21. mar. 2017 kl. 13:18
Fyn

Fynske borgmestre rykker efter udvidelse på E20

Artiklen er mere end 30 dage gammel

LYT
Del
Link
kopieret!

Der er brug for mere plads på den fynske motorvej. Derfor opfordrer blandt andre fynske borgmestre regeringen til at prioritere en udvidelse.

"Gevinsterne ved E20-udvidelse holder i kø"

Sådan starter et debatindlæg bragt i Jyllands-Posten tirsdag morgen. Det koster penge og forsinkelser for pendlere, danske virksomheder og rigtig mange danske familier, står der som det første efterfulgt af en lang række tal og argumenter for, hvorfor en udvidelse er en gevinst for hele Danmark.

Bag debatindlægget står Stephanie Lose, regionrådsformand i Region Syddanmark (V), Jacob Bjerregaard, borgmester i Fredericia (S), Peter Rahbæk Juel, borgmester i Odense (S), Steen Dahlstrøm, borgmester i Middelfart (S) og Søren Steen Andersen, borgmester i Assens (V).

Læs hele debatindlægget her.

“Jeg vil faktisk mene, at den dyreste løsning, det er, hvis vi ikke prioriterer en udvidelse af motorvejen, både målt i penge og menneskeliv”

— Peter Rahbæk Juel (S), Borgmester, Odense Kommune

Politikerne bag indlægget forsøger at råbe regeringen op i håb om at få gang i en motorvejdsudvidelse af den fynske motorvej fra Nørre Aaby til Odense motorvejskryds.

Mere trafik koster samfundet

I indlægget bliver der især lagt vægt på, at E20 bliver mere og mere trafikeret:

- Her passerer 84 procent af personbilstrafikken og 94 procent af lastbiltrafikken mellem Øst- og Vestdanmark. I løbet af de senere år er trængslen tiltaget kraftigt, og på dele af Fynske Motorvej kører der i dag over 60.000 køretøjer dagligt, står der i debatindlægget.

Læs også: Borgmester: E20 er hele Danmarks problem
Gå tilbage Del
22. feb. 2017 kl. 15:27
Fyn

Borgmester: E20 er hele Danmarks problem

TV 2

Odense-borgmester Peter Rahbæk Juel (S) melder sig nu i kampen om uventet motorvejsmilliard.

- I min verden er det ret simpelt. Pengene er der, så nu er det kun et spørgsmål om politisk vilje og prioritering hos politikerne på Christiansborg.

Sådan lyder den kontante udmelding fra borgmester i Odense, Peter Rahbæk Juel (S), efter det er kommet frem, at der nu er knap 1,5 milliarder kroner på vej tilbage i statskassen.

“jeg vil faktisk mene, at den dyreste løsning, det er, hvis vi ikke prioriterer en udvidelse af motorvejen, både målt i penge og menneskeliv.”

— Peter Rahbæk Juel (S), borgmester, Odense.

Silkeborgmotorvejen blev nemlig 1,4 milliarder kroner billigere at anlægge end forventet.

Og det kan gå hen og komme hele Danmark til gavn, mener Odenses borgmester:

- E20 er jo ikke kun et fynsk problem. Det er landsdækkende, fordi E20 binder landet sammen. Når der er kø og uheld, så koster det penge, fordi varer og værdier ikke kan komme frem, siger Peter Rahbæk Juel.

Han peger desuden på, at:

- Samtidig ser vi en stigning i uheld på den fynske motorvej. Så jeg vil faktisk mene, at den dyreste løsning, det er, hvis vi ikke prioriterer en udvidelse af motorvejen, både målt i penge og menneskeliv.

Et bredt flertal i Folketinget vedtog i 2003 at starte processen med at undersøge og på længere sigt udbygge mortovejen over Fyn fra fire til seks spor. Men som de skriver i debatindlægget, er det 13 år senere kun blevet til ti kilometer mellem Middelfart og Nørre Aaby.

