømmer han om den helt store scene
kopieret!
Et tomt, men målrettet, blik stirrer mod træningslokalets spejlvægge, mens Oliver forsøger at få styr på sit åndedræt.
En to timers intens træning med nærkamp er overstået. Det var allerede dagens anden træning. Endnu en træning venter senere i eftermiddag.
Det er virkeligheden for Oliver Petersen fra Odense. Han har ofret sin uddannelse for at følge sin drøm.
Han er blot 18 år gammel.
Mor var ikke glad
Det hele startede som 10-årig, da hans far tog ham med til thaiboksning. Der mødte han træneren Jimmy Busk, og siden da har de trænet sammen.
Efter grundige overvejelser valgte han i oktober i år at droppe ud af 2.g ved HHX i Odense. Målet er klart - han vil være professionel MMA-kæmper indenfor to år.
En beslutning som hans mor ikke blev inddraget i.
- Jeg tog beslutningen med min far, men jeg havde ikke lige fortalt min mor om det, før jeg gjorde det. Hun var slet ikke glad for det. Hun prøvede at forstå, hvorfor jeg droppede ud, men nu støtter hun mig - hun ved godt, hvor meget tid, jeg lægger i det, siger Oliver Petersen.
Hvad er MMA?
Mixed Martial Arts (MMA) er en kampsport, der fokuserer på at bruge de mest effektive teknikker fra forskellige discipliner. Dette kan inkludere teknikker fra boksning, karate, kung fu, brydning, sambo, judo, taekwondo, muay thai og mange flere.
MMA udøves typisk i en ring eller et “bur” (ofte kaldet en “oktagon” på grund af den ottekantede form), hvor der er regler, kampleder, dommere, læger og sikkerhedsforanstaltninger på plads. Kampene varer typisk enten 3×3 minutter for amatører eller 3/5×5 minutter for professionelle kæmpere.
I modsætning til den gængse opfattelse er der mange regler og forbud i MMA – det er bestemt ikke gadeslagsmål.
MMA er i øjeblikket en af verdens hurtigst voksende sportsgrene. Professionelle MMA-organisationer som UFC og ONE FC er i rivende udvikling og tiltrækker millioner af fans verden over.
Kilde: DMMAF
Drømmer om USA
Hvis man vil være toppen af poppen inden for MMA, så kræver det et udenlandseventyr væk fra Danmark.
Særligt i USA, hvor Ultimate Fighting Championship huserer. UFC er verdens største organisation indenfor MMA.
- Om fem år ser jeg mig selv i UFC eller i hvert fald på vippen til det. Det er den forestilling, der får mig til at stå op om morgenen, selv når det til tider er hårdt, siger Oliver Petersen.
For selvom kun ganske få klarer sig gennem nøglehullet til den store scene, så er der ingen plan b.
- Det skal lykkes. Inde i mit hoved der kan det kun lykkes.
Skyer og regn kommer til at dominere dagen igennem
kopieret!
Det er desværre ikke særligt spændende vejr, fynboerne står op til i dag. De fleste står op til regn og en overskyet himmel.
Midt på dagen vil det en overgang holde tørt, men allerede ved midt på eftermiddagen kommer det til at regne igen.
Dagen bliver også en smule blæsende, så regnjakken og et par sko som kan holde til vandpytter er anbefalelsesværdig påklædning, når du begiver dig udendørs.
Temperaturerne vil dagen igennem være mellem seks og otte varmegrader.
Henter vejret...
°
Lige nu
Rain: mm
mm
m/s
Baseret på data fra MET Norway. Licenseret under CC 4.0.
Tid | Temperatur | Regn | Vind |
---|---|---|---|
|
|
|
|
Juletrafikken - her bliver den værst
kopieret!
I disse dage drager mange ud på landets veje, når de transporterer sig hjem til familien for at fejre julen.
I år falder juleaften på en tirsdag, og det giver særligt gunstige forhold for at undgå de allerværste trafikpropper og kaotiske motorveje. Trafikken fordeler sig nemlig mellem fredag og tirsdag.
Alligevel ventes der særligt meget trængsel på vejene den 23. december mellem 11 og 14, skriver vejdirektoratet.
Og allerværst ventes det at blive den 26. december mellem klokken 11 og 15.
Disse dage er det særligt motorvejen over Fyn der ventes at give problemer, da mange transporterer sig mellem Sjælland og Jylland.