7. nov. 2019 kl. 7:25
Henning Bagger / Ritzau Scanpix
/

Borgmester om motorvejsstøj: Minister må begrænse hastigheden

Artiklen er mere end 30 dage gammel

LYT
Del

Støjen stiger og stiger i Nyborg. Nu er 1.300 boligejere ramt af motorvejstrafikken. Benny Engelbrecht skal komme til Nyborg, siger borgmester Kenneth Muhs (V).

Vedvarende støj er ikke alene irriterende. Det går også ud over helbredet.

I Nyborg er det et særtligt problem.

1300 beboere med hus op til motorvejen - dobbelt så mange som for fem år siden - er i dag udsat for kraftig motorvejsstøj.

Brev til minister

Derfor bør landets nye transportminister, Benny Engelbrecht (S), nu gribe ind, mener Nyborgs borgmester Kenneth Muhs (V).

Sammen med Per Jespersen (S), formand for Nyborgs teknik- og miljøudvalg, har han nu skrevet til ministeren og bedt ham om at komme til Nyborg.

Læs også: Billarm: Nyborg-beboere skærmes mod motorvejsstøj
Gå tilbage Del
5. maj. 2017 kl. 8:28
Fyn

Billarm: Nyborg-beboere skærmes mod motorvejsstøj

Beboerne i Strandparken, Skovparken og Majsvej har i årevis været plaget af støj fra den stigende trafik på motorvejen igennem Nyborg.

Beboerne har blandt andet anført, at støjen er blevet højere efter, at kommunen byggede cykelsti og fjernede noget af bevoksningen ved motorvejen.

Det har affødt adskillige møder med Vejdirektoratet og Nyborgs politikere, men nu er der lys forude.

For på det kommende møde i Nyborgs teknik- og miljøudvalg indstilles det, at udvalget bruger 815.000 kroner på at opsætte en tre meter høj og 100 meter lang støjskærm.

Skærmen opsættes på lejet jord på Center for Døve. Støjskærmen placeres på motorvejsbroen over Skaboeshusevej og har en længde på 100 meter mod vest. Der etableres bevoksning fra afslutningen af støjskærmen til skovlunden mod vest langs med motorvejen.

Forvaltningen anbefaler, at pengene findes via anlægspuljen til cykelstier og trafiksikkerhed, hvor der i 2017 er afsat 2,5 millioner kroner.

Brevet er sendt afsted med udsigten til endnu mere støj i Nyborg.

Den tidligere regering har besluttet, at der fremover skal kunne køres 130 kilometer i timen fra Storebæltsbroen frem til afkørsel 44 i Nyborgs vestlige del.

- Vi ser en midlertidig hastighedsnedsættelse for personvogne som samfundsmæssigt acceptabelt, indtil der er er lavet en permanent løsning for de mange støjplagede boliger. Det skal ses i sammenhæng med, at antallet af støjplagede boliger formentlig vil stige i takt med, at trafikmængden over Storebæltsbroen fortsat vil stige, hedder det i brevet til ministeren.

Kig til Tyskland

Nyborgs politikere vil gerne have farten sat ned som det ofte ses syd for grænsen, når man nærmer sig bymæssig bebyggelse.

Vejdirektoratet har for godt et par år siden lagt støjdæmpende asfalt, men ifølge Nyborg Kommune lagde man umiddelbart efter almindelig asfalt ovenpå for at nedsætte slitagen af den støjdæmpende asfalt.

- Det betød en væsentlig forøgelse af støjniveauet, fortæller Peter Boesen, der bor i Strandparken.

Han har målt støj op til 90 decibel på sin terrasse.

Sundhedsorganisationen WHO har sat grænseværdien for trafikstøjen til 53 decibel.

Læs også: Håber på støjskærm:
  • Så dør folk ikke
Gå tilbage Del
23. sep. 2019 kl. 19:35

Håber på støjskærm:
  • Så dør folk ikke

I et brev til tranport- og boligminister Benny Engelbrecht (S) anmoder Peder Christensen på vegne af Støjgruppen Odense om opsætning af støjskærme og midlertidig nedsættelse af hastigheden til 80 kilometer i timen på motorvej E20 syd om Odense.

