30 km/t eller biler ud af byen: Hvordan vil du finde 100.000 ton CO2 om året?

Odenses store, grønne klimaplan er vedtaget, men politikerne diskuterer stadig indholdet. De er uenige, og flere elementer kan ikke lade sig gøre alligevel. Se, om du er bedre til at bygge klimaplanen for byens fremtid.

Denne artikel er genudgivet i forbindelse med historien om, at Odenses borgmester Peter Rahbæk Juel (S) har bedt Transportministeriet om at sænke hastighedsgrænsen til 90 kilometer i timen på den del af motorvejen, der løber igennem Odense.

Nu kan du være med til at bygge din egen grønne trafikplan i Odense.

For to måneder siden præsenterede et enigt byråd i Odense en grøn trafikplan, som skal gøre, at byen sparer 100.000 ton CO2 om året i 2030.

Ad flere omgange er trafikplanen krakeleret, og onsdag aften skal forligspartierne igen mødes for at drøfte planen.

Du har mulighed for at sammensætte din egen grønne trafikplan. Du skal lande på mindst 100.000 ton CO2 om året.

Klik og hold nede på boksene for at trække dem over i din plan. (Obs: Spillet fungerer bedst på en computer)

Allerede få dage efter aftalen blev præsenteret, kom de første knaster. Regeringen og Folketinget ville ikke være med til at lade Odense Kommune sænke hastigheden på Fynske Motorvej syd om Odense til 90 kilometer i timen.

Efter sommerferien har Konservative og Venstre i Odense meldt ud, at de alligevel ikke vil være med til at nedsætte hastigheden på byvejene med 20 kilometer i timen.

Herunder kan du læse mere om de tiltag, der har været i spil på trafikområdet.

Hvordan sparer Odense 100.000 ton CO2 om året på trafikområdet?

01

Lavere hastigheden i byen

02

Lavere hastighed på Fynske Motorvej

03

Bedre kollektiv trafik

04

Non-road

05

Klimavenlige byområder

06

Elektrificering og parkering

07

Samkørsel og delebiler

08

Trafikøer

09

Trafikøer uden for Ring 2

10

Nulemissionszoner inden for Ring 2

Oversigt

    Oversigt