Nye stationer og knudepunkter: Odenses kollektive trafik skal fungere som Londons, mener borgmester

Odenses borgmester, Peter Rahbæk Juel (S), har store visioner for byens kollektive trafik. Mobiliteten skal styrkes, og drømmen er en model, der minder om Londons Tube-kort.

Det skal være lettere, hurtigere og enklere at komme rundt i Odense, og det er den kollektive trafik, der skal sikre en hurtigere og bedre fremkommelighed i Odense.

Det mener Odense Borgmester, Peter Rahbæk Juel (S), der tillader sig at drømme stort.

- Det kommer sig egentlig af to ting. Det ene er, at vi aldrig har haft en samlet vision for den kollektive transport. Virkeligheden er jo i folks hverdag, at den kollektive transport skal være stærk og hænge sammen. Den anden grund er, at ekspertgruppen sagde, at der ikke var sammenhæng i den kollektive transport.

I september sidste år nedsatte Økonomiudvalget i Odense Kommune et ekspertudvalg, der skulle kigge på, hvordan man optimerer den offentlige transport i kommunen. Anbefalingerne kom i juni i år, og det er blandt andet dem, borgmesteren bygger videre på i sin vision, som han sammenligner med det kort, man kender fra London Tube.

- London Tube-kortet fungerer, uanset om du er i undergrunden, tager busser eller tog. Vi har prøvet at tegne de ting ind, der er i Odense allerede og tilføre noget nyt og sige, at det er her, vi gerne vil hen, siger borgmesteren, der har arbejdet med visionerne for en bedre kollektiv transport i Odense sammen med partikollegaen, klimarådmand Tim Vermund.

Nye togstationer på ønskelisten

En del af visionen er et ønske om at etablere nye togstationer i Tietgenbyen ved Novo Nordisk og Erhvervsområdet Energivej i Hjallese.

- Kigger vi på vores lokale baner, ved vi, at der bliver gode mulighed for at køre med lokalbaner, for når Femern forbindelsen åbner, kører godstrafikken ikke over Fyn, og så bliver der bedre plads på banenettet, siger borgmesteren.

2400903 - ZOOM IND 1 - Rutekort - Vision for kollektiv mobilitet - A3-01


På kortet er der også nye knudepunkter ved Middelfartvej i Bolbro, ved Hjallese Station og på Ejbygade.

De nye knudepunkter skal tænkes som steder, hvor forskellige transportformer naturligt mødes i forvejen, og hvor deres skiftetider samtænkes, så man nemt kan gå fra den ene transportform til den anden.

Ikke en ideologisk diskussion 

Borgmesteren håber, at der kan komme en bred politisk opbakning til visionen, der ikke alene skal finansieres af Odense Kommune, eftersom banenet og togstationer er en statslig opgave.

Men han mener, at en styrket kollektiv trafik med flere busafgange skal være med til at forbedre en kollektiv trafik, der historisk ikke har fungeret optimalt i Odense.

- Nu har jeg sammen med Tim Vermund meldt den her vision ud, og Fynbus har jo allerede øget frekvensen mod de større kystbyer med det nye A-busnet. Tanken med denne vision er, at vi forpligter os politisk til det, så vi sikrer, at der er en linje i det, og vi ikke hopper fra tue til tue, siger borgmesteren og fortsætter:

- Busserne har ikke fungeret godt nok. Skiftende byråd har truffet uhensigtsmæssige beslutninger. Skal vi have effekterne, (bedre mobilitet, red.), skal vi turde investere i det.

Borgmesteren håber på, at visionen kan nærme sig en virkelighed inden for et årti.

Konservative ikke umiddelbart afvisende

Hos Det Konservative Folkeparti er man enig i, at den kollektive trafik i Odense skal fungere. Men den skal basere sig på de mennesker, der skal benytte den, mener by- og kulturrådmand Søren Windell.

- Nu har jeg jo ikke set ideen, og så er det jo svært at kommentere på den. Overordnet set mener Konservative, at vi skal have en kollektiv transport, der baserer sig på de behov, der er hos brugerne og ikke ud fra ønsker fra politikere, siger Søren Windell og fortsætter:

- Rejsekort og alt mulig andet har kun gjort det mere besværligt og bøvlet at bruge letbane og busser. Så vi hilser et hvert tiltag velkommen, der gør det lettere for brugerne. 

De Konservative er selv kommet med et transportudspil til en bedre kollektiv trafik i Odense. Derfor er Søren Windell også parat til at diskutere Socialdemokratiets forslag.

- Vi vil gerne diskutere kollektiv trafik, og det glæder mig, at Socialdemokratiet også vil det. Vi skal bare sikre os, at det bliver en fornuftig løsning for brugerne, for den slags er voldsomt dyrt, siger han.

Oversigt

    Oversigt