Hver dag plages han af støj fra biler på motorvejen i området, og det kan have store konsekvenser for helbredet.

- Man må maksimalt udsættes for en støj på 53 decibel om dagen og 45 decibel om natten, og her har vi tit støj på 70 decibel, forklarer Erling Lund Hansen, der stiftede Støjgruppen Odense i 2002.

Der kan gå otte år

Knap fem kilometer fra Peder Christensen og Erling Lund Hansen er der sat 1600 meter støjskærm op. I Sanderum begyndte man nemlig allerede i maj at bygge på en støjskærm, som skal stå færdig til november. Og den bliver bygget, så der stadig er plads til den planlagte udvidelse af motorvejen til tre spor mellem Odense Vest og Nr. Aaby.

Ole Holbech
Støjmuren i Sanderum er 1600 meter lang og afskærmer en del af støjen. Håbet er, at hele strækningen langs E20 bliver udstyret med en støjskærm om mindre end de otte år, som er udsigten lige nu.

Men udsigterne til en støjskærm langs Søparken, hvor Peder Christensen og Erling Lund Hansen bor, er fjerne. Grundet udvidelsen af motorvejen kan der komme til at gå op til otte år.

- Vi har fået at vide, at vi får en støjskærm om otte år, når motorvejen er færdig, og det er endda slet ikke sikkert. Hvis det først bliver om otte år, så er der folk, der dør af det. Helt uskyldige mennesker, der bliver syge og dør af det, siger Peder Christensen.

Når mennesker konstant udsættes for støj, kan det have en række uønskede virkninger. Trafikstøj øger risikoen for hjertekarsygdom samt andre folkesygdomme. I 2003 vurderede Miljøstyrelsen, at mellem 200 og 500 danskere dør for tidligt på grund af støjgener.

realdania.dk
Støj er en stor stressfaktor, og den støj, som Peder Christensen, Erling Lund Hansen og de andre naboer oplever i Søparken, kan få store konsekvenser for helbredet.

Benny Engelbrecht skriver i et brev tilbage til Støjgruppen Odense, at han har fuld forståelse for deres frustrationer.

- Jeg forstår godt den frustration, som det skaber, at der er usikkerhed om, hvilke projekter man kan forvente, og hvornår man kan forvente dem. Derfor er det min ambition at skabe stabile rammer for de kommende ti års infrastrukturinvesteringer ved at søge en bred politisk aftale om infrastruktur, skriver Benny Engelbrecht i brevet.

En midlertidig hastighedsnedsættelse

Transport- og boligministeren vil besøge de støjplagede borgere syd om Odense omkring Søparken senere på året. Selvom det er et skridt i den rigtige retning, så ville det gøre en stor forskel for Erling Lund Hansen og naboerne at få en støjskærm.

- Så bliver folk ikke syge af støjen, så dør folk ikke, og så får vi en bedre livskvalitet, siger Erling Lund Hansen.

Ole Holbech
Støjgruppen Odense sendte brevet til transport- og boligministeren 11. august. Nu er planen, at han skal besøge området senere på året.

Da han købte sit hus i 1993, kørte der cirka 19.000 biler om dagen på motorvejen ved hans hus, i dag kan han høre lyden af lige godt 70.000 biler hver dag. Hvis ikke en støjskærm kan komme på tale nu, håber han i det mindste at kunne se et skilt med en hastighedsbegrænsning på 80 kilometer i timen langs E20.

- Det vil ikke gå ud over fremkommeligheden for lastbiler, som efter loven kun må køre 80 kilometer i timen, og det vil kun betyde to til tre minutters længere transporttid gennem Odense for bilister, forklarer han.

Mindre del af brooverskud

Allerhelst ser Nyborg Kommune, at der opsættes nye og bedre støjskærme på strækningen, og at regningen sendes til A/S Storebælt, der genererer den stigende grafik til motorvejen.

Kommunen har regnet ud, at det vil koste to procent af Storebæltsforbindelsens overskud i 2017 at opsætte nye og tidssvarende støjskærme.

