16. mar. 2022 kl. 19:55
Opdateret: 20. mar. 2022 kl. 15:43
Fyn
Claus Bech/Ritzau Scanpix

Skal Storebæltsbroen være gratis? Se, hvad partierne mener

Artiklen er mere end 30 dage gammel

LYT
Del
Link
kopieret!

Kun et enkelt parti ønsker at gøre turen over Storebæltsbroen gratis. Dermed må de 61.919 danskere, der har skrevet under på borgerforslaget, se deres idé blive forkastet.

Opdatering

  1. Alternativets transportordfører Peter Kjær Hansen skriver til TV 2 Fyn, at partiet ikke vil gøre Storebæltsbroen gratis for bilister, men er positive for at gøre togtrafikken gratis eller billigere. Alternativet stemmer nej til en ny Kattegatforbindelse.

Du skal fremover stadig have dankortet op af lommen eller have registreret dit betalingskort, inden du suser gennem bommene i betalingsanlægget på Storebæltsbroen.

Kun et enkelt af Folketingets partier vil gøre det gratis at passere broen. 

Det viser en rundringning, TV 2 Fyn har lavet.

Læs også: På jagt efter underskrifter: Bent vil have gratis bilture over Storebælt
Gå tilbage Del
9. feb. 2022 kl. 12:36
Fyn

På jagt efter underskrifter: Bent vil have gratis bilture over Storebælt

Sund og Bælt

Nordvestjysk campingpladsejer vil af med broafgiften på Storebælt. Men det bliver svært, vurderer transportordfører.

Broafgiften på Storebælt skal sløjfes. Det mener Bent Thodsen fra Hanstholm.

Selv er han ejer af Hanstholm Camping og langt fra stamkunde hos Storebæltsbroen. Det er fire-fem år, siden han krydsede bæltet i bil.

Alligevel er det en holdning, han ikke bare har, men som han også kæmper for.

22. januar lavede han et borgerforslag, og siden har flere tusinde danskere skrevet under på, at prisen for at køre over landets længste bro bør være 0 kroner.

- Der er en urimelighed i, man laver sådan en betalingshindring. At man sætter en bom op og kræver betaler. Det begrænser mobiliteten, siger Bent Thodsen.

Bilisterne betalte sidste år omtrent tre milliarder kroner for at passagerer broen. Og bilisternes betaling har siden 1998, hvor broen åbnede for biler, været stor nok til, at broen kunne være gældfri. Det er den dog ikke.

Ordfører: En pengemaskine

Milliarderne bliver nemlig også brugt på andre infrastrukturprojekter i Danmark. Det møder kritik fra Bent Thodsen og fra bilejernes interesseorganisation FDM.

- Danskerne betaler mere end 50 milliarder i bilafgifter hvert år. Det betyder, mener vi, at man ikke skal have sådan en Storebælts-told, siger afdelingsleder hos FDM Torben Lund Kudsk.

På Christiansborg går transportordfører og Venstremand Kristian Pihl Lorentzen gerne ind i debatten. Han tøver ikke med at kalde Storebæltsbroen for en pengemaskine.

Afgiften bliver nok

Men det er også en pengemaskine, som kan være behændig, når man skal finde penge til at lave ny infrastruktur.

Et bredt flertal bakker således op om, at det ikke skal være gratis at køre de 18 kilometer ; blandt andet fordi det i sig selv koster omkring en halv milliard kroner om året bare at vedligeholde broen, forklarer transportordføreren.

Det betyder dog ikke, at debatten om broen bare lige er lukket.

- Jeg tro, der altid vil være en form for afgift, men den bliver forhåbentlig betydeligt lavere i fremtiden, siger Kristian Pihl Lorentzen.

Den besked vækker glæde i Hanstholm. Tirsdag aften havde rundet regnet 6500 skrevet under på Bent Thodsen borgerforslag. Han skal nå 50.000 underskrifter inden 28. juli, hvis han vil sikre sig, Folketinget behandler forslaget. 

- Det er ganske enkelt. Det har været Nye Borgerliges politik fra start, at Storebæltsbroen skal være betalingsfri, og det er det fortsat, siger transportordfører Mette Thiesen til TV 2 Fyn.

Kom med til debat i Nyborg 17. marts klokken 17

Hvad vil der egentlig ske, hvis brotaksten forsvinder? TV 2 Fyn Event inviterer til debat torsdag den 17. marts fra 17-18. Vi afholder debatten i Skt. Knuds Golfklub i Nyborg, inviterer publikum og sender det hele direkte på alle vores platforme; tv2fyn.dk, Facebook og vores nyhedskanal. En bærende del af vores debat-format er at give publikum (både i sal og dem, der ser med live) mulighed for at stille spørgsmål direkte til panelet. Tilmeld dig helt gratis på event@tv2fyn.dk. 

