13. mar. 2019 kl. 12:33
Fyn
Mads Claus Rasmussen og Claus Fisker / Ritzau Scanpix

Mai Mercado jubler over trafikaftale:
  • Det er en kæmpe sejr for Fyn

Artiklen er mere end 30 dage gammel

LYT
Del

Den konservative Mai Mercado er meget tilfreds med den infrastrukturaftale, regeringen onsdag har indgået med Dansk Folkeparti, og som blandt andet sikrer en udvidelse af Fynske Motorvej.

Onsdagens trafikaftale mellem regeringen og Dansk Folkeparti indeholder blandt andet en udvidelse af Fynske Motorvej, der nu står til at få tre spor syd om Odense.

Sammen med DF vil regeringen i alt bruge mere end 112 milliarder frem mod 2030 på især en udvidelse vejnettet.

Fynskvalgte Mai Mercado (K) jubler over aftalen, som hun kalder en kæmpe sejr for Fyn.

Læs også: Nyt forlig: Regeringen og DF vil udvide motorvejen syd om Odense
Gå tilbage Del
13. mar. 2019 kl. 11:59
Fyn

Nyt forlig: Regeringen og DF vil udvide motorvejen syd om Odense

Et tredje spor syd om Odense kan blive realitet, efter at regeringen og Dansk Folkeparti i dag har indgået en ny infrastrukturaftale.

I et nyt 10-årigt forlig om infrastrukturen i Danmark har regeringen og Dansk Folkeparti besluttet, at motorvejen syd om Odense skal udvides. Arbejdet med udvidelsen skal begynde i 2021. Aftaleparterne er enige om at afsætte 1,09 milliarder kroner til udvidelsen fra afkørsel 53, Odense V til og med ny afkørsel 50 Hjallese fra fire til seks spor.

Jernbanen på Vestfyn igangsættes om fem år

Jernbanen på Vestfyn er der også afsat penge til. Linjeføringen er den samme, som hidtil har været planlagt. Aftaleparterne er enige om at afsætte 4,8 milliarder kroner til en ny højhastigheds-bane mellem Odense V og Kauslunde. Arbejdet forventes startet i 2024.

Hjælp til støjplagede odenseanere

I forliget er der også afsat 1,5 milliarder til en ny støjpulje. Her er der godt nyt til beboerne på Thujavej i Odense, som nu kan se frem til at få sat støjværn op. Det er et af fem projekter, som prioriteres først og igangsættes hurtigst muligt.

Lange udsigter for Als-Fyn Broen

Imens der er jubel hos fortalerne for et tredje spor på motorvejen, så må tilhængere af Als-Fyn broen sidde slukørede tilbage. Der er således ikke afsat penge til projektet. I aftaleteksten står der blot, at "det også være relevant at overveje, i hvilket omfang en fast Als-Fyn-forbindelse har potentiale til at aflaste eksisterende forbindelser og den sydlige del af E45."

Storebæltsbroen fortsætter som betaling

Regeringen og Dansk Folkeparti vil fra 2024 og frem til 2030 hive knap otte milliarder kroner ud af Storebæltbroen, som skal bruges til at delfinansiere projekterne.

A9 udvides - bare ikke på Fyn og Langeland

Aftalepartierne er også enige om at lave kapacitetsforbedringer på Rute 9. Men her bliver fynboerne og langelænderne skuffede, hvis de læser teksten helt igennem. For imens der skal bruges 125 millioner på at forbedre Rute 9 på Lolland, så er der blot afsat fem millioner til at undersøge forbedringer af ruten på Fyn, Tåsinge og Langeland.

