25. mar. 2022 kl. 20:00
Blue Water Shipping

Firma anker dom mod Odense Havn:
  • Det strider mod vores retsfølelse

Artiklen er mere end 30 dage gammel

LYT
Del
Link
kopieret!

Odense Havn er fundet skyldig i lovbrud. Alligevel bliver havnen ikke pålagt krav om erstatning eller sanktioner. Nu anker den forurettede virksomhed sagen til Landsretten.

Der er årelange gnidninger mellem Odense Havn og speditionsfirmaet Blue Water Shipping.

I februar blev en principiel sag mellem de to parter afgjort i Sø- og Handelsretten. Her blev Odense Havn fundet skyldig for at have overtrådt havneloven ved blandt andet at have udført ulovlig havnerelateret operatørvirksomhed. 

Læs også: Erstatningssag på vej mod Odense Havn
Gå tilbage Del
23. maj. 2017 kl. 22:40
Fyn

Erstatningssag på vej mod Odense Havn

Blue Water Shipping har fået medhold af Trafikstyrelsen. Odense Havn konkurrerede på ulige vilkår, men har nu rettet ind.

Odense Havn har i flere år overtrådt havnelovgivningen og udført ulovlig havnerelateret operatørvirksomhed, stevedoring, projektstyring, truck- og terminaltraktorkørsel, ingeniørberegning og load test.

Det fremgår af en afgørelse fra Trafikstyrelsen, der netop har afgjort en klage fra logistikfirmaet Blue Water Shipping, der har haft en afdeling i Odense siden 1988.

Da A. P. Møller i 2011 rykkede ud af Lindø, rykkede Blue Water ind med en lille afdeling.

Lindø Industripark, der var ejet af A. P. Møller, indgik et samarbejde med Blue Water Shipping om overtagelse af driften af kraner og andet udstyr i industriparken. I perioder havde Blue Water Shipping mere end 30 ansatte, og indtjeningen var stigende i takt med flere opgaver for de nye indflyttere på Lindø.

1. januar 2014 blev Lindø Industripark solgt til den kommunale selvstyrehavn Odense Havn, der er ejet af Odense Kommune, og da den nye ejer begyndte at udøve en række havnerelaterede aktiviteter, som Blue Water i forvejen tilbød, er aktivitetsniveauet og indtjeningen hos Blue Water faldet, oplyser firmaet i en pressemeddelelse til TV 2/Fyn.

Ifølge Kurt Skov, administrerende direktør og grundlægger af Blue Water Shipping, forsøgte man at opnå en mindelig løsning på kommunens overtrædelse af havneloven, der slår fast, at en kommunal selvstyrehavn ikke inden for lovens rammer kan udøve de pågældende aktiviter, når en privat aktør allerede udøver disse.

 - Afgørelsen fra Trafik, Bygge- og Boligstyrelsen er helt klar. Det er stærkt bekymrende, at havnens ledelse siden 2014 har tilsidesat havneloven og med kommunale midler i ryggen ulovligt har konkurreret med private virksomheder – herunder Blue Water Shipping, siger Kurt Skov i pressemeddelelsen.

Odense Havn og Lindø Industripark A/S er fra den 22. februar fusioneret med Lindø Port of Odense og er nu et aktieselskab, hvorefter man lovligt kan tilbyde havnerelateret operatørvirksomhed i konkurrence mod Blue Water og andre.

Kurt Skov har den 17. maj haft et møde med havnedirektør Carsten Aa, men uden, at parterne er nået til enighed, og Blue Water Shipping vil nu anlægge sag mod Odense Havn for et ikke oplyst milllionbeløb.

Ifølge fyens.dk er Odense Havn ikke færdig med at granske Treafikstyrelsens afgørelse, men havnedirektør Carsten Aa afviser, at havnen ikke vil samarbejde med Blue Water Shipping, og mener, at havnen blot har forsøgt at varetage havnens legitime interesser.

Men nu har Blue Water Shipping anket sagen til Landsretten.