Odenses borgmester, Peter Rahæk Juel (S), har tidligere deltaget i kampen om penge til udvidelse af Den Fynske Motorvej:

- E20 er jo ikke kun et fynsk problem. Det er landsdækkende, fordi E20 binder landet sammen. Når der er kø og uheld, så koster det penge, fordi varer og værdier ikke kan komme frem, sagde Peter Rahbæk Juel til TV 2/FYN i februar.

Ulykker på mototvejen

I debatindlægget slår politikerne især ned på den fare, som trængslen på vejene skaber.

- Alene fra 2014 til 2015 steg antallet af ulykker på strækningen med 37 procent, og Odense Universitetshospital har i samme periode registreret hele 66 procent. flere personskader som følge af ulykker på motorvejen, står der i debatindlægget.

Læs også: Vestfynske Motorvej: Ulykker på himmelflugt
Gå tilbage Del
3. okt. 2016 kl. 6:00
Fyn

Vestfynske Motorvej: Ulykker på himmelflugt

Arkivfoto: Peter Leth-Larsen/Fynske Medier

Motorvejen over Fyn er blevet farligere. Siden 2011 er antallet af ulykker steget 57 procent. Sidste år behandlede OUH 195 mennesker efter ulykker på strækningen.

Antallet af ulykker på den fynske motorvej stiger eksplosivt i disse år. Det viser tal, som vejdirektoratet har udtrukket for TV 2/Fyn.

Tallene baserer sig på politiets registreringer.

I 2015 registrerede politiet således 242 ulykker på strækningen Nyborg-Middelfart. Det er 57 procent flere ulykker end i 2011, hvor politiet registrerede 154 ulykker.

Samtidig behandlede Odense Universitetshospital sidste år 195 mennesker, som havde været involveret i ulykker på motorvejen - langt de fleste kom fra strækningen vest og Syd for Odense. Kun 14 havde været involveret i ulykker øst for Tietgenbyen og til Storebæltsbroen. Det viser tal fra OUH's ulykkesanalysegruppe.

Men bilerne kører også tættere end nogensinde. Siden 2005 er trafikken på motorvejen ifølge Fyens Stiftstidende steget med over 40 procent. Dengang kørte der dagligt 42.343 biler på strækningen. I dag lægger den i snit asfalt til 62.550 køretøjer om dagen.

Borgmester: Giv os et spor mere

Fynske borgere, borgmestre og erhvervsliv har i årevis forsøgt at råbe folketingspolitikerne op.

Og nu gør de det igen.

Situationen er uholdbar, lyder det samstemmende. Og det bliver kun værre for hvert år, der går.

“Vi har nogle trafiktal og ulykkestal, og tal for lange køretøjer, som det hedder, der taler helt for sig selv. Et tredje spor er den eneste løsning.”

— Søren Steen Andersen, borgmester i Assens Kommune.

Hos et af Fyns største transportfirmaer, Schou-Danielsen Logistik A/S, mener de, at en mulig løsning i første omgang var at inddrage nødsporet, når trafikken er tættest.

- Vi har ikke regnet på, hvor mange penge vi konkret taber på den fynske motorvej, men vi har lastbiler, der hænger fast derude hver dag, siger administrerende direktør Martin Danielsen.

Spørger man Søren Steen Andersen (V), borgmester i Assens Kommune og talsmand for det fynske borgmestersamarbejde, så er den eneste gangbare løsning, at folketingspolitikerne beslutter at investere de 2,6 milliarder kroner, det koster at udvide motorvejen med et tredje spor fra Nørre Aaby til Odense.

- Vi har nogle trafiktal og ulykkestal, og tal for lange køretøjer, som det hedder, der taler helt for sig selv. Et tredje spor er den eneste løsning, siger Søren Steen Andersen.

Han peger desuden på, at situationen på motorvejen hæmmer væksten på hele Fyn.

- Al forskning og erfaring viser, at når du nemt kan flytte varer og personer, så har du alle vækstmuligheder, der skal til, siger han.

Spor tre i skarp konkurrence

Men det er ikke helt så enkelt. Udfordringen er nemlig, at det ikke kun er på Vestfyn, man bokser med trængsel og ulykker.

I øjeblikket udspiller der sig et decideret kapløb mellem landsdelene om at få del i de motorvejsmilliarder, der nu engang er til rådighed.