Urealistisk borgerforslag

På under en måned nåede borgerforslaget om en gratis Storebæltsbro de 50.000 underskrifter, det kræves for at få et forslag til behandling i Folketinget.

Det bliver dog tidligst en realitet om 13 år, når Storebæltsbroen er betalt tilbage - og selv da er det ikke sikkert, at partierne vil gøre det gratis at køre over, da en eventuel forbindelse over Kattegat fra Røsnæs over Samsø til Odder muligvis skal finansieres af indtægterne fra Storebæltsbroen. 

Sidste år stemte samtlige partier ja til en infrastrukturaftale, der eksempelvis dækker motorvejsudvidelsen på Vestfyn. Den aftale finansieres blandt andet af penge fra brugerbetaling på Storebælt.

Så selvom Venstres transportordfører Kristian Pihl Lorentzen kalder borgerforslaget sympatisk, finder han det også urealistisk.

- Vi har i flere omgange besluttet på tværs af partierne at trække penge ud af Storebæltsforbindelsen, og det betyder, at der stadig er en restgæld, der ikke er betalt før i 2035. Derfor kan vi ikke sige, at det skal være gratis at passere.

Læs også: Se med direkte fra Heartland: Nu er der igen musikfestival på Fyn
Gå tilbage Del
6. maj. 2022 kl. 14:30
Fyn

Se med direkte fra Heartland: Nu er der igen musikfestival på Fyn

Morten Albek

Efter to år med corona-nedlukning er der nu igen gang i de fynske musikfestivaler. Se med, når vi sender direkte fra årets første fynske festival, Heartland.

Efter to år uden musikfestivaler på grund af coronaviruspandemien, kan Heartland som den første fynske festival i denne uge byde tusindvis af gæster velkommen til tre dage med til talks, samtidskunst, madoplevelser og livemusik.

Festivalen blev aflyst i både 2020 og 2021, så mange gæster vil have et stort og opsparet behov for at holde fest og fejre fællesskabet, når Heartland kan slå dørene op ved Egeskov Slot.

Du kan møde en række af hovedpersonerne, når TV 2 Fyn sender 30 minutters liveudsendelse fra festivalen torsdag eftermiddag fra 16.30-17.00.

Du kan blandt andet møde greve Michael Ahlefeldt-Laurvig-Bille, som siden begyndelsen af 1990'erne har drevet Egeskov Slot ved Kværndrup. Slottet har siden 2016 lagt omgivelser til Heartland og vil gøre det igen i år.

Derudover kan du møde festivalens ledelse og en række fynske frivillige og aktører på festivalen.

Se med og stil spørgsmål hjemmefra

TV 2 Fyn sender direkte fra åbningsdagen af Heartland. Det hele bliver bliver sendt live på TV 2 Fyns hjemmeside, Facebook og TV 2 Fyns nyhedskanal fra klokken 16.30 til 17.00. 

Ser du med på Facebook, kan du stille dine spørgsmål til panelet direkte i kommentarsporet.

Debat hver torsdag

Hvordan er livet egentlig her på Fyn? Hvad går vi op i, og hvad er vigtigt for os fynboer? Det forsøger vi her på TV 2 Fyn hele tiden at blive klogere på.

Hver torsdag inviterer TV 2 Fyn Event til debat om et aktuelt emne et sted på Fyn. Debatterne udspringer af de problemer og emner, som optager fynboerne. 

Hver uge inviterer vi dig med som publikum. Det er gratis, og du tilmelder dig ved at skrive en mail til os på redaktionen på event@tv2fyn.dk. 

Kan du ikke tage med os rundt på Fyn, kan du altid se med og stille spørgsmål på TV 2 Fyns facebookside eller se med på tv2fyn.dk eller vores nyhedskanal.

Vil du i kontakt med redaktionen, kan du skrive til os på event@tv2fyn.dk.

- Vi har ingen planer om at trække yderligere penge ud af Storebæltsforbindelsen, men jeg forudser, at det næppe nogensinde bliver gratis, fordi der stadig vil være en meget stor årlig vedligeholdelsesomkostning på en halv milliard kroner, siger han til TV 2 Fyn. 

Storebælt som malkeko

Nye Borgerlige, der vil gøre broen gratis, stemte ligesom de øvrige folketingspartier ja til trafikaftalen, men Mette Thiesen mener alligevel godt, at pengene kan findes.