Her er de fynske projekter i aftalen

  • Udvidelse af motorvejen syd om Odense (startes i 2021)
  • Støjbekæmpelse på Thujavej (igangsættes hurtigst muligt)
  • Ny jernbane over Vestfyn (igangsættes i 2024)
  • Hastighedsopgradering på togene mellem Odense og Ringsted (igangsættes 2021)

Finansiering:

Finansieringen kommer fra den almindelige statslige ramme for offentlige investeringer. Derudover finder forligspartierne penge på:

  • Storebælt skal finansiere hele infrastrukturfonden med 7,9 milliarder kroner
  • Øresund med 5,8 milliarder kroner
  • Effektiviseringer på jernbanen ved udbud på 1,1 milliarder kroner
  • Salg af parkeringshuse i Københavns Lufthavn – 1,5 milliarder kroner

- Vi har langt om længe fundet pengene til en udvidelse af motorvejen syd om Odense, vi får den nye bane over Vestfyn, hurtigere tog mellem Odense og København, en støjpulje, øget pendlerfradrag over Storebæltsbroen og forbedret strækningen på Rute 9 mellem Svendborg og Maribo. Det har været en lang kamp at komme hertil, og nu har jeg bare svært ved at få armene ned, siger Mai Mercado til TV 2/Fyn.

Smalt forlig

Onsdagens infrastrukturforlig er indgået mellem regeringen og DF, og det kan altså blive opløst efter det kommende folketingsvalg, hvis regeringsmagten skifter.

Men Mai Mercado afviser, at et smalt forlig er en farlig vej at gå med en så stor investering, som forliget lægger op til.

Læs også: Det tredje spor kommer: Du sparer fem minutter hver dag
Gå tilbage Del
22. okt. 2018 kl. 20:05
Fyn

Det tredje spor kommer: Du sparer fem minutter hver dag

Fynboerne kan se frem til en udvidelse af Fynske Motorvej, men indtil videre bliver motorvejen ikke udvidet efter Odense Vest.

Det tredje spor på Fynske Motorvej fra Nørre Aaby til Odense Vest er på vej. Det vil spare fynboerne fem minutter hver dag viser nye tal fra transportministeriet.

De fem minutter kan også omsættes til 19 timer årligt.

Indtil videre udvides motorvejen kun med et tredje spor fra Nørre Aaby til Odense Vest. Der forhandles stadig om at få resten af strækningen fra Odense Vest og videre østpå med.

Erik Christensen fra Socialdemokratiet, der er medlem af folketinget, er ikke synderligt begejstret for besparelsen. For problemet rykkes bare længere østpå.

- Om de holder i kø ved Vissenbjerg eller inde ved Odense, det tror jeg, folk er ligeglade med, siger Erik Christensen fra Socialdemokratiet, der er medlem af Transportudvalget.

- Det kan lyde som meget at skulle investere 1.8 milliarder kroner, men i forhold til infrastrukturen, der er det altså ikke mange penge, og det vil simpelthen være torskedumt ikke at gøre det og få det sidste spor på strækningen, uddyber Erik Christensen.

Logikken mangler

Siden 2010 er der kommet mange flere biler på Fynske Motorvej. Trafikken er steget med 25 procent siden 2010.

- Når SDU og OUH er færdigbygget, så er der 50-60.000 mennesker yderligere, der skal flyttes frem og tilbage i det område. Det giver bare endnu mere trængsel på motorvejen. Så derfor er det jo endnu et argument for, at vi skal have det sidste stykke med, siger Erik Christensen.

Henning Johnsen fra Aarup pendler hver dag på strækningen. Han er glad for, at motorvejen udvides og at han sparer fem minutter, men han kan ikke se logikken i, hvorfor det ikke er hele strækningen.

- Det er en god idé. Der er mange, der kører over Fyn til daglig, men jeg kan ikke se logikken i, hvorfor man kun udvider til Odense Vest. Der er lige så mange problemer efter Odense Vest og indtil Svendborgmotorvejen, siger Henning Johnsen.

Ifølge ham, vil de tre spor på hele strækningen sikre både bedre humør og færre ulykker.

- Det vil betyde, at der vil være mindre surhed om morgenen. Folk er sure og kører tæt, så kommer der uheld, fordi der ikke er plads til alle folk, siger Henning Johnsen.

Udfordring at fastholde arbejdskraft

De fem minutter man sparer med udvidelsen af Fynske Motorvej kan Jytte Reinholdt, der er direktør for Fynsk Erhverv, godt se er gavnlige. Men hun ser også udfordringer, hvis ikke strækningen bliver udvidet til Østfyn.

