6. aug. 2021 kl. 19:04
Fyn
Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix

En længe ventet vindanalyse efter dødsulykken på Storebælt fastslår, at fastspændt gods ikke kan blæse af tog. Nu vil pendlere have godsfirma til at tage ansvar.


Otte mennesker blev dræbt ved den alvorlige togulykke på Storebælt den 2. januar 2019. Her rev en lastbiltrailer sig løs fra en såkaldt lommevogn (speciel type godstogvogn, red.) og ramte et forbikørende passagerertog. 

I kølvandet på ulykken anbefalede Havarikommissionen, at Banedanmark skulle lave analyser af vindforholdene på Storebæltsbroen for at finde ud af, om der skulle indføres skrappere krav til sikkerheden, når det blæser kraftigt på Storebælt.

Nu foreligger analysen, som er lavet af Danmarks Tekniske Universitet, DTU, for Banedanmark. Konklusionen i rapporten er, at hvis gods på togvogne er spændt forsvarligt fast efter forskrifterne så er både de nuværende og de daværende vindrestriktioner tilstrækkelige til, at godset ikke blæser af.

I rapporten med den nye vindanalyse lyder konklusionen således: 

"Analysen viser, at såfremt en trailer er forsvarligt fastgjort på en lommevogn, kan den ikke blæses af ved de vindgrænser, der eksisterede før ulykken på Storebælt den 2. januar 2019 eller ved de reducerede vindgrænser, der blev indført efter ulykken."

Pendlerformand: Der skal tales alvorligt med godsfirmaer

Nu håber formanden for pendlerne på strækningen, at rapporten får transportselskaberne til at sikre, at godset på godstogene er forsvarligt spændt fast.

- Der er nogen, der skal tage en alvorlig snak med DB Cargo om, hvordan de forvalter det sikkerhedsansvar de har, når de sender tog ud på banen, for der går jo noget galt der, i hvert fald, siger Frej Jensen, der er formand for Østfyns Pendlerklub. 

Den 2. januar, hvor dødsulykken skete på Storebælt, skulle Frej Jensen, have været med toget. Men en forsinkelse på fire minutter gjorde, at han ikke nåede uheldstoget. 

Han er dog stadig  tryg ved at køre i tog over Storebælt, men det er ifølge ham vigtigt at have fokus på, at sikkerheden ikke bliver sat over styr.

- Der er behov for at råbe vagt i gevær, når man oplever, at sikkerheden på jernbanen, og i særdeleshed på broen, bliver sat over styr og man ikke bruger de rette løsninger, siger Frej Jensen. 

Ved dødsulykken den 2. januar 2019 fastslog Havarikommissionen, at årsagen til ulykken var, at en lastbiltrailer, der blev fragtet på lommevognen ikke var spændt korrekt fast.

Undersøgelser viste, at låsemekanismen ikke var korrekt låst, og derved kunne den tomme og lette lastbiltrailer rive sig løs i den hårde vind og ramme det forbikørende passagertog. 

DB Cargo: Storebælt er tilsyneladende det eneste sted det sker

Det var et godstog fra godsfirmaet DB Cargo, der mistede lastbiltraileren, som ramte ind i det forbikørende passagertog. Havarikommissionen slog efter ulykken fast, at der manglede vedligehold og smørring af den låsemekanisme, som var skyld i ulykken. 

DB Cargo der stod for godstransporten, der var skyld i dødsulykken på Storebælt, vil ikke kommentere på den nye vindanalyse, oplyser kommunikationsdirektør i DB Cargo, Jan Wildau.

I forbindelse med, at det i januar i år kom frem, at DB Cargo havde indberettet seks nye tilfælde af lommevogne, der heller ikke var korrekt låst kom DB Cargo med et skriftligt svar:

"Storebæltsbroen er tilsyneladende det eneste sted i Europa, hvor trailere kan løftes ud af låse, forrykkes eller blæses af togvogne. Trailere er ikke blæst af andre steder og har aldrig gjort det. Det kan skyldes fejl i håndtering eller udstyr, og intet er vigtigere end sikkerheden. Men det kan også ske ved korrekt betjening af samme godkendte og fejlfri udstyr, der bruges i resten af Europa."

I vindanalysen konkluderer forskerne fra DTU og Banedanmark dog, at der ikke er særlige problematiske vindforhold på Storebælt, når man sammenligner med andre lokaliteter. 

