Kæmpe CO2-bombe: Gigant vil omsætte for over 36 millioner på én dag
Artiklen er mere end 30 dage gammel
kopieret!
Med over 25.000 produkter på tilbud, vil åbningsdagen for den nye Power-butik i Odense koste klimaet dyrt, mener ekspert.
Selvom du kan spare 8.690 kroner på et nyt vinkøleskab, kan købet komme til at koste dyrt.
For mens forbrugerne sparer, betaler klimaet. En ny smartphone udleder i gennemsnit godt 76 kilo CO2, viser en undersøgelse, som Refurbed har fået lavet i samarbejde med det tyske forskningsinstitut Fraunhofer.
De mange åbningstilbud vækker derfor bekymring hos ekspert Michael Søgaard Jørgensen.
- Folk bliver lokket af de lave priser, selvom de ikke har et behov, siger Michael Søgaard Jørgensen, ekspert i bæredygtig innovation og omstilling.
- Det kan jo betyde, at folk går ud og køber noget, de ikke har brug for, eller noget, de allerede har i forvejen, og så smider de det gamle ud.
Over 25.000 produkter er på tilbud på åbningsdagen, hvor Power håber at omsætte for mere end 36 millioner kroner. Men direktør for Power Jesper Boysen ser ikke noget problem i, at de holder en åbningsfest i den størrelse.
- Det er vores klare opfattelse, at tingene går i arv, mere end at man køber og smider bort. Så nej, jeg synes ikke, der er noget galt i, at vi holder en forbrugsfest, siger Jesper Boysen.
Så du synes ikke, I bidrager til en klimabelastning med sådan en åbningsfest?
- Nej, det synes jeg ikke. Det er jo ikke hver dag, vi holder sådan en åbningsfest som den her.
Bæredygtig tankegang under kritik
Power har forsøgt at tænke bæredygtigheden ind i forretningen med et koncept, de kalder 'RePower'. Det går ud på, at du kan aflevere brugt elektronik og få bonuspoint, der kan bruges til nye køb i butikken.
Men er det ikke en slags green washing at sige 'kom og aflever dit gamle og køb noget nyt, som du måske i virkeligheden ikke har brug for'?
- Nej, det synes jeg ikke, det er. Selvfølgelig er det vores opgave at gøre opmærksom på os selv – det er vores forretningsmodel, siger Jesper Boysen.
- De produkter, der ikke kan repareres for rimelige penge, bliver genbrugt. For eksempel er skærmene i Tesla lavet ud fra TV-skærme, der er blevet skilt ad og genbrugt.
Ekspert Michael Søgaard Jørgensen forholder sig kritisk over for konceptet.
- Det er vejen til yderligere forbrug. Hvis de endelig ville noget, så kunne de gøre som med deres gamle koncept, hvor de købte folks brugte mobiltelefoner tilbage. Der fik kunden pengene i hånden. At få bonuspoint skubber forbrugeren i en retning af at købe mere, mener Michael Søgaard Jørgensen.
Han mener i stedet, at elektronikforretninger som Power bør være kritiske over for de produkter, de har stående på hylderne. Hvis det er noget, der ikke kan repareres, eller som det ikke kan svare sig at reparere, bør de ikke sælge det.
- Jeg synes, at butikskæderne burde gå mere ind i klimakampen og synliggøre, hvorvidt deres produkter kan repareres, og hvordan forbrugerne passer bedst på sine ting, siger Michael Søgaard Jørgensen.
Han uddyber, at det vil have en positiv effekt for virksomhederne, hvis de signalerer udadtil, at de bekymrer sig for klimaet.
Større succes end forventet
Åbningsdagen og de mange tilbud er ikke til gavn for klimaet, men blandt forbrugerne er det populært.
- Jeg kan næsten ikke tørre smilet af. Det går noget bedre, end vi havde regnet med. Den velkomst, vi har fået her i Odense, er fantastisk, siger direktør Jesper Boysen.
På knap tre timer blev der omsat for 10 millioner kroner. Det svarer til næsten en tredjedel af målet om de 36 millioner. Åbningsdagen strækker sig over 20 timer.