Efter 50.000 underskrifter skal et nyt borgerforslag om at fjerne broafgiften på Storebæltsbroen nu en tur forbi Christiansborg.
For når et borgerforslag rammer dette gyldne tal, så skal folketingspolitikerne nemlig helt ekstraordinært diskutere forslaget.
Den store opbakning glæder derfor forslagsstilleren Bent Thodsen fra Hanstholm. Men for ham at se er de tusindvis af underskrifter ikke slutmålet, fortæller han og uddyber:
- Der skal så mange støtter til, så det gør, at ministeren ryster på sin taburet. Det er den eneste måde, hvor vi har en chance for, at det går hen og bliver en endelig lov, siger Bent Thodsen til TV Midtvest.
Hvis det står til borgerforslaget, så skal det være gratis at krydse Storebæltsbroen fra 1. juli i år.
Men det kan være svært at føre igennem, da Storebæltsbroen bidrager med en stor sum penge til statskassen. Ifølge Sund & Bælt generede broen indtægter for næsten 2,6 milliarder kroner i 2020.
Det er jo en barriere mellem Sjælland og Fyn. Jeg synes i hvert fald, at det burde være billigere
Ganske almindelig sund fornuft
Borgerforslaget får da også en blandet modtagelse hos politikerne bag murstensvæggene på Christiansborg.
Ifølge Jyllands-Posten støtter transportminister Trine Bramsen (S) idéen om en gratis Storebæltsbro, men mener alligevel ikke, at der kan gives afkald på broafgiften nu.
- Som landet ligger lige nu, er der dog ikke noget, der peger på, at jeg kan trylle de takster, der er for at passere Storebælt, væk. Samtidig vedkender jeg mig de aftaler, der er indgået, siger transportminister Trine Bramsen (S) til avisen.
Nye Borgerliges transportordfører Mette Thiesen (D) tager godt imod borgerforslaget.
- Selvfølgelig giver det god mening, at det, som binder Danmark sammen, ikke skal være brugerbetalt. Så vi synes sådan set, at det er et rigtig godt borgerforslag, siger hun til TV 2 Fyn.
Men er det overhovedet realistisk at få det vedtaget og samlet 90 mandater?
- Ja, det må du jo spørge resten af partierne om. Vi synes jo, at det er ganske almindelig sund fornuft, at brugerbetalingen selvfølgelig skal fjernes fra Storebæltsbroen, siger Mette Thiesen (D)
Fjern afgiften eller gør den billigere
Hvis en personbil krydser Storebæltsbroen koster det i dag 250 kroner uden rabat. Samme tur i lastbil koster 610 kroner.
Og spørger man bilisterne på Storebæltsbroen er holdningen forskellig, når det gælder spørgsmålet om, hvorvidt broen skal være gratis eller ej.
- Jeg tror ikke, at det ville betyde den store forskel. Jeg tror, at hvis folk har et ærinde, så kører de turen, siger lastbilchauffør Erik Brøndum Kjær.
Derimod mener andre bilister, at hvis broafgiften ikke bliver fjernet, så bør prisen i det mindste sættes ned.
- Det er jo en barriere mellem Sjælland og Fyn. Jeg synes i hvert fald, at det burde være billigere. Måske hundrede kroner, men ikke 250 kroner. Det er for meget, siger pensionist Gunnar Husted.
- De kunne da også bare sætte prisen lidt ned. Det vil i hvert fald være et skridt i den rigtige retning siger, servicetekniker Alex Andersen.
Hvis man årligt fortsætter med at afdrage på Storebæltsbroen, ligesom man gør i dag, så forventer Sund & Bælt, at Storebæltsbroen vil være betalt i 2032.