Det finansierer Storebæltsbroen

Indtægterne på Storebæltsbroen er med til at finansiere anden infrastuktur i Danmark. Det gælder:


  • Finanslovsaftalen for 2018, der blandt andet indeholder medfinansiering af motorvejsudvidelsen på Vestfyn frem til og med 2024.

 

  • Aftalen om infrastrukturplan 2035, hvor der trækkes 7,9 milliarder ud af Storebæltsforbindelsen i perioden 2024-2030.

 

  • Lov om færgefart, hvorefter der ydes tilskud til færgedriften på en overfart på Kattegat og på Spodsbjerg-Tårs, hvis de ikke kan drives kommercielt.


- Vi sætter os meget gerne ned med de andre partier og finder de penge andre steder. Hvis Nye Borgerlige bestemte alene, ville det blandt andet gå fra frås i det offentlige, og så kunne vi også passende sløjfe letbaneprojekterne, som er med i infrastrukturaftalen, fortæller hun.

Det har ikke været muligt at få en kommentar fra den fynskvalgte transportminister Trine Bramsen (S), da hun er med FN's kvindesamling i New York.

Hun har dog så sent som 8. februar udtalt sig om sagen til Jyllands Posten.

- Som landet ligger lige nu, er der ikke noget, der peger på, at jeg kan trylle de takster, der er for at passere Storebælt, væk. Samtidig vedkender jeg mig de aftaler, der er indgået, og at der er en bred politisk enighed i Folketinget om den model, der ligger nu.

Læs også: Sådan har prisen for at krydse Storebælt ændret sig
Gå tilbage Del
22. feb. 2022 kl. 0:03
Fyn

Sådan har prisen for at krydse Storebælt ændret sig

Mads Claus Rasmussen / Ritzau Scanpix

Folketinget skal igen til at diskutere, om Storebæltsbroen skal gøres gratis. Tilhængere af en gratis bro siger, broafgiften er urimelig for fynboerne, men politikerne vil gerne finansiere andre projekter med milliardindtægterne.

Skal det være gratis at krydse Storebæltsbroen i bil?

Det mener mindst 50.000 danskere, der støtter et nyt borgerforslag om at fjerne broafgiften på Storebæltsbroen fra 1. juli - altså om godt fire måneder.

Borgerforslaget betyder, at politikerne på Christiansborg helt ekstraordinært skal diskutere forslaget i folketingssalen. Normalt er det kun folketingsmedlemmer og ministre, der kan fremsætte forslag i Folketinget.

Derfor skal broen gøres gratis

Tilhængere af forslaget peger på, at bilisterne, der har kørt over Storebæltsbroen siden åbningen i 1998, for længst har betalt for broens udgifter. Anlægsudgiften for Storebæltsbroen var 26 milliarder kroner, men bilisterne har betalt mere end 43 milliarder kroner for at køre over den.

I dag koster det 250 kroner at køre over broen i en almindelig personbil. Til sammenligning kostede det 210 kroner, da broen åbnede i 1998.

Herunder er derfor beregnet, hvor meget broafgiften for en almindelig personbil har udviklet sig i udvalgte år siden 1998.

Der kan i dag benyttes forskellige rabatordninger, hvis du kører over broen flere gange eller i mindre køretøjer. Derudover kan bilister også passere broen med rabat, hvis de har brobizz eller har lavet en nummerpladeaftale - så koster turen kun 194 kroner.

Sådan har priserne udviklet sig

Det er billigere for den enkelte dansker at køre over Storebæltsbroen i dag, end det var da broen åbnede.

Priserne for varer og tjenester kan ikke umiddelbart sammenlignes direkte mellem årene på grund af inflation. En liter mælk koster i kroner og øre mere i dag end for 50 år siden, fordi priserne udvikler sig. Det betyder ikke nødvendigvis, at det er dyrere for de danske forbrugere at købe mælk i dag end dengang.

Tallene viser, at det var dyrest at køre i bil over Storebæltsbroen i 2004, hvor broafgiften steg til 250 kroner. Samme beløb koster det i dag, men 250 kroner var mere værd for 18 år siden, end det er i dag, og det var derfor dyrere dengang.

For ti år siden valgte man at sænke broafgiften til 230 kroner, og det er i disse år, at det har været billigst at passere bæltet i bil.

Sund & Bælt
Sådan så byggeriet af Storebæltsforbindelsen ud i 1991. Togdriften over Storebælt begyndte i 1997 - et år før bilisterne fik lov.

Initiativtager: Danskerne vil have gratis bro over Storebælt

Debatten om en gratis bro over Storebælt er ikke ny. Tværtimod.

Bag borgerforslaget står Bent Thodsen fra Hanstholm - langt væk fra Fyn og Storebælt. Selv om det er flere år siden, han selv har kørt over broen, mener han, det er urimeligt, at det er fynboerne og andre tæt på broen, der skal betale gildet.

