Enigt erhvervsliv: Motorvejsudvidelse syd om Odense er påtrængende
Artiklen er mere end 30 dage gammel
kopieret!
Et tredje spor på motorvejen syd om Odense er ifølge ny undersøgelse det største ønske fra det fynske erhvervsliv til det nye folketing.
Interesseorganisationen Fynsk Erhverv har spurgt over 600 fynske virksomheder, hvilke politiske emner der er vigtigst for dem, og især én ting er erhvervslivet enige om: En motorvejsudvidelse syd om Odense.
- Det er over 92 procent af virksomhederne, der peger på det projekt som det vigtigste, siger Jytte Reinholt, der er direktør i Fynsk Erhverv.
Millionbyggeri skal trække studerende og pendlerfamilier til fynsk købstad
Et millionbyggeri tæt på Nyborg Station skal gøre den fynske købstad mere attraktiv for studerende og pendlerfamilier.
Hvordan lokker man studerende og familier til Nyborg?
Svaret er et kommende millionbyggeri bestående af flere lejligheder ved Nyborg Station.
Det har Nyborg Kommune fredag morgen offentliggjort via en helhedsplan for området Svanedammen.
Ifølge TV 2/Fyns oplysninger vil millionbyggeriet koste i omegnen af 170 til 200 millioner kroner, når det efter planen står færdig i løbet af to år.
Artiklen fortsætter under grafikken.
De 170-200 millioner skal blive til 115 lejligheder fordelt på 9.000 kvadratmeter. Lejlighederne bliver placeret langs Banegårdsalléen, der ligger et stenkast fra Nyborg Station.
Efter planen skal lejlighederne være møntet på studerende og pendlerfamilier, der arbejder eller studerer i eksempelvis Odense og København.
Det er ejendomsinvesteringsselskabet Amvest, der angiveligt vil skyde næsten 200 millioner kroner i projektet.
- Projektet går på at lave nogle super gode lejeboliger, der er til alt fra studerende til seniorer, forklarer Mikael Paulsen, der er bygherrerådgiver.
Det færdige projekt kan dog ændre sig, understreger han:
- Vi er i et tidligt stadie.
Hele området bliver ændret
Området ved Nyborg Station får efter planen ikke kun nybyggede studie- og familieboliger.
Svanedammen / Cirkuspladsen skal indrettes som en bypark, der giver mulighed for at holde koncerter og andre store arrangementer.
Derudover skal Nyborg Station også ændres. Der skal laves 350 nye parkeringspladser, så det samlede antal parkeringspladser til togpassagerer når op på 1.000. Stigningen i antallet af pendlere er ifølge TV 2/Fyns oplysninger baseret på en fremskrivning af pendlere ved stationen.
Samtidigt skal den nuværende busterminal rykkes en smule mod nordvest.
Borgmester: - En helt ny indgang til Nyborg
Nyborgs borgmester, Kenneth Muhs (V), er overbevist om, at projektet vil ændre den fynske købstad.
- Det handler om at gøre Nyborg større, men også give et helt andet indtryk, når man kommer til Nyborg, forklarer han.
Ifølge borgmesteren er det langt fra optimalt i dag.
- I dag står man af toget og ser på en tom græsmark. Når man står af toget handler det om at få en helt ny indgang til Nyborg, forklarer han.
Helhedsplanen færdigudvikles frem til årsskiftet. Samtidigt udarbejdes en lokalplan for boligområdet ved Banegårdsalléen.
Lokalplanen vil kunne vedtages i 2020.
Fynsk Erhverv foretager jævnligt undersøgelser, hvor de adspørger et panel på over 600 fynske virksomheder, hvilke politiske emner de finder vigtigst, og motorvejsudvidelse har flere gange været på listen.
Påtrængende for erhvervslivet
Jytte Reinholt mener, at det er påtrængende for erhvervslivet, at motorvejen udvides til tre spor mellem Odense V og motorvejskrydset ved Odense SØ, når arbejdet med at udvide E20 mellem Odense V og Nørre Aaby er ovre.
- Det er klart, det rammer virksomhederne hårdt. Det er både medarbejdere, vareleverandører og kunder, der bliver berørt af, at vi dagligt hænger i kø og bliver forsinkede, siger hun.
Motorvejsudvidelse sat på pause: Transportminister vil lave bred aftale om infrastruktur
S-minister påpeger, at VLAK-regeringens aftale om infrastruktur ikke har flertal. Han vil lave bred aftale. Dermed er udvidelsen af Fynske Motorvej ikke længere garanteret.
S-regeringen vil åbne den smalle trafikaftale om investeringer i infrastrukturen, som blev indgået af den tidligere regering og Dansk Folkeparti kort før valget.
Det siger transportminister Benny Engelbrecht (S) på et samråd tirsdag.
Han vil viske papiret rent og gå efter at lave et nyt bredt forlig om infrastruktur baseret på alle folketingets partier.
- Aftalen blev forhandlet og vedtaget af et snævert flertal inden valget, og det forslag er der ikke antydningen af flertal for længere, siger ministeren.
Han ønsker at indgå en aftale om de næste ti års investeringer i infrastruktur.
- Jeg mener, at det er vigtigt, at der er stabile rammer i de kommende års investeringer i vores infrastruktur med aftaler baseret på alle Folketingets partier, siger han.
Den forholdsvis nye transportminister Benny Engelbrecht (S) er ellers kaldt i samråd af forhenværende transportminister Ole Birch Olesen (LA) for at svare på, hvilke dele af planen den nye regering vil gennemføre.
Ole Birch Olesen slår fast, at hvis der stadig havde været et borgligt flertal, så ville planen blive gennemført "til punkt og prikke".
- Danskerne sidder i kø overalt i Danmark på vej til arbejde, så derfor er der brug for at udbygge vejnettet, så der bliver plads til de nye grønne biler, siger Ole Birch Olesen om sin motivation for at have indkaldt til samråd.
- Men nu kan vi forstå på transportministeren, at nu hvor man har fået regeringsmagten, er ingen af projekterne sikre, siger han.
Aftalen fra marts indeholder en lang række infrastrukturprojekter.
Det gælder blandt andet en udvidelse af motorvejen E45, midler til en ny midtjysk motorvej, udvidelser af motorvejene og ringforbindelserne på Sjælland og en udvidelse af Fynske Motorvej syd om Odense og en tredje Limfjordsforbindelse.
Benny Engelbrecht havde allerede varslet, at den nye S-regering vil genåbne forhandlingerne om fremtidens infrastruktur.
Benny Engelbrecht siger på samrådet, at snakken om konkrete udbygninger af vejnettet og andre projekter skubbes til de politiske forhandlinger om en ny aftale.
1. oktober åbner folketinget, og Fynsk Erhvervs undersøgelse viser en række punkter, fynske virksomheder vil have det nye ting til at arbejde med.
- IT-infrastruktur er et rammevilkår
En anden ting, der er stor enighed om blandt de adspurgte virksomheder, er, at IT-infratstrukturen på Fyn skal forbedres. 98 procent svarer således, at det er et vigtigt emne.
- IT-infrastruktur: At kunne gå på internettet, at udvikle produkter med ny teknologi, at kunne tale mobil over hele Fyn er et rammevilkår anno 2019. Og det må vi konstatere, det kan vi ikke i dag, siger Jytte Reinholt.
Udvidelsen af motorvejen mellem Odense V og Nørre Aaby forventes at være færdig inden udgangen af 2022.