Efter fortrolig orientering: Lover letbanen til tiden - men borgerne undrer sig

Onsdag deltog Økonomiudvalget i Odense Kommune i et fortroligt møde om letbanen. Det får borgerne til at undre sig over, at det skal være så hemmelighedsfuldt.

Ved årsskiftet kan man sætte sig i et letbanetog og blive fragtet rundt i Odense.

Det fastholder Odense Letbanes direktør, Mogens Hagelskær, og i sidste uge garanterede den tekniske direktør hos letbanen, Steen Lykke, det samme - også på trods af forsinkede testkørsler og andre problemer.

Men det kommer efter flere forsinkelser af hele projektet. Oprindeligt skulle den være indviet i slutningen af 2020, så blev det til 1. september i år, og nu hedder datoen altså "ved årsskiftet". 

Men i Odense er borgerne begyndt at undre sig over, hvad der sker med letbanen, og hvornår "årsskiftet" er.

- De burde være helt åbne og fortælle åbent, hvad der er galt, så vi andre også kan tage stilling til, hvad der sker, siger Lars Bo, da TV 2 Fyn møder ham på gågaden i Odense onsdag.

Tillid hos politikerne

Onsdag mødtes økonomiudvalget i Odense til en ekstraordinær og fortrolig orientering om letbaneprojektets fremtid. 

Hos SF og Konservative er der stadig fuld tillid til letbanen efter mødet. Meget mere kan de ikke dele.

- Jeg kan godt forstå, der er stor interesse. Vi har som ejere fået en fortrolig orientering, som vi ikke må eller kan videregive, siger Brian Dybro (SF), der er beskæftigelses- og socialrådmand i Odense Kommune.

quote Vi er jo selv med til at betale og i og med, at byen har været lukket så meget ned og er så stor en ulempe for os i byen

Henrik Lund Juul, Odense

- Som politikere har vi en fortrolig viden, som vi skal forvalte bedst muligt til glæde og gavn for odenseanerne, stemmer ældre- og handikaprådmand Søren Windell (K) i.

Heller ikke by- og kulturrådmand Christoffer Lilleholt (V), der ellers har ytret sig meget kritisk de senest uger, fordi han frygter en ekstraregning til skatteborgerne, ville åbne op om mødets indhold.

- Vi må tro på, at letbanedirektøren siger det rigtige. Jeg har ønsket mere åbenhed, det har jeg sagt i dag, og det har jeg sagt tidligere, men det er et virkelig stort projekt, siger rådmanden.

- Vi er jo selv med til at betale

På gaden i Odense er man dog ikke begejstret for den hemmelighedsfulde tilgang til letbanen.

- Vi er jo selv med til at betale og i og med, at byen har været lukket så meget ned og er så stor en ulempe for os i byen, siger Henrik Lund Juul.

Lars Bo synes, der er for meget fortrolighed om letbanen.
Lars Bo synes, der er for meget fortrolighed om letbanen.
Foto: Alex Syrik

- Det kunne være rart med lidt mere åbenhed om, hvad det koster, siger Dorthe Zacho.

Det er historier om problemer på letbanens værksted, en konflikt med banedanmark, der har stoppet letbanens testkørsler på dele af strækningen, og senest meldingen om, at den spanske entreprenør Comsa er kommet med nye krav, som i yderste konsekvens kan belaste letbanens økonomi voldsomt, der blandt andet er med til at undre byens bogere.

Alligevel har borgmester i Odense Kommune Peter Rahbæk Juel (S) fortsat tillid til letbaneselskabet.

- Meldingen er, at forventningen er, at det holder sig inden for budget og tidsplan, siger han og henviser til, at Comsa ikke skal forvente at komme igennem med alle krav.

Men størrelsen på beløbet, som parterne er uenige om, kan offentligheden ikke få oplyst og vil stadig være fortrolig.

- Der er den åbenhed, der skal være, så selskabet på den ene side har en god mulighed for at passe på skatteborgerens penge, mens der på den anden side skal være en offentlighed om rammer og retninger i et projekt som Odense Letbane, fastslår borgmesteren. 

Oversigt

    Oversigt