Dog fremgår det, at vinden er kraftigere på Storebælt end den er på jernbanestrækninger på land. Til gengæld fastslår rapporten, at der er mindre turbulens og uforudsigelige vinde på Storebælt end på andre jernbanestrækninger. 

Minister: Jeg håber, at DB Cargo vil læse rapport

Transportminister Benny Engelbrecht er tilfreds med, at der nu foreligger en undersøgelse, der viser, at vinden ikke kan blæse gods af tog inden for de fastsatte vindgrænser, så længe godset er forsvarligt fastgjort. 

- Jeg er rigtig glad for, at nu har vi et meget, meget grundigt stykke arbejde, der fuldstændig afviser, at der skulle være noget, som kan forhindre eller undgå, at DB Cargo tager sig det nødvendige ansvar. Man er nødt til at fastspænde løst gods, siger transportminister Benny Engelbrecht (S).

Nu er der jo restriktionerne for kørslen over Storebælt. Det antyder vel, at der er en eller form for problemer med godstransport på Storebælt?

- Man kan sige, at vi går med livrem og seler, og det skyldes jo, at der har været nærved-hændelser, og en meget, meget alvorlig ulykke. Derfor synes jeg, at det er det rigtigste, også selvom man teoretisk kunne lade være med at have dem, fordi det afgørende er, at godset er behørigt fastspændt, siger Benny Engelbrecht.

Efter at rapporten med vindanalyserne på Storebælt er lavet er meldingen fra transportministeren klar:

- Jeg synes, at DB Cargo skal læse den udmærkede rapport, som nu er lavet. Så går jeg ud fra, at de ligesom alle andre kan indse, at det er deres ansvar at sørge for at gods, det er ordentligt fastspændt, understreger Benny Engelbrecht.

Vindgrænser skal ikke ændres

Den nye vindanalyse viser, at man kan køre godstog over Storebælt i vindhastigheder helt op til 26,1 meter i sekundet, så længe godset er spændt korrrekt fast. 

Derfor giver den nye analyse heller ikke anledning til, at der skal ændres på grænserne for, hvornår togene skal køre langsommere over broen, eller hvornår der skal lukkes for godstransport.

Læs også: Viktor Axelsen genforenet med familien:
  • Jeg har savnet Vega og Natalia helt vildt
Gå tilbage Del
6. aug. 2021 kl. 17:12

Viktor Axelsen genforenet med familien:
  • Jeg har savnet Vega og Natalia helt vildt

Philip Davali/Ritzau Scanpix

Den fynske badmintonspiller Viktor Axelsen ankom fredag eftermiddag til Danmark med sin OL-guldmedalje om halsen. Han blev modtaget af familien, og var rørt over, at kunne holde sin lille datter igen.


Den fynske OL-guldvinder Viktor Axelsen ankom fredag eftermiddag til Københavns Lufthavn.

Her blev han sammen med sejleren Anne-Marie Rindom, som også har vundet guld i Tokyo, modtaget foran lufthavnsbygningen af en større mængde mennesker.

Blandt modtagerne var Viktor Axelsens familie og ikke mindst hans kæreste, Natalia Koch Rohde, og deres ti måneder gamle datter Vega.

Og for Axelsen var det rørende igen at være hjemme.

- Det er fantastisk. Det er svært at sætte ord på selvfølgelig, og det er dybt rørende at se, hvor mange mennesker, der er mødt op. 

- Det er selvfølgelig specielt fedt at se min familie, vores datter og Natalia igen. Det har jeg glædet mig rigtig meget til, sagde Viktor Axelsen til TV 2 Sport.

Viktor Axelsen var ekstra rørt, da han igen fik mulighed for at holde datteren Vega:

- Selvfølgelig bliver man dybt rørt. Det er klart, at der er et helt andet savn, når man rejser. Men det er dejligt, det er gået så godt. 

- Men det er klart, at man savner Vega og Natalia helt vildt, når man er ude at rejse, sagde Viktor Axelsen. 

Hyldest på hyldest

Modtagelsen i lufthavnen er den første fejring på dansk jord, siden Viktor Axelsen mandag i sikker stil vandt OL-finalen over kineseren Chen Long i to sæt med cifrene 21-15, 21-12.

27-årige Viktor Axelsen er født i Odense, og det var her han fik færten af badminton. 

Med guldet i Japan har han ikke kun vundet alle de store turneringer, men også vekslet en OL-bronze fra Rio de Janeiro i 2016 til det ædleste metal.

