Pakkekaos: Postnord sendte Rasmus på fynsk julerundtur
Artiklen er mere end 30 dage gammel
kopieret!
Rasmus Guldberg skulle hente sin pakke i Bilka i Odense, men pakken var blevet afleveret i Nyborg, da pakkeboksen var fuld. Postnord beklager fejlen. Der er travlhed, lyder forklaringen.
Rasmus Guldbergs pakke har været på en fynsk rundtur de seneste par dage. Pakken skulle egentlig afhentes i en pakkeboks i Bilka i Odense. Men alle rum i pakkeboksen var fyldte, og så blev pakken i stedet afleveret i Kvickly - i Nyborg - 26 kilometer væk.
PostNord opruster og åbner 500 nye pakkeudleveringer
PostNord vil have en større bid af markedet for nethandel og åbner derfor nye udleveringssteder i hele landet. På Fyn og øerne er tallet 41.
PostNord vil i løbet af 2019 åbne 500 nye steder rundt i landet, hvor man kan hente og sende pakker.
Det oplyser postselskabet i en pressemeddelelse. Der er tale om pakkeudleveringer i butikker.
- Vi styrker vores netværk i hele landet og gør det endnu lettere for danskerne at hente deres pakker, siger Peter Kjær Jensen, administrerende direktør i PostNord Danmark.
- I øjeblikket står vi midt i en hård kamp om pakkerne fra nethandlen, og den skal vi blandt andet vinde på at have Danmarks bedste og mest tilgængelige udleveringsnetværk, siger han i en pressemeddelelse.
Der kommer 161 nye udleveringssteder i Region Hovedstaden, 119 i Region Midtjylland, 106 i Region Syddanmark, 65 i Region Nordjylland og 62 i Region Sjælland.
På Fyn og øerne er tallet 41.
De første nye bliver åbnet i løbet af februar, og det fortsætter frem til november.
- Danskerne efterspørger valgfrihed og fleksibilitet, når de skal have leveret deres pakker, og vi ser en tendens til, at flere og flere vælger at få pakkerne leveret direkte på et udleveringssted.
- Med Danmarks største netværk af udleveringssteder bliver vi samtidig en endnu mere attraktiv distributør for endnu flere netbutikker i ind- og udland, siger Peter Kjær Jensen.
Når de 500 udleveringssteder er på plads, vil PostNord samlet have 2000 i hele landet.
PostNord har gennem de seneste år været i økonomisk krise. Et massivt fald i antallet af sendte breve har gjort et markant indhug i forretningen.
Postselskabet, der er ejet af den danske og svenske stat, er derfor i gang med en omfattende sparerunde, hvor det skiller sig af med 3500-4000 ansatte.
En stor del er tjenestemænd og har derfor ret til tre års løn, hvilket har betydet, at den danske stat har været nødsaget til at tilføre 1,2 milliarder kroner.
- Jeg fik en besked om, at pakkeboksen var fuld, og at den ville blive leveret et andet sted. Det andet sted var så i Kvickly i Nyborg, forklarer han.
Så skulle man tro, at det var det. Men det var kun første etape af pakkens fynske rejse.
- Da vi klagede over det, fik vi en melding om, at vi godt kunne få den til Odense alligevel. Så skulle den til posthuset i Hjallese. I går (torsdag, red.) fik vi så en ny besked om, at den var landet i Bilka alligevel, siger Rasmus Guldberg.
Postnord beklager
Odense, Nyborg, Hjallese, Odense. Frem og tilbage er lige langt, og det undrer derfor Rasmus Guldberg, at pakken i første omgang ikke blev afleveret ved posthuset i Bilka, der ligger få meter fra pakkeboksen i samme indkøbscenter.
- Jeg kan godt undre mig over, at man ikke finder et sted, der er lidt nærmere end, at jeg skal køre 30 kilometer for at finde min pakke. Men så igen, det er jo bare Postnord, tænker man. Havde det været et af de andre selskaber, havde man nok brokket sig endnu mere, siger Rasmus Guldberg.
Ifølge Postnord skyldes fejlen, at der den seneste uge har været ekstraordinært travlt på grund af black friday den 29. november.
- Vi har den seneste uge omdelt flere millioner pakker efter black friday. Det kan desværre ikke undgås, at der sker fejl som i dette tilfælde, hvor pakken blev lagt til afhentning i Nyborg. Vi er kede af, at pakken blev forsinket med en dag, men er glade for, at kunden har fået sin pakke, skriver kommunikationsrådgiver hos Postnord Christian Dahl Svendsen i en kommentar til TV 2/Fyn.