For nylig sendte Trekantområdets borgmestre et åbent brev til Transportminister Hans Christian Schmidt (V) og Statsminister Lars Løkke Rasmussen (V) med budskabet: "I skylder os en motorvej."

Bormestrene vil have en midtjysk motorvej fra Christiansfeld i Syd til Hobro i Nord og minder nu regeringen om, at sådan en motorvej faktisk blev skrevet ind i regeringsgrundlaget.

“Vi har lastbiler, der hænger fast derude hver dag.”

— Martin Danielsen, vognmand.

Dertil kommer udfordringerne på E45. Her har regeringen allerede belsuttet at udvide fra to til tre spor på strækningen Skanderborg - Aarhus. Udvidelsen vil koste en god halv milliard kroner og er skrevet ind i regeringens finanslovsudspil, der dog endnu ikke er vedtaget.

Endelig nævner regeringen i sin 2025-plan, hvor der er afsat yderligere 27 milliarder kroner til forbedringer af infrastrukturen frem mod 2025, specifikt en motorvej til Kalundborg. Fyn bliver ikke nævnt.

Otte måneder - kø 52 dage

Den skarpe konkurrence landsdelene imellem får Søren Steen Andersen til at frygte, at Fyn ender bagest i køen.

Og den frygt er måske ikke helt ubegrundet. For ser man for eksempel på strækningen Skanderborg-Aarhus, så står det faktisk værre til der end på Fyn. Omend kun marginalt. Sidste år var der på strækningen mellem Vejle og Aarhus 261 ulykker. Fynske motorvej præsterede kun 242 ulykker.

Som noget nyt er Vejdirektoratet desuden ved hjælp af gps begyndt at opgøre, hvor meget kø der er på danske motorveje. På den fynske motorvej var der i årets første otte måneder kø 52 dage i østgående retning og 54 dage i vestgående retning.

Til sammenligning var der på E45 mellem Vejle og Aarhus i årets første otte måneder hele 87 dage med kø i nordgående retning og 78 dage i sydgående retning.

Vejdirektoratets definition på kø er, at der skal være tale om en situation, hvor hastigheden er lavere end 40 km/t, køen skal minimum strække sig fra et tilslutningsanlæg til det næste. Tidsmæssigt skal den vare minimum et kvarter.

Med andre ord: Kun seriøs kø er medtalt i Vejdirektoratets opgørelse.

At andre landsdele også er hårdt ramt får dog ikke Søren Steen Andersen til at ryste på hånden.

- Vi er fuldt sammenlignelige med strækninger som E45, så det er bare at komme i gang, siger han.

Kø koster kassen

Når et menneske kommer til skade i trafikken, koster det i gennemsnit ifølge Vejdirektoratet de offentlige kasser 600.000 kroner.

Men ulykker koster ikke bare det offentlige kassen. De skaber også kø og forsinkelser.

- Og tid koster uendeligt mange penge, lyder det fra Marianne Foldberg, afdelingsleder i Vejdirektoratet.

Ifølge DI Transport koster det for eksempel minimum 721 kroner, hver gang en lastbil holder i kø i en time.

Ifølge Peter Rahbæk Juel koster de mange ulykker samfundet.

- Jeg vil faktisk mene, at den dyreste løsning, det er, hvis vi ikke prioriterer en udvidelse af motorvejen, både målt i penge og menneskeliv, siger han.

Ifølge forfatterne bag debatindlægget ligger der allerede penge og venter på at blive brugt.

- Lige nu ligger der 4,2 milliarder kroner i Infrastrukturfonden, som endnu ikke er blevet øremærket. De penge skal ikke ligge og samle støv, når de i stedet kan investeres klogt i en udvidelse af Fynske Motorvej til gavn for samfundsøkonomien og for danskerne. Vi vil derfor opfordre transportministeren og de transportpolitiske ordførere på Christiansborg til at finde finansieringen til udvidelse af Fynske Motorvej, skriver de i indlægget.

22. dec. 2024 kl. 11:14
Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix

Drama i Rema - kunder kom købmand til undsætning under klammeri med tyv

LYT
Del
Link
kopieret!