På mandag vil Viktor Axelsen blive hyldet på Odense Rådhus, hvor der er plads til 200 personer (der er krav om coronapas, red.), og hvor blandt andre borgmester Peter Rahbæk Juel og Viktor Axelsen vil holde en tale.

Arrangementet begynder klokken 11.00 og der er ikke tilmelding.

Men inden turen går til rådhuset i barndomsbyen, står der en rolig aften på programmet.

- Vi skal have lidt god mad i aften, og så skal jeg nok sove tidligt. Så har vi en fejring i morgen, hvilket jeg også glæder mig rigtig meget til, sagde Viktor Axelsen til TV 2 Sport.

Philip Davali/Ritzau Scanpix
Philip Davali/Ritzau Scanpix
Philip Davali/Ritzau Scanpix

Ifølge reglerne skal farten sættes ned for godstog, når vinden er over 15 meter i sekundet og broen lukkes for godstog når vinden kommer op på 20 meter i sekundet.

Analysen har også kortlagt, hvilke vindgrænser der skal være gældende, hvis man skal kunne sende godstog over Storebælt, hvor lastbiltrailere ikke er korrekt og forsvarligt fastgjort. 

I det scenario skal godstrafikken standses ved vindhastigheder på mellem 11og 13 meter i sekundet. De vindhastigheder optræder så ofte, at det vil give store konsekvenser for både gods- og passagertrafik, hvis man skal sætte vindgrænser, som tager højde for, at godstog kører med gods, der ikke er forsvarligt fastgjort.

I dag er der stadig skrappere regler for kørsel med lommevogne over Storebælt. Ifølge et påbud fra Trafikstyrelsen er der minimumskrav til, hvor meget låseskamlen skal kunne holde til, og så skal lastbiltrailere have en vægt på mindst 14 tons, når de bliver fragtet på lommevogne, så de ikke blæser af.

Du kan læse hele Banedamarks vindanalyse her.

Læs også: Viktor Axelsen genforenet med familien:
  • Jeg har savnet Vega og Natalia helt vildt
Gå tilbage Del
6. aug. 2021 kl. 17:12

Viktor Axelsen genforenet med familien:
  • Jeg har savnet Vega og Natalia helt vildt

Philip Davali/Ritzau Scanpix

Den fynske badmintonspiller Viktor Axelsen ankom fredag eftermiddag til Danmark med sin OL-guldmedalje om halsen. Han blev modtaget af familien, og var rørt over, at kunne holde sin lille datter igen.


Den fynske OL-guldvinder Viktor Axelsen ankom fredag eftermiddag til Københavns Lufthavn.

Her blev han sammen med sejleren Anne-Marie Rindom, som også har vundet guld i Tokyo, modtaget foran lufthavnsbygningen af en større mængde mennesker.

Blandt modtagerne var Viktor Axelsens familie og ikke mindst hans kæreste, Natalia Koch Rohde, og deres ti måneder gamle datter Vega.

Og for Axelsen var det rørende igen at være hjemme.

- Det er fantastisk. Det er svært at sætte ord på selvfølgelig, og det er dybt rørende at se, hvor mange mennesker, der er mødt op. 

- Det er selvfølgelig specielt fedt at se min familie, vores datter og Natalia igen. Det har jeg glædet mig rigtig meget til, sagde Viktor Axelsen til TV 2 Sport.

Viktor Axelsen var ekstra rørt, da han igen fik mulighed for at holde datteren Vega:

- Selvfølgelig bliver man dybt rørt. Det er klart, at der er et helt andet savn, når man rejser. Men det er dejligt, det er gået så godt. 

- Men det er klart, at man savner Vega og Natalia helt vildt, når man er ude at rejse, sagde Viktor Axelsen. 

Hyldest på hyldest

Modtagelsen i lufthavnen er den første fejring på dansk jord, siden Viktor Axelsen mandag i sikker stil vandt OL-finalen over kineseren Chen Long i to sæt med cifrene 21-15, 21-12.

27-årige Viktor Axelsen er født i Odense, og det var her han fik færten af badminton. 

Med guldet i Japan har han ikke kun vundet alle de store turneringer, men også vekslet en OL-bronze fra Rio de Janeiro i 2016 til det ædleste metal.

På mandag vil Viktor Axelsen blive hyldet på Odense Rådhus, hvor der er plads til 200 personer (der er krav om coronapas, red.), og hvor blandt andre borgmester Peter Rahbæk Juel og Viktor Axelsen vil holde en tale.

Arrangementet begynder klokken 11.00 og der er ikke tilmelding.