- Det strider mod vores retsfølelse, at der ligger en klar afgørelse om bevidst overtrædelse af havneloven, og at dette ikke medfører straf eller erstatning, siger Blue Waters administrerende direktør Søren Nørgaard Thomsen i en pressemeddelelse. 

For selv om Odense Havn ifølge afgørelsen har overtrådt loven, så får den kommunalt ejede havn ingen sanktioner eller erstatningsansvar. 

Blue Water havde ikke løftet bevisbyrden for at opnå erstatning, lyder det i pressemeddelelsen. 

- Det er en principiel sag, der berører retstilstanden for hele vores branche, og derfor mener vi også, at der er grund til at tage sagen videre, uddyber Søren Nørgaard Thomsen. 

- En anke er vigtig for branchen

I flere år har den kommunalt ejede Odense Havn overtrådt loven. Her har havnen blandt andet udført ulovlig havnerelateret operatørvirksomhed. Dette er udført i form af blandt andet ingeniørberegninger, truck- og terminaltraktorkørsel og projektstyring, viser en afgørelse fra Trafikstyrelsen.

Læs også: Letbane-uheld kommer ikke bag på ekspert:
  • Vi så det også med elcyklerne
Gå tilbage Del
25. mar. 2022 kl. 11:27

Letbane-uheld kommer ikke bag på ekspert:
  • Vi så det også med elcyklerne

Ole Holbech

Ni ud af ti uheld sker på grund af menneskelig adfærd. Derfor komme det ikke bag på ekspert, at letbanen giver uheld i trafikken.

Fire bilister og en cyklist har været i karambolage med letbanen indtil videre. Der har været buler, men ingen alvorligt tilskadekomne. 

Hos Letbanen Odense vidste man godt, at uheld kunne ske, når letbanetogene for alvor begyndte at køre. 

- Det er, hvad vi har set fra lignenede byer, hvor man har fået letbane rundt om i verden. Et hvert uheld er et for meget, men det er desværre uundgåeligt, forklarer Dan Ravn, direktør, drift & vedligehold, Odense Letbane.

Indtil videre har det ikke været letbanen, men andre trafikanter, der har været skyld i uheldene. Det kommer ikke bag på Jesper Hemmingsen, der er specialkonsulent hos Rådet for Sikker Trafik. 

- Hvis vi ser på trafikulykker generelt, så ved vi, at 90 procent af ulykker sker på grund af menneskelig adfærd, siger Jesper Hemmingsen.

Det er særlig uopmærksomhed, der er årsagen, når trafikanter støder sammen i trafikken.

- Det kan lyde helt tosset, at man kan overse en stor metalboks, som et letbanetog jo er. De fleste i Odense og på Fyn ved jo godt, at den er på vej. Alligevel kommer det bag på folk, at der pludselig er tog på skinnerne, tilføjer Jesper Hemmingsen.

Derfor er det vigtigt, at man er ekstra opmærksom, uanset hvordan man færdes i trafikken.

- Vi forsøger selvfølgelig at informere, så meget vi overhovedet kan. Specielt overfor de bløde trafikanter, som vi er mest bekymrede for, siger Dan Ravn, Odense Letbane.

Mere opmærksomhed, alle steder

Det er ifølge Jesper Hemmingsen en god opfordring at være mere opmærksom i trafikken. Både i Odense, hvor letbanen nu kører, og generelt i trafikken.

- Det kunne de fleste trafikanter faktisk lære noget af i hele landet. For vi kan se, det er det, der fylder mest i ulykkerne, siger Jesper Hemmingsen. 

Det kan være, når to trafikanter overser hinanden på grund af telefoner, reklame eller fordi man bare ikke får set sig ordentlig for.

- Det kan lyde vildt banalt, når jeg siger det, at man skal se sig ordentlig for. Men det fylder utrolig meget i ulykkerne. Både dem med letbaner og dem uden, forklarer Jesper Hemmingsen. 

