30 km/t eller biler ud af byen: Hvordan vil du finde 100.000 ton CO2 om året?
Artiklen er mere end 30 dage gammel
kopieret!
Odenses store, grønne klimaplan er vedtaget, men politikerne diskuterer stadig indholdet. De er uenige, og flere elementer kan ikke lade sig gøre alligevel. Se, om du er bedre til at bygge klimaplanen for byens fremtid.
Denne artikel er genudgivet i forbindelse med historien om, at Odenses borgmester Peter Rahbæk Juel (S) har bedt Transportministeriet om at sænke hastighedsgrænsen til 90 kilometer i timen på den del af motorvejen, der løber igennem Odense.
Nu kan du være med til at bygge din egen grønne trafikplan i Odense.
For to måneder siden præsenterede et enigt byråd i Odense en grøn trafikplan, som skal gøre, at byen sparer 100.000 ton CO2 om året i 2030.
Ad flere omgange er trafikplanen krakeleret, og onsdag aften skal forligspartierne igen mødes for at drøfte planen.
Du har mulighed for at sammensætte din egen grønne trafikplan. Du skal lande på mindst 100.000 ton CO2 om året.
Klik og hold nede på boksene for at trække dem over i din plan. (Obs: Spillet fungerer bedst på en computer)
Allerede få dage efter aftalen blev præsenteret, kom de første knaster. Regeringen og Folketinget ville ikke være med til at lade Odense Kommune sænke hastigheden på Fynske Motorvej syd om Odense til 90 kilometer i timen.
Efter sommerferien har Konservative og Venstre i Odense meldt ud, at de alligevel ikke vil være med til at nedsætte hastigheden på byvejene med 20 kilometer i timen.
Herunder kan du læse mere om de tiltag, der har været i spil på trafikområdet.
Hvordan sparer Odense 100.000 ton CO2 om året på trafikområdet?
Lavere hastigheden i byen
Fartgrænserne sættes ned med 20 kilometer i timen i byen. Det vil gøre det lettere for cyklister, fodgængere og offentlig transport, men mere besværligt for bilister.
16.000 ton CO2 om året
Lavere hastighed på Fynske Motorvej
Fartgrænserne på 14 kilometer motorvejsstrækning syd om Odense sættes ned til 90 kilometer i timen.
Det er Folketinget - og ikke byrådet i Odense - der afgør, om farten skal sættes ned, og det afviser den nuværende regering og andre partier i Folketinget. Det er "for dyrt" og "et dårligt værktøj", siger transportministeren.
14.000 ton CO2 om året
Bedre kollektiv trafik
Mens det bliver mere besværligt at være bilister, skal det være nemmere at bruge kollektiv trafik.
Busserne kan få deres egen bane på udvalgte strækninger, hvor der er to spor, eksempelvis Søndre Boulevard.
Busserne må stadig køre 50 kilometer i timen, mens bilisterne kun må køre 30 kilometer i timen.
9.000 ton CO2 om året
Non-road
Begrebet non-road dækker blandt andet over maskiner, der bruges i forbindelse med byggeri, landbrug og havearbejde.
Her skal kommunen som bygherre gå forrest og indkøbe maskiner, der fremmer den grønne omstilling.
10.000 ton CO2 om året
Klimavenlige byområder
Der skal etableres fodgænger- og cykelzoner omkring seks skoler i byen. Derudover skal cyklepassagerne gennem gågaden forbedres.
Ved lyssignaler skal cyklister og fodgængere prioriteres over bilister. Det er eksempelvis ikke længere nødvendigt for fodgængere at trykke på en knap og derefter vente for at få grønt lys.
20.000 ton CO2 om året
Elektrificering og parkering
Minimum 40 procent af bilerne i 2030 skal være elbiler. Der er tale om et ambitiøst mål, som kommunen kun i mindre grad har indflydelse på.
Det skal nås ved at opsætte flere ladestandere ved alle byens parkeringspladser, og parkeringspladsen ved Odense Slot omdannes til ren elbilsparkeringsplads.
21.000 ton CO2 om året
Samkørsel og delebiler
I stor skala skal der gennemføres samkørselsprojekter forskellige steder i byen for at få flere til at køre sammen.
Nogle parkeringspladser bliver reserveret til delebiler. I busbanerne vil det være tilladt for delebiler også at køre.
10.000 ton CO2 om året
Trafikøer
Trafikøer er områder, hvor der kun er én adgangsvej for biltrafikken. Det vil betyde vejlukninger, så det er ikke muligt at køre på tværs af øerne.
I stedet for skal bilisterne på en længere omvej ad de større veje for at komme mellem de enkelte trafikøer. Trafikøerne er i det centrale Odense.
13.000 ton CO2 om året
Trafikøer uden for Ring 2
Det er muligt at lave trafikøer uden for Ring 2. Ringvejen går rundt om byens centrum, eksempelvis gennem Bolbro, ud forbi Odense Zoo, forbi Rosengårdcentret, gennem Vollsmose og over Odins Bro.
Laver man trafikøer uden for Ring 2, vil det give endnu større CO2-besparelser, men også endnu mere besværligt som bilist at skulle på arbejde eller besøge familie og venner tæt på.
18.000 ton CO2 om året
Nulemissionszoner inden for Ring 2
Nulemissionszoner er områder, hvor biler med forbrændingsmotor ikke må køre.
Det vil gøre det sværere for benzinbiler og hybridbiler at køre rundt i Odense, for de må ikke køre ind i de områder, og det kan være, de skal køre til arbejde gennem områder for at komme på arbejde.
46.000 ton CO2 om året