Borgmester om motorvejsstøj: Minister må begrænse hastigheden
Artiklen er mere end 30 dage gammel
Støjen stiger og stiger i Nyborg. Nu er 1.300 boligejere ramt af motorvejstrafikken. Benny Engelbrecht skal komme til Nyborg, siger borgmester Kenneth Muhs (V).
Vedvarende støj er ikke alene irriterende. Det går også ud over helbredet.
I Nyborg er det et særtligt problem.
1300 beboere med hus op til motorvejen - dobbelt så mange som for fem år siden - er i dag udsat for kraftig motorvejsstøj.
Brev til minister
Derfor bør landets nye transportminister, Benny Engelbrecht (S), nu gribe ind, mener Nyborgs borgmester Kenneth Muhs (V).
Sammen med Per Jespersen (S), formand for Nyborgs teknik- og miljøudvalg, har han nu skrevet til ministeren og bedt ham om at komme til Nyborg.
Billarm: Nyborg-beboere skærmes mod motorvejsstøj
Beboerne i Strandparken, Skovparken og Majsvej har i årevis været plaget af støj fra den stigende trafik på motorvejen igennem Nyborg.
Beboerne har blandt andet anført, at støjen er blevet højere efter, at kommunen byggede cykelsti og fjernede noget af bevoksningen ved motorvejen.
Det har affødt adskillige møder med Vejdirektoratet og Nyborgs politikere, men nu er der lys forude.
For på det kommende møde i Nyborgs teknik- og miljøudvalg indstilles det, at udvalget bruger 815.000 kroner på at opsætte en tre meter høj og 100 meter lang støjskærm.
Skærmen opsættes på lejet jord på Center for Døve. Støjskærmen placeres på motorvejsbroen over Skaboeshusevej og har en længde på 100 meter mod vest. Der etableres bevoksning fra afslutningen af støjskærmen til skovlunden mod vest langs med motorvejen.
Forvaltningen anbefaler, at pengene findes via anlægspuljen til cykelstier og trafiksikkerhed, hvor der i 2017 er afsat 2,5 millioner kroner.
Brevet er sendt afsted med udsigten til endnu mere støj i Nyborg.
Den tidligere regering har besluttet, at der fremover skal kunne køres 130 kilometer i timen fra Storebæltsbroen frem til afkørsel 44 i Nyborgs vestlige del.
- Vi ser en midlertidig hastighedsnedsættelse for personvogne som samfundsmæssigt acceptabelt, indtil der er er lavet en permanent løsning for de mange støjplagede boliger. Det skal ses i sammenhæng med, at antallet af støjplagede boliger formentlig vil stige i takt med, at trafikmængden over Storebæltsbroen fortsat vil stige, hedder det i brevet til ministeren.
Kig til Tyskland
Nyborgs politikere vil gerne have farten sat ned som det ofte ses syd for grænsen, når man nærmer sig bymæssig bebyggelse.
Vejdirektoratet har for godt et par år siden lagt støjdæmpende asfalt, men ifølge Nyborg Kommune lagde man umiddelbart efter almindelig asfalt ovenpå for at nedsætte slitagen af den støjdæmpende asfalt.
- Det betød en væsentlig forøgelse af støjniveauet, fortæller Peter Boesen, der bor i Strandparken.
Han har målt støj op til 90 decibel på sin terrasse.
Sundhedsorganisationen WHO har sat grænseværdien for trafikstøjen til 53 decibel.
- Så dør folk ikke
Håber på støjskærm:
- Så dør folk ikke
I et brev til tranport- og boligminister Benny Engelbrecht (S) anmoder Peder Christensen på vegne af Støjgruppen Odense om opsætning af støjskærme og midlertidig nedsættelse af hastigheden til 80 kilometer i timen på motorvej E20 syd om Odense.
Hver dag plages han af støj fra biler på motorvejen i området, og det kan have store konsekvenser for helbredet.
- Man må maksimalt udsættes for en støj på 53 decibel om dagen og 45 decibel om natten, og her har vi tit støj på 70 decibel, forklarer Erling Lund Hansen, der stiftede Støjgruppen Odense i 2002.
Der kan gå otte år
Knap fem kilometer fra Peder Christensen og Erling Lund Hansen er der sat 1600 meter støjskærm op. I Sanderum begyndte man nemlig allerede i maj at bygge på en støjskærm, som skal stå færdig til november. Og den bliver bygget, så der stadig er plads til den planlagte udvidelse af motorvejen til tre spor mellem Odense Vest og Nr. Aaby.
Men udsigterne til en støjskærm langs Søparken, hvor Peder Christensen og Erling Lund Hansen bor, er fjerne. Grundet udvidelsen af motorvejen kan der komme til at gå op til otte år.
- Vi har fået at vide, at vi får en støjskærm om otte år, når motorvejen er færdig, og det er endda slet ikke sikkert. Hvis det først bliver om otte år, så er der folk, der dør af det. Helt uskyldige mennesker, der bliver syge og dør af det, siger Peder Christensen.
Når mennesker konstant udsættes for støj, kan det have en række uønskede virkninger. Trafikstøj øger risikoen for hjertekarsygdom samt andre folkesygdomme. I 2003 vurderede Miljøstyrelsen, at mellem 200 og 500 danskere dør for tidligt på grund af støjgener.
Benny Engelbrecht skriver i et brev tilbage til Støjgruppen Odense, at han har fuld forståelse for deres frustrationer.
- Jeg forstår godt den frustration, som det skaber, at der er usikkerhed om, hvilke projekter man kan forvente, og hvornår man kan forvente dem. Derfor er det min ambition at skabe stabile rammer for de kommende ti års infrastrukturinvesteringer ved at søge en bred politisk aftale om infrastruktur, skriver Benny Engelbrecht i brevet.
En midlertidig hastighedsnedsættelse
Transport- og boligministeren vil besøge de støjplagede borgere syd om Odense omkring Søparken senere på året. Selvom det er et skridt i den rigtige retning, så ville det gøre en stor forskel for Erling Lund Hansen og naboerne at få en støjskærm.
- Så bliver folk ikke syge af støjen, så dør folk ikke, og så får vi en bedre livskvalitet, siger Erling Lund Hansen.
Da han købte sit hus i 1993, kørte der cirka 19.000 biler om dagen på motorvejen ved hans hus, i dag kan han høre lyden af lige godt 70.000 biler hver dag. Hvis ikke en støjskærm kan komme på tale nu, håber han i det mindste at kunne se et skilt med en hastighedsbegrænsning på 80 kilometer i timen langs E20.
- Det vil ikke gå ud over fremkommeligheden for lastbiler, som efter loven kun må køre 80 kilometer i timen, og det vil kun betyde to til tre minutters længere transporttid gennem Odense for bilister, forklarer han.
Mindre del af brooverskud
Allerhelst ser Nyborg Kommune, at der opsættes nye og bedre støjskærme på strækningen, og at regningen sendes til A/S Storebælt, der genererer den stigende grafik til motorvejen.
Kommunen har regnet ud, at det vil koste to procent af Storebæltsforbindelsens overskud i 2017 at opsætte nye og tidssvarende støjskærme.
- De gamle støjskærme er lavet som et V, der bøjer ind mod bebyggelsen, hvor de i stedet burde kaste støjen tilbage på motorvejen, siger Peder Halse, der bor på Majsvej.