Det udviklede sig lidt mere dramatisk end håbet, da købmanden i Rema 1000 på Frisengårdsvej i Nyborg, Jakob Rehfeldt, lørdag rettede henvendelse til en kunde, der ifølge købmanden "ikke lige havde fået betalt for sine varer".

Jakob Rehfeldt fortæller til TV 2 Fyn, at han genkendte en mand, der tidligere var taget i at stjæle fra butikken, og da købmanden rettede henvendelse til manden, begyndte han at skubbe til Jakob.

Købmanden understreger, at skubberiet ikke udviklede sig til en decideret slåskamp, mens det skyldes til dels også, at der var to årvågne kunder, som hjalp til med at holde den formodede tyv tilbage.

Efterfølgende valgte Jakob Rehfeldt at lave et opslag på butikkens Facebookprofil, hvor han oplyste eventuelle kunder, der måtte have været i butikken, om “den ubehagelige oplevelse”, ligesom han efterlyste de to kunder, der trådte til for at hjælpe ham.

Vil ikke opfordrer andre til at hjælpe

Og efterlysningen bar frugt. Der gik nemlig ikke mange timer, før de to personer gav sig til kende, og søndag formiddag kunne Jakob Rehfeldt sige dem tak for hjælpen i butikken.

- Jeg nåede ikke at tale med dem efter episoden, så jeg ville sikre mig, at de havde det godt og sige tak for hjælpen, siger han og uddyber:

- Jeg sætter stor pris på det, de gjorde, men det er ikke noget, jeg forventer eller opfordrer andre kunder til at gøre, hvis de står i en lignende situation.

Jakob Rehfeldt roser i samme ombæring politiet for hurtigt at komme til butikken, efter han havde trykket på overfaldsalarmen.

Købmanden understreger samtidig, at der ikke var andet personale involveret i episoden, og at de medarbejdere, der var på arbejde, er blevet vejledt i, hvordan de kan få hjælp, hvis de har behov for det.

22. dec. 2024 kl. 10:12
Nyborg Kommune

Kunstværker for skattekroner vækker debat - er det lavet i børnehaven?

LYT
Del
Link
kopieret!

Kunst har altid skabt debat, og udsmykningen i Nyborg Sundhedshus, der netop er offentliggjort, er ingen undtagelse.

Når man træder ind i det nye sundhedshus, så mødes man af kunst, der tager udgangspunkt i, at Nyborg Kommune er en kystkommune, fremgår det af et facebookopslag på kommunens hjemmeside.

Der er tale om et såkaldt integreret kunstprojekt, hvor kunsten er integreret i selve bygningen. Det er derfor ikke kun de kunstværker eller lamper, der hænger rundt omkring, men også udsmykning i form af maling, paneler, møbler og andet inventar.

Men tager man et kig på reaktionerne under opslaget, så lader det ikke til, at nyborgenserne falder på halen over den kunstneriske udsmykning.

Nyborg Kommune

Nogle er forargede over, at kommunen har brugt 700.000 kroner af skatteborgernes penge på udsmykningen, mens andre tilsyneladende mener, at kunsten kunne være lavet i en børnehave.

Hilser debatten velkommen

Blandt de 60 kommentarer, der er kommet, siden opslaget blev lagt op fredag aften, finder man også nogle, der kan lide, hvad de ser.

Formanden for Sundheds- og forebyggelsesudvalget i Nyborg Kommune, Jan Reimer Christiansen (V), hilser debatten velkommen, men håber, at kunsten vil vokse på folk.

- Jeg tænker, at det er lige meget, hvad man laver, så vil der væren nogen, der kan lide stilen, og andre der ikke kan. Der er ytringsfrihed i Danmark, så folk må have den holdning, de har, men jeg håber, de ændrer holdning, når de ser det med egne øjne, siger han til TV 2 Fyn.

Nyborg Kommune

Finansieringen af værkerne er - udover penge fra kommunen - kommet på plads via et tilskud på 500.000 kroner fra Statens Kunstfond.