Nye elementer, nye problemer 

Det er ikke kun, når der begynder at køre tog inde i byen, at det kan komme bag på folk i trafikken. Alle nye elementer kræver en vis tilvænning af trafikanterne.

Det skete også da elcyklen begyndte at tage fat i den danske befolkning. 

- Det kom bag på de andre trafikanter, at det ikke kun var midaldrende mænd i lycra, der råber bagfra, der kan komme stærkt på cykel. Det kan unge, ældre kvinder og alle mulige andre på en elcykel med 25 kilometer i timen også, siger Jesper Hemmingsen.

Når det sker, er der en naturlig stigning af uheld i trafikken, indtil de andre trafikanter vender sig til det nye element, og så falder det igen.

Speditionsfirmaet får i ankelsen af sagen opbakning fra brancheforeningen Danske Shipping- og Havnevirsomheder.

- En anke er vigtig for branchen, da Sø- og Handelserettens dom efterlader de private havnevirksomheder i Danmark i en sørgelig retstilstand, siger Jakob Svane, der er sekretariatschef for Danske Shipping- og Havnevirksomheder i pressemeddelelsen.

- Virksomhederne kan blive udsat for offentlige opgavetyverier, uden at de reelt kan gøre noget.

Overblik over sagen

A.P. Møller Mærsk omdannede i 2011 Lindøværftet til en industripark. I forbindelse med omdannelsen blev der indgået aftale, hvorefter Blue Water skulle varetage en betydelig del af de driftsmæssige opgaver i Industriparken. Disse opgaver omfattede blandt andet anhugning, stevedoring, kranførere og kørsel med Industriparkens tunge køretøjer. 

1. januar 2014 overtog Odense Havn Industriparken, der således blev en del af Odense Havn.

Kort tid efter overtagelsen begyndte Odense Havn i strid med havneloven at hjemtage hovedparten af de opgaver, som Blue Water hidtil havde udført på Lindø. 

Efter forgæves dialog med Odense Havn følte Blue Water sig nødsaget til at indbringe sagen for Trafikstyrelsen, som i 2017 afgjorde, at Odense Havn i strid med havnelovens regler havde udført ”havnerelateret operatørvirksomhed”.

På baggrund af denne afgørelse forsøgte Blue Water at opnå en mindelig løsning med Odense Havn. 

Dette lykkedes ikke, hvorfor Blue Water så sig nødsaget til at indbringe sagen for Sø- og Handelsretten, som i februar i år fastslog, at Odense Havn havde overtrådt havneloven, men at Blue Water ikke havde løftet bevisbyrden for at opnå erstatning. 

Nu er sagen anket til Landsretten.

Kilde: Blue Water 

23. dec. 2024 kl. 16:57
Tophistorie

Vanvittig biljagt: Narkohandler bragede gennem vejarbejde i høj fart

LYT
Del
Link
kopieret!

En biljagt på omtrent en halv time pressede betjente til det yderste i kørekundskaber, mens flere personer blev udsat for alvorlig fare natten til den 12. august i år.

Et anklageskrift fra Fyns Politi indeholder 19 punkter, hvor den 21-årige flugtbilist har tilsidesat færdselssikkerheden og i grov kådhed har sat andres liv og førlighed på spil.

Meget af biljagten blev optaget fra en drone. Videoen kan du se øverst i artiklen.

Desuden afslører anklageskriftet, at den 21-årige var påvirket af amfetamin, ketamin og THC, uden at have recept på de bevidsthedspåvirkende stoffer. Desuden lå han inde med et flere euforiserende stoffer og kontanter, så det formodes han har handlet med narkoen.

Farlig jagt

Mindst ti gange overtrådte narkohandleren sin ubetingede vigepligt, mens han to gange kørte modsat ensretningen i små gader i Rudkøbing.

To politibiler havde han efter sig i den farlige færd, og nær biljagtens afslutning forulykkede den ene politibil nær Ørstedsparkens legeplads, hvorved en betjent kom til skade.

