Der er trængsel på den fynske motorvej, og det har der været længe. Men nu er den helt konkrete plan for, hvornår udvidelsen fra fire til seks spor finder sted, lagt på bordet.
Ifølge TV 2 Fyns oplysninger skal strækningen på 12 kilometer fra motorvejsafkørslen Odense SØ til Odense V stå færdig i 2030.
Der skal samtidig bygges 5,4 kilometer støjafskærmning på op til ni meter langs udvalgte dele af strækningen, fremgår det.
Dermed vil der være tre spor i hver retning hele vejen fra motorvejskrydset ved Svendborgmotorvejen ved Odense til Fredericia - en strækning på godt 57 kilometer.
Økonomisk er der sat lidt over 1,4 milliarder kroner af til anlægsprojektet, som skal begynde i 2027.
Offentlig transport og nedsat hastighed
TV 2 Fyn bringer oplysningerne på en dag, hvor Odense Kommune på en pressebriefing har annonceret, at Odense Letbanes anden etape bliver 292 millioner kroner dyrere end først antaget.
Odenses borgmester Peter Rahbæk Juel giver dog grønt lys til, at letbanen kan blive udvidet med den omstridte etape to såfremt at omkostningerne på de 15 millioner kroner om året kan findes i det kommunale budget.
- Vi kan se, at der er over en halv million påstigere hver uge i letbanen. De er enormt glade for den, og de anbefaler faktisk i høj grad at bruge letbanen til andre. Omkring 20 til 25 procent lader bilen stå for at tage letbanen. Så det har virkelig positive effekter for byen, og hvis man ikke har modet til at investere, så får du ikke de positive effekter, og du får heller ikke den byudvikling, der kommer med, siger Peter Rahbæk Juel.
Som en del af Odense Kommunes mobilitetsplan er det også ønsket, at hastigheden på dele af motorvejsstrækningen omkring Odense nedsættes fra 110 km/t til 90 km/t. Men med en udvidelse af motorvejen er det ikke just en hastighedsnedsættelse, der kommer på tegnebrættet ifølge TV 2 Fyns oplysninger.
Onsdag ønsker borgmester Peter Rahbæk Juel ikke at kommentere planerne for udvidelsen af motorvejen, der skal stå færdig i 2030, og den mobilitetsplan for Odense, hvor en hastighedsnedsættelse ikke ser ud til at blive en realitet.