Lavere fart på vejene vil koste dyrt - opbakning til klimaplan smuldrer

Ifølge en analyse fra CEPOS vil det koste samfundet over 400 millioner kroner at sænke fartgrænserne i Odense med 20 kilometer i timen. Borligere politikere vil have Odense Kommune til at lave egne beregninger, og overvejer at trække sig fra aftale.

Det kommer til at koste samfundet dyrt at sænke hastigheden på vejene i Odense med 20 km/t, sådan som partierne bag mobilitetsplanen har aftalt. Mere præcist løber det samfundsmæssige tab op i 400 millioner kroner. 

Sådan lyder det fra den borgerlige tænketank CEPOS, der har kigget nærmere på, hvad det vil koste samfundet at føre tiltaget ud i livet. Beløbet er et udtryk for det samfundsmæssige værditab ved at sænke hastigheden og dækker både over tabet af produktivitet, som sker, når bilisterne sidder længere bag rattet i stedet for at arbejde, men også værdien af den tabte fritid. 

Tallet kommer bag beskæftigelses- og socialrådmand i Odense Christoffer Lilleholt (V). 

- Det er et beløb, der er langt større, end jeg havde troet, siger han.

Derfor har han sammen med de konservative stillet et forslag i byrådet om, at Odense Kommune selv skal få beregnet de samfundsmæssige omkostninger ved hastighedsnedsættelsen, som er en af flere værktøjer i byrådets såkaldte mobilitetsplan, som skal sikre, at Odense bliver klimaneutral senest i 2030. En aftale der blev indgået 9. juni i år, men som slår alvorlige sprækker.

Det kommer bag på Christoffer Lilleholt (V), at omkostningen ved langsommere trafik bliver så stor, som CEPOS har beregnet.
Det kommer bag på Christoffer Lilleholt (V), at omkostningen ved langsommere trafik bliver så stor, som CEPOS har beregnet.
Foto: Morten Albek

Ifølge Christoffer Lilleholt har de borgerlige partier fra starten bedt om at få lavet de beregninger, men det har der ikke været opbakning til i forligskredsen, og derfor er det ikke sket. 

- Derfor sætter vi nu en sag på byrådsdagsordenen for at få undersøgt, om partierne stadig siger nej, for vi kan ikke gennemføre de her hastighedsnedsættelser, hvis det koster så meget for samfundet, siger han. 

Han anerkender, at CEPOS er en interesseorganisation, og derfor mener han, at Odense Kommune selv skal få foretaget lignende beregninger. 

- Det er jo ikke kun kommunekassen, man skal kigge på, når man laver sådan nogle omvæltninger. Man skal kigge på hele samfundet. Man skal kigge på den familie, hvor forældrene mister tid sammen med deres børn, og man skal kigge på den tømrermester, som skal sidde længere tid i kø i bilen, siger han. 

Hvis undersøgelsen bliver vedtaget, og den viser samme resultat som CEPOS' undersøgelse, trækker I jer så fra mobilitetsplanen?

- Så kommer vi til at have en alvorlig snak i Venstres byrådsgruppe om, hvorvidt vi kan være med til noget, som koster så meget for odenseanerne, siger han. 

Kan du allerede nu sige, at Venstre vil træde ud af mobilitetsaftalen, hvis det byrådet ikke vil godkende, at Odense Kommune skal lave sin egen undersøgelse?

- Så skal vi også have en alvorlig samtale i Venstres byrådsgruppe om, hvad vi så gør, siger han. 

Konservative støtter krav om egne beregninger

By- og kulturrådmand Søren Windell (K) ser også gerne, at Odense Kommune får foretaget sine egne beregninger af de samfundsmæssige omkostninger ved at sænke farten på vejene. 

- Det overrasker mig ikke, og det er også derfor at vi har været så hårde på at sige, at de her hastighedsnedsættelser, som er en del af den grønne mobilitetsplan, dem vil vi gerne se på igen, siger Søren Windell (K). 

Han mener at beslutningen om at sænke fartgrænserne er taget for hurtigt. 

Rykker undersøgelsen ved konservatives opbakning til mobilitetsplanen?