Men inden turen går til rådhuset i barndomsbyen, står der en rolig aften på programmet.

- Vi skal have lidt god mad i aften, og så skal jeg nok sove tidligt. Så har vi en fejring i morgen, hvilket jeg også glæder mig rigtig meget til, sagde Viktor Axelsen til TV 2 Sport.

Philip Davali/Ritzau Scanpix
Philip Davali/Ritzau Scanpix
Philip Davali/Ritzau Scanpix

For 30 minutter siden
Tophistorie
Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix

En kvinde på Bjerggårdsløkken i det nordøstlige Odense vågnede torsdag ved, at det ringede på døren to gange.

Kort tid efter hørte hun, det rumsterede og gik nedenunder. I samme øjeblik hoppede en indbrudstyv ud af vinduet med en Playstation i favnen og forsvandt ud i haven.

Det skriver Fyns Politi i seneste døgnrapport.

Indbruddet skete om formiddagen omkring klokken 11.

For 2 timer siden
Tophistorie
Malthe Noes

- Det er et decideret helvede.


Ordene kommer fra Pia Pedersen, der lider af kroniske smerter. Smerter, som hærger hendes krop dag og nat.


- I nat har jeg fået tre timers søvn, men ikke sammenlagt - for kroppen gør ondt.


Den 59-årige vestjyde har udviklet lidelsen fibromyalgi, der betyder, at hun har kronisk generaliserede smerter i kroppen. De er en konsekvens af hendes slid- og leddegigt.


Et overfølsomt centralnervesystem

Ifølge Gigtforeningen findes der over 200 gigtsygdomme. Og har man fået stillet en gigtdiagnose, oplever omkring halvdelen en form for kroniske smerter inden for de efterfølgende fem år - og hver femte udvikler kronisk generaliserede smerter som Pia Pedersen.

Fibromyalgien betyder, at hendes smerter forværres gennem centralnervesystemet, fordi det er overfølsomt. Derfor bliver hendes smertesignaler i kroppen markant forstærket.

- Det er over hele kroppen. Nogle gange kan jeg ikke engang gå. Og når mine hænder er rigtig øv, har jeg plastiktallerkener, jeg spiser af, fordi de ikke går i stykker.

Malthe Noes
Pia Pedersen har plastiktallerkner liggende i skuffen med hendes normale service.

Dengang hverdagen fungerede upåklageligt, var Pia Pedersen en aktiv kvinde. Både på arbejdsmarkedet som blandt andet ufaglært smed, syerske og rengøringsassistent - og socialt med hendes venner og familie i og omkring Esbjerg.

I dag er hun blevet tilkendt førtidspension. Og kalder de sociale arrangementer, kræver det en nærmest perfekt søvn natten inden. Og en krop, der tillader hende at være aktiv.

- Da min kæreste fyldte år, ville han invitere mig ud. Han havde bestilt bord, og han skulle komme og hente mig. Men så måtte jeg ringe til ham og sige, at han skulle glemme det. Så det blev til pomfritter og kylling herhjemme, fordi jeg ikke kunne bruge kniv og gaffel.

Hjælp patienter som Pia Pedersen via Et Sundere Syddanmark

Nu har du mulighed for at være med til at bestemme, hvad skal der forskes i i Region Syddanmark.

Fem forskningsprojekter er med i Et Sundere Syddanmark, hvor borgerne via SMS bestemmer hvilke projekter, der skal vinde en forskningspulje på to millioner kroner fra Region Syddanmark.

Vinderen får tildelt én million kroner, mens der er 600.000 kroner og 400.000 kroner til anden- og tredjepladsen.

De fem deltagende sygehuse er Odense Universitetshospital, Sygehus Lillebælt, Esbjerg og Grindsted Sygehus, Sygehus Sønderjylland og Psykiatrien i Region Syddanmark.

Vinderen kåres tirsdag den 28. januar, hvor TV SYD og TV 2 Fyn tager ud og overrasker forskeren, som får tildelt én million kroner til sit projekt.

Se de fem forskningsprojekter på tv2fyn.dk/ess.

Et vigtigt signal

Pia Pedersen oplever, at fremmede folk på gaden eller i butikker kigger skævt til hende - nogle stikker hende endda direkte kommentarer.

- “Er hun fuld? Nu må hun sgu tage sig sammen”, har hun blandt andet fået at vide.

Derfor har hun et sæt handsker, der skal vise omverdenen, at hun har udfordringer, som gør, at hun tager tingene i sit eget tempo.