- De gamle støjskærme er lavet som et V, der bøjer ind mod bebyggelsen, hvor de i stedet burde kaste støjen tilbage på motorvejen, siger Peder Halse, der bor på Majsvej.

29. nov. 2024 kl. 11:42
Arkiv / TV 2

Arbejdstilsynet besøgte biogas-byggeri inden ulykke - fandt ingen problemer

LYT
Del

Da der tirsdag skete en voldsom ulykke, som kostede tre mennesker livet, på Flemløse Biogas, var byggetilladelsen på plads. Men den blev først givet 8. oktober mens byggeriet havde været i gang siden foråret.

I perioden har Arbejdstilsynet været på byggepladsen to gange, og det fandt ikke anledning til at give anmærkninger.

Trods den manglende byggetilladelse har Flemløse Biogas haft anmeldt et byggeri i følge Arbejdstilsynet, som har betydet, at Arbejdstilsynet har været på byggepladsen ad to omgange i perioden, inden ulykken indtraf tirsdag. Begge besøg var uden anmærkninger, har TV 2 Fyn fået oplyst.

Tilladelse på bagkant

Det er dog stadig problematisk at byggeriet er begyndt uden en tilladelse, siger advokat og direktør hos Knudsgaard Advokater, Mads Knudsgaard, der har speciale i entreprise- og byggeret.

- Det, der er problemet, er, at der er andre myndigheder, der måske ikke kommer i spil. Eksempelvis Arbejdstilsynet eller andre miljømæssige forhold bliver ikke bragt på banen, fordi man simpelthen ikke kender sagen, før der er indsendt en byggeansøgning.

I dette tilfælde har Arbejdstilsynet dog været vidende om at et byggeri fandt sted på grund af virksomhedens egen anmeldelse.

Byggetilladelse bidrager til sikkerhed

Når der gives en byggetilladelse til et byggeri, følger der ofte en række vilkår med, som skal være opfyldt for den pågældende byggeplads. Det kan dreje sig om arbejdstid og sikkerhed, lyder det fra Mads Knudsgaard.

- Man ved jo strengt taget ikke, om det er et lovligt byggeri, og om der potentielt er farligt på byggepladsen. Er der nogle ting, der gør, at man ikke må fortsætte på den her måde. Og det skal jo afgøres fra sag til sag fra kommunens side(Når der gives byggetilladelse, red.).

Læs også: Efter dødsulykke: Kollapset tank blev bygget uden tilladelse
Gå tilbage Del
28. nov. 2024 kl. 16:56

Efter dødsulykke: Kollapset tank blev bygget uden tilladelse

Thomas Larsen-Bjerre

Byggetilladelsen fik Flemløse Biogas først den 8. oktober i år. Året forinden havde Flemløse Biogas søgt om dispensation til at bygge reaktortanken i 18 meters højde i stedet for de 15 meter, lokalplanen foreskrev. En dispensation man fik.

Byggeriet foregik altså uden tilladelse, og i en mailkorrespondance den 16. april i år gjorde Assens Kommunes Miljøafdeling opmærksom på, at man skulle søge byggetilladelse til det byggeri, biogasanlægget allerede havde påbegyndt i marts måned.

Her gør Miljøafdelingen også opmærksom på, at der skal søges byggetilladelse til en teknikhal, som allerede er opført.

Det fremgår af en aktindsigt, som TV 2 Fyn har gennemlæst.

Gjort lovligt senere

Først den 19. juni søgte Nordic Green Engineering fra Silkeborg på vegne af Flemløse Biogas om byggetilladelse til tanken, og den 8. oktober meddelte Assens Kommune en lovliggørelse – ikke alene af tanken – men også af gyllenedkøling, pumpehus og varmevekslerhus.

- Ethvert byggeri, der kræver en byggetilladelse, skal have en byggetilladelse inden det går i gang. Det er hævet over en hver tvivl, siger Martin Albertsen, der er direktør i By, Land og Kultur i Assens Kommune.

- Vi kan enten bede om, at det bliver revet ned, eller vi kan bede om en juridisk lovliggørelse. Vi har en forpligtelse til at vælge den mindst indgribende. Vi vurderede, at man her ville opnå en byggetilladelse.