Og selvom der er nogen, der give udtryk for, at de penge kunne være brugt bedre andre steder - eller at børnehaven kunne have gjort det billigere - så er Jan Reimer Christiansen meget tilfreds med det, han ser:

- Jeg synes, det er bundet godt sammen. Jeg ved godt, det kan dele vandene, og det er også okay. Men da jeg så det første gang, tænkte jeg “wow”. Jeg synes, det er flot og passer godt ind i sundhedshuset.

Nyborg Kommune

Jan Reimer Christiansen understreger, at ingen politikere har været involveret i processen med at udvikle kunstværkerne, og at kunstnerne bag har fået frie hænder.

22. dec. 2024 kl. 9:18

Vejdirektoratet forventer jævn juletrafik søndag

LYT
Del
Link
kopieret!

Vejdirektoratet forventer, at søndag bliver en rejsedag med jævn trafik på de danske veje.

Det oplyser Mark Sigvardt, vagthavende i Vejdirektoratets trafikcenter.

Mandag ventes til gengæld at blive den helt store rejsedag på vejene med mest trafik fra klokken 11 til 14.

- Vi regner ikke med, at i dag bliver den helt store juletrafikdag. Det bliver først i morgen.

- I dag kalder vi en "grøn dag", men lillejuleaften forventer vi, at der kan være stærk trafik særligt fra øst mod vest og omvendt mellem klokken 11 og 14, oplyser Mark Sigvardt.

Han tilføjer, at de største hjemrejsedage bliver juledag og særligt 2. juledag fra vest mod øst.

22. dec. 2024 kl. 8:42

DSB forventer julens travleste dag

LYT
Del
Link
kopieret!

Søndag bliver julens travleste dag for DSB. Det fortæller DSB's informationschef, Tony Bispeskov, til TV 2.

Men selvom rekordmange julerejsende skal med toget i år, er der stadig afgange at få i dag såvel som de næste dage, lyder det.

- Togene kører, som de skal. Og sammen med Banedanmark vil vi selvfølgelig gøre, hvad vi kan for, at det også er tilfældet i morgen, siger Tony Biskeskov.

Han tilføjer, at DSB løbende holder øje med, om togafgange bliver fyldt op, og i de tilfælde kan tilføje ekstra togvogne.

22. dec. 2024 kl. 8:26

Gymnasie indfører kortere skoledage

LYT
Del
Link
kopieret!

Der skal være bedre balance mellem skole og fritid. Det mener eleverne på Mulernes Legatskole i Odense, og det har ledelsen på gymnasiet valgt at lytte til.

Derfor er mødetiden efter sommerferien ændret fra klokken 8 til klokken 9, mens skoledagen slutter klokken 14.30. Det fremgår af gymnasiets hjemmeside, hvor de også skriver, at det gerne skulle mindre pres på eleverne, uden at det sker på bekostning af pensum.

Eleverne har dog mulighed for at møde ind tidligere og blive længere, da der er indført såkaldt flexundervisning. Her kan man få hjælp og rådgivning af lærerne, hvis man har burg for hjælp eller ekstra faglige udfordringer.

22. dec. 2024 kl. 6:00

Dødsfald og misbrug af skattekroner: - Vi er ligeglade, så længe det ikke koster for meget

LYT
Del
Link
kopieret!

Så længe, de ikke koster for meget, så accepterer vi som samfund, at udsatte mennesker ikke får det bedre på de bosteder, vi placerer dem på.

Sådan lyder den dystre analyse fra en af dem, der selv har været med til at lave den lovgivning, der skal sikre tilsynet med landets bosteder.

Knud Aarup er tidligere mangeårig kommunal leder og direktør i socialstyrelsen, og han har fulgt med i TV 2 Fyn og Fyens Stiftstidendes afdækning af omsorgssvigt og kritisabelt forbrug af skattekroner på tre fynske bosteder.

- Det er virkelig skræmmende læsning. Det handler mere om ansvarsforflygtigelse end om de unge og voksne, som er udsat for de her vilkår på anbringelsessteder eller krisecentre. Så det får mig til at tænke: "Åh nej. Igen igen."