Men flere måtte redde sig selv fra den farlige bilist i Rudkøbings gader. Eksempelvis beskriver anklageskriftet en episode, hvor den 21-årige kørte med 90 kilometer i timen frem mod arbejdere på vejen, mens han kørte mod færdselsretningen.

Her var han tæt på at påkøre en af arbejderne, men nåede at undvige i sidste øjeblik.

I et andet tilfælde måtte en bilist kaste sit køretøj ind på fortovet, for at undgå en kollision, da flugtbilisten igen kom kørende med høj fart mod færdselsretningen.

Slutteligt beskriver anklagerne, at manden udsatte en passager i sin egen bil for livsfare, da han tog passageren med ud i sine farefulde handlinger.

Dronevideo er bevis

Fyns Politi har den private dronefotografs optagelser med i bevis-mappen, bekræfter politiet.

Overfor TV 2 Fyn beskrev dronefotograf Lasse Rømhild, hvordan både flugtbilist og politibiler kørte forbi ham i byhuset i Rudkøbing natten til den 12. august.

- Jeg synes, det var voldsomt, fordi det foregik jo ned gennem alle de små gader og stræder, sagde han dagen efter biljagten.

Anklageskriftet afslører ikke om politiet vil kræve fængsel eller bødestraf. Anklageren vil dog have den 21-årige frataget sin førerret ubetinget, mens politiet vil konfiskere 8,24 gram kokain, 0,54 gram methamfetamin, 8,83 gram hash og 0,94 gram MDMA.

Også 4.650 kroner i kontanter kræves konfiskeret, da politiet mener de stammer fra handel med hash.

Sagen skal afgøres af en dommer og to domsmænd ved Retten i Svendborg i sommeren 2025.

23. dec. 2024 kl. 22:20
Tim Kyhn

Asylcenter sat i bero: Syriske Shiyar så sin far dø

LYT
Del
Link
kopieret!

Syriens diktator Bashar al-Assad er ude - og den omvæltning har sat alle asylsager på asylcentret Holmegaard på Langeland i bero.

Lige nu befinder cirka 100 syriske flygtninge sig på det fynske center. En af dem er 31-årige Shiyar Mohamad Hesso. Han flygtede til Europa i 2015 efter nogle voldsomme oplevelser i Syrien, hvor han blandt andet så sin egen far blive dræbt.

Men selvom den syriske præsident er blevet væltet, vil Shiyar ikke tilbage til Syrien. I stedet håber han på en fremtid i Danmark.

- De dårlige mennesker er væk, men nu kommer der nogle andre til magten, som jeg kan se er islamistiske og det bryder jeg mig ikke om, fortæller han.

23. dec. 2024 kl. 21:35

Politiet deler tips til at holde tyven væk i julen

LYT
Del
Link
kopieret!

Det er godt gammeldags træls, at komme hjem til en husstand, som er gennemrodet af indbrudstyve. Det ved Fyns Politi, som hvert år modtager anmeldelser om indbrud i julen.

Derfor deler politikredsen nu en række tips til at holde tyven på afstand - også selvom man ikke er hjemme.

Trickene er blevet delt i et opslag på Facebook, og lyder sådan:

Hold tyven væk

  • Sørg for, at det ser ud som om der er nogen hjemme i dit hus fx ved timerstyret indendørslys og sensorstyret udendørslys.

  • Luk og lås døre og vinduer. Sørg for at have ordentlige låse på skurer, garager, værksteder m.m.

  • Sørg for at hæk, hegn og buskads ikke kan være et skjul for en tyv.

  • Opbevar/gem smykker og kontanter mindre synlige steder.

  • Tal jævnligt med din nabo. Hold øje med hinandens ejendomme og hold dig orienteret om, hvad der sker i dit lokalområde.

  • Tilmeld dig nabohjælp

23. dec. 2024 kl. 20:38

DSB melder om god stemning og mange tog til tiden

LYT
Del
Link
kopieret!

Den 23. december er ifølge DSB selv forløbet rigtig godt, selvom det er en af årets helt store jule-rejsedage.

