Langelandsfestivalen holder liv i byens butikker resten af året
Artiklen er mere end 30 dage gammel
kopieret!
Flere butikker i Rudkøbing ville ikke kunne overleve uden Langelandsfestivalen. Sådan lyder det fra handelsstandsforeningen.
Når 25.000 mennesker samles på en mark ved Rudkøbing, skal der også bruges nogle penge. Det mærker butikkerne på resten af øen, og i særdeleshed i Rudkøbing. For nogle af butikkerne i byen, er det ugerne under og op til festivalen, der redder resten af årets omsætning.
Fynboerne gider ikke Langeland: Ejer overvejer rabatter
Lørdag klokken 12 blev afspærringerne fjernet, og tusindvis af gæster har nu indtaget festivalpladsen på Langeland. Men man skal kigge langt efter fynboerne til årets Langelandsfestival, og det vil ejeren have ændret.
Når den 27. udgave af Langelandsfestivalen åbner i dag, bliver festivalpladsen i Rudkøbing fyldt op med glade gæster fra hele landet. Men hvor særligt sjællænderne og lollikerne er flot repræsenteret, så er der én del af landet, der bliver væk fra festivalen - fynboerne selv. Kun to-tre procent af festivalgæsterne kommer nemlig fra Fyn.
- Fynboerne er dem, som vi sælger allerfærrest billetter til. Det er som om, fynboerne ikke helt kan finde ud af, at de har en af Danmarks største festivaler i egen baghave. Og det er jo drønærgerligt, fortæller festivalens ejer, Allan K. Pedersen.
Nye festivaler truer ikke
Fyn har i løbet af de seneste år stablet to nye festivaler på benene. I juni kunne den odenseanske festival Tinderbox fejre tre-års fødselsdag, mens Egeskov Slot få uger inden lagde park til anden udgave af Heartland.
Men Allan K. Pedersen tror ikke, at det er de to andre tilbud, der får fynboerne til at fravælge Langeland.
- De to andre festivaler er fantastiske festivaler. Jeg var selv på Heartland i år, og det var et fantastisk arrangement. Men det er jo et helt andet koncept med meget færre mennesker. Og så er der jo Tinderbox, som har fået bundet over 20 millioner i halen af Odense Kommune, så alene der har du en skævvridning. Men det er ikke vores publikum, der kommer der alligevel. Det er en helt anden type musik, så de er velkomne og gør det sikkert fantastisk, men det er ikke en konkurrent til os.
Flere fordele til fynboerne
Af hovednavne kan Langelandsfestivalen i år byde på blandt andet Michael Bolton, Earth, Wind and Fire og Nik og Jay. Udover musikken kan gæsterne blandt andet gå i tivoli og spille banko med Keld og Hilda. Men det er altså ikke nok til at trække fynboerne til festival, og derfor overvejer ejeren da også, om der skal tages andre metoder i brug for at åbne de fynske øjne for Danmarks største havefest.
- Vi har lavet mange fordele for folk på Langeland. De får billigere billetter, og det kan være, vi skal graduere det lidt på Fyn. Jeg ved at folk er sparsommelige på Fyn - jeg kommer selv derfra - så det kan være vi skal grave lidt i det og så give folk nogle fordele på den ene eller den anden måde.
Under alle omstændigheder kan fynboerne vide sig sikre på, at ejeren af Langelandsfestivalen vil gøre mere i fremtiden for at lokke dem til familiefest i Rudkøbing.
- Det er i hvert fald det vi vil arbejde med, for det er mig lidt uforståeligt, at fynboerne ikke tager den til sig som deres festival. Den har trods alt været her i 27 år, siger Allan K. Pedersen.
- Vi har en del specialforretninger i Rudkøbing, som øen strengt taget ikke har omsætning til. Men travlheden under festivalen gør, at de kan holde åbent resten af året, siger Kim Behnfeld Jensen, formand for Rudkøbing Handelsstandsforening.
Direktøren for festivalen, Flemming Scheel, er også glad for at kunne samarbejde med de lokale forretninger.
