Kun ni af de 20 mest solgte biler kan være i lille, udskældt p-bås: - Det giver ingen mening

11 ud af 20 af de mest solgte biler er for store til at være i p-båsene i Odenses største p-kælder under Thomas B. Thriges gade.

Bilerne herhjemme bliver større og større. Sådan har det været i mange år, og det skyldes i mange tilfældet behovet for mere plads og mere sikkerhed. 

Men det kræver også, at pladsen til bilerne følger med. Særligt når det kommer til at kunne parkere dem - uden at få en bøde for at bilen holder uden for p-båsen. 

Debatten om parkeringer og afgifter blussede op torsdag, da TV 2 Fyn fortalte om Eva Pasgaard Skytte, som havde fået en parkeringsafgift på 875 kroner for at parkere uden for båsen i Odenses største parkeringskælder under Thomas B. Thriges Gade. Hendes bil kunne dog slet ikke være inde i den afmærkede bås.

Eva Pasgaard Skytte skrev om sin parkeringsbøde på Facebook.
Eva Pasgaard Skytte skrev om sin parkeringsbøde på Facebook.
Foto: Eva Pasgaard Skytte og Daniel Glad

Eva Pasgaards bil er en Ford Kuga af nyeste udgave. Denne måler 1,88 meter i bredden. P-båsen i kælderen under Thomas B. Thriges gade er dog kun 1,8 meter bred. En såkaldt positioneringsbås, hvor det handler om at parkere bilen så centralt i båsen som muligt, men hvor hjulene faktisk gerne må rage ud over striberne. 

Bilerne bliver større

Men Eva Pasgaards bil er ikke den eneste med det problem. Herunder kan du se, hvor mange nye biler, der ikke kan være i P-båsene i kælderen under Odense.

Ser man på de fem mest solgte biler, er det kun én, der er dimensioneret, så den passer ind i båsen. De fire andre typer (svarende til 29.650 biler ud af 35.691 af bilerne i top fem) er for brede til at være i båsen, og er derfor i risiko for at få en bøde, hvis en p-vagt vurderer, at den er til gene for andre.

Artiklen fortsætter efter oversigten:

Mærke og modelAntal solgte biler i 2023BreddeKan den være i båsen?
Tesla Model Y17.9551,92 mNej
Peugeot 2086.0351,75-1,77 mJa
Ford Kuga4.4251,88 mNej
Tesla Model 34.2071.85 mNej
Skoda Enyaq iV3.0691,88 mNej
Citroën C33.0151,76 mJa
Toyota Aygo X2.8001,74 mJa
Opel Corsa2.7551,77 mJa
Nissan Qashqai2.6141,84 mNej
Volvo XC402.5711,87 mNej
Audi Q22.5481.802 m Nej
Volkswagen ID.42.5421,85 mNej
Toyota Yaris2.5031.695 mJa
Cupra Formentor2.4031,84 mNej
Audi Q4 e-tron2.3491,86 mNej
Volkswagen Polo2.3291,75 mJa
Volkswagen T-Roc2.3131,81-1,82 mNej
Kia Ceed2.2461,80 mJa
Toyota Yaris Cross2.2301,77 mJa
Hyundai I1102.2101,68 mJa
Bilstatistik.dk

Netop udviklingen, hvor bilerne bliver større og større, men pladsen til bilerne ikke følger med, er et punkt, som bilejernes interesseorganisation FDM har råbt op om længe. 

- Båsene i den her sag er jo helt åbenlyst vanvittigt smalle og meget smallere end helt almindelige biler, som eksempelvis en Tesla Model Y. 

Det siger Dennis Lange, der er chefkonsulent hos FDM. 

Derfor giver det anledning til kritik, at båsene i kælderen under Thomas B. Thriges gade er så smalle, som de er. 

- Det giver slet ikke mening, at de båse er konstrueret, som de er. Og det er endnu mere forkert, at man så får en afgift for at parkere forkert i dem, siger han. 

Båsen findes ikke

Derudover peger Dennis Lange yderligere på, at typen af bås som dem der er i p-kælderen under Odense Centrum, ikke er en type, der rent faktisk findes.

- Det er jo en bås-type, som ikke eksisterer. Det er en type, som er opfundet af visse private parkeringsselskaber. Jeg forstår ikke, hvorfor man ikke bare laver båse som dem, Vejdirektoratet har anbefalet, som er 2,60 meter i bredden og to hvide streger, man skal holde sig inden for, siger Dennis Lange. 

Det er Odense Kommune, der har været bygherre på anlægget.

TV 2 Fyn har spurgt Odense Kommune, hvordan det kan være, at man i sin tid valgte at lave positioneringsparkering som en løsning. I et svar fra Borgmesterforvaltningen lyder det, at båsene er projekteret i standardmål, 2,10 meter og at beslutningen om at lave positioneringsbåse er taget mellem Borgmesterforvaltningen og den rådgivende ingeniør Sweco, som stod for byggeriet.

Skal gøres tydeligere

Hos Q-park har direktør Alex Pedersen erkendt, at båsene flere steder er uhensigtsmæssige at parkere i. Særligt dem, der er op til en væg som i tilfældet med Eva Pasgaards parkering, der endte med en bøde. 

Derfor vil Q-Park nu gennemgå båsene i parkeringskælderen og vurdere, om nogle af båsene skal være forbeholdt mikrobiler eller helt skal sløjfes.

Derudover kommer der skilte op i anlægget, som skal forklare på en pædagogisk måde, hvordan man parkerer korrekt i båsene.

Oversigt

    Oversigt