Højsæson for pakker
På Shell-tanken i Glamsbjerg er de ansatte også ved at drukne i pakker. Torsdag modtog de 300 pakker, og derfor er butikkens gulv taget i brug for at rumme de mange pakker.
Det er nemlig en udfordring, at mange ikke henter pakken, når den er afleveret, forklarer Freja Christiansen, der håndterer de mange pakker, som bliver afleveret på tankstationen.
Brevet blev sendt med Postnord: 11-årig dreng missede sygehusindkaldelse
Tirsdag skulle Christian Hansens 11-årige søn have været til røntgenundersøgelse på sygehuset i Svendborg. Han missede aftalen, fordi Postnord leverede indkaldelsen samme dag.
Fynske Christian Hansens 11-årige søn skulle tirsdag have ligget i røntgenscanneren på OUH Svendborg. I stedet stod scanneren stille.
Indkaldelsen til undersøgelsen var dateret 11 dage tidligere og sendt med Postnord. Postbuddet dumpede brevet i Christian Hansens postkasse samme dag, som sønnen skulle have været til røntgenundersøgelse med sin ryg.
- Han spørger hver dag, hvornår han skal scannes, fordi han har ondt i ryggen. Det er pissehårdt med et barn, der har kronisk ondt, og man intet kan gøre, siger Christian Hansen til TV 2/Fyn.
Fem dages levering
Dagligt tømmer Christian Hansen postkassen. Tirsdag blev den tømt klokken 15.30 - to timer efter, sønnen skulle have scannet sin ryg.
- De sagde til min kone, at det var noget, de har oplevet før. Hvis det er et generelt problem, synes jeg, det er træls, at man står med mennesker, der har dyrt redskab i brug for ingen grund. Det er bare træls, fortæller Christian Hansen.
Fra Postnord lyder det, at Odense Universitetshospital og andre myndigheder har et krav om, at mindst 93 procent af brevene leveres til tiden - inden for fem hverdage.
Og her siger Britt Sundgaard, distributionschef hos PostNord i Svendborg, i en kommentar til TV 2/Fyn, at brevet fra sygehuset blev afleveret til Postnord mandag den 14. januar, og at Postnord så havde fem hverdage til at omdele det frem til og med mandag den 21. januar:
- Brevet var med på omdeling mandag, men desværre blev vi ramt af sygdom, der betød, at brevet først blev omdelt tirsdag med en dags forsinkelse. Det er jeg naturligvis rigtig ked af, siger Britt Sundgaard og tilføjer:
- I 2018 leverede vi 96,4 procent af Region Syddanmarks almindelige breve til tiden, hvilket ligger markant over aftalen på 93 procent, som regionen har købt af os. Men det ændrer ikke på, at jeg er meget ked af, at brevet blev leveret én dag for sent.
OUH Svendborg fortæller til TV 2/Fyn, at sønnens indkaldelse sendes med posten, fordi han er under 15 år og derfor hverken har nem-id eller e-boks. Det er ifølge sygehuset normal procedure.
Har fået ny tid
På Twitter har OUHs direktør, Peder Jest, opfordret Christian Hansen til at kontakte sygehuset.
"Kontakt Radiologisk afdeling OUH- Svendborg Sygehus i morgen (onsdag, red.) og få en ny og hurtig tid eller tid med det samme. Afdelingens ledelse er orienteret om jeres situation. Vi kompenserer for PostNord:)@OUHhospital", skriver han.
TV 2/Fyn ville gerne have interviewet Peder Jest angående sagen, men direktøren har først tid til at udtale sig torsdag.
Christian Hansen fortæller til TV 2/Fyn, at det lykkedes sønnen at få en ny tid allerede samme dag om eftermiddagen.
- Vi opfordrer folk via vores facebookside til at komme og hente pakkerne, men det er faktisk under 50 procent, der kommer og henter pakkerne samme dag. Til allersidst, omkring klokken otte, sætter vi det pænt på plads. Mere kan vi ikke rigtig gøre. Vi håber på, at folk selvfølgelig kommer og henter deres pakker hurtigst muligt, siger hun.
Ifølge interesseorganisation Foreningen for Dansk Internethandel (FDIH) blev der handlet for 750 millioner kroner i danske netbutikker på black friday.