- Det er en udfordring at tiltrække og fastholde arbejdskraft. Alene omtalen af Fynske Motorvej gør, at virksomheder på Vestfyn har svært ved at tiltrække arbejdskraft, fordi man dagligt risikerer at hænge i kø.

For hende er konsekvensen tydelig.

- Hvis vi antager, at der ikke findes midler til at udvide den sidste del af strækningen, så vil trafikken strande til ude i vest. Så rykker problematikken ind til Odense, siger Jytte Reinholdt.

Udsigterne til udvidelsen med et tredje spor på Østfyn er stadig usikker.

- Råderummet til offentlige investeringer er på nuværende tidspunkt begrænset, og derfor er mulighederne for at igangsætte nye projekter, som eksempelvis en udvidelse af motorvejen på Østfyn, indskrænkede, siger transportminister Ole Birk Olesen.

- I regeringen vil vi øge rammen til offentlige investeringer efter 2020, og motorvejsudvidelsen på Østfyn kan dermed indgå i prioriteringerne på lige for med andre infrastrukturprojekter i Danmark, hvor det vil kræve, at der findes tilstrækkelige midler til finansiering af udvidelsen samt et politisk flertal til at prioritere pengene til projektet, uddybber transportministeren.

- Socialdemokraterne og den øvrige opposition er meget velkomne til at tilslutte sig aftalen, siger Mai Mercado.

Hun peger på udvidelsen af motorvejen som det vigtigste fynske element i det 112 milliarder kroner store forlig.

- Og at udvidelsen er et af de allerførste projekter, der startes op. Det har vi diskuteret i så mange år, og nu er pengene endelig på plads. Samtidig muliggør det, at vi kan få lavet støjsikring langs den fynske motorvej, siger Mai Mercado.

Fynske elementer i aftalen

  • Udvidelse af motorvejen syd om Odense (startes i 2021)
  • Støjbekæmpelse på Thujavej (igangsættes hurtigst muligt)
  • Ny togbane over Vestfyn (igangsættes i 2024)
  • Hastighedsopgradering på togene mellem Odense og Ringsted (igangsættes 2021)
  • Storebæltsforbindelsen skal fra 2024-2030 stå for 7,9 milliarder af finansieringen.

Storebæltsbroen malkes

En stor del af finansieringen af forliget kommer fra Storebæltsbroen, der skal aflevere i alt 7,9 milliarder kroner fra 2024-2030.

Mai Mercado og Konservative har tidligere været meget kritiske over for forslag, der ville hive penge ud af Storebæltsforbindelse, men alligevel mener hun ikke, at den nye aftale giver problemer for Fyn.

- Det har været en nødvendig finansieringskilde for at få aftalen på plads, siger Mai Mercado og fortsætter:

- Vi har i denne regeringsperiode fået en aftale om, at prisen for at komme over Storebælt bliver reduceret med 25 procent. Og nu har vi også fået sikret et højere fradrag for pendlere, der kører over broen, siger den fynskvalgte børne- og socialminister.

Venstre, Konservative, Liberal Alliance og DF jubler over dagens trafikaftale.
4. dec. 2024 kl. 6:00

Hemmeligt Novo-byggeri i fuld gang: Her er, hvad de bygger

LYT
Del

Novo Nordisk er i fuld gang med at forme sin nye odenseanske produktionsvirksomhed i Odense.

38.000 kvadratmeter i alt viser oplysninger, som Novo selv har videregivet til Odense Kommune.

Og lige om lidt lukker medicinalgiganten op for detaljer om byggeprojekt og produktionen i Odense.

Dag for dag vokser Novo Nordisks gigantiske byggeri i Tietgenbyen i Odense.

Entreprenørmaskiner, støbesjak og kraner er ved at forme den store arbejdsplads i den østlige del af Odense, og ud over fundamenter er byggeriet nu også ved at skyde i højden.

Men endnu har Novo Nordisk ikke officielt meldt ud i offentligheden, om man har besluttet sig for at bygge i Odense, hvor mange medarbejdere, man har ansat, eller hvad man helt præcist skal producere.

Men det sker meget snart, erfarer TV 2 Fyn.

38.000 kvadratmeter

Ifølge Novo Nordisks oplysninger før byggestart til Odense Kommune er det igangværende byggeprojekt det første store projekt på grunden.