Malthe Noes
De mørke handsker støtter også Pia Pedersens leddegigt, når smerterne er værst.

- Når folk ser, man har dem her på, så er de bedre forstående, hvis man taber tingene eller er langsom til at få tingene væk fra båndet, når de er kørt igennem.

Handskerne er en lille hjælpende hånd i en ellers udmattende hverdag. Men fibromyalgien bliver slemmere med årene, og i dag findes der ingen effektive behandlingsmetoder mod netop kroniske smerter.

- Altid bedre at forebygge end at behandle

Selv om man i dag ikke kan kurere patienter som Pia Pedersen, kan man forske i, hvorfor man som gigtpatient udvikler kroniske smerter som konsekvens af en gigtdiagnose. Det har læge på gigt- og bindevævsambulatoriet på Esbjerg og Grindsted Sygehus Philip Rask Lage-Hansen sat sig for.

- Hvad er det for nogle faktorer, der gør, at man ender, hvor det ikke er sjovt at være - og hvor lang tid går der i øvrigt også?

Malthe Noes
Philip Rask Lage-Hansen vil skabe en personlighedsprofil af de patienter, der får stillet en gigtdiagnose.

Igennem 617 spørgsmål vil han skabe en personlighedsprofil hos gigtpatienter, og ved at følge deres sygdomsforløb håber han at finde ud af hvilke faktorer, der er afgørende for at udvikle kroniske smerter. Han håber derved at kunne forebygge, at andre patienter får en hverdag som Pia Pedersen.

- I samarbejde med en psykiater har vi udarbejdet et spørgeskema. Er der destruktive tanker, er der katastrofetanker, hvad betyder kosten?

Det er spørgsmål som dem, han vil have svar på fra op mod 1.000 deltagende gigtpatienter.

- Vores håb er, at det har rigtig stor og gennemgribende betydning, for det er altid bedre at forebygge end at behandle.

Stem på din favorit

Du kan være med til at bestemme, hvilket af de fem forskningsprojekter, der skal vinde førstepræmien på en million kroner.

  • Skriv Sund1 og send det til 1220, hvis du vil stemme på projektet om kroniske smerter.

  • Skriv Sund2 og send det til 1220, hvis du vil stemme på projektet om nærsynethed blandt skolebørn.

  • Skriv Sund3 og send det til 1220, hvis du vil stemme på projektet om AI og antibiotikaresistens.

  • Skriv Sund4 og send det til 1220, hvis du vil stemme på projektet om selvskadende patienter.

  • Skriv Sund5 og send det til 1220, hvis du vil stemme på projektet om smertestillende næsespray.

Det koster almindelig SMS-takst at stemme på projekterne.

For Pia Pedersen i Esbjerg er de kroniske smerter blevet en del af hendes identitet. Hun kan ikke kureres for dem. Alligevel kan det være svært at dele virkeligheden med sine nærmeste.

Du har først lige fortalt dine veninder om, hvor syg du egentlig er. Hvorfor?

- Fordi jeg ikke vil have, at folk betragter en som hypokonder, for det er jeg ikke. Sygdommen skal ikke bestemme over mig. Det er mig, der skal bestemme over den.

Malthe Noes
Pia Pedersen og hendes veninde.
For 57 minutter siden
Mikkel Skov Svendsen

Vandcenter Syd har modtaget penge af Miljø- og Ligestillingsministeriet til deres projekt Holmehave Kildeplads. I alt 2,3 millioner kroner.

Et projekt, hvor ny skov og vådområder både beskytter grundvandet mod forurening og Odense Fjord mod kvælstof.

- Det, der kommer til at ske, er, at vi har erhvervet arealet, og så får vi sikret i fremtiden, at der på det areal hverken vil blive sprøjtet eller gødet, siger han.

Derudover vil der blive rejst skov på arealet i løbet af de næste år, som også bidrager til at beskytte grundvandet, men også at binde en masse CO2.

Holmehave-projektet laves i tæt samarbejde med Assens Kommune, organisationen Hedeselskabet og lodsejerne i området.

For 3 timer siden
Fyn

Et lovforslag fra Transportministeriet har fået fynske politikere op af stolene. De vil ikke begrænses i retten til selv at bestemme, om lokale veje skal lukkes, ensrettes eller om hastigheden skal sænkes.



  • Det er ikke sådan, at vi drysser ensretninger eller vejbump ud hvor som helst i kommunen. Vi går kritisk til værks, og der skal være saglige argumenter. Jeg synes, det er mærkeligt, hvis den slags fremover skal reguleres fra Christiansborg, siger Svendborgs borgmester Bo Hansen (S).