- Jeg tror på, at halvdelen af de stemmeberettigede danskere vil, at det skal være gratis at køre over Storebælt, siger han til TV Midtvest.

Tilhængere af, at Storebæltsbroen gøres gratis, peger på, at indtægter fra broen allerede har betalt dét, som det i sin tid kostede at bygge broen. Derudover betaler bilister i forvejen vægtafgift, som dækker vedligeholdelse af vejnet og broer i Danmark.

Hvordan er Storebæltsbroen finansieret?

Storebæltsbroen er bygget for lånte penge, som tilbagebetales af broens brugere.


Finansieringen af forbindelsen er sket ved låntagning i ind- og udland.


Der er tale om et brugerfinansieret trafikanlæg. Det betyder, at byggelånene betales tilbage ved hjælp af et årligt vederlag fra Banestyrelsen og bropenge fra trafikanterne på vejbroen.

Hvorfor sænkes eller fjernes broafgiften ikke?

Selv om Nye Borgerlige allerede har meldt sin støtte til borgerforslaget, har der længe været et flertal i Folketinget, som argumenter for en broafgift.

Tilhængere af broafgiften gør opmærksom på, at gælden på broen - trods de mange milliarder kroner i broafgifter - ikke er betalt endnu.

Grafik Sund & Bælt
Hvornår gælden på Storebæltsbroen endeligt er afviklet, er flere gange blevet skubbet. Gælden er - som det er nu - først betalt i 2032. Det er, fordi broafgifterne bruges til at finansiere for mange nye infrastrukturprojekter, mener kritikere.

Gælden på Storebæltsbroen er først betalt i 2032. Derudover skal indtægterne fra broen bruges til at vedligeholde anlægget. Det koster årligt cirka en halv milliard kroner.

Indtægterne fra broafgiften bruges desuden til at finanisere nye infrastrukturprojekter. Det kan eksempelvis være et tredje spor på Fynske Motorvej, en ny jernbane hen over Fyn eller endnu en forbindelse ved Limfjorden.

I juni 2021 blev samtlige partier i Folketinget - med undtagelse af Nye Borgerlige - enige om en såkaldt infrastrukturaftale.

I aftalen er partierne blevet enige om, hvilke infrastrukturprojekter der skal gennemføres frem til 2035 - og ikke mindst, hvor pengene skal komme fra.

Aftalen lyder på 160 milliarder kroner, heraf kommer 9,8 milliarder kroner fra Storebæltsbroen. Hvis broen skal gøres gratis inden 2035, skal partierne bryde deres aftale. 

Langt billigere end storebæltsfærgerne

En gratis tur over Storebæltsbroen vil desuden have indflydelse på andre ruter. Selv om storebæltsfærgerne indstillede driften efter broens åbning, er det fortsat muligt at tage færgen mellem Jylland og Sjælland, eksempelvis Molslinjen. Hvis broen gøres gratis, frygter man, at færgerne også her må indstille driften.

Ritzau Scanpix
Da "Dronning Ingrid" sejlede over Storebælt, var det omtrent dobbelt så dyrt at passere Storebælt sammenlignet med broafgiften.

Til sidst peger tilhængerne af broafgiften på, at det generelt set er blevet billigere at passere Storebælt i bil. Billetter til storebæltsfærgerne var dobbelt så dyre som broafgiften, og der oplevede Fyn i årene efter broens åbning et vækstboom. Samtidig er broafgiften reduceret flere gange i de senere år, mens det er gjort billigere for pendlere og bilister, der benytter brobizz og nummerpladebetaling.

Uanset om man mener, en gratis bro er en god idé eller ej, er der ingen tvivl om, at Storebæltsbroen trafikmæssigt har været en succes.

Ivar Myrhøj/Ritzau Scanpix
Menukortet på storebæltsfærgen studeres nøje af passagerne. I dag er der langt flere danskere, der passerer bæltet dagligt.

Med storebæltsfærgerne var der cirka 8.000 køretøjer dagligt, som blev fragtet over bæltet. I 2021 er det steget til over 34.000 køretøjer dagligt. Samtidig er rejsetiden blevet reduceret fra 50 til 8 minutter, så det er blevet langt lettere at komme fra Fyn til Sjælland - og ikke mindst hjem igen. 

En måned senere afviste hun dog i Fyens Stiftstidende, at Storebæltsbroen skal finansiere en forbindelse mellem Sjælland og Jylland.

- Det er ikke fair at bruge Storebæltsbroen som malkeko. Den holdning har jeg altid haft, og den ændrer sig ikke, fordi jeg er blevet transportminister, sagde hun til avisen.