- Der etableres omtrent 38.000 kvadratmeter på den sydlige del af grunden bestående af otte produktionshaller kaldet “Suiter” samt kontorfaciliteter med kantine og teknik. Bygningen bliver i to etager, hedder det i en korrespondance fra kommunens byggearkiv.

Kilde Novo: Tegning af Novos nye byggeri i Tietgenbyen.

Det fremgår, at Novo op til byggestart har ansøgt om dispensation for bygningsreglementet for det energitab, der fremkommer af, at ledningsnettet skal fremføres gennem tykt beton, og at løsningen kan være at skrue op for brugen af solceller på byggeriet.

Fabrikken har nemlig store krav til holdbart beton på både terræn- og etagedæk, da der skal være tunge maskiner, håndteres og oplagres store mængder produktionsmateriale på underlaget.

Det fremgår dog også af korrespondancen med Odense Kommune, at kommunen ikke mener, der skal en dispensation til.

Dagslys i produktionen

Der ansøges i korrespondancen før byggestarten også om dispensation for kravene til dagslys i produktionslokalerne. Dagslyset er ikke på niveau med krav i byggereglementet, men ifølge TV 2 Fyns oplysninger har også den udfordring fundet en løsning.

Der er fra alle produktionslokaler udsyn til det fri igennem to glasvægge samt store ovenlysvinduer.

Foto: Novo Nordisk.

Novo Nordisk har igennem en længere periode søgt medarbejdere til fabrikken i Odense, der formodes at skulle producere emballage til Novos produkter.

Læs også: Novo flytter jordbunker og søger folk i bundter: Men vil stadig ikke bekræfte start i Odense
Gå tilbage Del
16. okt. 2024 kl. 9:34

Novo flytter jordbunker og søger folk i bundter: Men vil stadig ikke bekræfte start i Odense

Peter Salomon

Hvad laver Novo Nordisk egentlig i Tietgenbyen?

Siden juli måned har masser af entreprenørmaskiner planeret og skubbet rundt med jord på Novos grund ud mod Niels Bohrs Allè, men Novo selv ønsker ikke at oplyse, hvad der arbejdes med, eller hvornår man træffer beslutning om at bygge sin nye fabrik i Tietgenbyen.

- Vi afventer stadig resultatet af vores interne godkendelsesproces, før vi kan kommunikere den endelige beslutning om at igangsætte byggeriet sidst på året. 

- Vi kan derfor endnu ikke give informationer om vores rekrutteringer, hedder det blandt andet i svaret fra Anne Margrethe Hauge, der er Global Media Senior Manager.

Masser af ubesvarede spørgsmål

Hun har ikke svaret på TV2 Fyns spørgsmål om, hvornår processen for endelig beslutning af byggeriet er afsluttet og meldes offentligt ud.

Heller ikke hvornår arbejdet på første etape af byggeriet sendes i udbud, eller hvor mange medarbejdere, NOVO indtil dato har ansat.

Alt er ellers snart på plads. Odense Kommune har sørget for lokalplan og miljøgodkendelse, Og Novo har i mere end et halvt år søgt masser af medarbejdere til sitet i Odense.

Lang jobliste

I foråret ansatte Novo Nordisk Kim Ottosen som Director Site and Facility, uden at hverken Kim Ottesen eller Novo Nordisk dog ville bekræfte hans tilknytning til Odense-projektet.

TV2 Fyn kunne ved samme lejlighed konstatere, at Novo Nordisk har søgt efter procesoperatører, kommunikations-og HR-medarbejdere, test-chef til produktionslinjerne, en projektdirektør til fill and finish - det vil sige påfyldning af præparater - og en Senior Engineering Project Manager til Odense-området.

