Togdriften mellem Odense og Svendborg vil blive overtaget af et andet selskab end DSB. Det står klart efter, at det er kommet frem, at DSB ikke vil byde på togdriften på strækningen, når den bliver sat i udbud.
DSB skal, ifølge deres halvårsregnskab, afgive syv procent af den samlede Fjern- og Regionaltogstrafik målt i togkilometer. Det blev besluttet af et enigt folketing med undtagelse af Enhedslisten i juni i år.
Ved at sætte blandt andet Svendborgbanen i udbud, får andre selskaber mulighed for at byde ind på togdriften i Danmark.
- Erfaringerne fra de jyske strækninger, hvor andre selskaber har overtaget, er, at man har høj punktlighed. Det kan man ikke just sige om strækningen mellem Odense og Svendborg. Jeg synes, det giver god mening, at man laver et udbud, så vi ser om vi kan finde en løsning, der giver os tog til tiden på den strækning også, siger Venstres medlem af Folketingets transportudvalg Jane Heitmann (V)
Togdriften vil blive overtaget af et andet selskab fra december i 2020 og vil strække sig over en periode på otte år.
Nyt selskab overtager
Men selvom et andet selskab kommer til at overtage togdriften på strækningen, bliver det med de samme tog, som DSB kører med på strækningen i dag, og det bekymrer pendlertalsmand for Svendborgbanen. Hun mener, at mange forsinkelser i dag skyldes signal, skinner og materiel:
- Jeg synes ikke, der er noget problem i, at et andet selskab overtager, så længe der bare er nogen, der overtager. Jeg kunne forestille mig, at der var lidt mere punktlighed hos et andet selskab
- Der er stadig skinner og signaler, der er gamle. Hvis vi også har noget materiel, der driller nogle gange, så kan jeg ikke se, hvordan et andet selskab skal kunne gøre driften bedre, siger pendlerformand for Svendborgbanen Natasja Thrane Rasmussen.
Tog til tiden var også det vigtigste for de passagerer, vi talte med på Svendborgbanen i dag:
- Jeg synes ikke, der er noget problem i, at et andet selskab overtager, så længe der bare er nogen, der overtager. Jeg kunne forestille mig, at der var lidt mere punktlighed hos et andet selskab, siger Louise Mathisen fra Odense.