TV 2 Fyn har forsøgt at få et interview med Socialdemokratiets transportsordfører Thomas Jensen. Han er ikke vendt tilbage på vores henvendelser. 

Der er endnu ikke taget politisk stilling til, hvad der skal ske med taksterne på Storebæltsforbindelsen, når broen er gældfri.

30. dec. 2024 kl. 14:36
Tophistorie
Fyn
OUH

Chokerede kolleger mindes afdøde Kim Brixen: - Jeg er dybt rystet og i sorg

LYT
Del
Link
kopieret!

Kim Brixen er pludseligt afgået ved døden i lørdags. Det har efterladt tidligere og nuværende kolleger i sorg og chok.

- Jeg er dybt rystet og i sorg. Det er bare helt uventet og et enormt tab, fortæller regionsdirektør Jane Kragelund.

Kim Brixen og Jane Kraglund nåede at arbejde sammen i mere end ti år. Frem til sin død var han lægefaglig direktør på OUH.

Hun fik besked om hans død lørdag. Samme dag, hvor han pludseligt døde i hjemmet efter at være blevet dårlig om morgenen.

Vil blive savnet

- Det er et enormt tab. Det kan jeg slet ikke sætte ord på. Jeg vil personligt savne ham helt vildt, fordi han var en fantastisk kollega, der havde blik for andre. Fagligt vil han også blive savnet vildt meget. Han var drivkraften på mange af de landvindinger og resultater, som OUH og Regionen har opnået inden for forskning, siger Jane Kraglund.

Læs også: OUH-direktør er gået bort - døde pludseligt og uventet
Gå tilbage Del
30. dec. 2024 kl. 11:08
Tophistorie
Fyn

OUH-direktør er gået bort - døde pludseligt og uventet

Et dødsfald har ramt direktørgruppen på Odense Universitetshospital. Lægefaglig direktør Kim Brixen døde pludseligt og uventet i hjemmet i lørdags.

Medarbejderne på OUH er blevet skriftligt orienteret om dødsfaldet i weekenden, og OUH bekræfter mandag formiddag over for TV 2 Fyn.

- Kim blev dårlig fra morgenstunden og døde kort tid efter. Hans hustru var ved hans side, da han gik bort, står der i mailen til de ansatte.

En hjertevarm kollega

Kim Brixen har gennem de seneste ti år fungeret som lægelig direktør på OUH.

- Han har med stor ildhu, entusiasme og faglighed sat et meget markant og ambitiøst præg på vores fællesskab her på OUH. Det gælder ikke mindst i forhold til forskningsområdet, som havde et helt særligt sted i hans hjerte.
Kim var både en inspirerende, vidende og hjertevarm kollega og leder, og han vil blive savnet blandt mange.

Kim Brixen blev 67 år. Han efterlader sig sin kone Pernille Hermann, der er overlæge på OUH, og to døtre.

Siden 1980’erne har den nu pensionerede cheflæge Michael Hansen-Nord i perioder arbejdet sammen med Kim Brixen. Tydeligt påvirket fortæller han om sin gode kollega.

- Jeg er berørt og ked af, at Kim ikke fik mere tid. Han vil blive savnet, fortæller han.

- For pokker, han var en god kollega. Altid smilende og imødekommende.

Også fagligt var Kim Brixen en mand, der gennem tiden har sat et stort aftryk på OUH.

- Han havde en meget stor forståelse og viden omkring etablering og gennemførelse af medicinske studier. Han var kvalitetsmands af allerhøjeste grad, fortæller Michael Hansen-Nord.

Familien har endnu ikke oplyst, hvornår Kim Brixen bisættes.

25. dec. 2024 kl. 12:00
Tophistorie
Fyn
TV 2, Robert Wengler/Ritzau Scanpix, Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix

Kan du forudse, hvad der sker i 2025? Tip en 13'er og vind kæmpe gavekurv

LYT
Del
Link
kopieret!

Vinder Viktor Axelsen Denmark Open, bliver det nye supersygehus udskudt endnu en gang, og vender forsiden tilbage på tv2fyn.dk?

Hvis du kan spå om året 2025, kan du vinde en gavekurv til en værdi af 500 kroner.

Du skal have kigget i spåkuglen og indtastet dine svar, inden kongens første nytårstale begynder den 31. december.

Vinderen findes, når året 2025 går på hæld.

Regler og betingelser:

Husk at udfyld både mail og telefonnummer, så vi kan komme i kontakt med vinderen. Ved deltagelse accepterer du samtidig, at vi må kontakte dig. Vinderen vil blive kontaktet direkte og skal være indstillet på, at præmieoverrækkelsen filmes til web og tv. Flest korrekte svar vinder. Er der lige mange korrekte svar, findes vinderen ved lodtrækning. Seneste besvarelse gælder.

