"Se min kjole, den er hvid som sneen."
Glade barnestemmer giver genlyd på en af stuerne i Børnehuset Solkernen i det centrale Odense. Her er børn og pædagoger i fuld gang med at synge om farver og snemænd.
Udover at være hyggeligt, så lærer det også børnene om farver - og giver dem et bedre sprog.
- Medarbejdere og det hele gør et fremragende stykke arbejde, og der bliver skabt en ro, som bare gør, at man føler sig velkommen. Der er en hjertelig atmosfære, siger Søren Bomholt, som er far til to tvillingepiger, der går i Børnehuset Solkernen.
- De formår at skabe en ro og tryghed for vores børn og os som forældre. Det er rigtig rart, og man kan egentlig ikke mærke forskel på, om der er krise eller ej. Jeg har en glad dreng, der bliver hentet hver evig eneste dag, fortæller Line Bach Pedersen, der har sønnen Sander på to år og seks måneder i institutionen.
Forældrene til børnene i Solkernen er så glade for vuggestuen, at de har indstillet den til prisen som Årets Dagtilbud. Og faktisk er den odenseanske institution nu blandt de blot tre nominerede til at vinde prisen.
Men hvad er det mere konkret, som pædagoger og medarbejdere arbejder med, og hvad betyder det for børnene?
Her er hvad forældre, en pædagog og lederen af vuggestuen siger.
Her er nomineringen
Forældre: Vores børn udvikler sig fra dag til dag
"Se min kjole, den er blå som havet."
Næste vers i sangen om de farverige kjoler er gået i gang, og nu er den blå farve og sømænd i fokus. Og børnene lærer en hel masse ved sang og leg.
Det siger forældrene som noget af det første, når de skal forklare, hvad det er, Solkernen gør så godt.
- Jeg kan mærke, at min dreng udvikler sig. Der sker bare nogle spring, og det mærker jeg dagligt. Man kan fornemme, at ledelsen gør rigtig meget ud af, at pædagogerne bliver dygtigere hele tiden, forklarer Line Bach Pedersen.
Søren Bomholt er far til tvillingerne Kamma og Rosa på halvandet år. Han har også en datter på fire et halvt, som tidligere har gået i den samme vuggestue.
- Jeg kan bare mærke, hvordan de (børnene, red.) udvikler sig fra dag til dag. Jeg bliver jo overrasket hele tiden. Lige pludselig kommer de hjem og kan selv tage tøjet af - eller vil i hvert fald selv. Personalet er ekstremt gode til at lære børnene både at være modige og selvstændige. Fra en meget tidlig alder får de skabt en unik udvikling hos børnene, som jeg ikke havde set komme, fortæller Søren Bomholt.
Jeg bliver jo overrasket hele tiden. Lige pludselig kommer de hjem og kan selv tage tøjet af - eller vil i hvert fald selv.
Børnehuset Solkernen har 18 medarbejdere og 55 vuggestuebørn. Lige for tiden har de arbejdet med emnerne mod og medmenneskelighed. Katrine Bruun, der er mor til Andrea på halvandet år, har mærket, hvordan hendes datter har fokus på at være hensynsfuld.
- Vores børn lærer meget - for eksempel har de temaer om mod og medmenneskelighed. Vi oplever, at vores datter kan en masse nyt hver dag. Hun er blevet rigtig god til at kramme, og hun kender sine venner og sine pædagoger, siger Katrine Bruun.
Pædagog: Leg er i fokus
"Fem små aber sad på en gren, og de drillede den store krokodille."
Børn og pædagoger er nu gået i gang med at synge den næste sang. I stedet for farver handler det nu om dyr og tal.
Sangene på stuen er bare et af de mange læringsmiljøer, som medarbejderne i Børnehuset Solkernen dyrker.
- Et læringsmiljø kan både være rent fysisk nogle puder, hvor børnene kan kravle rundt og bevæge sig. Men det kan også være noget, jeg skaber i en given situation ved at tage noget bestemt legetøj frem. Og det er jo med udgangspunkt i den børnegruppe, vi lige har., siger Inken Haase, der har været pædagog i 27 år.
Årets Dagtilbud
Hun har været ansat i Solkernen i syv år, og hun har stor fokus på leg hos børnene. Faktisk så meget, at hun og en kollega i sidste uge deltog i en podcast fra pædagogernes fagforbund, BUPL, om leg og læring.
- Det kan godt være, jeg "bare" leger med nogle kugler og et nedløbsrør, men så har jeg måske valgt nogle børn ud, der kan øve sig i at hjælpe hinanden, eller vi skal have nogle ord på plads. Vi leger sammen, og så har vi samtidig fokus på både det motoriske og sproget, forklarer Inken Haase.
Vuggestueleder: Faglighed bliver anerkendt
Dorthe Huus er daglig pædagogisk leder af Solkernen og har de sidste 26 år arbejdet som pædagog og leder i forskellige institutioner i Odense.
Hun er naturligvis glad og stolt over nomineringen til Årets Dagtilbud, men ser det også som et skulderklap til pædagogernes faglighed. Det handler om, at pædagogerne kommer på danmarkskortet, og man ser den kvalitet, som pædagoger yder på arbejdet, siger Dorthe Huus.
Hun understreger, at fagligheden ikke kun findes i Solkernen, men at mange andre institutioner og pædagoger er lige så dygtige og gør lige så meget ud af at dyrke den faglighed.
- Vi er optaget af, at børnene har en dag, hvor der er anerkendende voksne, som guider og hjælper børnene, og som er omsorgsfulde. Så reflekterer vi meget over, hvad vores pædagogik er, og om der er ting, vi kan tænke anderledes, fortæller Dorthe Huus.
Tilbage på stuen er sangene færdige. Det første måltid er spist, og børnene har leget indenfor. Nu går turen for mange af dem ud på legepladsen til endnu mere leg.
Og selvom der er stor fokus på, at børnene skal udvikle sig, så er der også plads til at de "bare" kan lege, uden der er en dybere mening.
Som for eksempel at hoppe i vandpytter. Og det er stadig et hit blandt børnene.