Oplysningerne bekræftes af nabo Karin Jensen og hendes mand, der fra adressen Langgade 15 har direkte udsyn til anlægget.

- Min mand og jeg er enige om, at byggeriet startede allerede i marts. Det fremgår jo også af aktindsigten fra Assens Kommune, siger Karin Jensen.

Satellitbilleder fra Miljøstyrelsen taget i sommeren 2024, hvor byggeriet er i fuld gang og synligt fra luften. Altså længe før byggeriet blev lovliggjort.

Miljøministeriet - https://miljoegis.mim.dk/

Flemløse Biogas sommer 2022

Miljøministeriet - https://miljoegis.mim.dk/

Flemløse Biogas sommer 2024 - opførelsen af

Helt forkert at bygge uden tilladelse

Mads Knudsgaard, advokat og direktør i Knudsgaard advokater, der har speciale i entreprise- og byggeret kalder det helt forkert at bygge inden, der ligger en tilladelse.

- Det er i strid med den byggeretlige lovgivning at begynde byggeri inden tilladelsen foreligger, siger Mads Knudsgaard.

Samtidig peger han dog på, at det ofte er set før, at der bliver tilgivet frem for tilladt, når det gælder byggesager i kommunerne.

- Det er ikke usædvanligt at få en lovliggørelse, fordi man ”glemmer” at ansøge om byggetilladelse. Nogle gange skal man rose kommunen for at være samarbejdsvillige.

Et af de spørgsmål, der fortsat mangler at blive besvaret efter ulykken er, om sikkerheden på arbejdspladsen har været i orden – og om Arbejdstilsynet har været vidende om det store byggeri på biogasanlægget. Noget som Mads Knudsgaard vurderer usandsynligt.

- De (Arbejdstilsynet, red.) har helt sikkert ikke vidst det, før der har ligget en ansøgning om byggeriet. Det kan være bagsiden ved, at kommunen vil være flinke, så er der information, der kan gå tabt til diverse myndigheder.

Det er ikke lykkedes TV 2 Fyn at få en kommentar fra Kurt Brusgård Poulsen, der er direktør i Flemløse Biogas.

Kommunen gjorde i april selv opmærksom på, at Flemløse Biogas skulle ansøge om byggetilladelsen, når nu det allerede var i gang med opførelsen.

- Man prøver langt hen ad vejen at være en god samarbejdspartner som kommune, man prøver at få tingene til at lykkes i stedet for at bremse projekterne, siger Mads Knudsgaard.

Udover tre omkomne, kom seks personer alvorligt til skade.

29. nov. 2024 kl. 11:25
Thomas Larsen-Bjerre

Taget på kollapset silo var et "pionerprojekt"

LYT
Del

Tre personer er omkommet i forbindelse med en arbejdsulykke på Flemløse Biogasanlæg, hvor de arbejdede på en tagkonstruktion på en nyopført silo.

Og det var en helt særlig tagkonstruktion, som der var ved at blive opført, skriver mediet BuildingTech. Et såkaldt “pionerprojekt”, der er udarbejdet af en af Tysklands største biogasproducenter, af Envitec Biogas AG.

Ifølge virksomheden skulle siloen forsynes med et flat tag, der er i stand til at bære sig selv, og derfor ikke har burg for understøtninger. Hvorfor taget kollapsede er dog endnu usikkert.

I alt 10 personer var på taget, da det kollapsede. Seks af dem er kommet alvorligt til skade, mens en er sluppet uskadt.

29. nov. 2024 kl. 10:38

TV 2 Fyn-reporter var på stedet, da sidste mand blev fundet: - Pludselig kunne jeg se blå blink

Klokken 19.08 torsdag aften kom en ambulance kørende med høj fart og udrykning ved Flemløse Biogas.

TV 2 Fyns reportere Peter Salomon og Thomas Mengers Karstensen var på stedet, da den sidste person, som var forsvundet under en arbejdsulykke, blev fundet.

I forbindelse med forberedelserne til torsdagens 19:30-udsendelse kunne de se blå blink fra en ambulance i horisonten.

Kørte derfra uden udrykning

Ambulancen kørte igen efter 10-15 minutter, fortæller Peter Salomon, der noterede sig, at den forlod adressen uden udrykning.