Din besked er sendt 👍
Beklager! Noget gik galt 😞
30. dec. 2024 kl. 18:34

Udskældt fynbo vil være borgernes vagthund i byrådet - bare ikke for det parti, han er medlem af

LYT
Del
Link
kopieret!

Nils Skeby, der har været ansigtet på modstanden mod koncerterne på blandt andet Dyreskuepladsen i Odense, vil i byrådet til kommunalvalget i 2025.

Hvorfor?

De lydtætte mure i Odense Byråd skal brydes ned, og hvis man spørger manden selv, er han den helt rette til at gøre det.

- Jeg stiller op, så odenseanerne kan få en vaghund, der sikrer fri adgang til information fra byrådssalene, fortæller han til TV 2 Fyn.

Nils Skeby er i dag medlem af Liberal Alliance, men han stiller ikke op som kandidat for partiet.

Bryder med alliancen

I sommer blev Nils Skeby ellers godkendt som kandidat til byrådsvalget for Liberal Alliance, men på grund af et ultimatum fra spidskandidat, Araz Khan, omkring opbakning af den nye lokalplan, der skal sikre fremtidens kæmpekoncerter, har han trukket sig som kandidat for partiet.

I stedet for er han ved at skabe en borgerliste.

Dog er han forblevet medlem af Liberal Alliance.

- Jeg har da tænkt på at melde mig ud, men jeg deler fortsat mange af partiets værdier, siger han.

Og står det til ham, forbliver han medlem.

- Hvis partiet fortsat vil have mig, så bliver jeg, fortsætter Nils Skeby.

Odenseaneren, der tidligere har været kritisk over for borgmester Peter Rahbæk Juel (S) og rådmand Søren Windell (K) fortæller dog, at det ellers er slut med alliancer.

- Hvis jeg skal være en vagthund, skal jeg kunne være kritisk overfor alt og alle, og derfor indgår jeg ikke i alliancer, siger han.

Drømmer om en borgerliste med fem til syv kandidater

Selvom der ikke skal indgås alliancer, håber han på at blive valgt ind med ligesindede.

- Jeg drømmer om, vi kan skabe en borgerliste med fem til syv kandidater.

Han er dog opmærksom på, at kampen bliver hård.

- Folk har en tilbøjelighed til at stemme på partifarven, så det bliver svært.

Alligevel håber Nils Skeby på, at borgerne kan se idéen i projektet.

- Vi stiller op, fordi vi tror på, det kan lade sig gøre at få os valgt ind.

Selv hvis det ikke skulle lykkes at få valgt det ønskede antal ind via borgerlisten, understreger Nils Skeby, at han stadig kan udføre det arbejde, han går til valg på.

- Skulle jeg blive valgt ind som ene mand, står jeg selvfølgelig udenfor politisk indflydelse. Men jeg vil gøre alt i min magt for at fortælle om det, der sker bag de lukkede døre, siger han afsluttende.

30. dec. 2024 kl. 17:29
David Leth Williams/Ritzau Scanpix

Har du styr på reglerne til nytår? Test din viden her

LYT
Del
Link
kopieret!

Hvordan var det nu lige med afstanden til nytårsraketten, var der også noget med stråtage og sikkerhed, og hvad gør man egentlig med en fuser?

Bulder og brag kommer til at fylde i nattehimmelen, når vi hopper ind i 2025.

Og med nytårsaften lige rundt om hjørnet, er det sidste chance for at få helt styr på regler og gode råd.

Derfor har vi på TV 2 Fyn sammensat en teoriprøve med 10 spørgsmål, så du kan komme sikkert ind i det nye år.

Spørgsmålene er baseret på oplysninger fra Dansk Erhverv, Sikkerhedsstyrelsen, Bolius, GF Forsikring og en artikel fra TV 2.

30. dec. 2024 kl. 16:26
Fyn
Ida Guldbæk Arentsen/Ritzau Scanpix

Læge udstilles med navn efter alvorlige fejl - overså tegn på kræft og depression

LYT
Del
Link
kopieret!

Styrelsen for Patientklager har offentliggjort navnet på en fynsk praktiserende læge, efter han gentagende gange har fået kritik.

Kritikpunkterne går blandt andet på, at lægen overså symptomer på kræft hos to patienter og ikke lavede en underretning på en patient, der havde tegn på depression.

I den ene sag blev en patient behandlet mod hæmorider, selvom vedkommende havde mere permanente gener, som burde have rejst en mistanke.