Togene er kørt til tiden - i hvert fald mange af dem. 85 procent af passagerer er kommet frem indenfor 3 minutter af planlagt ankomsttid.

DSB fortæller også at de rejsende har sørget for god stemning i togvognene hele dagen igennem.

23. dec. 2024 kl. 19:45
Erik Jepsen/NF/Ritzau Scanpix

Det koster 8,25 kroner i strøm at stege juleanden

LYT
Del
Link
kopieret!

Det kommer til at koste cirka 8,25 kroner i strøm at stege juleanden, viser en beregning fra energisektorens brancheorganisation, Green Power Denmark.

Sidst på eftermiddagen juleaftensdag ligger elpriserne på cirka 3,30 kroner for en kilowatt-time inklusive moms, afgifter og tariffer.

Hvis anden steger i cirka tre timer i en A-mærket ovn, der kræver cirka 2,5 kilowatt-timer, vil prisen lande på cirka 8,25 kroner.

- Det er nok det, jeg vil kalde en blød mellemvare rent elprismæssigt, siger energianalytiker Kristian Rune Poulsen til Ritzau.

Sidste år kostede det ifølge brancheorganisationens såkaldte andestegsindeks 7 kroner at stege juleanden.

Men i 2021 var prisen helt oppe på 13 kroner.

23. dec. 2024 kl. 18:48
Ida Alstrup

Over en million julelys pryder lige nu Odense ZOO

LYT
Del
Link
kopieret!

I morgen aften er det juleaften, der er længe, længe til.

Og hvis du kender nogen, som synes, der er lidt for længe til, så er det heldigvis ikke alle, der er gået på ferie endnu.

For Odense ZOO har fyldt haven op med mere end en million julelys, juleboder og selveste julemanden.

Og også i morgen holder de åbent, hvor børn som voksne kan hilse på Rudolf og hans venner, inden de skal ud med gaver til verdens børn om aftenen.

Haven holder åbent fra kl. 9-14.

23. dec. 2024 kl. 17:55
Daniel Glad

DSB klarer rejsedagen med pebernødder og julestemning

LYT
Del
Link
kopieret!

DSB har været godt forberedt på de rekordmange rejsende danskere denne jul.

Så godt, at personalet har kunne bruge deres tid på at sprede julestemning i togvognene.

- Folk taler mere med hinanden og med os. Det er skønt, siger perronmanager Irene Boesen fra DSB.

Hun fortæller, at DSB hidtil har kørt efter planen - og vil man stadig med toget i dag eller i morgen d. 24 december, så er der stadig billetter tilgængelige.

23. dec. 2024 kl. 15:58
Fyn

Krige, kriser og klassikere - hvad fylder i årets juleprædikener?

Flere af landets præster lægger lige nu sidste hånd på deres prædikener til, hvad der på mange måder kan beskrives som den største dag for folkekirken. Spørgsmålet er dog, hvad der bliver årets store temaer. TV 2 Fyn har fået en gruppe fynboer til at gætte på dette, og for dem var den helt store fællesnævner krige og kriser. Enkelte andre pegede på, at prædikerne ville holde sig til klassikere.

Flere af landets præster lægger lige nu sidste hånd på deres prædikener til, hvad der på mange måder kan beskrives som den største dag for folkekirken. Spørgsmålet er dog, hvad der bliver årets store temaer. TV 2 Fyn har fået en gruppe fynboer til at gætte på dette, og for dem var den helt store fællesnævner krige og kriser. Enkelte andre pegede på, at prædikerne ville holde sig til klassikere.

23. dec. 2024 kl. 15:15
Daniel Glad

Flere julegaver købes i genbrugsbutikker

LYT
Del
Link
kopieret!

Hos Røde Kors Odense oplever man, at flere fynboer køber deres julegaver i genbrugsbutikker.

Det glæder formand for Røde Kors Odense, Lone Hedemand.