Udgangspunktet for lovændringen var ellers et ønske fremsat af kommunerne selv. Ifølge KL ville kommunerne gerne undgå politiets indblanding, når de administrerer forholdene på lokale veje.


I ministerens lovforslag er politiet netop taget ud af ligningen som myndighed. Til gengæld er der føjet en række - ifølge de fynske borgmestre rigide - restriktioner ind for, hvornår kommunerne så selv kan bestemme over for eksempel hastighed, vejlukninger og vejbump.


Og det har altså fået de fynske politikere til at råbe højt. Også i Nyborg, hvor borgmester Kenneth Muhs (V) også tommelfingeren nedad.

- Vi kommer til at miste den kommunale selvbestemmelse. Jeg mener, at vi som lokale er de bedste til at indrette byrummet og bestemme hastighedsbegrænsninger i tæt samarbejde med vores borgere, siger Kenneth Muhs.

Med lovforslaget får kommunerne mere selvbestemmelse. Men inden for en relativt snæver ramme.

Skulle en kommune ønske at sætte farten ned på en strækning, så må det for eksempel kun ske, hvis færre end 4000 årsdøgnsbilister benytter vejen.

I Odense har det bragt hele mobilitetsplanen, som blandt andet skal reducere udledningen af CO2 med 100.000 tons inden 2030, i fare. I København frygter politikerne, at de bliver nødt til at rulle en større hastighedsnedsættelse tilbage.

Mere sagsbehandling

Men lovforslaget er altså ikke kun et problem i de store byer. Søren Steen Andersen (V), borgmester i Assens, kritiserer også lovforslaget:

- Det indskrænker vores bevægelsesfrihed i forhold til at disponere byen så klogt, som man kan komme afsted med. Vi ønsker frihedsgraden til at lægge kortene, som vi vil. Det er os, der har forstand på vores by.

Søren Kristensen, der er formand for teknik og miljø i Faaborg-Midtfyn Kommune er heller ikke imponeret.

- Vi har noteret os, at vi på den ene side får noget mere selvbestemmelse, fordi vi ikke længere skal have fat i politiet, når vi foretager ændringer. Men på den anden side inddrager forsalget jo enormt meget selvbestemmelse, fordi vi kommer til at skulle operere inden for meget snævre rammer. Netto får vi endnu mindre selvbestemmelse, end vi havde i forvejen, og det er vi ikke tilfredse med siger Søren Kristensen.

Han peger desuden på, at kommunerne får et øget behov for sagsbehandling. Der bliver også behov for kompetenceudvikling.

- Og det bliver vi ikke kompenseret for, siger Søren Kristensen.

Til TV 2 Fyn skriver transportminister Thomas Danielsen (V):

- Det har altid været en statslig opgave at fastsætte hastighedsgrænserne. Det gælder også betingelserne for, hvornår kommunerne kan afvige de generelle hastighedsgrænser. Med det her forslag fjerner vi en masse bureaukrati, og kommunerne får lov til selv at bestemme på en meget stor del af vejnettet. Forslaget omfatter desuden ikke anlægsprojekter, hvor kommunerne ved anlæg for eksempel fjerner en vej, fritlægger en å eller lignende.

Lovforslaget fra Transportministeriet er i høring frem til 27. januar.

Opdatering

Storebæltsbroen oplyser, at forbuddet forventes ophævet klokken 19.

Det blæser fredag morgen, og over Storebæltsbroen er vinden så kraftig, at det ikke er tilladt at krydse bæltet med påhængskøretøjer under 750 kilo.

Det gælder i begge retninger.

Øvrige bilister kan køre over broen.

For 4 timer siden
Ukendt

Det er ikke mere end godt to uger siden, at en faretruende løs godscontainer ved Ullerslev på Østfyn blev opdaget, inden godstoget nåede ud over Storebæltsbroen og bragte minder frem om den tragiske togulykke samme sted, der i 2019 kostede otte mennesker livet.


Nu viser en aktindsigt til TV 2 Fyn fra Trafikstyrelsen, at der er masser af godstransporter, der ikke er håndteret forsvarligt på danske skinner.


I årene 2020-2023 har der været indberettet i alt 442 episoder – svarende til en situation cirka hver tredje dag.


Det er situationer, som Trafikstyrelsen betegner som ”ikke korrekt transporteret gods”.