Og listen af jobopslag i Odense-området er lang. Siden maj er der blandt andet søgt efter følgende:

Jobopslag fra Novo Nordisk i Odense

  • Communications and Public Affairs Lead

  • Senior HR Business Partner

  • Test Material Coordinator

  • Senior Manager

  • Project Manager

  • Pas-X Professional

  • Validation Responsible

  • Senior Project Manager Site Development

  • Associate Manager to Production Support Team

  • Senior Maintenance Engineer

  • Operational Responsible

  • Senior Quality Engineer

  • Experienced Automation Engineer

  • Assembly Specialist Medical Devices

  • Senior Project Manager - Construction Coordination

  • Site Construction Manager

  • Cost Controller

  • Senior Finance Controller

  • Operation Responsible

  • Proces Supporter Pipeline

  • Enginering Responsible

  • Senior Automation Engineer

  • Senior IT Responsible

  • Head of PMO (projektstyring)

  • Senior Validation IT QA.

4. dec. 2024 kl. 7:04
Fyn
Linda Kastrup/Ritzau Scanpix

Tusindvis af danskere tvinges til lån fra Skat, hvis de ikke handler snart

LYT
Del

Mere end 700.000 danskere får snart et nyt lån hos myndighederne, hvis ikke de gør noget aktivt for at vælge det fra.

De fleste berørte boligejere har allerede fået et brev om lånet i deres e-Boks om det såkaldte tillægslån til Vurderingsstyrelsen, og langt størstedelen af dem, der endnu ikke har fået det, får det i løbet af onsdagen, oplyser styrelsen til TV 2.

Her har de også fået besked på at handle inden 31. december i år, hvis de ikke vil have lånet, fremgår det af brevet.

- Der er potentielt rigtig mange, der kommer til at få et lån, som de først kender til nu, og som de nok gerne ville være fri for, da der for mange er tale om små beløb, siger Henning Boye, der er chefkonsulent og skatteekspert i revisionsfirmaet BDO.

Kort fortalt skyldes lånet, at myndighederne ikke vil risikere, at boligejerne bliver for hårdt ramt af nye boligskatteregler, men det kan altså ende som en irriterende og unødvendig sten i skoen – og den kommer ovenikøbet med en rente, der ikke er fradragsberettiget, lyder det fra Henning Boye.

Han forklarer, hvorfor man overhovedet bliver tilmeldt lånet, og hvorfor det i langt de fleste tilfælde giver mening at framelde sig det.

Skyldes systemfejl

I forvejen er mange boligejere en del af den såkaldte indefrysningsordning, som de er blevet tilmeldt automatisk, i forbindelse med at det nye boligskattesystem trådte i kraft.

Det indebar i første omgang indefrysning af stigende grundskyld, men fra 1. januar 2024 blev det udvidet til også at omfatte stigninger i ejendomsværdiskatten.

Det betyder, at boligejere, hvis ejendomsskat og grundskyld stiger, har fået en rabat. Rabatten udgør forskellen mellem det, de skal betale i 2024, og det, de skulle have betalt, hvis ikke deres ejendomsskat og grundskyld var steget som følge af de nye regler.

Dog har det vist sig, at Vurderingsstyrelsens it-system ikke kan finde ud af at udregne rabatten for 2024 og 2025, hvis enten ejendomsskatten eller grundskylden er steget meget, mens den anden er faldet.

Det har resulteret i, at der altså nu er omkring 720.000 boligejere, som har fået en for stor skatterabat – og omkring 660.000 af dem forventes at blive berørt med under 5000 kroner, skriver dr.dk.

- Ulempen er den samme som ved kviklån

Dermed står de boligejere nu til skattesmæk i det nye år, og det er derfor, de nu bliver tilmeldt det nye tillægslån, så de undgår at blive tvunget til at bøde for det mulige skattesmæk, forklarer Henning Boye.

- Det bliver et stort mismask, og ulempen er den samme som ved kviklån – det er ikke nødvendigvis store beløb, men over tid vokser det sig større og større på grund af renter. Renter, som mange ikke er klar over, at de betaler, før hammeren falder, siger han.

Vælger man ikke tillægslånet fra, vil lånet blive oprettet, når årsopgørelsen for 2024 er gjort op i marts 2025. Det er først her, Vurderingsstyrelsen kan regne ud, hvad man mangler at betale.

I 2025 vil der igen blive oprettet et lån, hvor beløbet også først vil fremgå, når årsopgørelsen for 2025 ligger klar i 2026, forklarer Henning Boye.

Herfra fortsætter lånene som udgangspunkt, indtil den dag man sælger sin bolig, hvis ikke man vælger at betale det tilbage inden.