- Vi kan tydeligt mærke, at der er en øget omsætning i november og december, så det er vi glade for, fortæller hun til TV 2 Fyn.

Og selvom det kan være alt muligt forskelligt, der sælges i juletiden, så fremhæver hun, at det især er julepakkekalendergaver, der købes hos dem.

Røde Kors omsatte i 2023 for omkring 300 millioner kroner. Omsætningen går blandt andet til katastrofehjælp og lokale aktiviteter.

23. dec. 2024 kl. 14:26
Arkivfoto

Millionbøde til Region Syddanmark efter data-sjusk

LYT
Del
Link
kopieret!

Retten i Kolding har 23. december 2024 idømt Region Syddanmark to bøder på hver 500.000 kr. for brud på GDPR-reglerne. Det er ifølge Ritzau den hidtil højeste straf til en offentlig institution for denne type forseelser.

Uvedkommende kunne få adgang til tusindvis af borgeres personfølsomme data. Retssagen drejede sig om to brud, som fandt sted på forskellige tidspunkter mellem 2011 og 2020.

Begge sager kalder regionen selv for menneskelige fejl.

- Jeg ærgrer mig over, at vi taber de to sager. Der eksisterer en lignende sag, hvor 20 gange så meget data har været eksponeret, som blev lukket med en kritik, siger Morten Lundgaard som er IT-direktør i Region Syddanmark.

Han mener der mangler en rød tråd, i forhold til hvordan denne type sager afgøres.

To sager

Den første sag omhandler en database med spørgeskemasvar, der blev brugt af Børne- og Ungdomspsykiatrien Odense. Der indgik ikke CPR-numre i databasen, men blandt andet navn og fødselsdato.

Region Syddanmarks undersøgelser viste efterfølgende, at sårbarheden kun er blevet anvendt af den borger, der anmeldte sårbarheden, skriver regionen i en pressemeddelelse.

Den anden sag omhandler en PowerPoint-præsentation udarbejdet af en af regionens læger til undervisningsformål. Præsentationen, der lå på regionens hjemmeside, indeholdt fortrolige og følsomme personoplysninger.

15 gange er præsentationen blevet åbnet på hjemmesiden. Det krævede angiveligt stor teknisk snilde at komme helt ind til de fleste af personnumrene i præsentationen.

- Vi tager dommen til efterretning, og vi har siden hændelserne iværksat mange initiativer, der skal medvirke til, at lignende datasikkerhedsbrud ikke sker igen, siger IT-direktøren.

Han understreger, at der i sagen ikke er sket et egentligt data-læk, hvilket vil sige at informationerne ikke er blevet misbrugt.

Regionen har ikke besluttet sig for, om de vil anke sagen til landsretten endnu.

23. dec. 2024 kl. 13:26

Novo-aktien gør comeback efter nedtur

LYT
Del
Link
kopieret!

Der er godt nyt til de Novo Nordisk-investorer, der holdt fast i aktien under fredagens voldsomme kursfald på 20,7 procent.

Aktien handles mandag morgen omkring kurs 648, hvilket er ti procent højere end fredag.

Dermed har Novo Nordisks børsværdi allerede indhentet omkring 200 af de 688 milliarder kroner, som forsvandt.

Fredagens kursfald blev udløst af forskningsresultater for Novos næste store håb inden for fedmebehandling, Cagrisema.

Et forsøg, hvor en række testpersoner modtog behandling med Cagrisema i 68 uger, viste et gennemsnit på 22,7 procents vægttab.

Markedet og Novo Nordisk selv havde håbet på mindst 25 procent, og investorerne reagerede på skuffelsen ved at sende kursen nedad.

Dit digitale aftryk

Vi bruger cookies for at gøre din oplevelse bedre. Enkelte bruges til reklameformål. Vi klatter ikke med dine data, og du kan altid trække dit samtykke tilbage. Læs mere her.

Du kan altid ændre dine præferencer senere

Her kan du finde en oversigt over, hvilke cookies vi potentielt sætter.

Se flere detaljer om vores cookies her