Fynske borgmestre: Bro mellem Als og Fyn er en "bobler"
Artiklen er mere end 30 dage gammel
kopieret!
Visionen om en bro mellem Als og Fyn er en såkaldt "bobler" og kommer ikke på den fælles fynske prioriteringsliste over vigtig infrastruktur i denne omgang.
Tirsdag var de ti fynske borgmestre i Borgmesterforum til møde for blandt andet at diskutere om en bro mellem Als og Fyn skal højere op på den fælles prioriterede liste over vigtige infrastrukturprojekter, som Fyn med fælles stemme kan anbefale over for politikerne på Christiansborg.
Kritik af bro til Als - den vil ødelægge Svanninge Bakker
Naturen vil blive belastet for meget af en bro mellem Fyn og Als, lyder kritikken. Andre mener, at CO2-udslippet begrænses betydeligt.
En fast forbindelse fra Fyn til Als var et af emnerne på debatmødet i Faaborg-Midtfyn Kommune, der vil få gavn af en 11 kilometer lang bro eller tunnel til Sønderjylland.
Enhedslisten er imod en bro, fordi den vil ødelægge naturen, og projektet har for meget fokus på at øge biltrafikken mellem landsdelene.
- Det er et dårligt projekt, fordi vi tænker det som biler og biltrafik. Det er bare noget med, at vi skal øge trafikmængden tværs over bæltet, siger Morten Schjøtt fra Enhedslisten.
- Der kommer nogle bivirkninger og uønskede sideeffekter som belastning på lokalsamfundet. Naturen vil blive belastet i et vist omfang, og vi vil få en masse transittrafik, som ikke gavner området, uddyber han.
Ødelægge Svanninge Bakker
Palle Andersen er spidskandidat fra Borgerlisten. Han er ganske vist tilhænger af en fast forbindelse, men han frygter, at den øgede trafik mod Odense vil ødelægge vandreområdet Svanninge Bakker.
- Der er nogle trafikproblemer i forhold til at komme ind til Odense, som er langt vigtigere. Det skal vi gøre i god stil, så naturen bliver beskyttet, og vi ikke ødelægger Svanninge Bakker, siger Palle Andersen.
Emma Have fra Liberal Alliance mener dog omvendt, at en bro mellem Fyn og Als kan have en positiv påvirkning på miljøet.
- Jeg ved, at I går meget ind for et godt miljø. Vi reducerer vores CO2-udslip med 30.000 ton, siger Emma Have, der finder fordelen i, at bilister på vej mod Tyskland ikke skal længere nordpå via Middelfart.
- I stedet for at folk tager den lange vej rundt om og tager Lillebæltsbroen, tager de Alsbroen, og vi reducerer så meget CO2-udslip, forklarer hun.
Økonomisk vækst på hele Fyn
Derudover understreger hun, at broen vil gavne kommunen og hele Fyn økonomisk.
- Selvfølgelig skal vi have den her bro. Vi får økonomisk vækst. Vi vækster hele regionen, fortæller hun.
Planerne om en bro mellem Fyn og Als er fortsat tidligt i processen. Det er endnu uvist, om man satser på en motorvejsbro, en bro med motortrafikvej eller en tunnel.
Ligner det ikke et fantasiprojekt, som ligger langt ude i fremtiden?
- Det er et projekt, der ligger langt ude i fremtiden, men det vil være et projekt, der vil have enormt stor betydning for vores kommune, siger Hans Stavnsager (S), der har arbejdet på projektet i flere år.
Broen har været på tale gennem flere år, og i juni udkom en regionaløkonomisk analyse lavet for Faaborg-Midtfyn Kommune og Sønderborg Kommune.
Den viste blandt andet, at et brobyggeri ville kunne skabe 13.300 job i byggeperioden og samlet set forøge bruttonationalproduktet med knap en milliard kroner.
Se hele debatrunden om broen til Als:
Men Als-Fyn Broen kommer ikke med på listen - i hvert fald ikke i denne omgang.
- Vi har haft en drøftelse af Als-Fyn Broen og fem andre projekter, som vi kalder "boblere". Det vil sige, at de bobler videre, fordi vi synes, at der er noget interessant i dem. Men der er stadigvæk en række spørgsmål, vi skal have fagligt belyst, så vi er klædt ordentligt på, inden vi kan gå videre til Christiansborg, siger Odenses borgmester, Peter Rahbæk Juel (S), til TV 2/Fyn.
Han fortsætter:
- Vi vil også gerne lige afvente det folketingsvalg, der kommer meget snart. Så derfor holder vi fast i de nuværende fem prioriteter, som er en udvidelse af E20, timemodellen, letbanen og et parallelt lillebæltsspor.
Fyn følger regionen
Dermed valgte borgmestrene på Fyn at træde i samme spor som deres politiske kolleger i Region Syddanmark. I sidste uge besluttede udvalget for regional udvikling at fastholde Als-Fyn Broen på listen over såkaldte boblere.
Det var en beslutning, som blev mødt med forundring og overaskelse af blandt andre borgmester Hans Stavnsager (S) fra Faaborg-Midtfyn Kommune. Han og hans borgmesterkollega Erik Lauritzen (S) fra Sønderborg havde sat næsen op efter en højere prioritering.
- Men den beslutning, vi har truffet i Borgmesterforum i dag, giver god mening. Det er klogt lige at afvente folketingsvalget, for det bliver ret afgørende, hvilken regering vi får, siger Hans Stavnsager.
- Som jeg har forstået regionens beslutning, som vi ikke har været specielt inddraget i, og derfor var overraskede over, så var deres beslutning af prioriteringen noget, som rækker langt frem. Men i dag har vi sådan set bare udskudt vores prioriteringer. Når vi så kommer ud på den anden side af et folketingsvalg, skal vi kigge på listen igen og tage stilling til, om der er behov for at ændre på noget.
Mangler fælles opbakning
Det er den almindelige opfattelse blandt politikere og borgmestre i Region Syddanmark, at ønsket om en bro mellem Als og Fyn kun vil få landspolitisk bevågenhed, hvis der er fuld og fælles opbakning til projektet.
Eller sagt med andre ord: Hvis ikke regionen og borgmestrene på Fyn i fællesskab kan blive enige om at satse på projektet, vil visionerne om en fast forbindelse nok aldrig blive til andet end noget, der bobler i fantasien hos nogle ildsjæle og politikere på Als og i Faaborg-Midtfyn Kommune.
Har du ikke brug for, at der på et tidspunkt bliver trukket en streg i sandet for at få en afklaring?
- Man kan sige, at den streg vil blive trukket helt automatisk. Det samarbejde, vi har med Sønderborg Kommune, udløber med udgangen af 2019. Så inden vi når dertil, skal vi have en snak med Sønderborg kommune. Hvad gør vi nu? Skal vi stoppe? Er vi nået langt nok? Skal andre tage over? Skal vi fortsætte? Det vil vi evaluere på, når vi kommer så langt, siger Hans Stavnsager.