1,7 kvadratmeter per elev er hverdagen for flere klasser på Munkebjergskolen i Odense. Også selvom interesseorganisationen Danske Skolelever anbefaler, at der minimum er 2,7 kvadratemeter per elev.
Det har mødt kritik fra skolebestyrelsen, ligesom Araz Khan, der er medlem af byrådet for Venstre, har kritiseret flertallet i byrådet for ikke at prioritere nok penge til folkeskolerne.
De seneste 12 år har Tim Vermund repræsenteret socialdemokratiet, som alle årene har haft borgmesterposten i byen.
Han er socialdemokratisk 1. viceborgmester i Odense, og kalder sig selv for 'børnenes viceborgmester'.
På trods af mange års fokus på at forbedre forholdene i de odenseanske folkeskoler - blandt andet ved seneste kommunalvalg i 2017, hvor Socialdemokratiet blandt andet gik til valg på at skabe bedre rammer for undervisningen - er der stadig udfordringer på folkeskoleområdet.
Vi har spurgt 'børnenes viceborgmester', hvorfor det stadig er tilfældet.
- Vi har lige afsat over en halv milliard til skolerenoveringer, og Munkebjergskolen får 19,7 millioner kroner udmøntet i 2022. Jeg glæder mig da til at komme ud på skolen og snakke med dem om, hvordan de vil have, vi bruger de penge, så vi får gjort noget ved det her problem. De penge er afsat. Det har vi gjort - det har Venstre ikke gjort, så derfor synes jeg, det er lidt sjovt, Araz Khan går ud med den her kritik.
Det her har været et problem i længere tid. Eleverne klager over støj og ondt i hovedet. Du kalder dig ' børnenes viceborgmester', og repræsenterer borgmesterpartiet. Hvorfor har I ikke prioriteret at gøre noget ved det her?
- Hvert eneste år har vi prioriteret folkeskoleområdet, men det kræver rigtig mange ressourcer. Den arv, vi har overtaget fra tidligere generationer, er ikke så god. Vi har mange skoler, som er nedslidte og måske dårligt konstrueret, så på den måde har vi store udfordringer foran os. Det er også derfor, vi netop har fundet penge i 'Velfærdens Fundament', så vi kan begynde at få gjort noget ved det.
- Jeg er selv tidligere elev på Munkebjergskolen, så jeg kender alt til arbejdsforholdene i klasselokalerne, og det er simpelthen for småt. Det er ikke velegnet til moderne undervisning at være i så små lokaler. Så jeg vil bestemt gerne være med til at gøre noget ved det. Det kræver bare, at vi får fundet pengene, og det arbejder vi på.
Vil ikke garantere noget
Du nævner selv, det kræver rigtig mange ressourcer. Det er I klar over, men alligevel har I ikke sat nok penge af til at få løst problemerne. I har eksempelvis prioriteret letbanen i stedet for. Hvorfor den prioritering?
- Det er næsten komisk, at alt skal blive til en letbane-diskussion i den her by. Vi har skabt en letbane, som har sat gang i byen. Der er gang i udviklingen, og skattegrundlaget stiger, så vi får flere penge, så vi kan gøre noget for skolerne. Det er den store plan, og det er vi godt i gang med. Men det er da klart, jeg vil rigtig gerne have flere penge til at renovere skoler for. Nu har vi fundet lidt over en halv milliard til det, og vi skal i gang med at udmønte det - også ude på Munkebjergskolen. Det er da helt klart min ambition, at vi skal have bedre klasselokaler ude omkring på alle vores skoler i Odense.
Som 'børnenes viceborgmester' er det så nok at kalde det en ambition. Kan du garantere, at det bliver ordnet?
- Nu har jeg lært efter mange år i politik, at man skal passe på med at garantere noget som helst. Jeg kan i hvert fald love, at jeg vil arbejde benhårdt for at vi får ordentlige fysiske forhold på vores folkeskoler. Det har jeg gjort i rigtig mange år, det vil jeg fortsat kæmpe for.
Problemet er ikke isoleret til Munkebjergskolen. Vi har kendskab til flere andre odenseanske folkeskoler, hvor der ikker er plads nok i forhold til de anbefalinger, som for eksempel Danske Skoleelever kommer med. Hvad vil I gøre ved det?
- Rom blev ikke bygget på en dag. Vi bliver nødt til hvert eneste år at få prioriteret det her område. Vi har fundet rigtig mange midler til at få gjort noget ved alle vores skoler. Vi er i gang, men det er klart, at der er også meget store udfordringer foran os.