Nej til mere letbane:
- Det er for usikkert
Artiklen er mere end 30 dage gammel
kopieret!
Venstres byrådsgruppe vil ikke være med til at bygge anden etape af letbanen i Odense. I stedet vil de bruge de penge, der allerede er sparet op på blandt andet nye børnehaver.
- Vi siger definitivt nej til en etape to af letbanen i Odense.
Sådan lyder det fra Christoffer Lilleholt, der er politisk ordfører for Venstre i Odense Byråd.
Partiet vil i stedet bruge de penge, der er sparet op til byggeriet på at renovere nogle kommunens bygninger. Heriblandt skoler, børnehaver og daginstitutioner.
Det er ikke endeligt besluttet, at anden etape skal bygges endnu, men siden 2016 har kommunen med en såkaldt trappeopsparing sparet penge sammen til at bygge den.
Pas på hullerne: Ny kampagne skal forhindre ulykker langs letbanearbejdet
Letbanearbejdet er ikke bare besværligt for trafikanterne i Odense, det kan også være farligt. Derfor lancerer Odense Letbane nu en kampagne, der skal øge odenseanernes opmærksomhed ved de mange byggepladser i byen.
Alt fra revnede bukser til alvorlige personskader. Det har været konsekvensen, når trafikanter i Odense har forsøgt at skyde genvej henover letbanens byggepladser.
Nu skal en ny kampagne gøre odenseanerne opmærksomme på, at letbanens byggepladser er farlige, og at man derfor skal respektere hegn og anvisninger.
- Nogle steder langs letbanebyggeriet kan det være fristende at skyde genvej. Men det er altid forbundet med risiko, da en byggeplads er et farligt sted for uvedkommende, siger Rune Bager, der er er chef for nabokommunikation ved Odense Letbane.
Derfor opsætter letbanen nu plakater langs hele letbanebyggeriet. Plakaterne skal advare trafikanterne mod at bevæge sig ind på de afspærrede arbejdspladser.
Farlige maskiner
- Vi bruger store maskiner, der er farlige at komme i nærheden af. Der er også mange huller man kan falde ned i og underlaget kan snyde og være blødere end det ser ud, siger Rune Bager.
Han fortæller, at letbanen løbende har fået meldinger om både mindre og mere alvorligere ulykker blandt både fodgængere og cyklister, der er kørt direkte ind i letbanebyggeriet.
- Vi ved ikke præcist, hvor mange der er kommet til skade ved bevæge sig ind på vores byggepladser. Vi har fået over 20 henvendelse, og det handler både om ødelagt tøj og alvorlige skader på ben. Men der er formentligt også et stort mørketal, siger Rune Bager.
Videoer på Facebook
Især omkring Middelfartvej og ved Bolbro kan det være fristende lige at smutte gennem en byggeplads for at undgå en stor omvej, mens trafikanterne ved Ørbækvej i forvejen er vant til at bruge andre veje uden om letbane-arbejdspladserne.
I første omgang bliver der sat 50 plakater op langs letbanebyggeriet.
Udover at opsætte plakater langs den kommende letbanerute, består kampagnen også af en række videoer, som vil blive vist på Facebook.
At det er en trappeopsparing betyder, at der for hvert år, der går, sættes fem millioner kroner yderligere til side til projektet. I 2016 satte man fem millioner kroner af. I 2017 var det ti millioner. I år rammer opsparingen i alt 50 millioner kroner.
- Investeringen er for usikker
De mange opsparede penge foreslår Venstre nu, at man i stedet bruger på kommunens bygninger. Samtidig mener partiet, at man kan bruge nogle af pengene på vækstindsatser i Odense Kommune.
- Når det er skatteborgerpenge, man har at gøre med, så har man et ansvar for at investeringen holder, og det er simpelthen for usikkert, siger Christoffer Lilleholt til TV 2/Fyn.
Den politiske ordfører understreger, at partiet er glade for den første etape af letbanen, men mener ikke, man skal gå videre med en etape to.
Han peger på, at en eventuel anden etape vil skulle have omkring 60 millioner kroner i driftstilskud om året.
Midt i en budgetproces
Udmeldingen kommer, mens byrådet prøver at forhandle sig frem til et budget for 2020-2023, og ifølge Christoffer Lilleholt ønsker partiet stadig at være med i et forlig, selvom man nu siger definitivt nej til, at der skal bygges endnu en etape af letbanen.
- Vi håber, at vi stadig kan være med i forhandlingerne, siger Christoffer Lilleholt.
Partiet håber i stedet, at opsparingerne til anden etape af letbanen ikke bliver en del af det budgetforlig, som partierne i byrådet skal nå til enighed om.
Letbane: Natarbejde ensretter del af Middelfartvej
En del af Middelfartvej bliver ensrettet i fire nætter i denne uge på grund af betonarbejde i forbindelse med den kommende letbane.
Odense Letbanes entreprenører må tage nætterne i brug for at genere hverdagstrafikken i byen mindst muligt.
Derfor bliver en del af den ellers stærkt befærdede Middelfartvej i denne uge om natten ensrettet i retning ind mod byen, mens entreprenørerne støber et betonlag til letbanesporet mellem Christmas Møllers Vej og Grønløkkevej.
Arbejdet bliver udført fra mandag 3. juni om aftenen frem til fredag 7. juni om morgenen i tidsrummet klokken 00.00 til 05.00 alle nætter.
Bilister kan i løbet af de kommende nætter fortsat køre ad Middelfartvej ind mod centrum, men bliver ledt over i det modsatte spor, mens betonarbejdet står på.
For de bilister, der kører mod vest og altså ud af byen, vil der være etableret omkørsel via Grønløkkevej, Falen og Kløvermosevej, hvorefter de kan komme tilbage til Middelfartvej.
Cyklister og fodgængere kan fortsat passere arbejdet.
I stedet opfordrer han borgmesteren til, at de partier, der er enige om, at der skal være en etape to, kan gå sammen i en politisk delaftale uden for budgettet.
- Det ville være mærkeligt, hvis 50 millioner ud af et budget på 12 milliarder skulle være det, der skulle skille os, siger han.