Camilla Feldt Andersen
I juni stod 19-årige Ida Kruse frem og fortalte om alvorlig omsorgssvigt på bostedet Den Lille Gård. Få uger senere døde et af stedets beboere i et stærkt kritiseret forløb.

Ikke værdigt

Knud Aarup var selv med til at lave loven om sociale tilsyn i 2014. Ambitionen dengang var, at tilsynene skulle opdage og sætte en stopper for landets værste bosteder.

Men den ambition er fejlet. Stort. Det erkender Knud Aarup selv.
Det er der mange grunde til, mener han. Den primære er, at vi som samfund kort og godt har givet op på tanken om, at udsatte mennesker borgerne kan få det bedre på landets bosteder.

- Der er lidt en samfundsmæssig kynisme der går ud på, at vi accepterer det, hvis bare de her mennesker ikke ødelægger for meget for den store, brede middelklasse, siger han.

For det virker, i følge Knud Aarup, som om man politisk har besluttet, at udgifterne på det specialiserede område må koste 50 milliarder kroner om året - og ikke en krone mere.

Til gengæld har politikerne og samfundet givet op på ideen om, at de penge og den indsats rent faktisk skal hjælpe de børn og voksne med handicap og socialt udsathed, der bor på landets bosteder.

- Man har ligesom accepteret at, at de penge skal vi ikke have noget ud af. At det er et acceptabelt spild i samfundet. Et menneskeligt spild, siger Knud Aarup, og tilføjer:

- Det er ikke et velfærdssamfund værdigt.

Serien om de fynske bostedsbosser:

TV 2 Fyn og Fyens Stiftstidende har siden sommer afdækket kritisable forhold på tre fynske bosteder.

Opholdsstedet Den Lille Gård døde en 18-årig kvindelig beboer i juli af en overdosis. Da socialtilsynet 10 dage senere kom på besøg, var det en pedel, som havde opsyn med selvmordstruede unge. Bostedet havde forinden fået fem påbud af socialtilsynet og var under skærpet tilsyn. Blandt andet kritiserede tilsynet stedet for manglende faglighed og direktørens høje løn på 1,1 millioner kroner i 2022. Direktør Peter Stausgaard valgte at lukke stedet efter beboerens død.

bostedet Mellemstoppet kunne en af de tidligere beboere til TV 2 Fyn og Fyens Stiftstidende fortælle, hvordan hun ikke fik den rette hjælp. Mellemstoppet havde samtidig et meget højt overskud i 2023 på over seks millioner kroner, som ekspert kaldte "rigtig, rigtig usædvanligt".

Krisecentret TimeOut Fyn blev lukket i slutningen af 2023, efter direktøren indgik en kontrakt med sin søns vagtfirma, der kunne beløbe sig til op mod 162 millioner kroner. Efterfølgende kunne TV 2 Fyn og Fyens Stiftstidende fortælle, hvordan kvinder oplevede at blive udsat for social kontrol. Direktør Morten Lohmann Lauritzen og hans søn tjente samtidig millionlønninger og kørte i dyre luksusbiler. Efter lukningen af krisecentret startede de pornokonceptet Mansion Voyeur, hvor de ansatte aldrig fik løn. Selskabet er i dag gået konkurs.

I september kunne det nye Top Safe Krisecenter slå dørene op på TimeOut Fyns tidligere adresse - dog med samme bestyrelsesformand, samme daglige leder og flere at de samme ansatte. Beslutningen har mødt stor politisk modvind. Det er ejendomsinvestor Kurt Vindeløv, der er direktør i selskabet.

19 bosteder lukket på fire år

Siden august har TV 2 Fyn og Fyens Stiftstidende beskrevet kritisable forhold på de tre fynske bosteder Den Lille Gård, TimeOut Fyn og Mellemstoppet.

Alle tre steder er tidligere beboere stået frem og fortalt om omsorgssvigt og manglede hjælp – mens bostederne har haft store overskud og udbetalt høje lønninger til ledelsen.

Nye tal peger på, at de tre fynske bosteder langt fra er de eneste steder, hvor der er problemer. I forrige uge kunne Fagbladet FOA afsløre, at 19 private botilbud på godt fire år er blevet tvunget til at lukke, fordi de har fået inddraget deres godkendelse.

