De drømte løs på drengeværelset - nu omsætter brødrepar for millioner med genial idé
Artiklen er mere end 30 dage gammel
kopieret!
Hvad der begyndte som kedsomhed på soveværelset er i dag endt som en succesfuld sneakers-forretning med et tocifret millionbeløb i omsætning.
I hjertet af Odense SØ har brødrene Nam og Dan Dinh omdannet en passion for sjældne sneakers til en millionforretning gennem virksomheden Sneakerzone.
Med tusindvis af skoæsker, der bugner af ikoniske mærker som Nike, Jordan og Adidas, er virksomheden en del af den globale videresalgsbølge.
På en computerskærm kan brødrene konstatere, at en kunde netop har købt et par eftertragtede sko fra mærket Nike til den nette sum af 6.700 kroner.
- Det kan godt være, det er en af dem, vi har på lager, konstaterer Nam Dinh og går ud af sit kontor for at lede mellem de tusindvis af æsker.
Dette er ikke en usædvanlig hændelse for Sneakerzone. Videresalg eller 'resale' af sjældne sneakers er hjørnestenen i virksomheden, hvor udbud og efterspørgsel styrer priserne som på et aktiemarked, konstaterer brødrene.
Kunder fra hele Danmark er villige til at betale store summer for sjældne modeller, og netop denne niche har også bragt Sneakerzone ind i rampelyset på sociale medier, hvor de har samlet over 170.000 følgere på TikTok.
Begyndte i soveværelset
Rejsen begyndte tilbage i 2020, da landet lukkede ned under coronakrisen. Da lockdown sendte brødrene hjem fra skole og kedsomheden ramte, opstod en idé, der snart skulle fylde hele huset med skoæsker.
- Vi begyndte i mit soveværelse hjemme hos vores forældre. Vi havde fem sko på en hylde, som vi begyndte at sælge. Så blev ti sko til 20 sko. Pludselig var mit soveværelse fyldt med skoæsker, fortæller Nam Dinh.
Nam Dinhs mor konstaterede hurtigt, at størstedelen af sønnens værelse var fyldt op med kasser. Brødrene fik derefter lov til at bruge forældrenes stue som kontor, men virksomheden voksede hurtigt. Pludselig stod der hundredvis af sko midt i stuen i barndomshjemmet.
- Under blackfriday havde vi sat en stor skærm op i stuen, hvor man kunne se, hvor meget vi havde solgt for. Der kom vores far ind, og jeg kan huske, at man kunne se på ham, at det var vildere, end han regnede med, siger Dan Dinh, hvorefter hans bror fortsætter:
- Jeg tror også, det gik noget tid, før det gik op for dem, at deres drenge havde skabt en forretning ude i deres stue, som de kan leve af.
Vækst er vejen frem
Sidste år omsatte Sneakerzone for omkring 18 millioner kroner. I år forventer brødrene at omsætte mellem 23 og 25 millioner kroner.
Kan I forstå, hvis der er nogen, der finder det problematisk, at en ung målgruppe bruger så mange penge på noget materielt?
- Ja, helt klart. Det er mange penge. Da vi var unge, tænkte vi ikke over, hvilke sko vi havde på. Jeg tror, at hvis man gik ned i en folkeskole nu, så ville nogle få et chok, mens andre ville tænke, at det er sådan, det er nu om dage, siger Nam Dinh.
Selvom omsætningen lyder voldsom, er der stadig nogen vej, før brødrene kan begynde at slippe på speederen. For at nå deres fulde potentiale, er brødrene allerede i gang med at udforske nye markeder uden for Danmark.
- Helt ærligt, så er vores margin ikke særlig stor. Vi tjener meget lidt på hver sko, vi sælger, og derfor er vi også nødt til at sælge rigtig mange sko. Alle de penge, vi tjener, bruger vi på at vækste. Vi trækker lige nok penge ud selv, så vi kan overleve, fortæller Dan Dinh.
- Vi skal til udlandet. Der er ikke så meget mere at hente i Danmark, konstaterer Nam Dinh.