Åbne godsdøre

Alene i 2023 blev der registreret 108 episoder, som personale og virksomhederne selv havde indberettet.

Året før var tallet 138.

Tallene for 2024 er endnu ikke opgjort.

Tallene afslører, at der blandt andet er låseproblemer, problemer med forskubbet gods, åbentstående døre og løse presenninger.

I perioden 2020-2023 blev der indberettet i alt 2.072 godshændelser, og godt hver femte faldt under kategorien ”ikke korrekt transporteret gods”.

Godshændelserne med ikke fastgjort gods udgør kun en lille del af indberetningerne om hændelser på jernbanen.

Om det konkrete tal vurderes som højt eller lavt, vil Trafikstyrelsen ikke vurdere, men gør opmærksom på, at et højt antal indberetninger også er udtryk for en sund indberetningskultur, mens et lavt antal omvendt kan være udtryk for at ikke alt bliver indberettet

Baneformand rystet

Hos Dansk Jernbaneforbund udtalte forbundsformand Preben S. Pedersen umiddelbart efter situationen i Ullerslev, at det er helt afgørende, at der er styr på sikkerheden på jernbanen – både for passagererne og for de kollegaer, som han repræsenterer.

- Derfor er en hændelse som denne alvorlig, og den berører selvfølgelig alle ved jernbanen dybt, sagde Preben S. Pedersen.

Trafikstyrelsen oplyser, at styrelsen i perioden 2020-2024 gennemførte 60 tilsyn med godsvirksomheder, hvoraf 21 inspektioner har fokuseret på godstransport.

Transportør har ansvaret

Kontorchef Laura Meyer Harrison fra Trafikstyrelsen oplyser, at det altid er jernbanevirksomheden, der har ansvaret for, at sikkerheden er i orden, mens Trafikstyrelsens rolle er at føre tilsyn med, at virksomhederne løfter dette ansvar gennem deres egne sikkerhedsledelsessystemer.

- En stor del af Trafikstyrelsens tilsyn handler derfor om at gennemgå virksomhedernes sikkerhedsledelsessystemer og følge op på eventuelle tidligere hændelser med fokus på, hvordan virksomheden har sikret sig mod, at tilsvarende hændelser kan undgås i fremtiden. Trafikstyrelsen gennemfører desuden inspektioner hos jernbanevirksomhederneDet sker blandt andet på baggrund af en bestemt type hændelser, der kan påvirke jernbanesikkerheden, siger hun til TV 2 Fyn.

TV 2 Fyn har forsøgt at få Dansk Jernbaneforbunds formand til at kommentere de nye tal fra Trafikstyrelsen, men han er ikke vendt tilbage.

For 5 timer siden

Dagen starter skyet, men omkring middagstid vil der komme enkelte regnbyger.

Temperaturerne vil ligge på mellem tre og seks grader dagen igennem, og vinden vil være jævn til frisk fra syd, oplyser TV 2 Vejret.

I aften og i nat holder det tørt. Der er chancer for delvis klar himmel, og temperaturerne vil være milde for årstiden. De vil nemlig ligge på fem til seks grader natten igennem.

Mikkel Skov Svendsen

Onsdag mødtes byrådet i Odense Kommune, og her blev det enigt om, at der ikke længere skal serveres såkaldte turbokyllinger. Nu skal sagen undersøges.

Sagen var på dagsordenen samme dag som Svendborg Kommune meldte ud, at den dropper turbokyllinger.

Når der i dag serveres kylling i Odense, så er der tale om, at 81 procent af det, er den hurtigvoksende race Ross 308. Det fremgår af dagsordenen.

Ifølge byrådsmedlem og forslagsstiller, Anne Styrishave (B), skal kyllingerne, der spises, have haft det bedre.

- Vi kan ikke fortsætte med at servere mad i vores institutioner, der stammer fra dyr, der har levet under så elendige forhold, siger Anne Styrishave til organisationen Anima.

Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Går du og overvejer at sætte en storvask over, kan det være en god ide at vente til fredag.

Energi Fyn varsler nemlig strøm til en nærmest uhørt lav pris, fremgår det af selskabets hjemmeside.

Forsvindende ni øre per kilowatt-time lyder prisen på, hvis du venter helt til klokken 23 fredag. Orker du ikke at holde dig vågen helt til klokken 23, lyder prisen klokken 16 på blot 19 øre per kilowatt-time.

Det eneste tidspunkt på dagen, hvor der er et mindre udsving, er i timerne rundt om klokken 08, hvor prisen lyder på 75 øre per kilowatt-time.