- Nej, den er, som den hele tiden har været. Derfor vil vi også gerne have, at vi får lavet en samfundsmæssig analyse, som ikke er lavet af CEPOS, for der er man jo straks ude fra røde side og sige, at den gælder ikke, for det er en borgerlig- liberal tænketank, som har lavet den, siger Søren Windel.

Konservative støtter Venstre i, at kommunen skal have lavet egne beregninger.
Konservative støtter Venstre i, at kommunen skal have lavet egne beregninger.
Foto: Peter Bergman

Hvis undersøgelsen bliver vedtaget og gennemført og den så viser det samme, som CEPOS' rapport, vil I så trække jer fra aftalen? 

-  Jeg vil gerne se den rapport og dens konklusion, inden jeg begynder at foretage nogen som helst spekulationer, siger Søren Windell. 

Hvis det slet ikke bliver vedtaget at lave sådan en analyse, hvor står I så?

- Så står vi samme sted, som vi gør nu. Så er det status quo. Så vil vi blive ved med at komme med vores argumentet i forligskredsen og håbe på, at de bliver klogere, siger han. 

Dybt overrasket klima- og miljørådmand

Hos Socialdemokraterne køber klima- og miljørådmand Tim Vermund ikke præmissen for CEPOS’ beregninger. Han mener, at beregningerne er udtryk for en gammeldags måde at se tingene på. 

Han undrer sig over Venstre og De Konservatives forslag. 

- Jeg er dybt overrasket over, at Venstre og De Konservative kommer med det her forslag nu og på den her måde. Det var deres eget forslag at bruge fartnedsættelser som et hovedgreb til at reducere CO2-udledningen, siger Tim Vermund. 

Tim Vermund (S) stiller sig kritisk overfor de beregninger, som CEPOS analyse er baseret på.
Tim Vermund (S) stiller sig kritisk overfor de beregninger, som CEPOS analyse er baseret på.
Foto: Anders Høgh

Han peger på, at de borgerlige partier selv foreslog hastighedsnedsættelser som alternativ til at lukke eller ensrette veje.

- Det er en mærkelig måde at samarbejde på. De kommer med et forslag om at binde det meste af vores mobilitetsplan op på hastighedsreduktioner. Så går vi andre med på det, og så begynder de selv at problematisere det, siger Tim Vermund. 

Mener du, at de skal forlade mobilitetsaftalen?

- Nej, jeg mener, at de skal overholde de aftaler, som de har indgået, og så skal de bakke op om de forslag, som de selv er kommet med, siger han.

SF: Tag jeres gode tøj og gå

Hos SF giver ældre- og handicaprådmand i Odense Brian Dybro heller ikke meget for CEPOS' undersøgelse. 

-  Det er jo en klassisk højreorienteret beregning, de har lavet på, hvor meget man øger ventetiden. Hvis man skulle føre den logik helt ud, så skulle vi jo bygge firesporede motorveje og sætte hastigheden op, og alle der cykler på arbejde, de skulle køre bil i stedet for, siger han. 

Han peger også på, at det er Venstre og De Konservative, der selv har foreslået hastighedsnedsættelser i forhandlingerne om mobilitetsplanen for at undgå ensretning og lukning af veje.  

Brian Dybro (SF) mener heller ikke, at CEPOS undersøgelse er retvisende.
Brian Dybro (SF) mener heller ikke, at CEPOS undersøgelse er retvisende.
Foto: Ken Petersen

- Det er jo Venstre og Konservative, der selv har foreslået, at man satte ind med så store hastighedsnedsættelser. Så det er meget bemærkelsesværdigt, at de har så store problemer med deres eget forslag, siger han. 

Han mener, at forligskredsen tidligere har afvist at lave den type beregninger, og derfor mener han forslaget er unødvendigt. 

- Jeg synes, de svigter klimaet. De laver alle mulige krumspring for at underminere den plan, som de selv har skrevet under på. Hvis de har så svært ved at lave de grønne tiltag, som skal til for klimaet, så synes jeg, de skal tage deres gode tøj og gå og forlade forliget om mobilitetsplanen, siger Brian Dybro. 

Oversigt

    Oversigt