Odense Letbanes rumlen og hvinende lyde har vist sig at støje for meget flere steder langs den 14,5 kilometer lange rute.
Men nu er der kommet en række tiltag og initiativer på bordet for på sigt at kunne afhjælpe støjproblemerne for naboerne langs letbanen.
Det fremgår af et notat, som Odense Letbane har sendt til Odense kommunes Økonomiudvalg på baggrund af et møde mellem letbanens såkaldte taskforce-enhed torsdag.
TV 2 Fyn er i besiddelse af det pågældende notat.
Det har nemlig vist sig, at der ikke er noget entydigt svar på, hvor de høje målinger af støj og vibrationer direkte kommer fra, lyder det ifølge notatet.
- Vi er godt klar over, at støjen er et problem for mange af borgerne, og det er beklageligt. Vi vil gøre, hvad vi kan for at finde fejlen og årsagen til det. Det er derfor alle parametre, der skal kigges på nu, siger Odense Letbanes bestyrelsesformand Jesper Rasmussen til TV 2 Fyn.
Taskforcens parter skal sætte alle nødvendige ressourcer ind for at løse problemerne med støj og vibrationer, lyder det ifølge notatet. Disse parter består heriblandt af Stadler, Keolis, Comsa og Cowi.
Ekspertteam skal lave nye målinger
I notatet fremgår det blandt andet, at entreprenørfirmaet Comsa og togproducenten Stadler er kommet med en række mulige årsager til støjen og vibrationer på letbanen samt nogle tiltag til at "afdække årsager og minimere støjen".
Det indebærer blandt andet justeringer, analyser og målinger i forhold letbanens støj og vibrationer. Her vil parterne heriblandt indsamle af erfaringer andre steder i Europa, se på justering af lyskryds samt foretage en analyse af kørselmønstre ifølge notatet.
Allerede fra næste uge kommer et ekspertteam fra den schweizisk-tyske togproducent Stadler, der har produceret letbanetogene i Odense, til byen for i første omgang at foretage nye målinger og analyser af blandt andet letbanens hjul.
- Vi er hele tiden nødt til at måle os frem til et resultat. Der er flere kombinationsmuligheder, der spiller ind, og man skal hele tiden se det fra flere sider, siger Jesper Rasmussen.
Målinger viser nemlig ifølge notatet, at eksempelvis letbanens hjul angiveligt har en negativ effekt på støjniveauet.
Oversigt over initiativer for at undersøge støjproblemet
En lang tidshorisont i vente
Tidligere havde Odense Letbane forsøgt at dæmpe lydniveauet ved at sænke hastigheden på letbanen i døgnets sene timer. Det gælder på strækninger, hvor målinger viste, at letbanetogene overskred grænseværdien for støj og vibrationer.
I notatet lyder det, at der er tale om en "kompleks opgave, som formentlig kræver mange målinger, analyser og tiltag, inden vi ser de ønskede forbedringer."
Tidshorisonten for at løse udfordringerne for de støjplagede naboer er derfor også fortsat svært at give et konkret svar på ifølge bestyrelsesformanden.
- Jeg kan kun sige, at tidshorisonten er lang. Det bliver ikke færdigt på tirsdag, og vi ved fra metroen (Københavns Metro, red.), at det tog to år at forbedre deres situation med lyden dengang.
- Vi snakker flere år, siger han.
I Tyskland og Østrig gik letbanen i flere byer under navnene "tordentrommel" og "buldrebane", fordi den lød som torden, når den bragede og vibrerede henover skinnerne i gaderne. Men i en østrigsk by ser man ud til at have fundet løsningen på støjproblemerne.