Fynske kunder flygter fra toget
Artiklen er mere end 30 dage gammel
kopieret!
På fire år har knap hver sjette passager i Jylland og på Fyn opgivet toget. Det vækker bekymring.
Næsten fire millioner togrejser vest for Storebælt er siden 2013 forsvundet. Det svarer ifølge tal fra Danmarks Statistik til, at mere end 15 procent af alle togpassagerer i Jylland og på Fyn har valgt toget fra.
Det skriver Morgenavisen Jyllands-Posten søndag.
Udviklingen er fortsat i 2018, hvor DSB har mistet yderligere tusindvis af kunder.
På Sjælland, hvor trængslen på vejene vokser kraftigt, holder togene til gengæld nogenlunde på kunderne. Her har S-togene siden 2016 imidlertid også mistet passagerer.
Udviklingen bekræftes af underdirektør Aske Wieth-Knudsen fra DSB.
Dramatisk øvelse: Beredskab øver sig under Storebælt
Beredskab øver sig under Storebælt.
Beredskab øver sig under Storebælt.
Beredskab øver sig under Storebælt.
Beredskab øver sig under Storebælt.
Beredskab øver sig under Storebælt.
Beredskab øver sig under Storebælt.
Beredskab øver sig under Storebælt.
Natten til søndag skete der et stort uheld i Storebæltstunnelen, men i virkeligheden var det bare en øvelse.
Når man ser billederne, så ser det en smule voldsomt ud – men alt var helt under kontrol.
I nat øvede beredskabet sig nemlig på, hvordan man håndterer store katastrofer. Det gik for sig i Storebæltstunnelen, hvor scenariet var to tog, der var kørt sammen.
- Vi har i fuld skala trænet det, som vi normalt ikke kan træne i vores øvelsesfaciliteter. Vi har trænet i et stort setup. Det er meget gavnligt, for det vil helt klart vise, når vi skal sidde og evaluere og kigge på detaljerne, at der er nogle ting, som vi kan blive bedre til, siger indsatsleder Per S. Ehlertsen.
Artiklen fortsætter under billedet
Afholdt for 19. gang
Øvelsen natten til søndag varede i fire timer, og 450 mennesker deltog. Det var både folk fra politi, brandvæsen, DSB, Region Sjælland, Region Syddanmark, Banedanmark, Sund & Bælt og frivillige ”passagerer”.
En af dem var Leif Fischer Nielsen fra Korsør.
- Jeg er overrasket over, hvor stort det har været, og alle de mennesker, der har været involveret. Politi, beredskab og Falck har styrtet ud og ind, så det har været en god oplevelse og vi har fået god forplejning, siger han.
Fra 1997 til 2012 blev der afholdt øvelser som denne hvert eneste år. Siden har det været hvert andet år - og det er 19. gang i alt.
Han peger på en øget konkurrence fra billige biler, nye og billige fjernbusser samt problemer med sporarbejder, nye togsignaler, forsinkelser og aflysninger som hovedårsager.
- Toget er kommet i en helt anden konkurrencesituation. Derfor oplever vi tilbagegang, siger han.
Aske Wieth-Knudsen tror dog på, at kunderne kan vindes tilbage - blandt andet via lavere billetpriser.
Jyllands-Posten har talt med flere pendlere, som bekræfter Aske Wieth-Knudsens vurdering af årsagerne til kundeflugten.
Hos Dansk Industri kalder direktør for DI Transport Michael Svane situationen "kritisk" og "en konsekvens af rigtig mange års dårlig varetagelse af jernbanen".
Han ærgrer sig over, at flere og flere medarbejder kommer til at spilde tid på at holde i bilkøer rundt omkring i stedet for at bruge mere klimavenlige toge - hvor de også kunne have mulighed for at arbejde,
- Det her er ikke kun kritisk med arbejdsgiverøjne, men også for samfundet. Det er det simpelthen, fordi vi kommer til at hænge mere og mere i kø ude på motorvejene, siger han til Ritzau.
Mogens Fosgerau, professor i transportøkonomi ved Københavns Universitet, er ikke overrasket over udviklingen:
- Folk er blevet rigere, og flere kører derfor mere i bil, siger han.
Transportminister Ole Birk Olesen (LA) ærgrer sig.
- Toget har nogle fordele frem for biler og busser. Men lige nu taber toget markedsandele, fordi vi i en årrække ikke har truffet de rigtige beslutninger om at modernisere jernbanen, siger han.
- Nu skal vi gennem nogle år, hvor jernbanenettet bliver moderniseret, og så skal vi herefter til at genopbygge togets positive image.