Patient klagede efter kræftdiagnose

Lægen, Torsten Rahbek Rudbæk, har blandt andet praktiseret hos Idrætsklinikken i Odense.

I den omtalte sag lyder kritikken, at Torsten Rahbek Rudbæk skulle have rejst mistanke om endetarmskræft og have henvist til et kræftpakkeforløb på denne mistanke.

Men det gjorde han ikke, og efterfølgende har patienten valgt at klage, da vedkommende fik konstateret endetarmskræft.

I en anden lignende sag kritiseres den fynske læge for ikke at agere på, hvad der kunne være symptomer på kræft.

Ingen underretning trods tegn på depression

I en tredje sag kritiseres Torsten Rahbek Rudbæk for ikke at have opfyldt sin underretningspligt i en sag om et barn, der muligvis havde behov for særlig støtte.

Gennem fem konsultationer i 2021 blev der rapporteret tegn på angst, depression og udtalelser om ikke at ville leve. Det fik dog ikke lægen til at lave en underretning.

Det er på trods af, læger har pligt til at handle ved mistanke, uanset om en anden sundhedsperson allerede har sendt en underretning.

Fuldt navn offentliggjort

Styrelsen for Patientklager begrunder selv, hvorfor de har valgt at offentliggøre navnet på den fynsk praktiserende læge.

- Afgørelsen vil blive offentliggjort, da det er tredje gang inden for de sidste 5 år, vi giver kritik til praktiserende læge Torsten Rahbek Rudbæk, skriver de på deres hjemmeside.

TV 2 Fyn har forsøgt at få en kommentar fra Torsten Rahbek Rudbæk. Han har dog ikke ønsket at kommentere sagen.

- Som læge har jeg tavshedspligt og må derfor ikke udtale mig om konkrete patientforløb, skriver han i et skriftligt svar.

30. dec. 2024 kl. 15:28
Alexander Aagaard

Derfor holdt dronning Margrethes kronebil pludselig midt i gågaden

LYT
Del
Link
kopieret!

Folk i gågaden i Odense fik sig mandag et overraskende syn, hvis de befandt sig omkring Brandts Kunstmuseum ved middagstid.

For pludselig kom dronning Magrethes Bentley Bentayga Hybrid kørende op foran Brandts Kunstmuseum, og var man lidt heldig fik man også dronningen at se.

Hun var nemlig forbi museet på privat besøg.

Det oplyser museets direktør Stine Høholt, der fortæller, at dronning Magrethe kom for at se udstillingen Nål og Tråd, hvor det seneste portræt af dronning er udstillet.

- Dronning Magrethe viste meget stor interesse for emnet og værkerne, fortæller direktøren efterfølgende.

Udstillingen “dykker ned i håndarbejdets righoldige traditioner og kunstneriske nybrud.”

TV 2 FYN

Fire dage uden held - politiet leder stadig efter Poul

LYT
Del
Link
kopieret!

Poul Frank Andersen er væk på fjerde døgn, efter han forsvandt fra sit hjem torsdag, men trods en ihærdig eftersøgning, er han endnu ikke fundet, oplyser vagtchefen hos Fyns Politi Peter Westergaard til TV 2 Fyn mandag.

- Status er, at vores hundeleder stadig har nogle områder, hvor de mangler at komme hen og søge efter ham.

Eftersøgningen er stadig koncentreret om Pouls bopæl og nærliggende områder. Vagtchefen oplyser, at politiet ikke har nogen indikationer på, at Poul Frank Andersen er taget andre steder hen.

Fyns Politi vil dog stadig meget gerne høre fra folk på 114, hvis man har set Poul Frank Andersen, der var iført en sort eller grå kedeldragt ved sin forsvinden.

30. dec. 2024 kl. 12:56
Lasse Beck Frost

Rekordår hos Møllekroen – stor efterspørgsel på bestemte retter

LYT
Del
Link
kopieret!

Flere vælger fortsat at bestille nytårsmenuen udefra. Det mærker de også hos Møllekroen i Agedrup.

Med 3500 menuer slår de rekord igen i år. Siden sidste år er antallet af ordrer steget med 10 til 12 procent. Men bestillingerne har over tid ændret sig.

- Der er meget mere behov for specialkost i forhold til allergener og den måde, folk har valgt at leve på. Der er stor efterspørgsel på veganske- og vegetariske menuer, siger Søren Pontoppidan Grønning, der er indehaver af Møllekroen.

Møllekroen kunne allerede søndag melde udsolgt.

30. dec. 2024 kl. 12:05
Fyn
Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix

Toiletrum sprængt i stykker - flere anmeldelser om fyrværkeri-hærværk

LYT
Del
Link
kopieret!