Begrundelsen er typisk 'alvorlige bekymringer' for borgernes trivsel og udvikling, viser Fagbladet FOAs gennemgang af sagerne. Samtidig har flere af ejerne tjent styrtende med penge, skriver fagbladet.

Facebook
Fornylig gik direktør i krisecentret TimeOut Fyn Morten Lohmann Lauritzen og hans søn Nikki Lohmann Lauritzen (billedet) konkurs med deres virksomheder, efter TV 2 Fyn og Fyens Stiftstidendes afsløring af deres brug af luksusbiler og millionlønninger, mens de voldsramte kvinder på centret led.

Statsministeren skal gribe ind

Sagerne og tallene fra FOA overrasker ikke Knud Aarup. For det ville kræve politisk slagkraft at ændre grundlæggende på området. En slagkraft, som Socialministeriet ifølge ham slet ikke har.

- Socialministeriet er i bund og grund et svagt ministerium. En god socialminister er historisk set en minister, der ikke vil for meget, og som får lukket problemerne ned.

TV 2 Fyn og Fyens Stiftstidende har i flere måneder forgæves forsøgt at få et interview med socialminister Sophie Hæstorp Andersen i forbindelse med afdækningen for at få svar på, hvad ministeren vil gøre for at forhindre lignende sager i fremtiden.

Den seneste besked fra ministeriet er, at vi muligvis kan få et interview i det nye år.

Men i følge Knud Aarup skal en helt anden minister træde i karakter, hvis der effektivt skal sættes ind overfor de omstridte bosteder.

- Hvis området skulle ændres, ville det kræve, at det var statsminister Mette Frederiksen, der selv sætter sig for at få ændret på det her og selv sætter sig for enden af forhandlingsbordet.

Knud Aarup: Derfor ser vi skandalesagerne om bosteder

  • Kommunerne har ikke den nødvendige faglighed til at vurdere, hvilken hjælp og hvilket bosted, udsatte borgere har brug for.
    Knud Aarup: Da vi lavede loven om de sociale tilsyn, troede vi stadig på, at der var en vis grundfaglighed tilbage i kommunerne. Den mangler alvorligt.

  • KL og kommunerne modarbejder et stærkt social tilsyn
    Knud Aarup: KL og kommunerne har forsøgt at at modarbejde at de sociale tilsyn blev tilstrækkeligt stærke, fordi de enkelte kommuner vil ikke ses over skulderen. Det er en misforstået opfattelse af, hvad kommunalt selvsyre er. At der skal ikke komme nogen udefra og bestemme.

  • Politikerne og samfundet har givet op på at den hjælp, udsatte borgere får, gør en forskel

    Knud Aarup: - Det er som om vi som samfund har accepteret, at mennesker med særlige behov, uanset om de har en funktionsnedsættelse, er psykisk syge eller har sociale problemer, så må det koste 50 milliarder. Man har accepteret at, at de penge skal vi ikke have noget ud af.

  • Om sit eget ansvar som tidligere direktør i socialstyrelsen og medvirkende til at udforme lovgivningen om de sociale tilsyn siger Knud Aarup:

    - Vi troede dengang, at når vi så 10 år frem, så ville vi se tilbage og sige at denne her lov var der, vi for alvor forbedrede indsatsen og løftede bunden (af de dårligste bosteder, red.). Det er vi ikke lykkedes med. Det er jeg ret træt af.

TV 2 Fyn og Fyens Stiftstidende har foreholdt kritikken for KL. I et skriftligt svar skriver formand for Socialudvalget, Ulrik Wilbek:

"Det billede, Knud Aarup tegner, genkender vi simpelthen ikke – så den kritik må stå for hans egen regning.

Vi og kommunerne er dybt bekymrede over de sager, der kommer frem. Og det understreger først og fremmest, at der er behov for både at styrke fagligheden og ledelsen på de tilbud, vi visiterer til, og sikre de rette kompetencer i sagsbehandlingen. Samtidig kalder det også på, at lovgiverne skaber rammer, som gør det sværere at etablere tilbud for egen vindings skyld"

Han tilføjer, at 98 procent af tilsyn på landets bosteder ikke giver anledning til bemærkninger, og at KL ønsker et mere "fokuseret" tilsyn.

