Ismutter: Brolukning truer vores forretning
Artiklen er mere end 30 dage gammel
kopieret!
Lukningen af Den Gamle Lillebæltsbro har ikke kun konsekvenser for maskinstationer og entreprenører. Nu truer brolukningen også de små spisesteder ved broen.
I løbet af den seneste uge er omsætningen hos Skovgrillen på Hindsgavl tæt på Den Gamle Lillebæltsbro styrtdykket. Den drastiske tilbagegang i kunder hænger snært sammen med, at broen til Jylland for en uge siden blev lukket for al biltrafik.
- Vejret har været stabilt de seneste uger, så derfor kan jeg direkte sammenligne den seneste uge med ugen før, siger ismutter hos Skovgrillen, Birgit Munk.
Siden lukningen af broen er omsætningen på hverdage faldet med 50 procent, og i weekenderne er salget gået ned med 25 til 30 procent.
Fynboer fanget af lukket bro: Skal vente 16 timer på at komme hjem
Fynske arbejdspendlere, der rejser over Den Gamle Lillebæltsbro, må de næste 20 uger kun køre over Lillebælt i to fastlagte vinduer. Det rammer blandt andre entreprenør-virksomheden Roerslevgaard.
Lars Christiansen skal stå tidligt op for at nå afgangen over Den Nye Lillebæltsbro mod Jylland. Inden solen endnu er vågnet, kører kortegen af fynboer, der udfører arbejde på den anden side af broen.
Klokken kvart i fire får den tunge og langsomme trafik lov til at køre over. Derefter lukkes broen for de store køretøjer og åbnes først igen klokken 20.30 - mere end 16 timer senere.
Fra tirsdag og de næste 20 uger frem er Den Gamle Lillebæltsbro spærret for bilister på grund af omfattende renovering. Derfor kan ejer af entreprenør-virksomheden Roerslevgaard i Asperup, Lars Christiansen, og andre med tungt maskinelt ikke som sædvanligt køre over Lillebælt, når det passer dem.
- Vi får en hel masse ekstra kørsel om natten. Jeg skal op klokken to for at være derude omkring kvart i fire, så vi kan komme over, og jeg kommer sent hjem om aftenen, siger Lars Christiansen.
Dyrt for fynske virksomheder
Samtidig koster brorenoveringen penge for virksomheden, der skal sende personale til Jylland, flere timer før arbejdet må begynde.
- Det er et fordyrende led. Jeg skal så holde og vente derovre indtil en seks-syv stykker, hvor jeg må begynde på arbejdspladsen. Hvad skal jeg lave i mellemtiden, spørger Lars Christiansen.
Flere landmænd er i samme knibe som Lars Christiansen. Mens duggen stadig ligger over markerne, skal landmændene køre over broen og vente flere timer på, at afgrøderne er tørre nok til høst.
Ifølge Vejdirektoratets specialkonsulent Shahriar Honar, kunne Den Gamle Lillebæltsbro reelt være åben, mens renoveringen står på.
- Vi kunne godt holde det ene spor åbent, men så ville arbejdet tage meget længere tid. Hvis vi ikke lukker broen, vil det måske tage dobbelt så lang tid.
- Når vi har rådighed over hele broen, kan vi gennemføre arbejdet på kortere tid, og det har været et ønske for Fredericia og Middelfart kommuner og andre interessenter, der dagligt bruger broen, fortæller specialkonsulenten.
Arbejder meget i Jylland
For Nr. Åby Maskinstation får lukningen af Den Gamle Lillebæltsbro også stor betydning. Halvdelen af maskinstationens opgaver ligger i Jylland.
- Vi arbejder for mange landmænd på den anden side af Lillebælt. I landbruget er det vejret, der bestemmer, hvornår vi skal i marken, og så kan vi ikke planlægge med kun to konvojkørsler i døgnet, siger Jacob Rasmussen fra Nr. Åby Maskinstation.
Ønsker flere afgange
Derfor håber Roerslevgaard, at Vejdirektoratet vil lave endnu en afgang med tung trafik over Den Nye Lillebæltsbro.
- Hvis vi kunne få en tid midt på dagen mellem 10 og 12, hvor trafikmængden ikke er så stor alligevel. Der er plads til os, og vi bruger ikke mere end seks til otte minutter, så er vi ovre og væk fra vejene igen. Det vil hjælpe os rigtig meget og især landmændene, siger Lars Christiansen.
Vejdirektoratet skønner, at mellem 10.000 og 12.000 bilister dagligt benytter sig af Den Gamle Lillebæltsbro.
- Jeg ved ikke, hvad jeg skal gøre. Den yderste konsekvens er jo, at jeg ikke kan klare det økonomisk, siger Birgit Munk.
Skovgrillen er vant til jævnligt vejarbejde på Lillebæltsbroen, som oftest har indflydelse på omsætningen. Men i år er det i modsætning til tidligere år en periode på fem måneder, hvor broen vil være helt lukket.
Men selvom brolukningen har stor betydning for hendes forretning forstår hun, at brolukningen er nødvendig og roser samarbejdet med kommunen og Vejdirektoratet.
Den Gamle Lillebæltsbro spærres i 20 uger
Nu sker det: Skal du nå en sidste solskinstur i bil over Den Gamle Lillebæltsbro, skal det ske i pinsen.
Efter pinse er det slut med at køre bil over Den Gamle Lillebæltsbro i de kommende 20 uger. Det oplyser Vejdirektoratet. Kørebanen, fugerne og betonen skal renoveres.
Hvad angår erhvervslivets langsomt kørende køretøjer, har Vejdirektoratet fået politiets tilladelse til at arrangere eskorter for dem over Den Nye Lillebæltsbro, mens den gamle er spærret. Det vil ske uden for myldretiden med en såkaldt TMA kørende bagved. En TMA er en lastbil med en særlig stødabsorberende enhed.
Togdriften fortsætter som normalt, og fællesstien for gående og cyklister vil undtaget nogle enkelte nætter også være åben i det meste af perioden.
- Det er en meget omfattende og nødvendig renovering af Den Gamle Lillebæltsbro, som vi mest effektivt kan gennemføre, hvis entreprenøren kan arbejde uhindret af vejtrafikken, siger specialkonsulent i Vejdirektoratet, Shahriar Honar.
Til gengæld betyder lukningen, at den samlede renoveringsperiode bliver kortere.
- Samtidig vil vi i renoveringsperioden gøre vores yderste for at få trafikken til at glide så nemt som muligt på Lillebæltsbroen, lyder det videre fra specialkonsulenten.
- Jeg oplever, at der er blevet gjort, hvad der kan gøres. Det havde naturligvis været optimalt, hvis arbejdet kunne finde sted om vinteren, men jeg må jo tro på, at det ikke kan lade sig gøre, siger ismutteren.
Hun havde håbet, at hun kunne få lov at stille et reklameskilt op på motorvejen, men det tillader reglerne for skiltning ikke.
- Det er skidt. Men jeg kan jo ikke sige, at man ikke skal reparere broen, siger hun.
Vejdirektoratet har også bebudet reparationer og lukning af broen til næste år.