Priserne står i skærende kontrast til 19. januar. Først på aftenen lød prisen nemlig på svimlende 5,44 kroner per kilowatt-time.

Morten Juhl/Ritzau Scanpix

Efter en målrettet indsats ved arealer i Fangel syd for Odense har Odense Kommune registreret stor fremgang for den lille øgle markfirbenet.

Det er en handleplan for natur og biodiversitet, der resulterer i fremgangen for det lille firben ved Fangel Hede, som er eneste sted på Fyn, hvor markfirbenet lever.

Sammen med lodsejere i området har kommunen ryddet mindre træbevoksninger for at skabe lysåbne arealer og etablere et grus-og sanddige, hvor markfirbenene kan yngle.

Resultatet er, at en overvågning i september sidste år blev fundet 77 markfirben i områderne.

- Dette er meget glædeligt og et udtryk for, at indsatserne har båret frugt, skriver By- og Kulturforvaltningen i en orientering.

I går kl. 20:36
Fyn

To mærker af gravad laks, som er solgt i Netto, Føtex og Bilka i slutningen af 2023 og starten af 2024, tilbagekaldes grundet listeria.


Der er tale om mærkerne Premieur og Salling Princip Gravad Norsk Laks, skriver firmaet Polar Salmon Hjerting Laks i en pressemeddelelse.


Hvis man stadig ligger inde med produktet i eksempelvis en fryser, skal man skaffe sig af med det, lyder det.


Begge er solgt i pakker på 100 gram og i skiver. For begge mærker er der tale om laks, som har sidste udløbsdato på en række datoer i december 2023 og januar 2024.


Forklaring

TV 2 Fyn har modtaget flere henvendelser om, hvorvidt vi har fået galt fat i årstallene. Det har vi ikke. Meddelelsen bliver sendt ud i tilfælde af, nogen har laksen liggende i fryseren.

Solgt i hele landet

For mærket Premieur Gravad Norsk Laks, som er solgt i Netto-butikker i hele landet, er der tale om datoerne 1. december og 3. december 2023 samt 14., 26., 28. og 29. januar 2024.

Pakkerne har ifølge pressemeddelelsen stregkoden 5 701785 210824.

Salling Princip Gravad Norsk Laks er solgt i Føtex og Bilka-butikker i hele landet.

Her lyder det, at man tilbagekalder pakker, som har sidste udløbsdato henholdsvis 22., 24., og 31. december 2023 samt 1., 5., 7., 8., 12., 14. og 29. januar 2024.

Pakkerne har her stregkoden 5 701785 21225.

Tilbagekaldelsen skyldes et fund af listeria i december 2023, som der ikke er blevet reageret på, lyder det.

Derfor kommer tilbagekaldelsen først nu.

Polar Salmon Hjerting Laks opfordrer til, at man tjekker sin fryser for, om man har nogle af de pågældende pakker. Hvis det er tilfældet, skal de enten kasseres eller leveres tilbage til butikken.

Listeria er en infektion, som kan give en mild febersygdom, men hvis man er særligt modtagelig på grund af eksempelvis et svækket immunforsvar eller graviditet, kan der opstå alvorlig sygdom.

Alexander Aagaard

Ulven er på vej til Fyn. I hvert fald hvis det står til folketingsmedlem Anders Kronborg (S).

Han mener nemlig ikke, at Jylland skal stå alene med den voksende ulvebestand.

- Hvis vi ikke har mulighed for at regulere ulvene inden for EU, mener jeg, at det er rimeligt, at vi inden for det danske land hjælper med at fordele - nogle vil sige glæde, andre vil sige byrde - ulvene bredt i Danmark, siger han.

I 2012 kom ulven til Danmark for første gang i 200 år, og siden da er bestanden ifølge Danmarks Naturfredningsforening vokset til mellem 32 til 43 ulve. Indtil videre er ulven i Danmark kun officielt spottet i Jylland.

Blandt borgerne på Fyn er der delte meninger om ulvenes ankomst.

Brug vores app og få de vigtigste nyheder fra Fyn lige ved hånden.

Dit digitale aftryk

Vi bruger cookies for at gøre din oplevelse bedre. Enkelte bruges til reklameformål. Vi klatter ikke med dine data, og du kan altid trække dit samtykke tilbage. Læs mere her.

Du kan altid ændre dine præferencer senere

Her kan du finde en oversigt over, hvilke cookies vi potentielt sætter.

Se flere detaljer om vores cookies her