I mellemtiden bliver der tilskrevet renter, som i 2025 er på 2,66 procent per år, fremgår det af brevet fra Vurderingsstyrelsen. Ifølge DR kan den ændre sig fra skatteår til skatteår og dermed både stige og falde.

Vil oftest give mening at sige nej tak

Spørger man Henning Boye, vil det i langt de fleste tilmelde give bedst mening at fravælge tillægslånet.

Det skyldes, at det slet ikke er sikkert, at man får et skattesmæk, eftersom årsopgørelsen opgøres ud fra mange forskellige poster i ens økonomi, siger han.

Samtidig har langt fleste af de berørte boligejere fået maksimalt 5000 kroner for meget i rabat, og den gennemsnitlige dansker får omkring 6000 kroner tilbage i Skat, lyder det.

- Så man siger nej tak til tillægslånet, vil mange blot få mindre tilbage i Skat, end de ellers havde fået. De ville ikke opdage det eller undre sig over det – men myndighederne tør ikke løbe den risiko, og derfor står vi nu med de her mulige lån, siger han.

Han vurderer, at dem, der står til skattesmæk, vil få "overskuelige regninger", dog uden at ville sætte beløb på.

Selv hvis man er en af dem, der står til at skulle betale restskat, giver det bedst mening at fravælge lånet, hvis man ikke har brug for det, siger han.

- Hvis man har en anstrengt økonomi, kan det være fornuftigt at bruge muligheden. Men man skal være bevidst om, at beløbet vil være vokset, hvis man først betaler det tilbage, når man sælger sin bolig om 15 eller 30 år, siger han.

I teorien kan du også lave en frivillig skatteindbetaling allerede nu for at undgå både restskat og tillægslån – men heller ikke dét vil give mening, vurderer Henning Boye, fordi der netop er mange, som slet ikke vil få et skattesmæk.

Våben og julegaver stjålet under indbrud

LYT
Del

Julen er højsæson for indbrud, og allerede her i begyndelsen af december kan det ses i politiets døgnrapport.

På Vædderen i Svendborg fik en eller flere ubudne gæster tvunget sig adgang til et hjem ved at opbryde et vindue. Der blev stjålet et luftgevær og vildtkamera. Indbruddet fandt sted mellem 1. og 3. december.

I samme periode havde indbrudstyve også været på spil på Ølstedvej i Broby. Flere poser med julegaver og en flyttekasse med brugskunst var efterfølgende forsvundet. Der var skaffet sig adgang til boligen via en ulåst hoveddør.

Fyns Politi har det seneste døgn modtaget syv anmeldelser om indbrud.

4. dec. 2024 kl. 7:27

Fynboer uden varme i op til syv timer

LYT
Del

Varmen slukkes onsdag for flere odenseanere i den sydlige del af byen. For nogen i helt op til syv timer.

For beboere i Odense SØ skal der findes tykke sokker og varme trøjer frem i tidsrummet fra klokken 7 til 16.

I Odense SV lukkes for varmen på Holkebjergvej, Smallemålet og Virkensbjerget mellem klokken 7.30 og cirka 15. På Tybrindvænget i Odense M skal der ekstrasokker på mellem klokken 8 og 12.

Fjernvarme Fyn skriver på sin hjemmeside, at lukningen skyldes arbejde på varmeledningerne. Den rammer i alt 123 husstande.

4. dec. 2024 kl. 6:08
Fyn

Orkan væltede kæmpekran - sådan har Lindøværftet ændret sig

Det er nøjagtig 25 år siden, Lindøværftets store portalkran blev lagt ned af en af danmarkhistoriens værste orkaner. “Decemberorkanen”, der ramte Danmark 3. december 1999, væltede Lindøværftets 3.500 ton tunge og 114 meter høje portalkran med et vindstød på op mod 56 meter i sekundet. I dag stikker en ny kran op på Lindøværftet.

Det er nøjagtig 25 år siden, Lindøværftets store portalkran blev lagt ned af en af danmarkhistoriens værste orkaner. “Decemberorkanen”, der ramte Danmark 3. december 1999, væltede Lindøværftets 3.500 ton tunge og 114 meter høje portalkran med et vindstød på op mod 56 meter i sekundet. I dag stikker en ny kran op på Lindøværftet.

