Fynsk krigsalliance på vej: Odense rygtes at være storfavorit

Fyn vil bygge fremtidens krigsskibe. Fynske borgmestre har i hemmelighed dannet en alliance, som TV 2 Fyn nu kan løfte sløret for.

En stærk alliance bestående af kommuner, værfter, private virksomheder, et universitet og måske snart også Region Syddanmark, vil have byggeri af krigsskibe til Fyn. 

Det viser en dagsorden fra Udvalget for Regional Udvikling i Region Syddanmark.

Odenses borgmester, Peter Rahbæk Juel (S) bekræfter alliancen, som kalder sig "Alliancen for Bygning af Krigsskibe på Fyn". Han oplyser i øvrigt, at samtlige fynske borgmestre står bag alliancen, som er dannet i et fælles forum for fynske borgmestre.

Lykkes missionen, kan det betyde arbejdspladser i massevis og ordrer for store millionbeløb til fynsk erhvervsliv.

Der er tidligere bygget fregatter på Fyn.
Der er tidligere bygget fregatter på Fyn.
Foto: Søren Bidstrup/Ritzau Scanpix


Danmark skal nemlig bruge 55 nye krigsskibe over de næste 20 år, og en rapport fra foråret viser, at Odense ligger lunt i svinget til at blive det fremtidige knudepunkt for dansk militært skibsbyggeri.

- Jeg har hørt om alliancen, og det er en rigtig, rigtig fornuftig ide. Jeg hører nemlig på gangene her på Christiansborg, at Odense i forvejen er storfavorit til opgaven, siger Lars Christian Lilleholdt til TV 2 Fyn.

Peter Rahbæk Juel (S) glæder sig over, at Odense bliver kaldt storfavorit og fortæller, at Fyn har kompetencer, industri og infrastruktur til at løfte opgaven.

- En af vores store fordele er, at man på Odense Havn allerede arbejder med at bygge store metalkonstruktioner med robotter, oplyser borgmesteren.

Har kontaktet forsvarsministeren

Det er de fynske borgmestre, som i fællesskab har taget initiativ til alliancen, der skal skabe opmærksomhed om potentialet ved at lave en national "krigsskibsproduktionsfacilitet" på Odense Havn.

Alliancen har i første omgang henvendt sig til forsvarsministeren og forsvarsordførere, mens den komplette sammensætning af alliancens medlemmer endnu er ved at falde på plads.

I et udkast til en hensigtserklæring for alliancen fremgår det, at der på Fyn allerede eksisterer et stærkt økosystem indenfor det maritime område.

På Odense Havn arbejder man i forvejen med at bygge store metalkonstruktioner med robotter.
På Odense Havn arbejder man i forvejen med at bygge store metalkonstruktioner med robotter.
Foto: Robert Wengler/Ritzau Scanpix


En rapport fra Nationalt Partnerskab for det maritime område, der udkom i foråret, peger også på flere fynske værfter, der kan bidrage til konstruktionen af skibene.

- Det kræver af Folketingets politikere, at man er ambitiøse og insisterer på, at vi skal bygge de her skibe i Danmark, og ikke et sted i udlandet, siger Peter Rahbæk Juel.

Havneudvidelse skal bane vejen

Der arbejdes på Odense Havn med planer om at udvide havnens kajarealer og sejlrende. Planer, som endnu ikke er godkendt. Men det er netop disse planer, der skal bane vejen for det fynske krigsskibsbyggeri, afslører borgmesteren i Odense.

- Der er noget med timingen lige nu, for det er nu, vi har muligheden for at gøre plads til byggeriet af de store skibe lige op og ned af den industri, der skal understøtte byggerierne, siger borgmesteren.

Den danske flåde skal formentlig bruge 55 nye skibe de næste 20 år.
Den danske flåde skal formentlig bruge 55 nye skibe de næste 20 år.
Foto: Emil Helms/Ritzau Scanpix


Politisk er der ifølge TV 2 bred enighed om, at en stor del af Søværnets skibe for længst har overskredet udløbsdatoen. De fire inspektionsskibe, der sejler i Nordatlanten og Grønland, er over 30 år gamle og tilbringer stadig mere tid på reparationsværft.

Miljøskibene er endnu ældre, og de fem mindre patruljeskibe af Diana-klassen er ubevæbnede og ikke i stand til at imødegå truslen fra russiske skibe i Østersøen.

Derfor har regeringen besluttet, at i år skal vedtages en langsigtet flådeplan for udskiftning af Søværnets skibe for op mod 40 milliarder kroner.

Oversigt

    Oversigt