TV 2 Fyn og Fyens Stiftstidende har desuden foreholdt kritikken for Social- og Boligministeriet.

Socialminister Sophie Hæstorp Andersen har ikke haft mulighed for at stille op.

22. dec. 2024 kl. 5:00

Søndag byder på mulighed for både sne og sol

LYT
Del
Link
kopieret!

Det ustadige vejr fortsætter frem mod jul med en blanding af byger og flere fronter.

Søndag er ingen undtagelse, og det bliver en dag med lidt sol og spredte byger.

Temperaturen lander et sted mellem fire og seks graders varme med en let til frisk sydvestlig vind. Ved kysterne kan man vinden blæse op til hård vind.

De lave temperaturer gør, at det ikke kan udelukkes, at der kommer en byge forbi med noget hvidt i form af sne eller slud.

Den mulighed bliver ikke mindre som aftenen skrider frem og temperaturerne daler.

21. dec. 2024 kl. 19:46

Aryan skabte fodboldfest for flere hundrede piger

LYT
Del
Link
kopieret!

Hundredevis af unge piger får lørdag rørt benene i Odense idrætshal.

Her har et stort fodboldpigestævne været i gang hele dagen. Stævnet er kun for pigehold, og over 500 piger har valgt at bruge de sidste dage inden jul på at få rørt bentøjet.

Bag stævnet står Aryan Abdel Rahman fra B1909's ungdomsafdeling. Han mener, der mangler flere stævner til piger.

Derfor har han sammen med sin søster søsat Domina Cup, som gerne skulle inspirere endnu flere piger til at spille fodbold.

21. dec. 2024 kl. 19:10

Trafikken er delvist spærret på Lillebæltsbroen

LYT
Del
Link
kopieret!

Opdateret klokken 19.25: Lillebæltsbroen er genåbnet efter uheldet.

Lillebæltsbroen er lørdag aften spærret i vestgående retning, fordi et køretøj med anhænger er væltet.

Det skriver Vejdirektoratet på det sociale medie X uden at konkretisere hændelsen.

Vejdirektoratet kan kort før klokken 19 ikke sige noget om, hvornår trafikken kan genoptages.

- Trafik i retning mod Jylland kan med fordel benytte den gamle Lillebæltsbro, opfordres det.

Fyns Politi oplyser på samme medie, at der ikke er kommet nogen til skade i forbindelse med uheldet, og at der er tale om en væltet trailer.

- Vi arbejder sammen med øvrige beredskaber på at få åbnet motorvejen så hurtigt som muligt, skriver politikredsen.

21. dec. 2024 kl. 18:46

Rådmand får opbakning til forslag om bedre sikring af gågade

LYT
Del
Link
kopieret!

Odenses by og kulturrådmand Søren Windell (K) vil have sikret gågaden i Odense endnu bedre mod biler.

Debatten er ikke ny, men nu mener Odenses rådmand Søren Windell, at der er endnu en grund til at kigge på mulig afspærring af gågaden i Odense med såkaldt pullerter, man ikke kan forcere.

Det er på baggrund af fredagens ulykkelige episode i Magdeburg i Tyskland, at Søren Windell igen taler om en mere lukket gågade i Odense. I Tyskland kørte en bilist ind i en menneskemængde på et julemarked. Her blev flere dræbt og sårede. I Odense midtby har man sikret med betonblokke ved blandt andet Flakhaven, men ikke i enderne af gågaden.

Forslaget vækker opbakning fra dem TV 2 Fyn møde i gågaden.

Dit digitale aftryk

Vi bruger cookies for at gøre din oplevelse bedre. Enkelte bruges til reklameformål. Vi klatter ikke med dine data, og du kan altid trække dit samtykke tilbage. Læs mere her.

Du kan altid ændre dine præferencer senere

Her kan du finde en oversigt over, hvilke cookies vi potentielt sætter.

Se flere detaljer om vores cookies her