Flere postkasser, et toiletrum og en dør er de seneste dage sprængt i stykket af fyrværkeri.

Den fremgår af Fyns Politis døgnrapport.

På Skolevej i Ebberup blev en rude i døren til et toiletrum i et klubhub knust, hvorefter et kanonslag blev kastet ind. En del af inventaret blev ødelagt. Hærværket er sket mellem den 27. og 28. december, hvor det blev anmeldt til politiet.

Et par dage før gik det ud over en dør til et skraldespandsskur i Aarup. Her havde en ukendt person lagt fyrværkeri ved døren og fyret det af. Døren gik i stykker og lægterne sprængt af, men der skete derudover ikke yderligere skade. Det skete mellem den 25. og 27. december.

Lovligt at købe - ulovligt at fyre af

Derudover har flere anmeldt hærværk på postkasser - også begået med fyrværkeri.

I Otterup blev en postkasse, der var placeret ved offentlig vej på Norup Høje, ødelagt. Det skete mellem den 27. og 28. december. Den 29. december gik det ud over en postkasse på Old Gyde i Glamsbjerg.

Det har været lovligt at købe fyrværkeri siden den 15. december. Det er dog først tilladt at fyre af den 31. december og 1. januar.

30. dec. 2024 kl. 11:08
Fyn

OUH-direktør er gået bort - døde pludseligt og uventet

LYT
Del
Link
kopieret!

Et dødsfald har ramt direktørgruppen på Odense Universitetshospital. Lægefaglig direktør Kim Brixen døde pludseligt og uventet i hjemmet i lørdags.

Medarbejderne på OUH er blevet skriftligt orienteret om dødsfaldet i weekenden, og OUH bekræfter mandag formiddag over for TV 2 Fyn.

- Kim blev dårlig fra morgenstunden og døde kort tid efter. Hans hustru var ved hans side, da han gik bort, står der i mailen til de ansatte.

En hjertevarm kollega

Kim Brixen har gennem de seneste ti år fungeret som lægelig direktør på OUH.

- Han har med stor ildhu, entusiasme og faglighed sat et meget markant og ambitiøst præg på vores fællesskab her på OUH. Det gælder ikke mindst i forhold til forskningsområdet, som havde et helt særligt sted i hans hjerte.
Kim var både en inspirerende, vidende og hjertevarm kollega og leder, og han vil blive savnet blandt mange.

Kim Brixen blev 67 år. Han efterlader sig sin kone Pernille Hermann, der er overlæge på OUH, og to døtre.

30. dec. 2024 kl. 10:16

Maskeret røver truede medarbejdere i Rema 1000

LYT
Del
Link
kopieret!

Med et tørklæde eller halsedisse trukket op over næsen og hætten trukket over hovedet, truede en røver sig til kontanter i Rema 1000 på Jernbanevej i Nørre Aaby med en lommekniv.

Han fik udleveret et ukendt kontantbeløb i en Rema 1000-pose og løb fra stedet.

Røveriet fandt stedet klokken 20.23, og røveren beskrives som en hvid mand i alderen 18-25 år. 180-185 centimeter høj og spinkel af bygning. Han talte dansk.

Under røveriet var han iført sort jakke med hvidt mærke på venstre skulder og mindre hvidt logo på venstre bryst. Han havde mørk hættetrøje under jakken. Han var iført lyseblå jeans og mørkeblå kondisko. Han maskerede sig med tørklæde eller halsedisse og bar mørke handsker.

Morten Albek

Fynsk attraktion slår tre rekorder på ét år

LYT
Del
Link
kopieret!

Der er blevet slået rekorder på stribe på Egeskov Slot i 2024.

Slottet har åbent 340 dage om året, og på de dage har 300.000 besøgende nået forbi slottet i Kværndrup. Det er flere end nogensinde før.

Det skriver Egeskov Slot i en pressemeddelelse.

Derudover har årets julemarked slået alle tidligere rekorder med over 40.000 besøgende, ligesom slottes halloween-arrangement i efterårsferien også slog rekord.

- Efter et vådt forår har sensommeren og efteråret bragt mange gæster, og vi ser en markant stigning i udenlandske besøgende, som vender tilbage, fortæller Henrik Neelmeyer, direktør på Egeskov.

I højsæsonen beskæftiger Egeskov Slot 140 medarbejdere.

Dit digitale aftryk

Vi bruger cookies for at gøre din oplevelse bedre. Enkelte bruges til reklameformål. Vi klatter ikke med dine data, og du kan altid trække dit samtykke tilbage. Læs mere her.

Du kan altid ændre dine præferencer senere

Her kan du finde en oversigt over, hvilke cookies vi potentielt sætter.

Se flere detaljer om vores cookies her