Elev på gymnasial uddannelse:
- Ansvaret for undervisning er lagt over til os
Artiklen er mere end 30 dage gammel
kopieret!
Elever på Tietgen Handelsgymnasium bombarderes med beskeder fra deres undervisere. De savner ensrettet kommunikation fra lærernes side.
Skolerne er lukket, og eleverne er sendt hjem de næste 14 dage som følge af regeringen påbud under coronavirus. Men undervisningen kører videre som planlagt. I hvert fald hvis man spørger uddannelsesinstitutionerne.
Optimisme på gymnasier: Corona tvinger os til at tænke i nye baner
Corona-lukningen er et interessant benspænd, der kan åbne nye døre for, hvordan gymnasierne underviser, mener rektor på Middelfart Gymnasium.
De fynske gymnasier ligger øde hen. Lærere og elever er sendt hjem. Men det er nu ikke, fordi det er sommerferie endnu.
Onsdag aften meldte statsminister Mette Frederiksen ud, at landets skoler og uddannelsesinstitutioner lukker ned i 14 dage. Undervisningsministeriet har efterfølgende opfordret skolerne til at undervise eleverne virtuelt, hvilket alle fynske gymnasiale uddannelser gør, ifølge en rundringning Bemærk har lavet.
På Nordfyns Gymnasium ærgrer rektor sig over situationen, men kan godt se det positive ved Corona-lukningen.
- Vi bliver tvunget til at tænke nyt. Det kan have en positiv effekt på den måde, vi tænker undervisning på fremover. Vi får prøvet noget, vi ellers ikke ville have prøvet, siger Kurt René Eriksen, der er rektor på Nordfyns Gymnasium i Søndersø.
Middelfart ser muligheder
Også på Middelfart Gymnasium er der optimisme at spore trods den ellers alvorlige situation. Her ser man det som en anledning til at øve sig i virtuel undervisning.
- Det er et interessant benspænd for undervisningen. Det bliver hårdt, men hvis man skal se positivt på det, så er det en mulighed for at prøve noget andet af, siger rektoren på Middelfart Gymnasium, Christian Alnor.
Hvis skolen ikke var blevet lukket, tror han ikke, at den virtuelle undervisning var kommet på tale.
- Det var ikke sket af sig selv. Hvis man ikke er tvunget til at gøre noget nyt, så gør man det, man plejer at gøre, siger han.
Mindre pres på eleverne
På Faaborg Gymnasium har man længe eksperimenteret med den virtuelle undervisningsform.
I 2017 blev det tilladt at have 20 procent af undervisningen virtuelt. I Faaborg valgte de at gå forrest på Fyn. Resultatet har været, at eleverne trives bedre.
- Der forsvinder et enormt pres på eleverne ved, at der ikke er en fysisk person til stede i undervisningen, siger Jesper Hasager Jensen, der er rektor på gymnasiet.
Virtuel undervisning er ikke altid optimalt
Selv om den virtuelle undervisning et stykke hen ad vejen har været en succes, fungerer den ikke i alle fag.
- I idræt og eksperimentelle fag som fysik, biologi og kemi-forsøg kan vi ikke kræve, at eleverne laver det derhjemme, siger Jesper Hasager Jensen.
På Faaborg Gymnasium forsøger man derfor at rykke rundt på tingene, så eleverne kan få mest muligt ud af undervisningen, selv om de ikke kan komme i skole.
- Så får de idræt senere på foråret, hvor vejret alligevel er bedre, og flere matematiktimer nu, siger Faaborg-rektoren.
Skolerne skal ifølge udmeldingen fra Statsministeriet foreløbigt holde lukket til og med fredag 27. marts.
Efter udmeldingen om skolelukning onsdag aften, indførte flere uddannelsessteder fjernundervisning. Det skete på baggrund af en opfordring fra Undervisningsministeriet.
Planen er, at eleverne skal have den undervisning, de har krav på, selv om de ikke må komme i skole. Men det er lettere sagt end gjort, ifølge en elev, Bemærk har talt med.
Simon Skytte fra Tietgen Handelsgymnasium i Odense og hans klassekammerater har ifølge ham selv været under massivt pres de sidste par dage. Kommunikationen har ikke fungeret optimalt.
- Vi blev bombarderet og fik mange forskellige mails fra forskellige lærere på forskellige platforme. Det virkede som om, at alle bare tænkte på at få deres eget lille puslespil til at gå op, siger han.
Men ifølge rektor på Tietgen Handelsgymnasium, Dorthe Wang, er det helt naturligt, at der vil være kommunikation på flere platforme i en situation som denne.
- Vi har en fælles strategi for, hvordan vi bruger vores interne kommunikation som undervisningsplatform i det daglige. Det viderefører vi nu. Men når vi står i en situation, som den, vi står i nu, kan jeg godt forstå, at nogen lærere har brug for at helgardere og kommunikere flere steder, siger hun og understreger, at lærerne knokler for at få det til at fungere i en tid som denne, og derfor er hun ærgerlig over, at kritikken ikke rettet til hende i første omgang.
- Når der i det daglige er elever, der er utilfredse med deres undervisning, kommer de til mig eller deres lærere, og det vil også være tilgangen her i denne situation, siger hun.
Optimisme på Odense Katedralskole
Anderledes begejstret for fjernundervisning er elev Anna R. Hansen fra Odense Katedralskole, hvor fredagen har stået på biologi, engelsk og historie. I biologi og historie stod den på opgavebeskrivelse men med direkte hotline til underviseren.
I engelsk stod den på gruppearbejde over videochat, hvilket fungerede rigtig godt for Anna R. Hansen.