- Vi troede først, at de havde fundet den savnede person, men fordi ambulancen kørte igen stille og roligt, gik vi ud fra, at det ikke var den savnede person, der var fundet.

Efter ambulancen var kørt. kom der stadig en lind strøm af forskellige beredskabsbiler, fortæller Peter Salomon videre. Derfor antog han helt frem til, Fyns Politi oplyste, at det havde fundet den savnede person, at eftersøgningsarbejdet stadig var i gang.

- Derfor tænkte jeg, at ambulancen måske var kommet for at tilse en af redningsarbejderne, som måske var kommet mindre til skade.

I alt var ti personer involveret i arbejdsulykken på Flemløse Biogas. Seks af dem er kommet alvorligt til skade, mens tre er omkommet. Den sidste person slap uskadt fra ulykken.

29. nov. 2024 kl. 8:54

MitID er i øjeblikket ustabilt

LYT
Del

Opdateret: Tidligt fredag morgen var platformen MitID ustabil. Klokken 9.15 var problemet løst igen.

Platformen MitID er i øjeblikket ustabilt. Det oplyser Digitaliseringsstyrelsen til B.T.

Et antal brugere vil lige nu opleve problemer med at bruge platformen.

- Der er igangsat en fejlsøgning, og man forsøger at få det op så hurtigt som muligt, siger en pressetalsmand for Digitaliseringsstyrelsen.

29. nov. 2024 kl. 8:10
Thomas Larsen-Bjerre

Biogas-direktør reagerer på tredje dødsfald

LYT
Del

Direktør for Flemløse Biogas er "dybt berørt" efter den tragiske arbejdsulykke tirsdag.

Torsdag aften klokken 18 fandt Fyns Politi en person, som var savnet, efter en arbejdsulykke på Flemløse Biogas.

Fredag morgen reagerer direktør for Flemløse Biogas Kurt Poulsen i en pressemeddelelse på nyheden.

Var tæt på afdøde

- Jeg er dybt berørt af meddelelsen om, at den savnede medarbejder nu er fundet død nede i tanken, vi er ved at få opført. Jeg har haft et tæt samarbejde med den afdøde, og nu er er han død. Det er helt forfærdeligt.

I alt ni personer var involveret i ulykken, der endte med at koste tre mennesker livet. De seks andre har tidligere været meldt voldsomt tilskadekomne.

- Det er en meget ulykkelig situation, at endnu en medarbejders pårørende skal have den ultimativt værste besked, man overhovedet kan forestille sig, lyder det videre fra Kurt Poulsen.

Forsøger stadig at klarlægge hændelsesforløb

TV 2 Fyn har forsøgt at få en uddybende kommentar fra direktøren, men i pressemeddelelsen udtaler han, at han ikke ønsker at udtale sig yderligere på nuværende tidspunkt.

Det skyldes, at politiet og myndighederne stadig arbejder med at kortlægge hændelsesforløbet. En process, som Flemløse Biogas og entreprenørvirksomhederne samarbejder med politiet om.

29. nov. 2024 kl. 7:57

Politi og brandvæsen rykkede ud til mystisk brand

LYT
Del

Fyns Politi fik fredag morgen klokken 04.34 en anmeldelse om kraftig røgudvikling i Lærkeparkens Købmand i Lærkeparken i Odense. Det bekræfter Sten Nyland, der er vagtchef hos Fyns Politi, til TV 2 Fyn.

- Vi kører derud sammen med brandvæsenet og kan konstatere, at der er ild i noget i Lærkeparkens Købmand.

Vagtchefen fortæller videre, at politiet stadig arbejder på stedet, men at det er for tidligt at sige noget om årsagen til branden.

Dit digitale aftryk

Vi bruger cookies for at gøre din oplevelse bedre. Enkelte bruges til reklameformål. Vi klatter ikke med dine data, og du kan altid trække dit samtykke tilbage. Læs mere her.

Du kan altid ændre dine præferencer senere

Her kan du finde en oversigt over, hvilke cookies vi potentielt sætter.

Se flere detaljer om vores cookies her