4. dec. 2024 kl. 5:00
Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix

Risiko for regn i løbet af dagen - men vejrskifte lurer

LYT
Del

Dagen starter med regnbyer over det meste af Fyn.

Temperaturen vil ligge på mellem to og tre grader, og vinden vil være svag til let fra østlig retning, oplyser TV 2 Vejret.

Henad onsdag aften ophører regnen helt, og vinden aftager en anelse. Temperaturen vil være uændret natten til torsdag.

3. dec. 2024 kl. 22:19
Fyn
Privatfoto

Snehvide var i livsfare - nu skal forbud drøftes i Folketinget

LYT
Del

Et borgerforslag om at forbyde salg, køb og distribution af nikotinposer med snus har fået over 50.000 støtter, meddeler Folketinget tirsdag på sin hjemmeside.

Det betyder, at forslaget vil blive debatteret i Folketinget som et beslutningsforslag.

Borgerforslaget blev offentliggjort 23. september, og her knap to en halv måned senere har det altså passeret grænsen til at komme på dagsordenen i Folketingssalen.

Borgerforslaget er blandt andet kommet i stand på baggrund af en rapport fra maj i år.

Rapporten, som DTU Sustain har udarbejdet for Miljøstyrelsen, anslår, at 5,3 millioner brugte nikotinposer hvert år ender i naturen.

Livsfarligt for firbenede

Rapporten viser også, at poserne bliver fremstillet af en form for semisyntetisk cellulose. Et materiale, som har en lighed med cigaretfiltre, og som antages at blive nedbrudt forholdsvist langsomt i naturen.

Ifølge DTU Sustain kræver det dog yderligere studier for bedre at kunne vurdere nikotinposernes nedbrydelighed i miljøet.

I sidste uge kom Dyrenes Beskyttelse, Dansk Kennel Klub, Den Danske Dyrlægeforening og Dyreværnsorganisationernes Samarbejdsorganisation med en opfordring til politikerne om at gribe ind.

- Vi skal have nikotinposerne væk fra gader og stræder, hvor de ligger kastet over alt. Det er selvfølgelig op til politikerne at finde ud af, hvordan det kan lade sig gøre, sagde Jens Jokumsen, familiedyrschef i Dyrenes Beskyttelse.

De mange smagsvarianter af nikotinposer medvirker til, at hundene får lyst til at spise dem.

Niårige Snehvide endte i livsfare, efter hun slikkede på en nikotinpose i naturen.

- Det lignede, hun var fuld. Hun gik ind i væggen, hendes hjerte bankede meget kraftigt, og hun savlede, siger ejer Flemming Malmkvist.

3. dec. 2024 kl. 21:18
Jan Korsgaard/Ritzau Scanpix

Bulldogs sejrer og bejler til topplacering

LYT
Del

Der var dømt drama for alle pengene, da Odense Bulldogs gæstede Herlev Eagles tirsdag aften i den bedste danske ishockeyrække, Metal Ligaen.

Fynboerne trak sig sejrrigt ud af opgøret, der endte 1-2, og som var præget af intensitet fra start til slut.

I anden periode gjorde svenske Joakim Thelin det til 0-1 i powerplay, og mindre end syv minutter senere gjorde Jonathan Brinkman det til 0-2.

Eagles formåede at bringe spænding ind i opgøret med en reducering blot få minutter før kampens afslutning.

Bulldogs er med 39 point nu placeret alene på tredjepladsen i Metal Ligaen. Holdet har dog spillet to kampe mindre end Aalborg Pirates med 44 point på andenpladsen.

3. dec. 2024 kl. 20:44

Stjerne overrasket over at se sig som hund i ikonisk blad

LYT
Del

Mie Højlund, der til dagligt spiller i Odense Håndbold, er dukket op i Andeby.

I det nyeste Anders And-blad er hun nemlig med - dog ikke som and, men som hund.

- Jeg blev spurgt, om jeg ville være en and eller en hund, og så sagde jeg en and, og så blev jeg en hund, så det er helt perfekt, siger Mie Højlund med et grin.