- De lokale erhvervsdrivende er en stor del af byen, og vi har et meget positivt samarbejde med handelsstandsforeningen. Vi vil rigtig gerne inddrages i deres tanker og ideer, ligesom vi gerne vil have dem til at bidrage til vores udvikling, siger Flemming Scheel.
Ærter til festivalfolket
Kim Behnfeld Jensen er selv uddeler i Superbrugsen i Rudkøbing, og her mærker de tydeligt, at der er festival i byen.
- Vi har ekstra travlt i øjeblikket. Vores omsætning stiger med cirka 30 procent i de to uger, hvor festivalen står på, hvis vi sammenligner med ugen efter, hvor der også er masser af turister, siger Kim Behnfeld Jensen.
Hvad er det især, festivalgæsterne går efter?
Masser af nostalgi på årets Langelandsfestival
Der bliver rig mulighed for både moderne Medina-pop, 1980'er-ballader og 90'er-nostalgi på årets Langelandsfestival.
Det endelige program for den 27. udgave er Langelandsfestivalen er nu på plads. Og er man til nostalgisk pop og bløde rockballader, er der masser af årsager til at tage en tur til Langeland i den sidste weekend i juli.
Amerikanske Michael Bolton og Earth Wind and Fire er tilføjet programmet sammen med den irske kunstner Andrew Strong og svenske Lisa Ekdahl. Sammen med store danske navne som Medina, Nik & Jay, Infernal, Gnags, Gulddreng, Zander, Kato, Wafande, Burhan G, Joey Moe, Citybois, Peter Belli, Sussi og Leo skal de skabe en fest på Langeland.
Tilsammen giver det et program, som festivalchefen er ganske tilfreds med.
- Vi er glade og stolte af årets musikprogram, og det er vores mål at alle vores 25.000 festivalgæster får en stor oplevelse og det er derfor en kæmpe fornøjelse, at vi i år kan byde velkommen til Langeland til en række internationale kunstnere med masser af hits i rygsækken og en kæmpe fanskare i Danmark.
- Samtidig er det lykkedes at engagere en lang række af de mest populære danske kunstnere, så vi håber og tror at årets Langelandsfestival kommer til at gynge af festglade festivalgæster, der nyder en uges sommerferie i familiens skød, siger Flemming Scheel, der er direktør for Langelandsfestivalen.
Festivalen afvikles fra onsdag den 26. juli til lørdag den 29. juli. Der er normalt omkring 25.000 gæster på Danmarks største familiefestival, der blev afviklet for første gang i 1991.
- Det er meget spiritus og nem frokost, men vi har også rigtig travlt i grøntafdelingen, hvor det især er ærter i bælg og nektariner, folk vil have. Sidste år solgte vi sindssygt mange vandmeloner, men jeg tror desværre ikke, vejret er til det i år, siger Kim Behnfeld Jensen.
Lidl er blevet accepteret
I 2015 var der en del utilfredshed blandt byens butikker, da festivalen valgte at udleje et areal på festivalområdet til discount-kæden Lidl.
- Når man er en lille smule presset i forvejen, kan det være svært at overskue, hvis man bliver mere presset. Derfor var vi en del, der ikke synes, det var en særlig god idé, siger Kim Behnfeld Jensen.
Festivaldirektøren forstår godt bekymringen, men han mener ikke, det er skidt for byen, at gæsterne nu kan handle på festivalen.
- Nu er der kommet et andet flow, hvor folk køber deres dagligvarer i Lidl, og så går de ned i byen og har lidt bedre tid til at fordybe sig i tingene. Jeg hører fra nogle handlende i byen, at det har givet en positiv effekt hos dem, siger Flemming Scheel.
Det kan Kim Behnfeld Jensen ikke genkende, men han mener samtidig, at salget har fundet et passende leje i dag.
- Man får tilpasset sig og kører videre. Generelt set har vi lagt det bag os, og nu kigger vi fremad. Så længe festivaldirektøren bare sørger for godt vejr, siger Kim Behnfeld Jensen.
TV 2/FYN sender live fra Langelandsfestival hele ugen.