Artiklen er mere end 30 dage gammel
kopieret!
Ny ordning skal forkorte bussernes tid ved stoppestederne. Flere kontrollører skal tjekke billetter.
Samtidig med at den nye køreplan for Fynbus trådte i kraft søndag er der sket en væsentlig ændring i forhold til indstigning i busserne.
Fynbus åbner nu alle døre til indstigning. Dertil kommer, at passagererne ikke længere skal vise billet til buschaufføren.
Det gælder de regionale busser på Fyn og Langeland og i bybusserne i Odense, Svendborg, Nyborg og Middelfart.
Rejsende med rejsekort kan som noget nyt også tjekke ind ved midterdøren. Det oplyser Fynbus i en pressemeddelelse.
Formålet med det nye tiltag fra Fynbus er, at gøre det nemmere for passagererne, men det skal også reducere den tid, som busserne holder ved stoppestederne, så busserne kan komme hurtigere afsted.
Her er det især passagerer med rejsekort, som får det lettere.
- Når man kan stige ind ad alle døre, slipper man for at stå i kø for at vise billet til chaufføren. Man kan i stedet gå ind ad midterdøren, tjekke sit rejsekort ind, og finde sig en siddeplads, siger Carsten Hyldborg, direktør i Fynbus, i pressemeddelelsen.
Færre natbusser: Hvordan skal Sabine nu komme hjem til Glamsbjerg?
Fra søndag er der færre natbusruter på Fyn. Det kommer til at ramme unge som Sabine og Emilie fra Glamsbjerg.
Er du sen aftenvagt og tager bussen hjem fra arbejde? Eller er du ung og vil egentlig bare gerne hjem med bus fra en bytur i Odense?
Så skal du højst sandsynligt til at finde en ny transportform.
Fynboerne har nemlig fra søndag den 13. januar færre busafgange at vælge i mellem.
En ny køreplan træder i kraft søndag, og FynBus har droppet mange afgange, og nogle steder vil man ikke længere kunne komme hjem med en natbus i weekenderne.
Det især de fynske unge, der ærgrer sig over, at flere natbusafgange må lade livet, så de lige nu ikke ved, hvordan de skal komme hjem fra en bytur i Odense, hvis de bor i det mindre byer.
- Det er da træls, at bare fordi vi ikke lige bor inde i Odense i midtbyen, så skal vi have så svært ved at komme hjem, siger Sabine Højmark Hansen, der er bagerekspedient i Glamsbjerg.
Hun er træt af, at den sene natafgang med bussen fra Odense mod Assens nu bliver nedlagt, da hun har brugt den flittigt, når hun skulle med sine venner hjem fra en bytur.
- En taxa er halvdyrt, og det er jo ikke lige altid, at ens forældre lige er der til at stå op om natten og hente en der inde fra.
Ikke nok passagerer
Hos FynBus forklarer man, at økonomi og faldende passagertal er en del af årsagen til at flere natbusruter på nedlægges.
- Det gør, at vi er nødt til at finde nogle besparelser, så vi kan få rammen til at hænge sammen igen. De sene afgange er dem, der er mindst benyttet, og det er måske også der, hvor man kan sige, at når der er en natbus, så har man muligheden for at tage en natbus en gang tidligere. Så det er jo ikke sådan, at der ikke er natbusser, fortæller Carsten Hyldborg Jensen, der er direktør i FynBus.
Det overrasker Sabine Højmark Hansen, at for få passagere er et af kriterierne, som den sene natbus er blevet valgt fra på.
- Jeg troede ikke, at det var rigtigt til at starte med, fordi jeg synes altid, at den er fyldt, når vi har taget den.
Skal vente på at komme hjem
Det er blandt andet den sene natafgang med bussen klokken 04.20 fra Odense til Assens, Kerteminde og Bogense, der bliver nedlagt. Der vil dog stadig gå busser tidligere på aftenen eller næste morgen, men det passer ikke lige altid med, hvornår de unge fynboer vil hjem.
- Den tidlige går så tidligt, at man nærmest lige er kommet der ind, og så er man der måske en times tid eller noget. Den sene, som jo så er tidligt om morgenen, den er meget sent. Så der skal man være inde i byen i rigtig mange timer, og man kan måske sidde to timer og vil hjem inden, og så sidder man bare der og kigger og venter på at ens bus den går, fortæller Emilie Kampmann Olesen, der er gymnasieelev på Vestfyns Gymnasium i Glamsbjerg.
- Jeg kan godt forestille mig, at der er mange, der dropper byturen, og så må de jo holde noget her hjemme, fordi man ikke kan komme hjem. Det kommer da til at have nogle konsekvenser, konstaterer Sabine Højmark Hansen.
Se hele indslaget her under:
Flere kontrollører jagter gratister
Umiddelbart ser det således ud til, at det bliver nemmere at smutte ind i bussen uden gyldig rejsehjemmel, men Fynbus har sammen med de åbne døre tilført billetkontrollen ekstra kræfter:
"FynBus har nemlig ansat flere kontrollører til at tjekke billetter på de ruter, hvor man ikke længere skal vise billet til chaufføren", skriver selskabet i pressemeddelelsen.
Kendt fra andre steder i landet
Det er det stigende antal biler på vejene og de mange vejarbejder, især i Odense, der har betydet, at busserne over de senere år er blevet længere tid om at køre de samme strækninger. Det har haft betydning for kundernes oplevelse af den kollektive trafik.
I uddannelsesruter og lokalruter skal man stadig stige ind ad fordøren og vise billet til chaufføren.
Ind- og udstigning ad alle døre har været anvendt i blandt andet Aarhus i mange år, og er så småt ved at blive indført i København, hvor blandt andet den travle rute 5C fra Herlev til Kastrup kører med samme system, som Fynbus nu har indført.