- Jeg føler faktisk, at jeg alligevel har haft en produktiv skoledag. Det er jo noget mere op til os selv at lave noget nu her, end det normalt er i skolen, så jeg har derfor også fået arbejdet en del. Så det er jo egentlig meget godt, siger hun.
Om glæden ved fjernundervisning og begejstringen for, at det fungerer godt, varer ved, er hun dog i tvivl om. Mest fordi det kan være svært, når der er emner i undervisningen, man ikke forstår og er i tvivl om, og derfor har flere spørgsmål til. Men Anna R. Hansen vælger dog at se positivt på det.
- Allerede på mandag skal jeg lære nye emner, og det tror jeg bliver mere udfordrende at skulle lære virtuelt. Men jeg vil prøve fortsat at være optimistisk, og så må vi se hvor det fører hen, siger hun.
Ansvaret er overladt til eleverne
Tilbage på Tietgen Handelsgymnasium begyndte Simon Skyttes lærere allerede onsdag aften at sende beskeder og informationer på skolens mange interne platforme. Det var en stressende situation for Simon Skytte og hans kammerater.
- Mange elever er ved at skide grønne grise over det her. Det er som om, det er overladt til eleverne at finde rundt i de forskellige lektier og deadlines.
Det er en situation og følelse, som rektor Dorthe Wang sagtens kan forstå, at eleverne sidder med i denne periode.
- Jeg har fuld forståelse for, at det er en ny situation. For lærere og for eleverne. Eleverne er selvfølgelig både forvirrede og frustrerede i den her situation, siger hun.
Derfor har Simon Skytte og hans klasse nu oprettet en Facebook-gruppe, hvor de hjælper hinanden med at samle informationer fra lærerne. Her lægger de lektier op, som de finder på de forskellige platforme.
- Vi skal bruge rigtig mange kræfter på at finde ud af, hvad det er, vi skal lave. Det er forvirrende og meget utrygt, at det her ansvar er overladt til os.
Savner en samlet strategi
Simon Skytte så gerne, at lærerne var stoppet op i stedet for at panik-kommunikere til eleverne, som han ser det.
- De forskellige lærerteams i klasserne kunne have lavet en fælles strategi. Så de ikke kun tænkte på sig selv, men på hele klassen, siger han.
3.g’ere undgår corona-problemer: De skriver alligevel hovedopgave derhjemme
På de fynske gymnasiale uddannelser er de ældste elever i denne periode i gang med at skrive deres store afsluttende opgave og er derfor ikke i skole alligevel.
Der er faktisk allerede dage, hvor eleverne skulle arbejde selv hjemmefra, så kynisk set er det et godt nok tidspunkt, det sker på
Kurt René Eriksen, rektor, Nordfyns Gymnasium
Alle danske uddannelsesinstitutioner lukkede fra onsdag aften ned i to uger frem som følge af regeringens tiltag for at undgå smitte med coronavirus. Det betyder, at en masse elever og studerende ikke kan møde ind til undervisning, som de plejer.
For de afsluttende elever i 3.g-klasserne kan 14 dage uden skole være bekymrende, fordi de om halvanden måned starter deres eksamensperiode.
Men på flere skoler det slet ikke et problem, fordi eleverne netop i disse uger er i gang med deres hovedopgave. Det gælder blandt andet eleverne på Tietgen Handelsgymnasium.
- De bekymringer, der har været, har været omkring den store årsopgave for 3.g-klasserne. Men de skulle alligevel være hjemme og skrive, så for dem er den mindre indgribende, siger Dorthe Wang, rektor på Tietgen Handelsgymnasium.
Lige nu er der på Tietgen Handelsgymnasium ingen bekymringer for eksamensperioden for de afsluttende elever. Det, der måtte tabes i de kommende to uger, kan hentes igen. Sådan lyder det fra flere af uddannelserne.
Godt tidspunkt det sker på
Men det er ikke kun på skolen i det nordvestlige Odense, hvor 1.600 elever dagligt møder ind til undervisning, at der alligevel bliver brugt flere timer hjemme end i klasselokalerne i disse uger.
Også på Nordfyns Gymnasium er eleverne i gang med større skriftlige opgaver og er derfor primært hjemme hos sig selv for at arbejde på at færdiggøre dem.
- Der er faktisk allerede dage, hvor eleverne skulle arbejde selv hjemmefra, så kynisk set er det et godt nok tidspunkt, det sker på, siger Kurt René Eriksen, rektor på Nordfyns Gymnasium.
Bekymring for dialog med underviser
Den eneste bekymring, der har været hos eleverne i forbindelse med de skriftlige opgaver, er, hvordan de skal hente informationer på biblioteket, og hvordan de skal få feedback af deres underviser løbende.
Men det løser man løbende, som det opstår på begge skoler.
- Facetime kan for eksempel bruges til kommunikation mellem elever og lærere, siger Kurt René Eriksen.
Er man ikke i gang med en større skriftlig opgave og derfor alligevel primært hjemme hos sig selv, er der for alle andre elever på alle skolerne etableret fjernundervisning.
Så selvom det ved første øjekast lignede en god ferie, som de studerende kunne se frem til, er der ikke meget corona-relateret frihed at spore for de mange elever på de fynske gymnasiale uddannelser.
Men det er ikke helt så let, som Simon Skytte forestiller sig, hvis man spørger rektor på Tietgen Handelsgymnasium.
- Man kan ikke planlægge sig ud af alt og aftale sig ud af alt. Alle må tage et fælles ansvar, siger hun.
Simon Skytte tror, at lærerne var bange for, at eleverne bare ville opfatte corona-lukningen som en ferie. Men den behøver lærerne ikke være bange for, siger Simon Skytte.
- Der er jo alligevel ingenting, der har åbent, så hvad skulle vi lave?