Danske vognmænd hungrer efter chauffører.
Det gør de også hos fynske Alex Andersen Ølund, Danmarks største eksportør af blomster.
- Det er simpelthen ikke til at få fat i chauffører. Vi har kolleger, der må lade biler stå, fordi de ikke kan skaffe folk til at køre dem. Det sker også nogle gange for os. Men for hver af vores lastbiler, der holder stille, koster det os 3.500 kroner om dagen, siger Jens Hansen, HR-chef hos Alex Andersen Ølund.
Det har nu fået Alex Andersen Ølund til at tage alternative midler i brug.
Det er simpelthen ikke til at få fat i chauffører. Vi har kolleger, der må lade biler stå, fordi de ikke kan skaffe folk til at køre dem. Det sker også nogle gange for os. Men for hver af vores lastbiler, der holder stille, koster det os 3.500 kroner om dagen, siger Jens Hansen, HR-chef hos Alex Andersen Ølund.
Her er tilbuddet, at hvis de består en række praktikker og kursusforløb, så vil Alex Andersen Ølund garantere 16 af dem et job fra 1. februar.
- Vi har et stort problem. I februar, hvor vores højsæson begynder, plejer vi at ansætte mellem 15 og 30 nye chauffører. Men som rekrutteringssituationen ser ud lige nu, så kan det godt blive meget svært at ansætte så mange i år, siger Jens Hansen.
Ideen til den fynske vognmands omskolingsprojekt opstod oprindeligt hos Boligsocialt Hus, en organisation, der repræsenterer fire udsatte boligområder i Odense Kommune.
Artiklen fortsætter under playeren:
- Det er fire områder, hvor mange af beboerne har et forholdsvist lavt uddannelsesniveau, og relativt mange er på offentlig forsørgelse. Men det er også nogle områder, hvor der faktisk gemmer sig nogle uudnyttede ressourcer, fortæller Carsten Degnebolig, beboerkonsulent for beskæftigelse, uddannelse og erhverv hos Boligsocialt Hus, og fortsætter:
- Vi tænkte, at med det her projekt kunne vi måske på en hurtig måde flytte nogle fra passiv forsørgelse til at blive selvforsørgende.
Siden er også Beskæftigelses- og Socialforvaltningen i Odense Kommune, Amu-Fyn og et af Fyns andre store vognmandsfirmaer, Schou-Danielsen Logistik, kommet med i projektet.
Chaufførmangel er væksthæmmer
Ifølge DI Transport bliver chaufførmanglen kun større de kommende år.
Opgørelser viser, at 4000 chauffører de kommende år vil forlade arbejdsmarkedet på grund af alder. Og langtfra lige så mange står klar til at overtage deres pladser bag rattene. Og det er ifølge Lars William Wesch, branchedirektør i DI, en væksthæmmer, der kan få konsekvenser for hele Danmark.
- Vi kommer til at mangle 2500 chauffører, hvis ikke vi gør noget nu, siger Lars William Wesch og fortsætter:
- Får vi ikke flere chauffører ind, så risikerer virksomhederne at miste ordrer. Det vil gå stik imod den stigende vækst i hele samfundet, og det vil i sidste ende skade dansk erhvervsliv, siger han.
Den konklusion kan Jens Hansen kun erklære sig enig i.
- Vi kan ikke bare geare op, hvis vi vil, for vi kan simpelthen ikke finde folk til at køre lastbilerne, siger han.
Chaufførjob er lavstatus
Når transportbranchen mangler chauffører til at erstatte dem, der går på pension, skyldes det, at mange unge går uden om branchen. Chaufførjobbet er blevet lavstatus.
Ifølge en undersøgelse fra branchen selv er det ord som "usundt," "ensomt" og "lavstatus," de unge forbinder med jobbet som chauffør.
Hos Alex Andersen Ølund gør de allerede, hvad de kan for at uddanne nye chauffører.
- Vi har fyldt op med elever ude hos os. Vi har 16 elever i øjeblikket. Det er så mange, vi kan klare. Det gør vi for at få lavet så mange chauffører som muligt. Men det er jo ikke noget, man bare lige gør. Uddannelsen tager 3,5 år. Og når de nye chauffører er færdige, så er det jo ikke kun os, der står klar med et job til dem, siger Jens Hansen.
Alex Andersen Ølund