Derfor er det gået så galt for letbanen

Odense Letbane mangler 147 millioner kroner på grund af alt for lave passagertal. Der er flere årsager til, hvorfor det er gået så galt.

Så er den gal med letbanen igen.

Nu mangler Odense Letbane i alt 147 millioner kroner over to år til driften, fordi der ikke er nok passagerer i letbanetogene.

- Det er en ærgerlig og dybt beklagelig situation, siger letbaneformand Jesper Rasmussen.

Der er flere årsager til, at det er gået så galt.

Kørte ikke i flere uger

Jesper Rasmussen peger blandt andet på, at et flere uger langt driftsstop har forstærket i forvejen lave passagertal.

Driftsstoppet blev udløst af en nedfalden køreledning. I den forbindelse blev der afsløret store fejl på strømførende ledninger, og mens det blev repareret, kørte letbanen ikke på størstedelen af strækningen i ugevis.

Problemer med køreledningerne på store dele af strækningen medførte driftsstop.
Problemer med køreledningerne på store dele af strækningen medførte driftsstop.
Foto: Ole Holbech/Tobias Aas Christensen

Det har i sagens natur medført voldsomt dalende passagertal hen over sommeren, men det er langt fra hele forklaringen.

Nyt OUH er igen forsinket

Da letbanen åbnede i 2022, regnede man med 25.000 daglige passagerer. Inden sommerens driftsstop var der dog kun 16.000-17.000 daglige passagerer.

Ifølge Odense Letbane er det især den sydlige del af letbanestrækningen, som mangler det forventede antal passagerer.

Det drejer sig om strækningen mellem Bilka og Hjallese, især stationerne omkring Syddansk Universitet.

- Vi afventer først og fremmest åbningen af Nyt OUH, siger Jesper Rasmussen.

Nyt OUH er forsinket endnu en gang.
Nyt OUH er forsinket endnu en gang.
Foto: Amanda Holmgaard Sørensen

Nyt OUH er igen blevet forsinket. Odenses nye sygehus skulle oprindeligt have åbnet i 2022 - samme år som letbanen, der også var forsinket, åbnede - men sygehuset er ad flere omgange blevet forsinket.

Forventningen er, at sygehuset ved letbanens sydlige strækning åbner tidligst i efteråret 2025 - altså om mere end to år.

For letbanen betyder det, at den ikke får de forventede antal passagerer, som hvis odenseanerne havde haft behov for at benytte byens nye kollektive transportmiddel til det nye sygehus.

Grøn trafikplan i Odense

Jesper Rasmussen understreger dog, at det manglende sygehus ikke alene kan forklare de lave passagertal. Tværtimod.

Han opfordrer politikerne i Odense til at nedsætte en arbejdsgruppe med eksperter, der kan samle erfaringer fra ind- og udland til at komme med løsninger.

I forvejen er et enigt byråd i Odense blevet enige om at gøre det mere besværligt for bilister at komme ind til Odense - blandt andet ved at sænke fartgrænserne i byen med 20 kilometer i timen.

Håbet er, at flere vil droppe bilen og tage letbanen. De nye fartgrænser er dog ikke sat i kraft endnu, og derfor har det ingen effekt på letbanen.

Kritik af billetter

Siden åbningen af letbanen er billetsystemet blevet kritiseret fra flere sider. Nogle passagerer har undret sig over, at man ikke kan købe billet på stationen eller i toget, og det har generelt været for besværligt at gennemskue de billigste billetter.

I sommerferien har Odense Letbane derfor forsøgt at gøre det nemmere at købe billet ved at sætte røde mærkater med QR-koder op på letbanestationerne.

Ved at scanne koden med sin mobiltelefon kan man købe billet til både letbanen og busserne i Odense for 15 kroner.

Cirka 30.000 har siden 15. juni har købt billet med QR-kode.
Cirka 30.000 har siden 15. juni har købt billet med QR-kode.
Foto: Odense Letbane

Det har været en succes, konkluderer Odense Letbane, der dog ønsker langt flere initiativer, så letbanen i Odense kan blive en succes.

Det er ikke første gang, letbanen i Odense mangler penge. TV 2 Fyn har tidligere fortalt, at pengekassen med anlægsreserver er så godt som tom. Derfor må pengene findes et andet sted, hvis underskuddet skal dækkes.

Tidligere har Odense Letbane og Fynbus fået tilført 119 millioner kroner til driften, mens letbanen har skullet bruge 32 millioner kroner fra anlægsreserven i forbindelse med en voldgiftssag mod entreprenøren Comsa. 

I efteråret blev Odense Letbane kritiseret, fordi togene havde “massive problemer” med at køre på grund af nedfaldne blade

Oversigt

    Oversigt