Det er en stor ære at optræde i bladet, mener hun.

Hun er ikke det eneste fynske sportsnavn, der har fået sin helt egen karakter. Det har også badmintonspiller Viktor Axelsen.

3. dec. 2024 kl. 19:57
Arkiv / Alexander Aagaard

Får vi hvid jul i år? Nu kommer DMI med sit bedste bud

LYT
Del

Månedsprognosen fra DMI er landet, og her kommer instituttet med sit bedste bud på, om vi kan forvente dalende sne i juledagene.

Det bliver overvejende skyet med lidt regn af og til i den sidste uge af december.

Temperaturerne vil ligge på mellem en og syv grader i dagtimerne og mellem minus tre og fem grader i nattetimerne.

Går du og drømmer om en hvid jul, er der nedslående nyt. DMI varsler nemlig, at der kun “måske kommer enkelte snebyger”.

- Svage lavtryk og fronter forventes at nå frem til landet fra vest. Det giver mildt vejr og kun en lille chance for hvid jul, lyder det.

Statistisk set er der syv procent chance for hvid jul, og det tal er ikke blevet højere i prognosen, fastslår DMI.

3. dec. 2024 kl. 19:04

Hotel-mastodont giver anderledes julegave til trængte familier

LYT
Del

Den fynske hotelkæde Milling Hotels giver en ekstra julegave til trængte familier.

De uddeler med andre ord gratis hotelovernatninger, som kan bruges hele næste år på et af kædens hoteller.

Ejeren af hotellerne, Dorte Milling, ved endnu ikke, hvor mange ansøgninger, de får. Men hun regner med, at minimum 25 familier får gavn af tilbuddet.

3. dec. 2024 kl. 17:55
Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix

Kommune er "kommet i tvivl" - kryber til korset efter heftig Tinderbox-debat

LYT
Del

Et af de helt store spørgsmål, der har floreret siden weekenden, har været, om den ultrapopulære festival Tinderbox har været afholdt ulovligt, og om den kan fortsætte i fremtiden.

Tirsdag var lektor på Juridisk Institut på Syddansk Universitet Jøren Ullits ude henvise til en manglende lovhjemmel, og nu tager Odense Kommune bladet fra munden.

I et skriftligt svar til TV 2 Fyn skriver By- og Kulturforvaltningen, at der gennem en årrække har været afholdt koncerter og andre arrangementer i Tusindårsskoven, og at forvaltningen vurderede, at “det var muligt at afholde Tinderbox uden at være i konflikt med gældende plangrundlag”.

Lægger sig fladt ned

Den eksisterende lokalplan er fra 1992, og i den står, at der “kun opføres mindre bebyggelse, som er nødvendig for områdets drift som friareal og græsningsareal for kreaturer”.

Men selvom koncerter ikke er nævnt i planen, er kommunen kommet i tvivl, erkender den:

- Selvom Planklagenævnets afgørelse om Dyrskuepladsen ikke kan overføres direkte på plangrundlaget for Tusindårsskoven og Tinderbox, er forvaltningen dog kommet i tvivl om, hvorvidt det eksisterende plangrundlag er et tilstrækkeligt sikkert grundlag for fortsat afholdelse af arrangementer i Tusindårsskoven, skriver forvaltningen.

By- og Kulturudvalget går nu i gang med at udarbejde en ny lokalplan, der skal “modernisere og dermed fremtidssikre området i forhold til afholdelse af arrangementer”.

- Denne lokalplan forventes at kunne fremlægges til endelig politisk behandling for byrådet i foråret 2025.

Borgmester Peter Rahbæk Juel og rådmand Søren Windell har inviteret foreningen Dyrskuepladsens Naboer til et såkaldt dialogmøde om emnet torsdag eftermiddag.

Dit digitale aftryk

Vi bruger cookies for at gøre din oplevelse bedre. Enkelte bruges til reklameformål. Vi klatter ikke med dine data, og du kan altid trække dit samtykke tilbage. Læs mere her.

Du kan altid ændre dine præferencer senere

Her kan du finde en oversigt over, hvilke cookies vi potentielt sætter.

Se flere detaljer om vores cookies her