1. Multikriminelle familier og klaner skal sidestilles med bander
Hvis du er en del af en kendt multikriminel familie, skal du efterforskes, sigtes og straffes fuldstændigt ligesom, hvis du var registreret bandemedlem.
2. Bevisbyrden for at opnå status som registreret bandemedlem/medlem af en multikriminel familie eller klan skal reduceres
Hvis politiet igen og igen observerer personer, der udøver grov kriminalitet sammen med kendte bandemedlemmer eller medlemmer af multikriminelle familier og klaner – skal det være mere ligetil at registre vedkommende som bandemedlem.
Dette med henblik på at åbne for anvendelse af bandeparagraffer.
3. Bandeparagraffer skal kunne bruges, også når bandemedlemmer eller multikriminelle familier og klaner begår kriminalitet mod ikke-bandemedlemmer
I dag kan bandeparagrafferne kun aktiveres, når bander begår kriminalitet mod andre bander som led i en konflikt mellem to grupperinger.
Altså en vurdering, der knytter sig til både udøveren og ofret for kriminaliteten. Sådan bør det ikke være. I stedet bør det være kriminalitetens alvor og udøveren, der er afgørende for, om noget kan straffes med bandeparagraffer.
4. Udvidet opholdsforbud
Et af de værktøjer, der ville blive tilgængeligt i kampen mod multikriminelle familier og klaner, hvis de blev sidestillet med banderne, er opholdsforbuddet. Hvor udvisning af Danmark ikke er en juridisk mulighed, er intentionen her at fjerne så mange af de hårdkogte kriminelle fra deres lokalområde som muligt.
5. Forsøg med omvendt fodlænke skal udvides til bandemedlemmer og medlemmer af multikriminelle
I dag er det i praksis meget svært for politiet at opretholde opholdsforbud, og i høj grad et spørgsmål om held og tilfældigheder. Derfor bør man udvide ordningen med omvendt fodlænke til også at kunne bruges på bandemedlemmer eller medlemmer af multikriminelle familier, der er idømt opholdsforbud.
6. Styrkede værktøjer til at ramme de multikriminelle familier og klaners pengekredsløb
Skattemyndighederne bør have samme fokus på multikriminelle familier som på bandemedlemmer.
Som en del af indsatsen anbefales det også, at personer, der er registreret som bandemedlemmer fratages muligheden for at besidde og oprette CVR-numre, således at det registrerede bandemedlem ikke under dække af at drive legal virksomhed kan holde gang i illegale pengestrømme og hvidvaskning.
7. National ekspertgruppe skal kvalificere forebyggelse af rekruttering til multikriminelle familier og klaner
Ekspertgruppen skal komme med anbefalinger til en stærkere sammenhæng mellem det forebyggende, kriminalpræventive arbejde og indgribende indsatser.
Som en del af dét afdækkes også fordele ved rettighedsfrakendelse overfor banderegistrerede personer - herunder kriminelle i multikriminelle familier – således, at de personer ikke må være del af erhvervsmæssige og eller fritidsaktiviteter, der omfatter personer under 18 år.
8. ”Flere myndigheder – samme kamp”
Der kan med fordel etableres en arbejdsgang, hvor politi og andre relevante myndigheder koordinerer og kanaliserer særskilt opmærksomhed og prioritet over på sager, der relaterer sig til persongalleriet omkring kernen af multikriminelle familier.
Det kunne være i form af hyppigere eller fremskyndede razziaer, overvågninger og efterforskninger – målrettet at skabe maksimalt pres omkring udvalgte individer.
9. Sagsbehandling af personer med tilknytning til multikriminelle familier og klaner bør fastholdes i større kommuner
Der etableres mulighed for, at større kommuner har mulighed for at sagsbehandle banderegistrerede personer - herunder fra multikriminelle familier - på vegne af en anden hjemkommune. Foruden at være en hjælp til mindre kommuner vil forslaget være med til at sikre en ensartet sagsbehandling.
10. Øgede ressourcer til politikredse med høj andel af multikriminelle familier
Prioritering af flere midler til politikredse, der løfter en særlig opgave i forhold til håndtering af multikriminelle familier – i erkendelse af de ekstraordinære opgaver det påfører politikredsen.